![]() |
Macbook för någon som alltid kört PC?
Det börjar snart dra ihop sig för att införskaffa ny laptop.
Vill ha en smidig lätt laptop med bra prestanda och bra batteritid. Har kikat runt ett tag på olika tester och Macbook Air verkar vinna överlägset på dessa kriterier. Dock så har jag aldrig använt en Mac! Kan man smidigt övergå från PC till Mac? Är det sådan stor skillnad i utförandet idag som det var "förr"? |
Hade själv samma tankar innan och köpte en Macbook Pro. Du kan enkelt via något som heter Boot Camp installera Windows native på den om du inte gillar OSX. Testade själv detta och det fungerade bra, dock stannade jag kvar på OSX på laptopen. Just på laptop så känns OSX mer naturligt än Windows, kan inte förklara varför.
Som stationär dator skulle jag dock aldrig köra OSX, kan inte förklara varför ;-) |
Jag har "konverterat" flera, bland annat min pensionerade farfar som inte verkar ha några större problem att använda sin Macbook Air. Nu surfar och mailar han mest däremot.
Mycket beror ju på vad du använder din dator till, men det finns bra program som ersätter det mesta, ofta är de även bättre i OS X jämfört med Windows. Men räkna med några veckor innan du blir lika produktiv igen, det är ju en hel del att lära om sig. Men det är inte omöjligt för OS X är lätt att förstå. Sen jag lämnade Windows helt bakom mig 2009 har jag inte saknat den tiden en enda gång :) |
Tack för era svar!
Det är en lite läskig djungel att bege sig ut i då man har använt Windows sedan Windows 3.1... Men rädslor är till för att utmanas och detta är något jag faktiskt är sugen att testa. Det jag hoppas på är att datorerna inte är lika strulig att komma igång med som en iPhone: Registrera hit och registrera dit. Lägga till kreditkort osv. Men man kanske bara är gammalmodig. Jag reagerade dock på att när jag besökte Google i Dublin så körde många med Mac. Men åter till ämnet så verkar det dock vara riktiga kvalitetsprylar som Apple säljer idag! |
Det tar ca. en vecka att ställa om och sedan tittar du inte ens tillbaka.
En bekant till mig som alltid enbart varit i kontakt med Windows och aldrig haft en Mac köpte sig en Macbook Pro nyligen för ca. 2 månader sedan - nu säger han att han ställt om sig så pass mycket att han har svårt med Windows :) Kreditkort och allt sådant tjafs hör till App Store och iCloud och har inget med operativsystemet eller hårdvaran att göra. |
Jag köpte en Macbook men gillar den inte.
Kör fortfarande Windows 7 på laptopen. |
Citat:
En kompis kör enbart Arch Linux på sin 13" Macbook Pro Retina och Thunderbolt Display utan problem. |
Det som strulat mest för mig är om man t.ex. är konsult och sitter ute hos företag som kör Windows-miljöer med AD, nätverksdiskar, skrivare osv så brukar det strula.
Exempel (som säkert går att lösa om man är intresserad av kommandon) Du har utdelade mappar på olika servrar såsom dev/test, båda med samma filstruktur. På något sätt vägrar OSX kunna mappa upp båda då sökvägarna krockar. I min hjärna tycker jag dock att man borde kunna mounta dom med olika namn, men jag gav upp innan jag löste det och bytte till Windows. En annan störande sak när man jobbar på nätverksdiskar är att OSX promt måste spara massa temp-filer i mapparna som inte raderas. Blir ganska störande i längden. Sitter man dock endast hemma på egna kontoret och kan välja miljöer, program mer valfritt så fungerar OSX bättre. Jag kör både Windows/OSX, mestadels Windows och i mina ögon är de snarlika. Båda kräver att man installerar buggfixar, båda har för/nackdelar. |
Citat:
Och tack alla ni andra för era svar. Det som är synd, än idag, att det just inte finns en gemensam standard. Men det är ju just skillnaden man ofta tjänar pengar på/behåller marknadsandelar. Om jag köper så hoppas jag att man slipper byta ut all kringutrustning som tex router och skrivare. |
Citat:
Har hittils inte stött på någon extrautrustning som inte varit kompatibelt med OS X och Mac sen jag köpte min första 2009. |
Hej,
Jag hade inga som helst problem att ställa om och har de senaste sex åren knappt suttit vid en PC. Inte heller du kommer ha några egentliga problem. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag är Windows-fantast antar jag, men diggar Mac sen länge. Finns en charm där. Jag kör både och endast för att jag behöver Macen för deploy av app till iTunes. Macen är mer portabel än min arbetshäst till PC (ca 5 kg, vs ca 2 kg). Men min PC är bättre på alla punkter anser jag. Dock har Mac vissa fördelar att vara Linux i grunden. Men i slutändan sätter jag mig alltid vid PC:n för arbete då den dockar 3 skärmar via en HP dockingstation. Allt bara fungerar. På Mac kan du generellt bara ha 1 skärm, men du har dock flera virtuella skärmar. Bra, men mycket svep fram o tillbaka. Fönster skalas om på dumma sätt osv.
Rent krasst är det mest tangentbordet som suger på Macen, samt ologisk filhantering och standardfunktioner där Enter i Finder ger allt annat än det man önskar (öppna programmet). Eller att bara backa med Backspace. Nope, då raderar du filen. Massa sånt som gör att jag funderar på vem fan Mac är utvecklat för. Dataokunnig, eller en som vill arbeta fort. Sen säger Mac-nördar att ja men det är bara att ställa om hela tangenbordet. Men det är fortfarande stök kvar, som t.ex högerklick är ibland måste, men det är inte naturligt att göra högerklick på en Mac. Jag säger, kör PC. Men köp en enklare Mac och kör dubbelt ett tag. Se om Mac:en är den du sätter dig oftast vid. Då kan ditt NÄSTA köp vara enbart en större bättre Mac. / rant-igt inlägg. Men sånt jag tror du kommer märka själv |
Citat:
Citat:
Att enbart trycka på backspace gör inget, verkligen inte raderar en fil. CMD+Backspace raderar du filen med. Lite krångligare än enbart Delete, men det kan jag leva med. CMD+Shift+Backspace i Finder tömmer papperskorgen utan att behöva öppna den, någon motsvarighet till det i Windows finns inte såvitt jag vet. Citat:
Nu är inte en Mac något för alla, men jag kände att jag ville göra min input på dessa påståenden där vissa inte var helt korrekta. |
Inte använt windows alls sen ca 5år, kan inte påminna mig att jag längtade tillbaka när jag väl bytt. Är utvecklare, upplevde att allt flöt lite smidigare på macen. Känns som man sluppit alla "onödiga" problem som tog tid som jag hade på windows, sen fanns inte alla program för mac då, upplever det blivit bättre de senaste åren.
Bara blivit bättre med tiden, som gratis uppdateringar av OSX osv, finns säkert något liknande för windows nu dock. |
hade en Mac Performa 450 som ung:
http://apple-history.com/images/mode...I_with_mon.jpg Hatade den, fanns få spel till den och alla program och spel till mac var 2X dyrare än dem till pc. Sedan gick Maccen sönder mjukvarufel och jag behövde skicka in den till apple support och fick vänta 4+ veckor. Medans i pc är det bara att laga den själv formatera/ominstallera. Vet inget om nyare mac men om det är liknande problem med kompatibilitet på program och spel + att allt är dyrare + man kan inte laga den själv. Så är det bara att glömma mac. Ser ibland när jag laddar ner program online att det finns "mac version" så det verkar som om det är problem med kompatibilitet fortfarande. Och vad jag läst ovan så är det lite annorlunda att använda ett mac, har du verkligen tid att lära dig ett nytt system just nu? Fokusera på det som är prioritet, företaget :) Köp mac och lär dig systemet om du har för mycket tid över. |
Fördelen man framförallt får i mac/linux vs Windows är att man får en fråga om man vill uppdatera eller om man vill skjuta fram det. Windows är ju fabriksinställt på att uppdatera automatiskt och så sitter man och jobbar och helvetet startar om. Sitter man då i en kritisk del i ett programmeringsprojekt så lovar jag att det blir typ format c: för att bli av med Windows.
Jag har suttit med windows, Mac och linux och tycker man får ett bättre arbetsflöde i mac med appar som alfred2 och man men macbook retinan som nämnts ovan kan ha 3 externa skärmar plus laptop skärmen, är bara en fördel. Det jag störde mej på i början med mac var att man fick trycka cmd-R för att uppdatera en websida istället för F5, Annars ser jag bara fördelar med mac faktiskt. Man slipper köra exvis putty om man ska in via SSH. Vilket underlättar enormt då man har samma tangentbordslayout. |
Åh, vad härligt med en sån här tråd, passar på att ta ut min frustration då. Har hållt hatet inne allt för länge.
Alltid kört PC, men i stundens hetta av PC problem efter problem sa bestämde jag mig för att köpa en Mac, då folk i min omgivning berättat att man slipper problemen med Mac. Därav hade jag byggt upp en hel del förväntningar, vilket var dumt ;-) Köpte den bästa Macbook Pro, för 2 månader sedan. Den kostade 3100 USD. Vet du vad jag har fått? Mer problem. Man betalar för märket, inte för innehållet. Det mest otrevliga är att den överhettas väldigt lätt, särskilt när man kör grafikbaserade applikationer eller hemsidor (ca 90C bara man tittar på Google maps, om man inte laddar ner program där man manuellt kan höja fläktvarven), och om du Googlar på det så hittar du en miljard andra användare med samma problem, och svaren från Mac-Proffsen är typ: "Ja, men det är klart datorn är varm om du använder den". Andra svar kan vara "Så länge den är under 100C är det lugnt". Jobbigt bara att man bränner sönder sina ben om man vill ha den i knät. Om du vill sitta och pilla med mejlen hit eller dit, eller titta på en Youtube film så är det lugnt. Drar du upp 7 Safari fönster, Spotify, Texteditor, FTP, Adobe Photoshop och råka ha VLC i bakgrunden, var förberedd på att datorn kan börja spruta eld. Den laggar rätt grovt när man kör många flikar och program uppe, och fryser fast då och då sa man måste restarta (detta har dock blivit bättre när jag lärt mig att inte ha för många program uppe samtidigt), batteritiden ar grymt överskattad, den håller typ 3 eller 4 timmar om man jobbar på. Så kort och gott: samma problem som med en PC! Min gamla laptop för 700 USD hade dock bättre hållbarhet på batteriet.. Retina skärmen är grym trevligt att kolla på, och prestandamässigt är det bra (när det väl funkar). Laddsladden är lång vilket jag gillar. Tangentbordet är skönt. Snygg design på burken i övrigt. Ombytet från PC > Mac var inte alls jobbigt. Det mesta är likt, sen har du alternativ för allt om nåt program inte har stöd. Det är väl det positiva jag har att säga. Bör du köpa en Mac? Ja, om du vill. Ha dock rimliga förväntningar. |
Tack alla!
Mycket olika svar. Överlag verkar Apple väga över - dock skräms jag av de små och stora störningsmomenten som jag själv skulle bli tokig av. Jag kommer främst att jobba med mina hemsidor vilket ofta resulterar i runt 10 olika webbfönster öppna, mappar, ftpklient, Photoshop och editerare - samtidigt. Så jag är ju ute efter en dator med bra prestanda, bra batteritid men den skall inte väga för mycket. Min laptop är riktigt otymplig efter en hel dag på resande fot! |
Citat:
Nåja, det varierar naturligtvis med olika individers tycke och smak, men personligen känner jag få som ångrat att de köpte Mac. Däremot känner jag ganska många som bytt tillbaka sin iPhone mot Android etc, men det är en helt annan historia. |
Citat:
|
Du skulle ju om du vill ha portabelt, men PC, köra den kraftigaste slimbook eller vad dom heter och uppgradera allt vad minne heter till max. Sen bör det rulla på rätt bra.
Men det är så att antingen hatar eller så älskar man Mac. Jag ser fördelar, men inte nog att enbart ha en Mac. Och jag kör ju dockingstation = i och ur med 1 bärbar, sen fungerar 3 skärmar, tangentbord etc. På Mac så är det sladdar hit o dit för att lyckas med det. |
Citat:
- Mycket ram minne 16gb - Stor HD 2gb - Bra grafikkort med mycket minne - Bra processor Själv kör jag med HP desktop med AMD processor med mycket ram minne, inga problem alls med 40+ internet fönster öppna, ftp + annat samtidigt. Har en sån här HP touchscreen laptop för att jobba ute: http://store.hp.com/SwedenStore/Merc...&opt=&sel=PCNB http://www.www8-hp.com/h22175/Sweden...09_390x286.jpg Funkar utmärkt, har rest med den och fått jobb utfört på tiotal hemsidor utan problem. Desktop för huvudarbetet och laptop för lättare arbete och vid resa. Du behöver också hårddisk du kan ta med minst 1GB så kan du ta backup och överföra filer mellan desktop och laptop: http://cc.cnetcontent.com/vcs/wd/inl...BC9_source.jpg Köp inget netbook klarar inte av krävande arbete alls. Glöm inte att det skall vara bekvämt att jobba, köp en sånhär från jysk och luta dig tillbaka medans du jobbar: http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/...erlook-svart-0 http://cdn3.jysk.com/getimage/web.medium/36426 Har du mycket dokument/text du måste läsa i ditt arbete är det bäst att skriva ut dessa så blir arbetet lättare och du kan passa på och fika någonstans medans du jobbar. |
Tack Linda, men koll på min arbetssituation gällande arbetssätt, planering, ergonomi - det har jag full koll på.
Citat:
|
Jag har en MacBook som jag sällan använder. Den har sina fördelar, men jag är inte riktigt kompis med tangentbordet. Att få till @ innebär oftast att jag gör något annat, exempelvis.
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag bytte arbetsdatorn på jobbet mot en macbook pro retina för 2 år sen. Det tog mig 2 arbetsdagar att komma igång i osx istället för windows, samtliga applikationer som jag använde i windows finns även i osx versioner (netbeans, filezilla, photsohop osv).
Vissa saker är annorlunda som bland annat beskrivits här i tråden med vilka kortkommandon som används i finder (motsvarighet till utforskaren) bland annat. Men i ärlighetens namn, hur ofta använder man finder när man har en riktig editor med projekthantering? Det jag uppskattar mest skulle jag säga är att man slipper väntetider på att starta program. Photoshop och såna tunga applikationer ska man oftast vänta på en stund för att få igång i windows men i osx startar dem nästan instant. Det finns även programhängningar i osx även om det sker sällan och här behöver man ofast bara forcea avstängning en gång.. Inte trycka 20 gånger på avsluta aktivitet som ibland krävs i windows. Köra med flera skärmar är heller inte ett problem idag. Det största problemet jag stötte på var att använda ett vanligt PC tangentbord, det funkade inte alls bra för mig och ganska drygt att behöva mappa om knappar. Kör på apple mini tangentbord med en magic touchpad dockad på högersidan. Föresten, magic touchpad med gester är också klockrent alternativ till mus, vissa saker går bara så mycket snabbare! Mvh Philip |
Citat:
Mvh Philip |
Lånar tråden lite då, jag funderar på att köpa mig en Mac Book Pro Retina (http://store.apple.com/se/buy-mac/ma...A&step=config#)
Tanken är då att uppgradera processorn till 2,8GHZ varianten. Känns som man klarar sig på 500GB hårddisk. Men är det något annat man bör tänka på när det gäller ju mac:en ? Har aldrig använt mac tidigare men har tänkt att ge det ett seriöst försök. Kör 2x 28" på kontoret idag men vad jag har förstått så ska det inte vara några bekymmer att köra det på den nya pro:n ? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Då jag är lite nervös inför detta - på riktigt - så har ju valet att gå vidare med PC varit enklare. Sitter här nu och gör en bloggpost om min lilla stuga... och jag håller fan på att bli tokig tror jag. Vartenda klick, uppdatering, byte av fönster tar närmare 10 sekunder. Upptäcker sedan att Windows kör en av sina (många) uppdateringar i bakgrunden vilket tar allt fokus från prestandan... Det lutar mer och mer mot en Mac! |
Citat:
|
Citat:
/Philip |
Citat:
/Philip |
Det blev en Macbook Pro 2.7ghz, 8 GB ram & 128 GB HD.
Har en vän som är "Applekillen" på Media Markt - därmed övertalad med stora förhoppningar! Tack alla! :) |
Något jag ännu inte har lyckats hitta är en liknande variant av Editpad Pro.
Har någon kanske en bra rekommendation på HTML-editerare som liknar gamla och hederliga Editpad Pro? Tack! |
Citat:
http://www.sublimetext.com/ http://panic.com/coda/ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson