![]() |
domänen fastnar i spamassasin
Vet inte om detta hamnar i rätt avdelning nu men då många webhotell använder spamassasin så är det åtminstone lite relevant.
Jag har en domän (låt oss säga abc-123.info) som sedan mitten på februari har börjat fastna i spamassasin. Enligt CN som jag använder som e-postleverantör så beror det på URIBL_SBL och är alltså innehållet i mailet som orsakar det. Jag har konstaterat att det är när själva domänen nämns i mailet som det fastnar (exempelvis om man svarar på ett mail som sänts ut från domänen då den automatiskt skrivs ut i form av "on xxxx-xx-xx [email protected] wrote"). CN hänvisar till att jag måste ta det med spamhaus då det ligger hos dem. Det jäkliga är att söker jag på domänen i deras databas så ligger den inte som spärrad (http://www.spamhaus.org/lookup/), har även provat söka på IP dit A-record pekar samt IP dit mx-record pekar (CN´s servrar) och inget av dem finns med i deras register som spärrat. Hur går man vidare då? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
På vilket sätt skulle det hjälpa att byta e-postleverantör? Vad jag förstått är det väl mottagaren som använder svartlistan? Eller är det i detta fall din e-postleverantör som blockar dina utgående mail...?
|
Du behöver felkod som mailserver returnerar så du kan se exakt vad som blockas.
Är det mailleverantörens IP eller din domän som är svartlistad? Kanske ett keyword. Svårt att säga utan spamhause felmeddelande. |
Det är enbart inkommande e-post som blockeras och det är om själva domännamnet finns med i innehållet på mailet som det fastnar. Jag fick ingen felkod av CN utan de sa att mailet fick "höga poäng" på grund av URIBL_SBL vilket skulle innebära att e-postet innehöll en URL som var "spamlistad".
https://wiki.apache.org/spamassassin/Rules/URIBL_SBL Jag provade mig då fram och kunde konstatera att det var när domänen det gäller stod med i själva mail-innehållet som det fastnade hos CN. Jag kollade dock av domänen hos Spamhause och de säger att den är "grön" och inte är listad hos dem så man kommer inge längre där. Jag provade sedan att skicka e-post till en domän jag har hos Binero med URL:en som fastnar hos CN även i det e-postet. Det kommer fram utan problem, har dubbelkollat med Binero och de kör även de Spamassassin (+ Halon) så om det låg hos Spamhaus så borde det ju fastnat även där. CN har dock sagt att de ska undersöka detta mer lokalt hos dem så det känns åtminstone mer hoppfullt än innan när de bara hänvisade till Spamhaus. |
URIBL används för att blockera mail som innehåller kända spamlänkar eller rena marknadsföringslänkar.
|
Citat:
|
Ok, men uppenbarligen så ligger den med i URIBL så du behöver ju be om en avlistning. Vilken URIBL som avses borde du se i headern på mailet. Så det enda du behöver är headern i det blockerade mailet.
|
Citat:
|
Som sagt så skulle CN undersöka detta mer lokalt hos dem så förhoppningsvis kan de hitta vad som gått snett.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson