WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur mycket vinst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064730)

Lindalicious 2015-04-30 14:53

Hur mycket vinst?

Anta att ni har ett företag som erbjuder webbdesign som tjänst och priset är 20,000 kr per tjänst.

Hur mycket får ni då behålla i genomsnitt efter all skatt och avgifter?

Jobbar med ett företag som sköter skattedelen för mig just nu och vinsten jag får behålla varierar mellan 36%-46% men det är jag som utför all jobb och hittar kunderna.

Är detta normalt?

Att man får behålla 7,200kr - 9,200kr för en tjänst som kostar kunden 20,000kr.

ztream 2015-04-30 14:57

De fakturerar din kund 20.000

De ska betala lön till dig. Arbetsgivaravgift: 31,42% av 20.000. Kvar 13716

De ska dra av din källskatt. Vet ej vad den är då det beror på årsinkomst, ort, ålder men låt säga 30% av 13716. Kvar 9600 kr

Sen ska de tjäna pengar på dig och betala sina overheadkostnader och kanske lite försäkringar osv.

Helix 2015-04-30 15:35

ztream,

kanske blev det lite fel där - du får skylla på slarv och snabbhet i svaret :)

Arbetsgivaravgiften skall vara 31,42% av lönen som betalas ut och inte av summan på 20000.

Arbetsgivaravgift: 31,42% är på 4781 kr
Lönen blir då 15218 kr
Lön efter skatt, "låt säga 30%" som ovan ger dig kvar 10652 kr

Eller?

patrikweb 2015-04-30 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509119)
Anta att ni har ett företag som erbjuder webbdesign som tjänst och priset är 20,000 kr per tjänst.

Hur mycket får ni då behålla i genomsnitt efter all skatt och avgifter?

Jobbar med ett företag som sköter skattedelen för mig just nu och vinsten jag får behålla varierar mellan 36%-46% men det är jag som utför all jobb och hittar kunderna.

Är detta normalt?

Att man får behålla 7,200kr - 9,200kr för en tjänst som kostar kunden 20,000kr.

Gissar du pratar exkl moms i priset då då du säljer till företag?

Marginalskatt i Sverige är upp till 57% sedan sociala avgifter 31.42%

Men varierar på ålder lite samt kommun eller om du är med i kyrkan etc. Och nivå av inkomst men oavsett är skatt väldigt hög.

ztream 2015-04-30 15:49

Såklart, gick för snabbt :)

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20509121)
ztream,

kanske blev det lite fel där - du får skylla på slarv och snabbhet i svaret :)

Arbetsgivaravgiften skall vara 31,42% av lönen som betalas ut och inte av summan på 20000.

Arbetsgivaravgift: 31,42% är på 4781 kr
Lönen blir då 15218 kr
Lön efter skatt, "låt säga 30%" som ovan ger dig kvar 10652 kr

Eller?

Lindalicious 2015-04-30 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509122)
Gissar du pratar exkl moms i priset då då du säljer till företag?

Marginalskatt i Sverige är upp till 57% sedan sociala avgifter 31.42%

Men varierar på ålder lite samt kommun eller om du är med i kyrkan etc. Och nivå av inkomst men oavsett är skatt väldigt hög.

Inklusive moms, moms är inräknat i 20,000 kr som kunden får betala.

Kunderna är privat personer inte företag.

Känns fel att man får behålla cirka 40% av det kunden betalar 20,000kr för.

Piraten 2015-04-30 17:00

Ett tips som du säkert inte kunde lista ut själv vore kanske att sluta jobba med ett företag som sköter skattedelen åt dig och anlita en revisor istället? ;)

patrikweb 2015-04-30 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509124)

Var glad att du verkar ha låg inkomst då, blir ännu värre vid hög då blir det mycket mindre än det kvar.

Vill du slippa all skatt flytta utomlands till ett varmare land ;)

patrikweb 2015-04-30 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av Piraten (Inlägg 20509125)
Ett tips som du säkert inte kunde lista ut själv vore kanske att sluta jobba med ett företag som sköter skattedelen åt dig och anlita en revisor istället? ;)

På vilket sätt skulle det bli mindre kostnader? Vill du få ut pengarna i lön hade det inte blivit så mycket mer fördelaktigt. Enda fördelen hade varit smidigare hantera avdrag i ett AB av saker man köper in.

Företag blir "fördelaktigt" när man börjar ha större omsättning och har många jobb varje månad som genererar pengar.

ztream 2015-04-30 17:37

Frilansfinans eller vilka TS nu använder tar ju en marginal. Den slipper man.

Sen kan man utdela summan istället om den är låg.

Det får dock vägas mot kostnaderna att driva ett AB såklart, så oklart om det är en jättebra deal i detta fallet om det inte rör sig om stora belopp.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509127)
På vilket sätt skulle det bli mindre kostnader? Vill du få ut pengarna i lön hade det inte blivit så mycket mer fördelaktigt. Enda fördelen hade varit smidigare hantera avdrag i ett AB av saker man köper in.

Företag blir "fördelaktigt" när man börjar ha större omsättning och har många jobb varje månad som genererar pengar.

jonny 2015-04-30 18:28

Om kunden betalar 20 000 kr inklusive moms innebär det att kunden betalar 4 000 kr moms. Intäkt är alltså 16 000 kr.
Bruttolön 12 174 kr => 3 825 kr i arbetsgivaravgift. Eller en lönekostnad på 15 999 kr, alltså hela "vinsten".
Från dessa 12 174 kr ska det dras preliminärskatt, säg att det är 3574 kr eftersom din preliminärskatt är beroende av många faktorer.
Nettoutbetald lön 8 600 kr och då har inget försvunnit i administrationsavgifter.

Du får alltså ut cirka 43% av vad kunden betalar skattat och klart.

Lindalicious 2015-04-30 19:59

Tack för svaren, verkar som om man jobbar nästan gratis på grund av moms + skatt + arbetsgivaravgifter + en massa annat...

Tror jag kom på felet i mitt tillvägagångssätt, jag betalar utgifterna på flera tusen från vinsten. Vad är det som förändras om jag visar utgifterna innan jag tar ut vinst?

ztream 2015-04-30 23:57

Nu skattar du på kostnaderna också. Du slipper det.

Conny Westh 2015-05-01 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av Piraten (Inlägg 20509125)

En revisor får inte "sköta" ekonomin i ett företag. En revisors uppgift är att granska företagets redovisning så den är korrekt utförd. En revisor får aldrig sköta bokföring eller ekonomi åt ett annat företag.

Om man vill anlita någon att "sköta" ekonomin så kan det vara en "redovisningsbyrå", "redovisningsekonom", "bokföringsbyrå", "Ekonomiansvarig" eller dyligt.

Conny Westh 2015-05-01 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509133)
Tack för svaren, verkar som om man jobbar nästan gratis på grund av moms + skatt + arbetsgivaravgifter + en massa annat...

Tror jag kom på felet i mitt tillvägagångssätt, jag betalar utgifterna på flera tusen från vinsten. Vad är det som förändras om jag visar utgifterna innan jag tar ut vinst?

Vinst <> Lön

Dvs vinst och lön är inte samma sak.

Som Jonny börjat redogöra för så blandar du ihop saker.

Företagets intäkt är inte 20 000 kr utan 16000 kr.

Från de 16000 kr så ska du dra bort omkostnader du har i verksamheten, exempelvis kostnader för dator, mobiltelefon, resekostnader, internet, webbhotell, litteratur (böcker, tidningar), kontorshyra, inköp/avskrivningar av kontorsmöbler, marknadsföringskostnader, m.m.

Dessa omkostnader kan i ett normalt enpersons företag vara ca 100 000 kr (men kan variera) per år. En schablon kan vara att är ca 125 kr per debiterad timme. Låt oss anta att det uppdrag som ditt företag fick 16000 kr i intäkt för tog 32 timmar att göra (500 kr/tim för att ha något att räkna på). Då var dessa omkostnader ca 4000 kr.

Det ger att du har 16000-4000 => 12000 kr kvar i resultat före lönekostnader.

Av de 12000 kr så blir arbetsgivaravgifterna (i ett AB) 2869 kr (12000-9131) kr och kvar blir då 9131 kr som kan jämföras med bruttolön (dvs före avdrag för din privata inkomstskatt).

Det betyder att av intäkten på 16000 kr så kan du ta ut en bruttolön på 9131 kr dvs 57%, men om du räknar in momsen så blir det ca 45-46%.

Drar du bort inkomstskatten (säg ca 30%, eller ca 2739 kr) så får du ca 6392 kr i handen. Dvs ca 32% av de 20000 kr som kunden betalade.

Då har företaget inte haft en enda krona i vinst, dvs 0 kr och 0 procent. Du har då tagit ut maximal lön och inte sparat en krona i företaget.

Det är inte en sund ekonomi att hela tiden tömma bolaget på varenda krona på det här sättet, du bör se till att du har åtminstone 10-20% av de 16000 kr kvar som nettoresultat i bolaget, dvs av de 12000 kr so borde du spara 1600-3200 kr så bolaget har kvar det (efter företagskatt på 22% så blir det 1248-2498 kr i vinst.

Då minskar din högt beskattade bruttolön från 9131 till 5931-7531 kr för samma uppdrag.

Conny Westh 2015-05-01 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509124)

Det låter konstigt att privatpersoner köper tjänsten webbdesign. Är det inte enskilda firmor du menar?

Conny Westh 2015-05-01 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20509153)
Det är inte en sund ekonomi att hela tiden tömma bolaget på varenda krona på det här sättet, du bör se till att du har åtminstone 10-20% av de 16000 kr kvar som nettoresultat i bolaget, dvs av de 12000 kr so borde du spara 1600-3200 kr så bolaget har kvar det (efter företagskatt på 22% så blir det 1248-2498 kr i vinst.

Då minskar din högt beskattade bruttolön från 9131 till 5931-7531 kr för samma uppdrag.

Ibland går det lite för fort med siffrorna ....

Om man sätter av en vinst enligt ovan så får man kvar 10400 kr (12000-1600) dvs 10400 kr eller 8800 kr (12000-3200) som man kan använda för lönekostnader.

När man drar bort arbetsgivaravgifterna (delar med 1,3142) så får man 6696 kr respektive 7914 kr som blir bruttolönen.

Lindalicious 2015-05-01 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20509154)
Det låter konstigt att privatpersoner köper tjänsten webbdesign. Är det inte enskilda firmor du menar?

Tack för detaljerade svaret, verkar som om jag får tänka om strategin, just nu lär jag inte få mer än 2-3 uppdrag per månad så lönsamheten är inte alls bra. Måste planera om så jag får fler kunder snabbare.

Priset kan jag inte höja då det redan är dyrt för privat personer.

Liknande "webdesign" företag kan också köpa men hittils endast privat.

Att det skall vara så svårt att tjäna pengar, spelar ingen roll hur många bollar man har i luften ändå är det riktigt svårt. Börjar förstå varför de flesta väljer att jobba för andra och inte startar eget.

patrikweb 2015-05-01 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509174)
Tack för detaljerade svaret, verkar som om jag får tänka om strategin, just nu lär jag inte få mer än 2-3 uppdrag per månad så lönsamheten är inte alls bra. Måste planera om så jag får fler kunder snabbare.

Att det skall vara så svårt att tjäna pengar, spelar ingen roll hur många bollar man har i luften ändå är det riktigt svårt. Börjar förstå varför de flesta väljer att jobba för andra och inte startar eget.

Konkurrens kallas det, och den är global. Svenskar som flyttar utomlands (Väldig många inom "internet" som gör det) kan exempelvis ta 50% lägre kostnad mot folk i Sverige. Och ändå få bättre ställt pga. dom inte behöver betala skatt knappt.

Eller en Indie eller från Pakistan kan ta över 90% lägre kostnad.

Men visst är svårt tjäna pengar i Sverige då allt är dyrt och skatt förjävlig. Så inte företagsvänligt för småföretagare.

Lindalicious 2015-05-01 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509176)
Konkurrens kallas det, och den är global. Svenskar som flyttar utomlands (Väldig många inom "internet" som gör det) kan exempelvis ta 50% lägre kostnad mot folk i Sverige. Och ändå få bättre ställt pga. dom inte behöver betala skatt knappt.

Eller en Indie eller från Pakistan kan ta över 90% lägre kostnad.

Men visst är svårt tjäna pengar i Sverige då allt är dyrt och skatt förjävlig. Så inte företagsvänligt för småföretagare.

Har funderat på Malta länge, men att ta det steget kommer att kosta en hel del, kan inte bara åka iväg utan att det redan går bra i Sverige.

Kostnader så som:
Boende
Hjälp att bilda bolag + kring kostnader och bankavgifter.
+ massa annat.

Tror nästan man måste ha ett företag som tjänar 50,000kr+ i månaden i vinst + flera hundra tusen i banken innan man ens kan tänka på Malta.

Vet exakt vad som skall göras och med skattelättnaden i Malta skulle jag kunna slå ut mina konkurrenter ganska omgående, då jag kan erbjuda bättre pris till kunder och annat.

Men det är inte bara att göra det, det måste som sagt gå med bra vinst innan man kan ta steget.

Anders Larsson 2015-05-01 23:16

Du ska få ett tips värt miljoner: Gå en enklare kurs i företagsekonomi.

Man behöver inte ha stenkoll, men med tanke på frågeställningen och efterföljande diskussion tror jag att det bästa du kan göra är att skaffa övergripande koll på hur det fungerar med företagsekonomi. Oavsett om du tänker jobba i Sverige eller utlandet måste du greppa grundläggande ekonomi.

Med det menar jag inte att du ska plugga ekonomi på universitet i flera år, gå till biblioteket och låna en FE-bok för gymnasiet för en enkel introduktion.

Mitt andra tips, värt minst lika mycket: Ta professionell hjälp. Det finns massor av bra "saker" att göra. Det finns vinstuttag, 3:12 regler, skattekonsekvenser, moms som ska antingen betalas eller fås tillbaks, periodiseringsfonder etc etc. Lite inte på råden som du får på ett forum!

Conny Westh 2015-05-03 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20509174)

Jag tror du riktar dig till helt fel målgrupp, dvs privatpersoner. En privatperson kan inte räkna hem en intäkt på en webbsida. Om du däremot riktar dig till just företag så har de möjligheten att räkna hem en investering i webbdesign på ökade intäkter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson