![]() |
Massflykten från Binero
Hur många här har gjort precis som jag, flytt från binero? Efter så många år som kund så var det dags. Det är utan tveka ingen slump att denna flytt sker nu då ONG köpt binero och bedrivit verksamheten ett tag.
Vartenda köp som ONG har gjort har resulterat i katastrof. Visst, många personer har blivit rika genom att sälja sina verksamheten till ONG men inte en enda kund i Sverige har blivit en vinnare genom att helt plötsligt bli en ONG-kund. Med det sagt vill jag inte kasta så mycket skit på binera, har varit nöjd kund i flera år. Jag vill tacka alla medarbetare på binero som jobbat hårt i flera år. Idag kontaktade jag binero på telefon, jag har installerat vbulletin på 2 olika domäner som ligger hos binero. Ena har haft vbulletin rätt länge utan att jag gjort något av sidan, men det berodde mycket på att många funktioner aldrig fungerade i vbulletin. Så för en vecka sen installerade jag samma vbulletinfil på en annan domän, forumet fungerar klockrent, även hostad hos binero på samma konto. Så; Sida X med vbulletin fungerar kanon, ren installation Sida Y med vbulletin fungerar inte alls, trots samma installation som sida Y, när man ska lägga upp avatarer m.m. så blir det server error. Så jag ringer binero, killen på telefonen låter som att han är påväg att hoppa ut från fönstret, livsglädjen finns inte i rösten direkt. Suckar djupt gång på gång och om du läser detta, jag förstår dig. Jag hade garanterat inte varit bättre anställd för ONG. Efter ett par minuter så hör jag i bakgrunden, "JÄVLA HORA, SLYNA" någon skriker allt vad dom kan. Man kan ju undra vad som sker hos binero? Enda positiva med det hela är att jag blivit tvingad att gå igenom domänlistan och hittat massa domäner som jag ej borde betala för :-) Låt oss hoppas att FTPn fungerar imorrn, godnatt! |
Ja de ser inte direkt bra ut för Binero..
Inleed/Oderland borde hjälpa kunderna snabbt enkelt att flytta till deras tjänster. |
Är det då illa? Så dags att även flytta sina domäner därifrån menar ni?
|
Hoppade även av det tåget för ett tag sedan, dock var det mailen som strulade där. Snackade med Jens på Inleed och han tog över arbetet och flytten helt och hållet och redan samma dag snurrade jag hos dem, inte ett avbrott sedan dess.
|
På Binero har vi inte märkt av någon massflykt, tvärtom ökade vi rejält under 2014. Detta trots att vi faktiskt hade en del problem som vi sen avhjälpt under vintern.
Sedan problemen med lagringslösningen 2013 har vi haft mycket underhåll att jobba ikapp och nu är vi äntligen helt i fas. Vår energi läggs nu mycket på att jobba stenhårt med flera utvecklingsprojekt för att göra tjänsterna ännu bättre. Bland annat har vi uppdaterat vår kontrollpanel ganska saftigt. Vi rullar ut fler funktioner och kanske en och annan ny tjänst också under 2015. Det är också värt att påpeka att vi som jobbar på Binero är i stort sett samma gäng som vi varit i flera år, det har inte skett några stora förändringar i teamet. Förutom att vi utökat supporten ganska rejält. När det gäller det konkreta ärendet kring din vBulletin kan jag inte svara på vad som gått fel, PM:a gärna ärendenummer så följer jag upp det. Angående utropet du hörde i bakgrunden i telefon så är det absolut inte okej på något sätt. Jag har tagit upp ärendet direkt med vår supportchef Jonny, som inte blev glad alls. Han har redan börjat ta tag i supporten, för sånt här får inte förekomma. Vi ber om ursäkt för obehaget. MVH Christer |
Jag tror att WNs trådar inte riktigt återspeglar verkligheten. I vår lilla glasbubbla så är allt som händer kring Binero kris och katastrof medan gemene man kanske inte ens märker av deras driftstörningar.
|
Citat:
|
Vad har man som lön som "vanlig" supportpersonal på Binero tro? Låga löner och en försämrad arbetsmiljö tenderar att resultera i sådana där händelser. Sen är ju män i IT-branschen generellt sett långt ifrån några mönsterfeminister. Tyvärr verkar det vara den utvecklingen vi går mot i alla branscher där priset är viktigast för majoriteten av kunderna. Det går inte att skylla enbart på företagen, de kan oftast inte gör så mycket på egen hand.
|
Jobbade på Binero innan och efter Oniva köpte Binero. Det var klart bättre innan dom köpte Binero. Efter ett tag bestämde jag mig för att leta nytt. Jobbar nu på Netnordic som Linuxtekniker. Jobbade som firstline-tekniker på Binero.
|
Citat:
|
Citat:
Kan du dela med dig vad som skedde då Oniva köpte upp binero? Hur ändrades det d.v.s. |
Citat:
Jag har också hittat några sådana tidigare, men är orolig för att jag har betalat ganska mycket för mycket genom årens lopp. |
Citat:
De senaste 18 åren har jag haft mina sajter och domäner utspridda på cirka tio utländska (mestadels amerikanska) servrar: - Ibland när jag reggat domäner hos svenska aktörer har det tagit upp till 24 timmar innan domänen är reggad. Hos icke-svenska brukar det maximalt ta någon upp till några minuter innan WHOIS är ändrat. Den snabbaste och säkraste whois-tjänsten jag känner till är fö den hos Domaintools. - Jag har mig veterligen aldrig fått dubbla räkningar hos dessa utländska aktörer. ALDRIG. - Hos svenska aktörer har jag ofta gått fullkomligt vilse i kontrollpanelen och fått mejla support för att få hjälp att göra så enkla saker som att ändra i DNS, ändra ägaruppgifter, få ut en authkod osv. Detta har (vad jag minns) aldrig hänt hos de utländska aktörerna. I varje fall inte de senaste tio åren. Tvärtom har det räckt med ett par knapptryckningar för att fixa det. Och det är ju knappast en språkförbistring det handlar om ;) - Nertiden är extremt låg hos de utländska aktörerna jag använt. Priserna är dessutom pressade på både domäner som hosting, så argumentet att man får det man betalar för blir lite missvisande i detta fall. - Borde inte Sverige ligga i framkant även beträffande hosting? På många sätt känns det som gamla svedala ligger 15 år bakom de världsledande företagen i Europa och USA. Ps. Det här avser inte Binero specifikt, utan flertalet av de större svenska aktörerna jag testat. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Jag var tämligen säker på att just du skulle svara först. Istället för att ens försöka dig på en konstruktiv respons försöker du som vanligt häckla budbäraren. Men, precis som du säger, varför harva med små lokala aktörer när man inte får motsvarande problem med de större??! När priset tom är billigare hos de sistnämnda. Mitt enda argument att använda svensk hosting är domänerna .SE och .NU. Fördelen att ligga på svensk server för sajter på svenska är en så liten parameter att den för mig är obetydig. Tro mig, jag har nog testat sedan 1998. |
Captain Thailand - Tråkigt att du tycker det det finns många som försöker hålla bra stabilitet och prestanda.
Oftast är det negativa som kommer fram på forum som det här. Självklart är marknaden för inhemska webbhotell begränsad om man inte söker sig utomlands/ inriktar sig på utländska kunder. Vi har en hel del stora bolag där vi används som driftpartner, det tycker jag funkar bra, stabiliteten och prestanda som efterfrågas på dessa lösningar sprider sig ner ända till minsta webbhotellskonto. |
Citat:
Du skrev precis samma sak i en annan tråd och då framgick det att du aldrig använt Hostgator som är just bland de största i branschen. Därför är det väl bättre att du skriver vilka det är du jämför istället? Nu verkar det bara som att du för en enmannakampanj emot all svensk hosting ungefär som Patrik mot allt som är svenskt eller statligt :) Det känns ganska oseriöst och oschysst mot de personer som ägnat mer än tio år åt hårt arbete med att bygga upp en hel bransch i landet. |
Citat:
Citat:
Tre aktörer som jag sällan hör någon klaga på är Inleed, Oderland och Glesys. Tyvärr har jag bara erfarenhet av den sistnämnda och bättre personlig service får man leta efter. Dock är det kanske inte optimalt för hosting av enbart domäner?! Jag har faktiskt inte kikat på länge. Med de största menar jag de största domänregistranterna. Jag är (eller har varit) kund hos Name, Enom, GoDaddy, Namecheap, Dynadot, Register, Network Solutions, Tucows, Pair, Domain Discover / Tierra och säkert några till som jag nu inte minns. |
Citat:
Jag hoppas dock att dom lyckas reda till de problem som finns. Men med den historian som Online Group har blir det ingen lätt match. Nu har jag inte varit aktiv på ett halvår snart så vet inte ifall saker har blivit bättre eller sämre. Men AA har slutat och det han behövs nog verkligen ifall dom ska kunna få ordning. Anders har ett brinnande engagemang som Online Group behöver. |
Citat:
|
Citat:
Jag åsyftar de lite större svenska aktörerna och undrar varför de ständigt verkar ha diverse problem som jag sällan (eller aldrig) upplever med främst de amerikanska aktörer jag nyttjar? Är verkligen den frågeställningen irrelevant? Det är knappast ett självändamål att klaga på landsmän. Personligen väljer jag hellre ett svenskt alternativ om standarden är motsvarande och priserna inte skiljer alltför mycket. Låt oss säga att en japansk bil krånglar mer sällan än en svenskt märke. Är jag verkligen "oseriös och oschysst" om jag råkar tycka och uttrycka det? |
Citat:
|
Citat:
Klart man jämför och analyserar en tjänst med en motsvarande/liknande. Allt annat vore väl förvirrat. ;) |
Citat:
För övrigt verkar Sverige vara ett land där extrema och utdragna fel är fullt okej och normalt. Landet där man velar och inte vågar ta snabba beslut :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Finns fördelar och nackdelar med allt. Tror mer på att hitta något som passar ändamålet och ha bra folk dvs inte göra sig beroende av leverantörer. |
Efter att ett "planerat underhåll" verkar gått snett har jag en klients vars webb legat nere sedan 07:
http://www.binerodrift.se/?p=2754&m=0 Vad är det för apor som jobbar på Binero? Inte ens deras egen binerodrift stämmer ju vad gäller nertid och tillgänglighet. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dock är det skillnad att låta leverantören uppdatera och välja göra en uppdatering/backa uppdatering. Har för mig att det var just skillnaden med Atomia. Kan ha fel. Sedan kan du faktiskt laga det mesta i cpanel själv, vi har använt oss av det sedan ca 2002 och inte upplevt större bekymmer. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vore roligt att höra om C-panel idag kör sina tjänster helt distribuerat? Dvs så att inget ligger på en och samma maskin. När vi gjorde våra val så körde C-panel allt på en maskin - till och med DNS och Mail? Dvs X kunder på en maskin som tog alla tjänster. Sedan gick man till en ny maskin när den var full. Är allt helt distribuerat nu Oderland? Dvs ni kör alla tjänster utspridda på minst 3-4 maskiner? Vet att det jobbades på detta för några år sedan men fanns inte då tillgängligt. Känns som att nästa steg i branschen är att gå från helt distribuerat inom en hall till att kunna styra det geografiskt över flera hallar. Teoretiskt går det idag men tror få har kommit dit. Vore nice. :-) |
Lastbalansering i sig kräver väl en lite biffigare frontserver? Undrar liksom hur mycket extra resurser en sån feature behöver.
Jag kör cPanel på en av mina servrar och det är riktigt fint och stabilt. Allt bara fungerar. Och det kan man inte säga så ofta om alla mjukvaror där ute. |
Citat:
2010 var det bara Atomia som hade lösning på att köra allt distribuerat (vi gick igenom alla de stora systemen inklusive c-panel och Plesk). Tyvärr har Atomia haft andra problem - som flera känner till. Utöver det är vi på City mycket glada att kunna stödja ett svenskt företag som anställer och stärker ekonomin här i Sverige. Atomia har redan bevisat sig - de växer så det knakar och har tagit massor med stora webbhotell som kunder runtom i Europa. Då USA än idag kan begära ut all info från företag och tjänster som Microsofts Azure - så är väl det något att i alla fall ha i beaktning för ett webbhotell som väljer mjukvara. Dvs om ens data är någorlunda känslig och man inte vill dela med sig. Kan vara en tanke i alla fall. |
DNS kluster fanns redan i mitten av 2000 talet om man valde att köra dns only på valfritt antal servrar så vet inte när du testade det sist.
Mailklustring är något som är upp till en själv, stöd finns. Vi kör inte det av några anledningar förrän nästa år. |
Efter 6 timmars nedtid igår så gick det ner idag igen.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson