![]() |
Uber tvingas lägga ner i Brasilien
Den hyllade taxiapp-tjänsten Uber, som är ett av de högst värderade unga bolagen i världen, fortsätter stöta på hårt motstånd från myndigheter i flera viktiga länder. Denna gång är det Brasilien som stoppar tjänsten:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/t...en_4529480.svd |
Som en del andra sagt, stark reglering hade varit bättre kanske. Med Uber kan vilken "dåre" som helst bli Taxi-chaufför. I många årtal har ju trots allt Taxi-business lagar och regler och utbildning. Så jag litar fortfarande mer på vanlig Taxi, med centraler, viss service, osv. Dock är vanlig Taxi för dyrt. Det är väl där Ubers behov kommer in.
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag har provat Uber. Måste säga att det kändes bättre än vanlig taxi då bilen var "lyxigare" och priset säkert 10-20% lägre. Snubben som körde var också trevlig.
|
Var det bättre för att det var lite extra spännande kanske?
Går jag ut från tågstationen finns en taxi att välja på. Flygplatsen samma sak. Tycker det är lite att åka snålskjuts på existerande fungerande verksamhet. Tror Uber kommer självdö, eller hålla sig inom vissa marknader enbart. Kan säkert fungera på en del ställen, men nog rätt få. |
Citat:
Johnny, såklart det blev lite roligare pga att dom är nya så det stämmer nog. Jag gillar Uber, men jag väljer fortfarande taxi stockholm när jag ska åka. |
Citat:
|
Uber är idag enda vettiga alternativ som fungerar bra, ena är du kan välja deras finare bilar. Andra är betalning är smidigt och du får historiken.
Och lätt att beställa då det går på GPS, i många länder är det omöjligt ringa och förklara var du står. Dumma svenskar som aldrig är utanför Sverige gränser kanske inte fattar fördelarna med Uber. |
Citat:
Och hoppas du inte menade på mig med din sista mening. |
Citat:
|
Citat:
Att behöva ringa olika taxi bolag utomlands eller behöva ha olika appar är inte en lösning. Enda Uber inte är bättre än andra, är dom inte stödjer förbokning en viss tid. Ofta vill du inte använda kort i en taxi i vissa länder, om dom ens tar kort ;P Uber stödjer även ha flera kort så du kan ha 3-6 olika kort kopplade i olika valutor så du slipper betala i annan valuta med dålig FX kurs. Ser man till Sverige så har dom mycket finare bilar, så du kan åka med viss klass. Sedan ser du exakt var din bil är och hur lång tid det tar innan det är framme. Så du kan optimera din tid. Och jo Uber har betydligt bättre drivers än många andra bolag i Sverige, friåkare som knappt kan svenska som är bidragsbedrägeri. Så kalla vanliga taxi bolag bra i Sverige är långt ifrån sant. Enda folk möjligtvis gnäller över i Sverige att dom är för fattiga och inte råd ta bättre Uber bilarna eller att Uber inte finns i alla städer eller möjligtvis har ont om bilar ibland. |
Jag var i Italien på jobb förra veckan, just att presentera en app, och vi fick lov att använda företaget för att beställa Taxi. Så jag ser ju problemet.
Om Uber bara vore en app för att globalt boka en Taxi, då är jag med. Men det är biten med att faktiskt "anställa" s.k. Taxi-chaufförer som är bitvis fel. Säkert bra i vissa länder. Men troligen inte de flesta. |
Citat:
Och krävs ett visst lägsta betyg med för få köra Black och LUX kunder. Så betydligt större risk hamna med en illaluktande dålig förare hos vanligt bolag än just Uber. Uber prioriterar även samma förare till mig som jag satt högt betyg på, finns dom lediga i närheten får jag alltid samma. |
Citat:
|
Citat:
Nya bilar, du skämtar? De flesta luktar bokstavligen fis och låter som om de ska falla isär när som helst, för att inte tala om alla bucklor den aggressiva körstilen lett till. Visst är det inte så fett att vara taxi-chafför i Thailand men det är ändå rejält mycket bättre inkomst än vad många andra har. Och om folk kunde tänka och använda all dötid till att kliva ur och göra lite enkla kroppsövningar istället för att leka med smartphonen skulle de må bättre. Eller kanske titta på en karta och lära sig lite engelska? (ja i en av världens mest turistade städer kan man förvänta sig av taxichafförer kan förstå enkla vägbeskrivningar som left och right) Jag har svårt att förstå varför taxi-branschen är sådan helgad mark? |
Taxiverksamheten borde regleras lite, känner till flera fall där en turist kommit till Stockholm och göteborg och fått betala 4000 kr för under en timmes körning.
|
Citat:
Märkbara av taxibilparken har bytts ut de senaste åren, det måste väl du uppmärksammat. Använder du själv Uber i huvudstaden? |
Hej,
Delvis utanför ämnet men ivf om den svenska taxibranschen anno 2015: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909 Lagom skojigt att vara taxichaffis i dagens Sverige. |
Citat:
Nej jag bor nära MRT/BTS och kan man tänka sig att gå 10-20 min från MRT/BTS/BRT/AirportRail når man de flesta ställen i Bkk utan taxi. Att det är socialt accepterat av både locals och expats att vara svettig i den fuktiga hettan underlättar givetvis. :) Nej, aldrig provat Uber i just Bangkok då det sällan finns någon tillgänglig nära min condo trots att jag bor centralt. Brukar be vakterna vinka in en fistaxi som vill köra dit jag vill medan jag väntar i lobbyn. Har dock provat Grabtaxi några gånger, som har fördelen att man kan ange hur mycket man är beredd att dricksa för en given körning på förhand. Vanliga taxis, men bara nya fräscha och ofta lite mer serviceminded när de vet att man betalar extra. |
Citat:
|
Citat:
Edit: Hittade detta: http://time.com/money/3678389/uber-drivers-wages/ |
|
Citat:
|
Citat:
Ok, man hamnar förmodligen i tjotahejti, men man kan ju inte få allt. |
Citat:
Ex. "bah!" = kör medan "baaa" = galning. |
Eller "banan" på thai.
|
Försökte beställa en Uber nu i helgen. Från Asoke Road till Sathorn Road, inte världens mest komplicerade körning. Efter 5 min ringer föraren som på knacklig thainglish undrar var jag är och vart jag vill åka. Det här med att åka till den blå plunkten, hämta upp kunden och sedan åka till den förangivna destinationen verkar vara alltför svårt. Avbeställde.
|
Citat:
|
Citat:
Folk är förstås inte dummare här än på andra ställen, men de är "kulturellt bekväma". Jag åkte taxi i 30 minuter på Samui igår för 500 baht. Chaffisen, som jag känner, fick jag väcka (mitt på dagen) och han sa att han bara körde för att jag kände honom. Han hade hellre sovit vidare trots att han har färre kunder än på länge. Utbrändhet existerar inte i Thailand :) Däremot finns det vedervärdiga arbetsvillkor för vissa immigranter, men det är ett helt annat ämne. |
Citat:
Citat:
Sen ska man väl påpeka att Thailändska studenter nyligen tog guldmedalj i någon slags fysik-olympiad, samtidigt som svenska gymnasieelever inte kan räkna procent. |
Samma sak kommer antagligen att hända i Finland och kanske även andra nordiska länder.
Argumenten för nerläggningen ligger i att i en välfärdsstat som Sverige ska tjänster och dylikt betalas med skattepengar. Uber-kusker håller ju ingen bokföring och betalar således inte heller skatt på sina inkomster. De flesta chaufförerna får små inkomster, men i vissa fall kan inkomsterna bli väldigt höga om man håller på med verksamheten heltid. Dessutom kan det ju som sagt vara väldigt farligt att stiga in i en taxi med icke-professionell chaufför. Vad som helst kan ju hända då. |
Citat:
Med Uber Black aldrig fått någon riktigt dålig förare, men vanlig taxi har man fått någon dom hittat från ghettot och som köpt taxi licens i något hörn känns det som flera gånger. Så om man ska få använda ord professionell så handlar det om fin och ren bil, personen ser vårdad ut med bra klädsel och ska inte lukta illa. Och personen ska kunna köra bil men viktigast av allt kunna hitta och kunna vägarna bra. Och för ni som inte har så bra koll på Uber, i flesta fall är det ett företag som äger flera bilar där chaufförer får betalt lön från det företag och viss bonus/provision. Men själva företaget får alla pengar från Uber. Framförallt utomlands är det så alla fall. |
Vanlig taxi betalas av staten genom att de som kör får starta eget bidrag.
Har ni tid, lyssna på P1-dokumentären om Taxikungen. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909 |
Föredrar alltid Uber framför Taxi, det är så jävla mycket bättre bara. Fräschare bilar, trevligare förare. Du kan enkelt se vart du är på väg, inget jävla jidder med att ha någon mupp som skall stanna och ringa upp hotell osv för att ta reda på vart han skall köra (GPS är tydligen en teknik som man inte behöver som taxichauför i vissa länder...).
Är på Bali just nu, här är det enorma protester och blockader mot Uber, till och med så pass att förare för Uber/Grab/Go-Jek blir slagna m.m om de inkräktar på Taxisvinens revir. Vidrigt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson