![]() |
Påverkas sidan i Google om man byter server?
Om man byter server/webbhotell påverkas då sidans rank i Google?
|
I praktiken nej, men i teorin ja.
Hamnar den i samma land som tjänsten erbjuds eller har sin riktade kundgrupp. Får du snabbare laddningstider av sidan på nya servern. Hoppar du på https också? Mysteriet med google´s algorithm som ingen utanför direkt kan svara på men vissa saker har de väll sagt att de kanhjälpa ranken, som laddningstider, krypterat. |
Sidan drivs i nuläget i delad miljö hos ett svenskt webbhotell. Så i dagsläget så är servern nära besökarna rent geografiskt.
Däremot så skulle flytten bli till en egen dedikerad kraftfull server belägen i norra Frankrike vilket bör snabba upp sidan som för övrigt drivs via Wordpress och som i dagsläget är SUPERSEG markant. Och det borde väl ändå Google tycka är positivt? |
Vet inte om det var i samband med en uppdatering av Googles algoritm men jag flyttade en sajt från ett segt webbhotell till en snabb VPS i samma land och den tappade massvis i ranking.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det är Google - man vet aldrig vad som händer
|
Vad gynnar dina användare?
I förlängningen borde det också gynna dig hos G. |
Citat:
man vet aldrig med google |
Jag flyttade två webbplatser från ett webbhotell till ett annat i helgen.
Förutom något kortare DNS-fel så gick allt smidigt! Har inte tappat något i Google rank ännu (men kanske tar ett par dagar/veckor) innan man ser resultaten av flytten. Har däremot gått upp en position på ett av huvudsökorden för en av de flyttade webbplatserna. Kan lämna en till uppdatering om 2-3 veckor. |
Det bör inte påverka dig negativt.
Det skulle vara om flytten segar ner sidan markant, och det lär ju inte hända! Jag har flyttat runt sajter för många gånger och det har inte påverkat mig negativ eller positivt. |
Själv ska jag flytta ett antal sidor till en ny vps så jag kan också meddela hur det går.
|
Att du flyttar sajten till en snabbare server är ett bra beslut som inte kommer påverka rankingen negativt. Däremot kan saker hända under en flytt som kan ställa till det, men det är ju en helt annan sak.
|
Som jtmf säger, så ska inte en flytt påverka rankingen om något under flytten går väldigt snett som t.ex. noindex eller seg server.
Speciellt inte om man sätter upp en kopia på nya servern och bara pekar om DNS:en. Då märks det inte ens för besökaren att man flyttat. Eventuellt kan det ske en liten förändring i ranking första veckan, men ska återgå till normalt väldigt snabbt. /A |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson