![]() |
kund som vägrar betala, vad gör man?
Hejsan,
Har en kund som jag var dum och litade på. Jobbet handlade om 5,000 kr, så det känns lite meningslöst att polisanmäla det... Jag litade på kunden, och installerade upp systemet. Allt skedde remote, så vi har inte träffats IRL. Nu har märker jag att kunden varken svarar på mail/sms och svarar inte inte heller i mobilen. Dessutom märker jag nu att hen även har bytt inloggningen till system jag installerade, samt raderat min användare så jag inte ska ha tillgång till systemet. Dessutom har hen även ändrat FTP-lösenordet och inloggningen till kontrollpanelen för webbhotellet. Vad ska man göra? nu till det roliga... :D Innan jag levererade så la jag till en bakdörr i systemet, genom bakdörren kan jag i princip raderar allt, och då menar jag allt... inte bara min del av systemet utan verkligen allt även all backup och snapshots. Kan även tömma databasen på all data... Frågan är då om hen kan polisanmäla mig? hen kommer ju inte ha direkt några bevis vem som har gjort detta. Även om hen nu skulle polisanmäla mig, och ja då polisanmäla hen för utebliven betalning, vem vinner/förlorar? Vad skulle ni ha gjort i samma sits? |
Finns det ett avtal?
Förstår att det kliar i fingrarna att använda en bakdörr på det viset, men fundera länge över vad det kan få för konsekvenser. Om du fortfarande tycker det är en bra idé, tänk igen. |
Tillägg: Det är inte ett lagbrott att inte betala. Det kan däremot vara ett brott att bryta mot ett avtal.
|
Citat:
Jag sabbar ju "mitt" system, eftersom kunden inte betalat, så är systemet fortfarande mitt... systemet blir ju hen's EFTER betalningen. Nej, vi skrev aldrig nåt avtal, det var mest chatt och mejlkonversationer vi kom överens om saker. |
Jag har för mig att även e-post med en accept räknas som bindande.
Bakgrunden? Driver du ett företag som fakturerar hans företag? |
Citat:
Jag vill påstå tvärtom, tragiskt. Tveksamt om det är lagligt att göra ett system tillgängligt utan att informera systemägaren (kunden i det här fallet). Möjligt att du redan i detta läge har klivit utanför lagens ramar. Otroligt dåligt tycker jag. |
snowflake:
Det enda du kan göra är att ansöka om betalningsföreläggande hos KFM. Gällande din bakdörr så är det ju fullständigt hål i huvudet att du erkänt detta på ett så publikt forum som WN. Dessutom har folk citerat din text så även om du skulle lyckas radera din egen post så finns din text ändå kvar. Försök du få tillbaka dina 5000 kr men om kund ser detta är du rökt. |
Finns det inget avtal finns det juridiskt sett inget som binder personen att betala.
Du skrev att din bakdörr raderar även annat, så är det värt att riskera något års fängelse för tillfredställelsen? För din skull är det nog bra att du är anonym och inte skriver ut ditt riktiga namn. ;) |
Om det är egen kod och design äger du upphovsrätten så du kan försöka driva det så hans sida blir nedslängd då pga upphovsrätt brott. Och kräva ersättning för personen använder det utan rättigheter.
Har person redan stora skulder så kommer KFM bara kosta dig utan få tillbaka något, och nu är 5k väldigt liten summa. Så inte ekonomiskt anlita privat bryta ben indrivning tjänst. |
Citat:
efter betalningen skulle jag leverera en uppdaterad version med bakdörren igen täppt. och så länge kunden inte har betalat, så är det "mitt" system han använder och inte sitt eget. Därmed får jag installera precis hur många bakdörrar som helst. det är ju mitt system. När kunden sen betalar så är systemet kundens, och jag tar då bort bakdörren, ser inte problem med det. |
Citat:
Det spelar ingen roll att det är en publikt forum... jag är ju anonym! det finns inget sätt personen kan bevisa att detta inlägg faktiskt är mitt... ;) |
Citat:
|
Man kan ju se det på olika sätt, nästan alla produkter har ju en form av kopieringsskydd där man kräver en licens nyckel eller check emot server om kund har betalat licensen.
Hade du kallat det licenscheck istället för bakdörr hade det låtit bättre, och ser inga problem att systemet hade slutat fungera om kund inte betalat för sin "licens". Standard praxis på allt annat. |
Att installera en bakdörr utan att ha det tydligt avtalat är ju bara absurt, tror tyvärr du tappat alla potentiella kunder på detta forum.
Bara den lilla tveksamheten som dyker upp - att du kan "glömma" att ta bort bakdörren vid eventuella uppdrag - gör att det nog inte är någon här som vill anlita dig längre. För din egen skull rekommenderar jag dig att se över detta sätt att få betalt på. Tyvärr är det så att vissa kunder inte betalar, det är hårt, det suger, har man små marginaler eller är inne i en dålig period kan även 5000 kr svida väldigt mycket, men sådant är tyvärr livet. Att installera en bakdörr... well, det löser inte problemet. Nu pratar jag inte om några juridiska aspekter, jag vet inte om det är lagligt, men jag vet däremot att om jag skulle anlita någon för ett it-jobb och senare upptäcka att det vid något tillfälle funnits en bakdörr (vilket i princip innebär att om den inte tas bort/glöms tas bort så finns det i bästa fall ett säkerhetshål för andra hackare att ta sig in på, i värsta fall en bakdörr som i illvilligt syfte används för att komma åt känsliga kund- och företagsuppgifter) skulle jag bli extremt förbannad. Och det tror jag 99% av alla skulle bli. Om du från första början inte litar på kundens betalningsförmåga, kräv skriftligt avtal, eller ännu bättre - skippa uppdraget helt. Satsa istället tiden på att försöka hitta nya och seriösa kunder. |
Är inte jurist men jag är inte förvånad om man skulle kunna vända detta till att bakdörren skulle kunna ses som intrång i företaget. Då pratar vi betydligt allvarligare saker.
Lösningen hade istället kunna vara att man erhåller en licensnykel efter betalning. Matas licensnyckeln inte in i systemet så slutar det att fungera eller att vissa nyckelfunktioner låses efter x dagar. |
Lika (oseriösa) barn leka bäst...
|
Citat:
|
Anade att det skulle ramla in massa såna svar när jag såg tråden först. Jag har, precis som du kört in en och annan bakdörr om man tvivlar på kund - även om avtal funnits (processen att driva igenom något, speciellt för 5000 SEK är inte värt det).
Jag skulle ta bort, invänta samtal från kund, ta upp sidan igen (se till att ha backup) och be kund snällt igen om att betala fakturan. :) |
Inte så smart, jag tycker det låter som dataintrång i mina öron och då ger det dig istället upp till två års fängelse i värsta fall. Se till att skaffa bra avtal och kräv deposition innan om ni inte är säker på kunden kommer betala, alternativt sälj fakturan (gör upp från första början) och låta någon annan ta risken om du är osäker. Men skriv alltid ett avtal.
Sedan behöver man möjligtvis inte lämna ut all kod till kund innan han/hon betalar, utan ha en egen demomiljö eller liknande uppsatt. |
Citat:
Så jag tycker inte att snowflake gör dataintrång hos företaget, snarare dataintrång i sitt eget system, som inte är olagligt. men men, jag är inte jurist så lita inte på mig. Jag säger bara vad jag tycker. |
Citat:
|
Eftersom kunden hostar webbsystemet på ett webbhotell så lär kunden ha möjlighet att återskapa all data med hjälp av webbhotellet. Det är inte heller helt omöjligt att webbhotellet i fråga kommer att hjälpa kunden med att spåra intrånget och hitta orsaken till att alla data mystiskt försvann.
|
Hej,
Varför inte ta det som en lärdom och förbättra ens egna faktureringsrutiner. Sådant borde ju gå att lösa med en handpenning, och/eller att kunden betalar precis innan leverans. Visst är det förjäkligt med tomtar som inte betalar, men är motgiftet att börja sabotera för dessa tror jag man är ute på väldigt hal is. I varje fall om man vill framstå som seriös företagare. Det finns andra (läs: bättre) sätt att eliminera dessa irritationsmoment. |
Som andra har tipsat om så skulle jag hävda upphovsrätt till materialet, du kan också kräva att webbhotellet/driftleverantören ska agera annars riskerar de att bli inblandade (medhjälp till upphovsrättsbrott, den meningen känner vi väl alla igen va?) och sedan kan du skriva något kortfattat till kunden att du kommer dra detta civilrättsligt och med skadeståndskrav därefter eftersom han/hon utnyttjar din kod utan tillåtelse. Men jag tror det kommer kosta mer än vad det smakar för att vara ärlig.
Men ett annat bra tips är att faktiskt se denna händelse som en lärorik upplevelse och lägga det bakom sig. Gör om gör rätt nästa gång du ska ta ett uppdrag utan att behöva överdriva men en kreditupplysning exempelvis kostar inte många kronor för att få en snabb överblick för att kolla företaget inte har fått någon betalningsanmärkning nyligen och i fall företaget har anmärkning så kan man lite fint säga att du vill ha förskottsbetalning innan leverans sker. |
Citat:
För övrigt så är det inte tillåtet att vara anonym på det här forumet och vi bistår polisen vid en utredning om brott begåtts. |
Citat:
Använder du bakdörren på det sätt du beskriver så är det snarare du som hamnar i finkan. Om ni har ett skriftligt avtal där det tydligt står att du äger alla rättigheter till systemet intill kunden har betalt systemet till fullo, så kan du stänga ner systemet och troligen ta bort allt som du själv skapat. För att du ska få ta bort databasen i sin helhet med den information som kunden adderat så måste det uttryckligen stå så i avtalet. Men risken att bli anklagad för dataintrång är inte positiv för din del.... |
Håller med helt fel med bakdörr.
Hade en som gjorde wordpress arbete för mig, efter jobbet var utfört krävde han mig på 20X avgiften vi hade kommit överens om(utpressning). När jag vägrade betala hade han använt en bakdörr för att radera hela webbsidan trots att jag bytte lösenord och tog bort hans arbete då han inte klarade av jobbet. |
Citat:
Hade klart polisanmält händelsen om utpressaren bodde i Sverige. Verkar som en organiserad liga som erbjuder sig att göra tekniska jobb billigt och sedan kräver en massa pengar, vägrar man betala så tar det bort webbsidan/systemet. |
Citat:
Lika barn leka bäst, är något för bra för att vara sant etc. etc. Seriösa företagare hamnar i princip aldrig i de situationer som beskrivits i den här tråden. |
Citat:
Har man många bollar i luften så får man anlita folk i Asien annars kostar det en förmögenhet. |
Lindalicious:
Att vara en seriös leverantör kostar pengar. Vill man inte betala vad det kostar så får man chansa på nån bakdörrskille från asien eller liknande, men gör man sin bakgrundskoll så råkar man inte illa ut lika ofta. Säker kan man ju givetvis aldrig vara oavsett. snowflake: Det låter ju som du kan radera allt, inte bara de delar du gjort, utan kundens egna grejer? Gör inte det! Däremot kan du ju maila och säga att licensen för din del i systemet måste aktiveras inom kort om det inte ska sluta fungera, så betala gärna fakturan. |
Citat:
Har man råd så hittar man bättre folk, men har man inte råd får man slösa mycket tid på att testa massa som jag gör. Men när man väl hittat dem duktiga och bra så kan jag få bra arbete utfört för kanske 5% av vad det egentligen kostar. Jobbade med en dyrare designer från Finland häromdagen han var proffsigt och snabb, men inte alls lika duktig som mina billiga designers som tar mycket mindre betalt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson