WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   IDG: Sveriges 100 bästa sajter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064365)

coredev 2015-03-09 09:56

IDG: Sveriges 100 bästa sajter

IDG har släppt årets lista med Sveriges 100 bästa sajter:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1...0-basta-sajter

Finns din sajt med?

Vad tycker du om listan?

Själv har jag väldigt svårt att ta listan på allvar. Ibland missar de självklara webbplatser som utan tvekan borde varit med i någon kategori, ibland har de med webbplatser som verkligen inte borde platsa, etc.

Kimppa 2015-03-09 10:05

Jag studerar på Högskolan Dalarna.

De har en jättebra webbplats som fungerar i alla webbläsare utom Chrome, men det kanske räcker ;)

Tyvärr inga egna webbplatser på listan.

tartareandesire 2015-03-09 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20507276)
IDG har släppt årets lista med Sveriges 100 bästa sajter:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1...0-basta-sajter

Själv har jag väldigt svårt att ta listan på allvar. Ibland missar de självklara webbplatser som utan tvekan borde varit med i någon kategori, ibland har de med webbplatser som verkligen inte borde platsa, etc.

Ska listan vara subjektiv, vilket ger fler reaktioner och läsare, så är det snarare en självklarhet att du och jag inte tycker att listan stämmer till 100%. Ska det vara en helt objektiv, urtrist och meningslös lista så hade de ju kunnat gå efter KIA rakt av :)

Captain Thailand 2015-03-09 12:21

Ett stort gäsp...

laststory 2015-03-09 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20507280)
Jag studerar på Högskolan Dalarna.

De har en jättebra webbplats som fungerar i alla webbläsare utom Chrome, men det kanske räcker ;)

Tyvärr inga egna webbplatser på listan.

Fronter är ju hemskt dåligt!

Clarence 2015-03-09 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20507286)
Ett stort gäsp...

Hade inte kunnat säga det bättre själv. För mig är listan för ointressant att kommentera ;)

tartareandesire 2015-03-09 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20507285)
Ska listan vara subjektiv, vilket ger fler reaktioner och läsare, så är det snarare en självklarhet att du och jag inte tycker att listan stämmer till 100%. Ska det vara en helt objektiv, urtrist och meningslös lista så hade de ju kunnat gå efter KIA rakt av :)

Jag kanske skulle läst listan först :) De kunde nästan lika gärna bara klippt och klistrat från KIA :) Tråkigt att de inte har något nytt och fräscht alls, de kunde åtminstone haft en egen kategori för typ årets nykomling. Det är väl iofs typiskt för IDG, har inte läst deras tidningar på många år av just denna anledning.

yakuzaemme 2015-03-09 17:26

Inte för att vara sån, men hade förväntat Öppettider på den listan. Tråkigt :(

htiawe 2015-03-09 18:16

Jag har svårt att ta listor med urler på allvar, hade de haft en kort motivering till varje sajt så hade det känts mera trovärdigt.

yakuzaemme 2015-03-09 18:27

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20507310)
Jag har svårt att ta listor med urler på allvar, hade de haft en kort motivering till varje sajt så hade det känts mera trovärdigt.

Kikade på det. Julafton hos IDG? 100 externa länkar till olika webbplatser med dofollow. Nu kanske det är alldeles för OT och kanske är de tillräckligt starka för att kunna "leka runt" med sånt, men borde det inte vara lite riskabelt?

MrClick 2015-03-09 18:27

Den där listan skulle mer kunna användas som en "startsida" för att hitta till olika grejor.

Captain Thailand 2015-03-09 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av MrClick (Inlägg 20507312)
Den där listan skulle mer kunna användas som en "startsida" för att hitta till olika grejor.

Absolut! "Startsida" är så mkt 2015 det kan bli ;)

Logotyp24 2015-03-09 19:25

Spara.se var väl någon medlem här som frågade om feedback på har jag för , Danski var det t.o.m

jtmf 2015-03-09 20:47

En sajt jag jobbade med förut finns med! Kul =)

Danski 2015-03-10 01:53

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20507314)
Spara.se var väl någon medlem här som frågade om feedback på har jag för , Danski var det t.o.m

Oj kul, tack WN för att se detta då jag missat det själv =)

turneround 2015-03-10 09:22

Listan är som vanligt en gäspning. Flera sajter som inte ens är mobilanpassade finns med och det är svårt att ta den listan på allvar. Synd att de inte lägger lite mer tid och energi på framtagandet.

coredev 2015-03-10 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av turneround (Inlägg 20507335)
Listan är som vanligt en gäspning. Flera sajter som inte ens är mobilanpassade finns med och det är svårt att ta den listan på allvar. Synd att de inte lägger lite mer tid och energi på framtagandet.

Ja de hade ju kunnat göra sig till en auktoritet i ämnet, få andra kan det. Det skulle kunna bidra med en positiv utveckling inom t.ex. säkerhet, användarvänlighet, tillgänglighet för handikappade, mobilanpassning, etc. Viktiga områden som släpar efter!

jayzee 2015-03-10 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20507286)
Ett stort gäsp...

Spot on! Håller till 100% med.

Nihilnovi 2015-03-11 12:37

En lista på 100 "bästa sajter" skriven av en av sveriges fulaste sajter, oh the irony

tartareandesire 2015-03-11 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Nihilnovi (Inlägg 20507404)
En lista på 100 "bästa sajter" skriven av en av sveriges fulaste sajter, oh the irony

Att du eller jag råkar tycka en sajt är ful säger inte så mycket :) De verkar vara på rätt väg:

http://www.kiaindex.se/?object_id=23...r=2015&kweek=9

jayzee 2015-03-11 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20507407)
Att du eller jag råkar tycka en sajt är ful säger inte så mycket :) De verkar vara på rätt väg:

http://www.kiaindex.se/?object_id=23...r=2015&kweek=9

URL du länkar till är till "idg.se nätverk" vilket jag misstänker är idg.se, computersweden, pcföralla m.fl. Personligen är jag inte så imponerad av deras antal sidvisningar med tanke på att nyheter24 ligger på ca. 2 ggr antalet sidvisningar

Danski 2015-03-11 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20507410)
URL du länkar till är till "idg.se nätverk" vilket jag misstänker är idg.se, computersweden, pcföralla m.fl. Personligen är jag inte så imponerad av deras antal sidvisningar med tanke på att nyheter24 ligger på ca. 2 ggr antalet sidvisningar

Vi är glada för att kritisera och klaga på allt. Jämför inte en nischat IT-nyhetssajt med nöjesnyheter och clickbait-artiklar, vi bör alla förstå bättre än så då vi jobbar i branschen.

Faktum är att i nästan alla fall då en sajt byter utseende så klagar vi nördar (exkluderar inte mig själv). IDG har gjort en förändring som just nu känns lite obekväm men jag tror kan växa på en. Likaså är de nog inte "klara" utan kommer säkert med flera små uppdateringar under närmsta tiden för att hitta rätt.
Sydsvenskan.se (en av mina mest besökta) genomgick nyligen en liknande förvandling där jag och flera i min omgivning gick i taket. Men måste erkänna att det nu i efterhand faktiskt var en klar förbättring. Oavsett hur mycket jag vill hävda motsatsen är jag en vanemänniska, byter någon mitt kaffe så kommer jag klaga oavsett hur det nya smakar =)

Back on topic, läste precis artikeln om Top100 och verkar ju som att det kommer publiceras motiveringar under de kommande två veckorna i samband med vinnare utses. Ta det för vad det är, en kul grej med en underton av allvar.

pontus 2015-03-13 03:40

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20507417)
Vi är glada för att kritisera och klaga på allt. Jämför inte en nischat IT-nyhetssajt med nöjesnyheter och clickbait-artiklar, vi bör alla förstå bättre än så då vi jobbar i branschen.

Du menar förhoppningsvis "Jämför inte en nischat IT-nyhetssajt med en mer allmän nyhetssajt som båda innehåller nöjesnyheter och clickbait-artiklar"? ;-)

pelmered 2015-03-13 21:15

Många sidor som verkligen inte borde plats på den där listan.

En stor del av sidorna är inte ens responsiva och ser ut att fungera väldigt dåligt i telefonen eller surfplattan. Det blir ju extremt ironiskt när de själva skriver följande i inledningen:

Citat:

En utmaning i dag – och något som de bästa sajterna lyckas väl med – är att ligga i fas med sina besökares behov och vanor. Såväl sajtägarnas statistik som bredare undersökningar visar att vi i allt större utsträckning surfar med mobilen. Och den utvecklingen går fortare än många trott. På flera stora sajter har mobilbesöken gått om antalet besök från datorer. Detta gör att juryn i år fokuserat mycket på mobilupplevelsen och det sammantagna intrycket av hur sajterna funkar på olika enheter och skärmstorlekar. En väl fungerande mobilupplevelse är förstås ett grundkrav i dag. Sedan är det förstås olika för olika typer av sajter hur denna upplevelse bäst ser ut.
Hur kan en sida som t.ex. Blocket vara med? Det är sidan som har haft noll innovation på typ 10 år och är inte direkt imponerade varken funktions- eller designmässigt. Det är bara stor och känd, men det kanske är det som är kriteriet?

Ett stort gäsp som sagt...

tartareandesire 2015-03-13 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20507480)
Hur kan en sida som t.ex. Blocket vara med? Det är sidan som har haft noll innovation på typ 10 år och är inte direkt imponerade varken funktions- eller designmässigt. Det är bara stor och känd, men det kanske är det som är kriteriet?

Ett stort gäsp som sagt...

Att vara ledande på marknaden så pass länge utan större förändringar är väl ändå betydligt mer imponerande än vad de flesta andra lyckas med? De har dessutom extrema marginaler år efter år. Avancerade funktioner och flashig design föder inte per automatik framgång eller en produkt som allmänheten önskar sig. Det är enkelt att säga att det är bara för att de var först ut men så fungerar det inte heller. Google var exempelvis inte först ut men de har ändå tagit över en marknad nästan helt och hållet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson