![]() |
Transportstyrelsens webbplats har fått nytt utseende
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...nytt-utssende/
Citat:
|
Den nya designen var inte rolig :-/ Uppseendeväckande att de inte varnar för cookies, trots att de sätter 2 st direkt på första besöket.
Bland myndigheter är Skatteverket ett föredöme när det kommer till design: http://www.skatteverket.se/ |
Att kolla underlag för trängselskatten funkar ju inte heller. =(
|
Själva layoutern med en centrerad box och headern känns lite tillbaka till 2001? Responsiviteten var ju inte heller så supergenomtänkt.
Vilken/vilka konsultbolag har skött detta egentligen? |
Hehe, man får väl undra vart det igentligen går fel när en sådanhär sida kommer ända fram till produktionsläge. Jag ser framför mig någon som helt klart ska vara med och bestämma men som inte kan något.
De har säkert betalat dyrt för detdär som man inte gärna vill kalla "design". |
Citat:
|
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/ "Områden inom vägtrafik" ser nästan ut som en Google annons.
http://www.techuth.com/wp-content/up..._rectangle.gif :hover med border-style: dotted; känns rättså retro också. Någon insatt som kan beskriva hur en sådan här upphandling fungerar, vem sitter & bestämmer & vem väljer en webbyrå från 90-talet. Eller är det chefen för transportstyrelsen som sagt "Jasså vi skall uppdatera våran hemsida lite, jamen min 12 åriga son sysslar med lite wäbbb"? |
Offentlig upphandling heter det.
|
Sen utgår man säkert från någon kravspec och ser förslag allt eftersom, så att skylla allt på bolaget som gjort allt är nog att förenkla.
Visst är det tex bra att göra 301 från gammal till ny url, men om det inte är ett krav tror jag ingen sitter och gör det bara för att vara snäll, det gäller hålla nere sina timmar och maximera vinsten. Åtminstone när man är ett större företag och inte sitter hemma och är en student :) |
Citat:
|
Citat:
|
Nu är ni lite hårda. På mobilen är den faktiskt helt OK, även om man saknar en viss responsivitet i gränssnittet.
|
Citat:
Sen var det ett direkt svar på din fråga. Nej, det sitter ingen chef som har en 12 årig son som gör uppdraget ;) |
Jag är väldigt vilseledd på nya hemsidan, samt att allt bombar en med information
|
@Anders Larsson: Frågan är om det finns någon väl genomförd offentlig upphandling, någonsin? Svågerpolitik i sin finaste skrud.
anfang.se tror jag gjort detta åt dem. |
Tycker den ser helt ok ut. Behöver lite mer arbete här och var men så är det i början. Folk vill inte ha en massa glossy glossy när man kommer till transportstyrelsen.
Dock så är det en sak jag tror de strulat det för sig. Att samma layout ska fungera både mobilt och inte. Har pillat med detta själv och det blev många dåliga kompromisser. Lösningen blev helt enkelt att skicka mobila besökare till en helt egen layout, som givetvis påminner om den andra. Då kan man i lugn och ro endast arbete mot mobila och behöver inte ta hänsyn till större skärmar. |
Citat:
Att skicka mobila besökare till ex. m.domän.xx var något man använde innan responsiv design gjorde sitt intåg. Blir ju mest dubbelt jobb med mycket samt att många glömmer duplicate-content biten. Bättre att lära sig responsiv design. |
Navigationen är mycket bättre :)
|
Citat:
Om inte annat så innebär allra minsta fel att de anbudsgivare som inte fick uppdrager överklagar. Att det sen i många fall inte blir en väl genomfört upphandling, det är en helt annan sak. Tyvärr är lagen krånglig och man får inte hur som helst prioritera kvalitet, utan i många fall måste man väga in pris utan att ta hänsyn till kvalitet. Det kan alltså bli så att man tvingas välja en anbudsgivare som är billigare men betydligt sämre i att genomföra uppdraget, vilket i slutändan givetvis är kontraproduktivt. |
Citat:
|
@Anders Larsson: Jo, LOU är lite knepig men rätt utförd så ska inte "priset" vara avgörande. Totalkostnad i en LCC kan ju visa att "dyrast" anbud vinner i längden.
Tyvärr så är beställarkompetensen urusel vid offentlig upphandling. Har jobbat med LOU hos en beställare med dessa frågan i 10 år innan jag blev egen så jag har nog lite erfarenhet. Jag kanske är krass, men de flesta som gjort affärer genom LOU med stat, kommun och landsting kan nog ofta verifiera att det inte alltid står rätt till här... Lite Grekland light... |
Citat:
Priset är tyvärr hårt styrt i lagen, även om det finns några vägar att låta tex kvalitet väga in. Men även om man gör detta är det väldigt knivigt - överklaganden står som spön i backen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson