WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Investera 150,000kr (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064892)

Lindalicious 2015-05-25 20:24

Investera 150,000kr

Hej,

Säg att du vill investera 150,000kr på bästa möjliga sätt, vad hade du personligen gjort?

Inte ett enda öre mer 150,000 på banken endast.

Går också bra med förslag utanför Sverige helst inom EU.

Är sugen på fastigheter man kan hyra ut, men pengarna räcker inte till. Visst finns billiga lägenheter i mindre orter men då är det ett problem att hitta hyresgäster och det är ingen bostadsbrist på mindre orter, plus det att det finns gränser för hur mycket hyra man får ta.

patrikweb 2015-05-25 20:53

Bästa avkastning vid den summan är aktier eller fonder, eller privat utlåning.

Lindalicious 2015-05-25 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509911)
Bästa avkastning vid den summan är aktier eller fonder, eller privat utlåning.

För hög risk med aktier, tycker fastigheter där efterfrågan finns är säkraste investeringen men 150,000 räcker inte till det.

Privat utlåning är bara att glömma, lika bra att glömma pengarna.

Inget annat? Måste finnas annan bra investerings alternativ.

Endast offline inget på nätet, något säkert som en fastighet med försäkring.

Fastigheter stiger i värde + hyresintäkter, tycker det är bästa investeringen men kommer att ta en del tid innan man har 20 sånna :)

spexer 2015-05-25 21:59

Jag skulle säga ge dig ut på börsen om du vågar.

Köp silver/guld om du tror på börskrasch.

Ha pengarna på banken eller i madrassen och "hoppas" (beroende på om du äger en bostad eller ej) på att bostadsmarknaden kraschar.

Starta en verksamhet offline.

Tyvärr har jag inte kommit på så många andra möjliga investeringar.

Lindalicious 2015-05-25 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20509916)
Starta en verksamhet offline.

Bra ide men det kostar också mycket att köpa något som tjänar bra. 500-1 miljon

Lindalicious 2015-05-25 22:06

Tror det var i Kanada man kunde köpa eget ATM (bankomat) och hyra plats i shoppingcenter och tjäna på varje uttag.

Hade varit bra med liknande mindre investeringsmöjligheter i Sverige.

Captain Thailand 2015-05-25 22:23

Hej,

Lite mer än den summan har jag bränt på domäner det senaste året, sedan har jag sålt för lika mycket så ROI är väl plus-minus-noll, fram till dags datum.

MEN, jag sitter på en fem gånger bättre domänportfälj idag än för ett år sedan, så nu skall det förmodligen gå med plus. Däremot lägger jag ner mkt tid på att leta domäner.

Ps. Ser nu att du inte vill göra något på nätet. Ja, då är detta väl en utomordentligt dålig idé.

Lindalicious 2015-05-25 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509920)
Hej,

Lite mer än den summan har jag bränt på domäner det senaste året, sedan har jag sålt för lika mycket så ROI är väl plus-minus-noll, fram till dags datum.

MEN, jag sitter på en fem gånger bättre domänportfälj idag än för ett år sedan, så nu skall det förmodligen gå med plus. Däremot lägger jag ner mkt tid på att leta domäner.

Ps. Ser nu att du inte vill göra något på nätet. Ja, då är detta väl en utomordentligt dålig idé.

Jag har en hel del bra domäner själv men inget extremt bra, svårt/omöjligt att hitta domäner med ett ord på engelska och .com vilka är värd mycket.

Captain Thailand 2015-05-25 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509921)
Jag har en hel del bra domäner själv men inget extremt bra, svårt/omöjligt att hitta domäner med ett ord på engelska och .com vilka är värd mycket.

Det beror på hur man söker och handlar. Jag har köpt flera på auktion för 100-1000 dollar och sedan sålt de för i medeltal det femdubbla. Sedan har jag ju köpt en väldans massa nya gTLD:er också.

Problemet är att sökandet efter dessa digitala guldklimpar tar en sjuhelsikes tid.

Lindalicious 2015-05-25 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509922)
Det beror på hur man söker och handlar. Jag har köpt flera på auktion för 100-1000 dollar och sedan sålt de för i medeltal det femdubbla. Sedan har jag ju köpt en väldans massa nya gTLD:er också.

Problemet är att sökandet efter dessa digitala guldklimpar tar en sjuhelsikes tid.

På tal om auktioner hur stoppar jag godaddy auto-bidding?

På senare tid när jag köper domän på godaddy auktioner så ökar mitt bud utan att jag vill det, har varit tvungen att köpa namn för mer än jag ville ge för den. Googlade om det hittade inget om att stänga av autobidding funktionen.

Tack för påminnelsen finns ett namn jag kan köpa för 1000 dollar och med lite arbete så tjänar den över 50,000 dollar inom 2-3 år... då vet jag hur jag skall investera $1,000 :)

Ett tips om du handlar mycket med domäner är att kolla utanför godaddy, finns många andra liknande där du kan köpa fina namn, alla känner till godaddy så det kan vara svårt att hitta bra namn billigt där.

Captain Thailand 2015-05-26 04:19

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509923)
Ett tips om du handlar mycket med domäner är att kolla utanför godaddy, finns många andra liknande där du kan köpa fina namn, alla känner till godaddy så det kan vara svårt att hitta bra namn billigt där.

Jag gillar SEDO:s, Flippas och Freemarkets auktioner bäst. Även DNX.com är ok.

dAEk 2015-05-26 07:04

• Hur definerar du risk?
  • Hur stor risk är du beredd att ta?
  • Hur pass långsiktig är du?
  • Vad har du för avkastningsmål?

Monkboll 2015-05-26 08:35

Riskspridning är väl alltid det bästa och vill du göra mer än 1% om året kan du glömma riskfritt sparande.

https://toborrow.se/sv/ är ett alternativ som är rätt nytt?
Låna till företag. Säkert om du väljer företag med god keditvärdighet... Dock lägre avkastning men betydligt bättre än bankerna..

Ara 2015-05-26 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509918)
Tror det var i Kanada man kunde köpa eget ATM (bankomat) och hyra plats i shoppingcenter och tjäna på varje uttag.

Hade varit bra med liknande mindre investeringsmöjligheter i Sverige.

För du vill ju betala varje gång du tar ut pengar... Eller just det du vill inte men alla andra vill det.

spexer 2015-05-26 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av Monkboll (Inlägg 20509928)
Riskspridning är väl alltid det bästa och vill du göra mer än 1% om året kan du glömma riskfritt sparande.

toborrow.se/sv/ är ett alternativ som är rätt nytt?
Låna till företag. Säkert om du väljer företag med god keditvärdighet... Dock lägre avkastning men betydligt bättre än bankerna..

Jag har kollat in ToBorrow.se ett tag nu och verkar intressant, någon som har egen erfarenhet av utlåning via dem?

Förstår inte helt vad som händer om det blir tecknat till 500%, vem får då låna ut sina pengar?

dannelito 2015-05-26 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20509933)
Förstår inte helt vad som händer om det blir tecknat till 500%, vem får då låna ut sina pengar?

Förmodligen de som erbjuder den lägsta räntan.

digiArt 2015-05-26 09:55

Det finns en QA:

Citat:

Hur går budgivningen till?
Lägg ett bud med det belopp du vill låna ut och till vilken ränta. Oftast är det flera hundra personer som tillsammans kommer att låna ut pengarna, och det är bara de buden med lägst ränta som kommer att få låna ut pengar till företaget.

Bara jag 2015-05-26 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20509933)
Jag har kollat in ToBorrow.se ett tag nu och verkar intressant, någon som har egen erfarenhet av utlåning via dem?

Vad händer om många bjuder under mig?

När hela lånebeloppet har uppnåtts och auktionen fortsätter kan nya bud komma in. De tvingar då ut tidigare bud med högre ränta. Bara de som erbjuder lägst ränta får vara med och låna ut. Företaget som vill låna pengar behöver inte heller acceptera lånet vid auktionens slut om räntan inte är tillräckligt bra.

spexer 2015-05-26 10:15

Ok, då är jag med känns ju ganska självklart nu när ni säger det.

Så den ränta som anges för de olika bolagen, är bara en riktränta som man satt vid ansökan, eller har jag förstått det fel?

Problemet med denna typ av sida utifrån ett investeringsperspektiv blir väl då i dagsläget, att det finns väldigt många fler som har kapital än vad det finns kreditvärdiga bolag som vill låna vilket driver ner räntan ;)

mavraj 2015-05-26 15:10

www.Tessin.se eller www.Toborrow.se är ju möjliga investeringar. Vet inte hur pass pålitliga tjänsterna är vad gäller avkastning men tycker du skall ringa och höra dig för iaf.

Återkom gärna med update sen när du hittat din offline-nisch!

Lycka till!

PS. ...och där såg jag att tråden hade en andra sida som redan tipsade om Toborrow. Hur som haver, hoppas du hittar vad du söker!

Slacker 2015-05-26 19:18

Skulle köpt Electrolux, Kinnevik, Castellum eller Wallenstam aktier. Säker och ökande värdestegring.

Danielos 2015-05-27 19:37

Läs http://english.pravda.ru/business/fi...le_collapse-0/ samt http://theeconomiccollapseblog.com/a...-talking-about
Enligt dessa källor har vi en finans kollaps var 7:e år, och eftersom kollapsen 2001 och 2008 var i september är det troligt med en kollaps/krasch i sept. 2015. Jag skulle därför inte köpa aktier utan snarare räntefonder då dessa bör gå upp efter en börskrasch. Det intressanta är att samtliga krascher, 1966,1973,1980,1987,1994,2001,2008 har inträffat under Israels sabbatsår, och just nu under 2015 har Israel sabbatsår till slutet av september. Jag tror personligen att kraschen i september i år blir värre än tidigare.

laststory 2015-05-27 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20509964)
Läs http://english.pravda.ru/business/fi...le_collapse-0/ samt http://theeconomiccollapseblog.com/a...-talking-about
Enligt dessa källor har vi en finans kollaps var 7:e år, och eftersom kollapsen 2001 och 2008 var i september är det troligt med en kollaps/krasch i sept. 2015. Jag skulle därför inte köpa aktier utan snarare räntefonder då dessa bör gå upp efter en börskrasch. Det intressanta är att samtliga krascher, 1966,1973,1980,1987,1994,2001,2008 har inträffat under Israels sabbatsår, och just nu under 2015 har Israel sabbatsår till slutet av september. Jag tror personligen att kraschen i september i år blir värre än tidigare.

Varför köpa räntefonder efter en börskrasch? Om det är något man vill köpa efter en börskrasch är det väl ändå aktier :)

KristianE 2015-05-27 21:24

Räntefonder var ju det sämsta man kunde köpa efter 2008 då hela världen sänkte räntorna för att få igång ekonomin...

Danielos 2015-05-27 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20509965)
Varför köpa räntefonder efter en börskrasch? Om det är något man vill köpa efter en börskrasch är det väl ändå aktier :)

Stämmer bra, men inte före. Ska man köpa något nu innan är det räntefonder som är bäst :) De flesta räntefonder gick upp direkt efter kraschen 2008. Räntepapper går inte nödvändigtvis ner bara för att man sänker styrräntan. Guld och silver bör också gå upp efter en börskrasch.

Captain Thailand 2015-05-27 21:38

Citat:

Om det ändå vore så enkelt att världsekonomin kraschar med exakt jämn frekvens utifrån ett av människan anammat system baserat på jordens omloppstid runt solen, eller pga hur ett litet land väljer att lägga delar av sin lilla areal i träda.

Kom igen nu...

Danielos 2015-05-27 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509968)
Om det ändå vore så enkelt att världsekonomin kraschar med exakt jämn frekvens utifrån ett av människan anammat system baserat på jordens omloppstid runt solen, eller pga hur ett litet land väljer att lägga delar av sin lilla areal i träda.

Kom igen nu...

Vi får väl se, vi följer upp här i tråden efter september i höst :)

Captain Thailand 2015-05-27 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20509969)

Japp!

Ska man poppa popcorn eller bygga skyddsrum?

Danielos 2015-05-27 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509970)
Japp!

Bunkra mat och vatten och skyddsrum säger jag :)

laststory 2015-05-27 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509970)
Japp!

Skulle rekommendera dig att bunkra upp med ett par till fina domäner ;)

patrikweb 2015-05-28 09:44

Ska man handla akiter, fonder etc ska man sprida risk till hela världens länder inte bara handla svenska. Även olika områden, från forskning, råvaror, valutor, medicin etc.

Har man exempelvis aktier både i olja, gas, vind/sol så har man ofta säkerheten om någon del går ner brukar något annat istället gå upp.

Skulle säga det är omöjligt förlora pengar på börsen långsiktig om man sprider ut risk.

Captain Thailand 2015-05-28 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20509972)
Skulle rekommendera dig att bunkra upp med ett par till fina domäner ;)

Gör ju knappt annat :D

dAEk 2015-05-28 19:55

Citat:

Jag tror personligen att kraschen i september i år blir värre än tidigare.

Hur och när positionerar du dig om du nu tror att en börskrasch är runt hörnet?

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509982)
Ska man handla akiter, fonder etc ska man sprida risk till hela världens länder inte bara handla svenska.

Varför det? :) Många bolag på Large Cap är ju verksamma även utanför Sverige.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509982)
Även olika områden, från forskning, råvaror, valutor, medicin etc.

Det låter ju bra i teorin. Vilka bolag skulle du välja?

KristianE 2015-05-28 21:31

AVA Bull och Bear X15. :)

Danielos 2015-05-29 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20510007)

En så länge har jag inte gjort någonting annat än att ha bytt alla min ppm fonder till räntefonder.

Lindalicious 2015-05-30 18:10

Tack för alla svar, tror nästan jag får investera på nätet för att öka summan till 500,000kr+ då blir det möjligt med bra bostadsinvestering.

Långsiktiga planen är at köpa 1-2 bostäder åt gången tills jag når 20+ bostäder (hyresintäkter), sedan gå i pension :)

Tänker fokusera på mindre marknader online men köra aggressivt.

T.ex. lätta adsense ämnen där konkurrensen är låg, men satsa på det som om det var ett stort/svårt ämne, därmed skapa något slags dominans över just den lilla marknaden/ämnet. Kan satsa så ett ämne i taget, blir lätta pengar.

Vad tycks?

Björn 2015-05-31 00:24

Indexfonder...

MusikMixen 2015-05-31 09:16

Jag hade köpt en hundra serie premieobligationer. Säker investering och chans till fin avkastning under tiden.

patrikweb 2015-05-31 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20510007)

Varför det? :) Många bolag på Large Cap är ju verksamma även utanför Sverige.

Det låter ju bra i teorin. Vilka bolag skulle du välja?

Nu är jag rätt dålig på spara, bränner allt förmycket per år i lyxresor och mat. Och vet att jag förlorar minst 10 miljoner per 10 års period i avkastning slösa pengar istället för placera.

Men dom placeringar jag har går bra på lång sikt, även om vissa går förlust enstaka år. Viktigaste är ha koll lite vad du handlar och tidigare historik på bolagen.

Nya bolag på börsen kan vara bli stora vinnare men även riskfyllda. Sedan ska man inte paniksälja det är bra sätt förlora pengar.

Sedan kan det vara bra ha koll på sina placeringar och marknaden någon gång per månad eller kvartal alla fall.

Danielos 2015-08-22 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20509969)

Dags att börja följa upp lite om det jag tidigare har sagt om börskrasch i september. Saker går definitivt åt fel håll vad gäller Grekland och Kina och hur oljepriset faller. Vi har några veckor nu innan vi vet hur det kommer gå :)
Veckan som varit har iaf varit värsta veckan sedan 2011: http://www.di.se/artiklar/2015/8/22/...et-sedan-2011/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson