WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Uber tvingas lägga ner i Brasilien (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064805)

tartareandesire 2015-05-11 19:00

Uber tvingas lägga ner i Brasilien
 
Den hyllade taxiapp-tjänsten Uber, som är ett av de högst värderade unga bolagen i världen, fortsätter stöta på hårt motstånd från myndigheter i flera viktiga länder. Denna gång är det Brasilien som stoppar tjänsten:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/t...en_4529480.svd

Johnny Viking 2015-05-12 08:06

Som en del andra sagt, stark reglering hade varit bättre kanske. Med Uber kan vilken "dåre" som helst bli Taxi-chaufför. I många årtal har ju trots allt Taxi-business lagar och regler och utbildning. Så jag litar fortfarande mer på vanlig Taxi, med centraler, viss service, osv. Dock är vanlig Taxi för dyrt. Det är väl där Ubers behov kommer in.

tartareandesire 2015-05-12 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20509495)
Som en del andra sagt, stark reglering hade varit bättre kanske. Med Uber kan vilken "dåre" som helst bli Taxi-chaufför. I många årtal har ju trots allt Taxi-business lagar och regler och utbildning. Så jag litar fortfarande mer på vanlig Taxi, med centraler, viss service, osv. Dock är vanlig Taxi för dyrt. Det är väl där Ubers behov kommer in.

Håller med dig, skulle aldrig använda Uber själv men mest för att företaget framstår som extremt oseriöst med de uttalanden deras chefer gjort. Man kan ju annars säga att allting är "för dyrt" :) Har inte träffat många rika taxichaufförer :) Tycker taxipriserna är rätt rimliga i dagsläget, man ska ju inte ta en taxiresa i onödan.

Captain Thailand 2015-05-12 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20509498)
Håller med dig, skulle aldrig använda Uber själv men mest för att företaget framstår som extremt oseriöst med de uttalanden deras chefer gjort. Man kan ju annars säga att allting är "för dyrt" :) Har inte träffat många rika taxichaufförer :) Tycker taxipriserna är rätt rimliga i dagsläget, man ska ju inte ta en taxiresa i onödan.

I Bangkok förstår jag inte att de ens kan överleva som affärsidé. Taxi finns överallt, bilarna är (numer) ofta nya och priset är extremt lågt.

Jesper Ribacka 2015-05-12 10:22

Jag har provat Uber. Måste säga att det kändes bättre än vanlig taxi då bilen var "lyxigare" och priset säkert 10-20% lägre. Snubben som körde var också trevlig.

Johnny Viking 2015-05-12 10:57

Var det bättre för att det var lite extra spännande kanske?

Går jag ut från tågstationen finns en taxi att välja på. Flygplatsen samma sak.

Tycker det är lite att åka snålskjuts på existerande fungerande verksamhet. Tror Uber kommer självdö, eller hålla sig inom vissa marknader enbart. Kan säkert fungera på en del ställen, men nog rätt få.

Jesper Ribacka 2015-05-12 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20509506)
Var det bättre för att det var lite extra spännande kanske?

Går jag ut från tågstationen finns en taxi att välja på. Flygplatsen samma sak.

Tycker det är lite att åka snålskjuts på existerande fungerande verksamhet. Tror Uber kommer självdö, eller hålla sig inom vissa marknader enbart. Kan säkert fungera på en del ställen, men nog rätt få.


Johnny, såklart det blev lite roligare pga att dom är nya så det stämmer nog.

Jag gillar Uber, men jag väljer fortfarande taxi stockholm när jag ska åka.

tartareandesire 2015-05-12 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509500)
I Bangkok förstår jag inte att de ens kan överleva som affärsidé. Taxi finns överallt, bilarna är (numer) ofta nya och priset är extremt lågt.

Och det går snabbare att ta sig fram med cykel dagstid misstänker jag? :) Om 50 år kommer förhoppningsvis alla innerstäder att vara tämligen bilfria med undantag för de fordon som verkligen behövs. Om inte vuxna människor vore så oerhört tröga att förändras så skulle positiva förändringar ske betydligt snabbare än 1-2 generationer :)

patrikweb 2015-05-12 14:41

Uber är idag enda vettiga alternativ som fungerar bra, ena är du kan välja deras finare bilar. Andra är betalning är smidigt och du får historiken.

Och lätt att beställa då det går på GPS, i många länder är det omöjligt ringa och förklara var du står.

Dumma svenskar som aldrig är utanför Sverige gränser kanske inte fattar fördelarna med Uber.

Johnny Viking 2015-05-12 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509516)
Uber är idag enda vettiga alternativ som fungerar bra, ena är du kan välja deras finare bilar. Andra är betalning är smidigt och du får historiken.

Och lätt att beställa då det går på GPS, i många länder är det omöjligt ringa och förklara var du står.

Dumma svenskar som aldrig är utanför Sverige gränser kanske inte fattar fördelarna med Uber.

Så problemet är alltså egentligen att Taxi-bolag i U-länder inte har en egen bokningsapp?

Och hoppas du inte menade på mig med din sista mening.

Captain Thailand 2015-05-12 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20509512)
Och det går snabbare att ta sig fram med cykel dagstid misstänker jag? :)

Det beror lite på var man befinner sig. Vid rusningstrafik tar jag oftast BTS (skytrain), moppetaxi eller tunnelbanan.

patrikweb 2015-05-12 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20509517)
Så problemet är alltså egentligen att Taxi-bolag i U-länder inte har en egen bokningsapp?

Och hoppas du inte menade på mig med din sista mening.

Många länder är väldigt oreglerade, samt dom försöker blåsa en. Samtidigt i många länder pratar dom knappt engelska.

Att behöva ringa olika taxi bolag utomlands eller behöva ha olika appar är inte en lösning.

Enda Uber inte är bättre än andra, är dom inte stödjer förbokning en viss tid.

Ofta vill du inte använda kort i en taxi i vissa länder, om dom ens tar kort ;P

Uber stödjer även ha flera kort så du kan ha 3-6 olika kort kopplade i olika valutor så du slipper betala i annan valuta med dålig FX kurs.

Ser man till Sverige så har dom mycket finare bilar, så du kan åka med viss klass. Sedan ser du exakt var din bil är och hur lång tid det tar innan det är framme. Så du kan optimera din tid.


Och jo Uber har betydligt bättre drivers än många andra bolag i Sverige, friåkare som knappt kan svenska som är bidragsbedrägeri. Så kalla vanliga taxi bolag bra i Sverige är långt ifrån sant.

Enda folk möjligtvis gnäller över i Sverige att dom är för fattiga och inte råd ta bättre Uber bilarna eller att Uber inte finns i alla städer eller möjligtvis har ont om bilar ibland.

Johnny Viking 2015-05-12 15:33

Jag var i Italien på jobb förra veckan, just att presentera en app, och vi fick lov att använda företaget för att beställa Taxi. Så jag ser ju problemet.

Om Uber bara vore en app för att globalt boka en Taxi, då är jag med. Men det är biten med att faktiskt "anställa" s.k. Taxi-chaufförer som är bitvis fel. Säkert bra i vissa länder. Men troligen inte de flesta.

patrikweb 2015-05-12 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20509523)
Jag var i Italien på jobb förra veckan, just att presentera en app, och vi fick lov att använda företaget för att beställa Taxi. Så jag ser ju problemet.

Om Uber bara vore en app för att globalt boka en Taxi, då är jag med. Men det är biten med att faktiskt "anställa" s.k. Taxi-chaufförer som är bitvis fel. Säkert bra i vissa länder. Men troligen inte de flesta.

Jag ser ju inga problem med det, dom kontrollerar ju om dom har körkort och annan koll på dom. Samtidigt sätter kunderna betyg på dom.

Och krävs ett visst lägsta betyg med för få köra Black och LUX kunder.

Så betydligt större risk hamna med en illaluktande dålig förare hos vanligt bolag än just Uber.

Uber prioriterar även samma förare till mig som jag satt högt betyg på, finns dom lediga i närheten får jag alltid samma.

tartareandesire 2015-05-12 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509519)
Många länder är väldigt oreglerade, samt dom försöker blåsa en. Samtidigt i många länder pratar dom knappt engelska.

Dumma Malta-bor som inte förstår att de inte kan klara sig på enbart engelska i hela världen.

Adestro 2015-05-12 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509500)
I Bangkok förstår jag inte att de ens kan överleva som affärsidé. Taxi finns överallt, bilarna är (numer) ofta nya och priset är extremt lågt.

Det beror på att traditionella taxis i Bangkok (liksom större delen av Thailand) kör som idioter, inte vill köra dig om du ska en annan väg än dem, hellre vill sitta själva i trafikstockning än med en tickande taximeter (wtf?), inte har bilbälten, kan 0 engelska, inte hittar till kända landmärken, kör lokalradio på högsta volym, gärna blåser turister genom att inte slå på taximetern, knappt säger tack när du just dricksat 50%, totalt ointresserade av service som att hjälpa till med väskor och ja listan kan göras lång. Undantag på samtliga punkter finns naturligtvis, och då brukar jag dricksa rejält.

Nya bilar, du skämtar? De flesta luktar bokstavligen fis och låter som om de ska falla isär när som helst, för att inte tala om alla bucklor den aggressiva körstilen lett till.

Visst är det inte så fett att vara taxi-chafför i Thailand men det är ändå rejält mycket bättre inkomst än vad många andra har. Och om folk kunde tänka och använda all dötid till att kliva ur och göra lite enkla kroppsövningar istället för att leka med smartphonen skulle de må bättre. Eller kanske titta på en karta och lära sig lite engelska? (ja i en av världens mest turistade städer kan man förvänta sig av taxichafförer kan förstå enkla vägbeskrivningar som left och right)

Jag har svårt att förstå varför taxi-branschen är sådan helgad mark?

Johan H 2015-05-12 23:29

Taxiverksamheten borde regleras lite, känner till flera fall där en turist kommit till Stockholm och göteborg och fått betala 4000 kr för under en timmes körning.

Captain Thailand 2015-05-13 00:51

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20509532)
Det beror på att traditionella taxis i Bangkok (liksom större delen av Thailand) kör som idioter, inte vill köra dig om du ska en annan väg än dem, hellre vill sitta själva i trafikstockning än med en tickande taximeter (wtf?), inte har bilbälten, kan 0 engelska, inte hittar till kända landmärken, kör lokalradio på högsta volym, gärna blåser turister genom att inte slå på taximetern, knappt säger tack när du just dricksat 50%, totalt ointresserade av service som att hjälpa till med väskor och ja listan kan göras lång. Undantag på samtliga punkter finns naturligtvis, och då brukar jag dricksa rejält.

Nya bilar, du skämtar? De flesta luktar bokstavligen fis och låter som om de ska falla isär när som helst, för att inte tala om alla bucklor den aggressiva körstilen lett till.

Visst är det inte så fett att vara taxi-chafför i Thailand men det är ändå rejält mycket bättre inkomst än vad många andra har. Och om folk kunde tänka och använda all dötid till att kliva ur och göra lite enkla kroppsövningar istället för att leka med smartphonen skulle de må bättre. Eller kanske titta på en karta och lära sig lite engelska? (ja i en av världens mest turistade städer kan man förvänta sig av taxichafförer kan förstå enkla vägbeskrivningar som left och right)

Jag har svårt att förstå varför taxi-branschen är sådan helgad mark?

Pratar man hjälplig thai tycker jag sällan man har dessa problem, även om jag faktiskt kan känna igen mig i vissa. ;) Ett av de större problemen tycker jag att många sonika vägrar köra en till vissa destinationer pga att de måste göra U-svängar etc.

Märkbara av taxibilparken har bytts ut de senaste åren, det måste väl du uppmärksammat.

Använder du själv Uber i huvudstaden?

Captain Thailand 2015-05-13 06:16

Hej,

Delvis utanför ämnet men ivf om den svenska taxibranschen anno 2015:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

Lagom skojigt att vara taxichaffis i dagens Sverige.

Adestro 2015-05-13 06:38

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509539)
Pratar man hjälplig thai tycker jag sällan man har dessa problem, även om jag faktiskt kan känna igen mig i vissa. ;) Ett av de större problemen tycker jag att många sonika vägrar köra en till vissa destinationer pga att de måste göra U-svängar etc.

Märkbara av taxibilparken har bytts ut de senaste åren, det måste väl du uppmärksammat.

Använder du själv Uber i huvudstaden?

Du har nog rätt i att många bilar bytts ut. Dock fattar jag inte varför de medvetet plockar bort bilbältet i baksätet? Eller är det ett tillval kanske? En thailändare påstod att man inte behöver bilbälte i baksätet...

Nej jag bor nära MRT/BTS och kan man tänka sig att gå 10-20 min från MRT/BTS/BRT/AirportRail når man de flesta ställen i Bkk utan taxi. Att det är socialt accepterat av både locals och expats att vara svettig i den fuktiga hettan underlättar givetvis. :)

Nej, aldrig provat Uber i just Bangkok då det sällan finns någon tillgänglig nära min condo trots att jag bor centralt. Brukar be vakterna vinka in en fistaxi som vill köra dit jag vill medan jag väntar i lobbyn. Har dock provat Grabtaxi några gånger, som har fördelen att man kan ange hur mycket man är beredd att dricksa för en given körning på förhand. Vanliga taxis, men bara nya fräscha och ofta lite mer serviceminded när de vet att man betalar extra.

Captain Thailand 2015-05-13 06:41

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20509542)
Du har nog rätt i att många bilar bytts ut. Dock fattar jag inte varför de medvetet plockar bort bilbältet i baksätet? Eller är det ett tillval kanske? En thailändare påstod att man inte behöver bilbälte i baksätet...

Jag tror färre än 1% av thai använder bälte i baksätet. Det är nog den krassa anledningen.

Adestro 2015-05-13 06:41

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509540)
Hej,

Delvis utanför ämnet men ivf om den svenska taxibranschen anno 2015:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

Lagom skojigt att vara taxichaffis i dagens Sverige.

Vet någon vad Uber tar i provision av förarna? När jag googlar ser jag tyska uppgifter om 20%. Hur fungerar affärsmodellerna med de traditionella taxicentralerna?

Edit: Hittade detta:
http://time.com/money/3678389/uber-drivers-wages/

bivald 2015-05-13 12:47

@Adestro - angående vad förarna tjänar, läs http://citypaper.net/uberdriver/

Lång men välskriven.

patrikweb 2015-05-13 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20509531)
Dumma Malta-bor som inte förstår att de inte kan klara sig på enbart engelska i hela världen.

Ja så istället för Uber som är en bra lösning så ska man lära sig Japanska, Kinesiska, Arabiska, Spanska, Tyska, Franska för kunna boka taxi smidigt hela världen?

Captain Thailand 2015-05-13 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509562)
Ja så istället för Uber som är en bra lösning så ska man lära sig Japanska, Kinesiska, Arabiska, Spanska, Tyska, Franska för kunna boka taxi smidigt hela världen?

Google Translate - Voice edition.

Ok, man hamnar förmodligen i tjotahejti, men man kan ju inte få allt.

Adestro 2015-05-13 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509564)
Google Translate - Voice edition.

Ok, man hamnar förmodligen i tjotahejti, men man kan ju inte få allt.

I bästa fall! I tonbaserade språk som Thai och Kinesiska kan ju minsta fel på ton i en del av en mening ändra den från "kör mig till stationen" till "gud vad ful du är".

Ex. "bah!" = kör medan "baaa" = galning.

Captain Thailand 2015-05-13 13:52

Eller "banan" på thai.

Adestro 2015-05-16 13:58

Försökte beställa en Uber nu i helgen. Från Asoke Road till Sathorn Road, inte världens mest komplicerade körning. Efter 5 min ringer föraren som på knacklig thainglish undrar var jag är och vart jag vill åka. Det här med att åka till den blå plunkten, hämta upp kunden och sedan åka till den förangivna destinationen verkar vara alltför svårt. Avbeställde.

patrikweb 2015-05-16 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20509629)
Försökte beställa en Uber nu i helgen. Från Asoke Road till Sathorn Road, inte världens mest komplicerade körning. Efter 5 min ringer föraren som på knacklig thainglish undrar var jag är och vart jag vill åka. Det här med att åka till den blå plunkten, hämta upp kunden och sedan åka till den förangivna destinationen verkar vara alltför svårt. Avbeställde.

Vilket betyg hade föraren och var det UberBlack du hade valt? Men med varit med om GPS inte helt enkelt om man står typ nära större korsningar

Captain Thailand 2015-05-16 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509631)
Vilket betyg hade föraren och var det UberBlack du hade valt? Men med varit med om GPS inte helt enkelt om man står typ nära större korsningar

Thailand är Thailand.

Folk är förstås inte dummare här än på andra ställen, men de är "kulturellt bekväma".

Jag åkte taxi i 30 minuter på Samui igår för 500 baht. Chaffisen, som jag känner, fick jag väcka (mitt på dagen) och han sa att han bara körde för att jag kände honom. Han hade hellre sovit vidare trots att han har färre kunder än på länge.

Utbrändhet existerar inte i Thailand :) Däremot finns det vedervärdiga arbetsvillkor för vissa immigranter, men det är ett helt annat ämne.

Adestro 2015-05-18 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509631)
Vilket betyg hade föraren och var det UberBlack du hade valt? Men med varit med om GPS inte helt enkelt om man står typ nära större korsningar

Minns varken eller. Det var dock en kvinnlig förare och om man ska generalisera 70 miljoner Thailändare så är det kvinnorna som får det här landet att gå runt så att säga. Så jag hade större förhoppningar när jag såg förarinfon...

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509632)
Thailand är Thailand.

Folk är förstås inte dummare här än på andra ställen, men de är "kulturellt bekväma".

Visserligen en helt annan diskussion. Men bristen på engelska-kunskaper, "inte-tappa-ansiktet"-kulturen och den kulturella bekvämligheten som du nämner ("sabai sabai!") är nog de största orsakerna till att Thailand står stilla som ett låglöneland medan grannarna drar ifrån. Malaysia blir ju i praktiken ett höglöneland inom några år.

Sen ska man väl påpeka att Thailändska studenter nyligen tog guldmedalj i någon slags fysik-olympiad, samtidigt som svenska gymnasieelever inte kan räkna procent.

Muddy 2016-09-08 11:23

Samma sak kommer antagligen att hända i Finland och kanske även andra nordiska länder.

Argumenten för nerläggningen ligger i att i en välfärdsstat som Sverige ska tjänster och dylikt betalas med skattepengar. Uber-kusker håller ju ingen bokföring och betalar således inte heller skatt på sina inkomster. De flesta chaufförerna får små inkomster, men i vissa fall kan inkomsterna bli väldigt höga om man håller på med verksamheten heltid.

Dessutom kan det ju som sagt vara väldigt farligt att stiga in i en taxi med icke-professionell chaufför. Vad som helst kan ju hända då.

patrikweb 2016-09-08 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av Muddy (Inlägg 20519813)
Samma sak kommer antagligen att hända i Finland och kanske även andra nordiska länder.

Argumenten för nerläggningen ligger i att i en välfärdsstat som Sverige ska tjänster och dylikt betalas med skattepengar. Uber-kusker håller ju ingen bokföring och betalar således inte heller skatt på sina inkomster. De flesta chaufförerna får små inkomster, men i vissa fall kan inkomsterna bli väldigt höga om man håller på med verksamheten heltid.

Dessutom kan det ju som sagt vara väldigt farligt att stiga in i en taxi med icke-professionell chaufför. Vad som helst kan ju hända då.

Haha professionell chaufför? Du har inte använt vanlig taxi i Sverige hör jag då, där är risk du får någon svart person som inte knappt kan svenska eller klarar inte ens hitta centrala hotell. Och personen i fråga går på någon sådant bidrag system från AMF.

Med Uber Black aldrig fått någon riktigt dålig förare, men vanlig taxi har man fått någon dom hittat från ghettot och som köpt taxi licens i något hörn känns det som flera gånger.

Så om man ska få använda ord professionell så handlar det om fin och ren bil, personen ser vårdad ut med bra klädsel och ska inte lukta illa. Och personen ska kunna köra bil men viktigast av allt kunna hitta och kunna vägarna bra.

Och för ni som inte har så bra koll på Uber, i flesta fall är det ett företag som äger flera bilar där chaufförer får betalt lön från det företag och viss bonus/provision. Men själva företaget får alla pengar från Uber. Framförallt utomlands är det så alla fall.

glastron 2016-09-08 13:43

Vanlig taxi betalas av staten genom att de som kör får starta eget bidrag.

Har ni tid, lyssna på P1-dokumentären om Taxikungen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

SebastianJ 2016-09-10 12:17

Föredrar alltid Uber framför Taxi, det är så jävla mycket bättre bara. Fräschare bilar, trevligare förare. Du kan enkelt se vart du är på väg, inget jävla jidder med att ha någon mupp som skall stanna och ringa upp hotell osv för att ta reda på vart han skall köra (GPS är tydligen en teknik som man inte behöver som taxichauför i vissa länder...).

Är på Bali just nu, här är det enorma protester och blockader mot Uber, till och med så pass att förare för Uber/Grab/Go-Jek blir slagna m.m om de inkräktar på Taxisvinens revir. Vidrigt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson