WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Samarbetspartner sökes (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Söker samarbete (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063824)

Lindalicious 2015-01-06 16:07

Söker samarbete

Hej,

Söker efter affärsängel / investerare till ett internet baserad företag för etablering i Sverige.

Allt fungerar redan som det skall och allt går med vinst utomlands just nu, vet exakt vad som skall göras och sköter det mesta själv för att få företaget att ge vinst då jag redan gör detta med framgång utanför Sverige.

Det fungerar redan och därmed finns inga risker.

I utbyte mot stöd i form av investering och redovisning/skattekonsultation kan du bli 50% delägare i bolaget.

Kan dra igång det hela på 3 månader och bli ledande i Sverige.

Skick PM vid intresse med telefon nummer och vad ni kan erbjuda och vad ni vill ha utav samarbetet.

Jag sköter som sagt allt själv då jag redan lyckats med det utanför Sverige, men skulle behöva investering för att kunna expandera snabbt i Sverige.

Investering kommer att användas till saker så som:
- kontor
- telefoni
- revisor
- 2 anställda (support)
- programmerare
osv.

Tror 300,000 bör mer än räcka.

Tänker inte berätta allt över PM, bara seriösa tack!

Replayme 2015-01-06 18:01

Affärsängel

Hej.
Jag sitter på ett gäng programmerare och en del pengar.
dock inte 300.000 som jag vill investera, men 100.000 sek om det känns rätt.

- kontor
- telefoni
- revisor
- 2 anställda (support) - Här har jag eventuellt personer som kan gå in
- programmerare - Här har jag personer som kan gå in

Kan man få veta lite mer vad det rör sig om?

MVH
M

Lindalicious 2015-01-06 19:37

Hej,

Kan inte avslöja något här då konkurrensen kan se denna tråd och jag vill inte ge inspiration till förbättringar genom denna tråd.

Det rör sig om något som redan finns men eftersom jag har arbetat hårt på att bygga upp mycket sedan Juli 2014 blir det hur enkelt som helst att ta över den svenska marknaden.

Det går bra med mindre om ni kan bistå med verktygen jag behöver så som kontor, telefonin är för supporten allt hänger ihop.
Pengarna jag vill ha skall gå till att anställa en del "andra" som jag inte kan nämna här.

Mycket av arbetet är klar jag behöver hjälp med "offline" delen och mindre investering för att dra igång det hela.

Det är något som fungerar och ser jag att ni är like drivna (motiverade) som mig så kan vi expandera globalt också, det är mer än möjligt då jag har grunden klar globalt också men det kommer att kräva arbete, bra planering samt utmärkt support.

Det rör sig om mycket pengar långsiktigt med låga utgifter.

Erfarenheten finns där, så konkurrensen är ute ur spelet ganska snabbt.

Det rör sig om miljarder i omsättning om vi expanderar globalt, dock detta skulle behöva fler anställda och låga bank avgifter.

x264 2015-01-06 20:18

Om det rör sig om miljarder i omsättning så ska du lätt kunna nå miljonen, är det inte bara bättre att du tar ett vanligt banklån på 300k då?

Så äger du allt själv. Du har ju redan en inkomst från utlandet säger du.

Eller har jag missat något?

Lindalicious 2015-01-06 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av x264 (Inlägg 20504307)
Om det rör sig om miljarder i omsättning så ska du lätt kunna nå miljonen, är det inte bara bättre att du tar ett vanligt banklån på 300k då?

Så äger du allt själv. Du har ju redan en inkomst från utlandet säger du.

Eller har jag missat något?

Om man lyckas globalt så rör det sig om miljardär i omsättning men under 10% vinst troligen 5% vinst, det blir mycket pengar ändå...

Men utgifterna blir mer om man vill expandera globalt, 10+ anställda bara i början.

För Sverige rör det sig om miljoner men inkomsten är stadigt och går att expandera till Norge på bara 1 månad t.ex. när den Svenska grunden är klar vilket innebär ännu mer vinst.

Jag är extremt bra på att få verksamheten att fungera och ge vinst, men att sköta redovisningen och företagandet utanför internet är min svaga sida, därför vill jag ha hjälp med redovisningen och skatteärenden också.

Det krävs väldigt lite arbete när allt är klart, 99% av arbetet sker under uppstartsfasen, det som är fortlöpande är redovisning och support.

Det är ett system som är svårt att bygga/skapa men när man lyckats med det så rullar pengarna in per automatik.

Jag skapar systemet, behöver bara resurserna och expertisen av att redovisa osv.

Hittar jag inget samarbete så kommer jag att dra igång detta på egen hand innan sommaren, men det blir inte så roligt då jag vill endast fokusera på verksamheten och inte redovisningen.

yakuzaemme 2015-01-06 22:11

Tror du att projektet kan generera miljarder så skulle jag iallafall vara på banken nu och ta ett lån på allt som behövs och outsourca/anställa kompetens som behövs för lönarvode istället för att ge bort massa miljarder i 50%.

Lindalicious 2015-01-06 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20504317)
Tror du att projektet kan generera miljarder så skulle jag iallafall vara på banken nu och ta ett lån på allt som behövs och outsourca/anställa kompetens som behövs för lönarvode istället för att ge bort massa miljarder i 50%.

Om man vill jobba hårt och expandera globalt, efter 3 år eventuellt kan omsättningen bli miljarder. Men vinsten endast 5%.

Först och främst är jag ute efter den Svenska och Nordiska marknaden, allt måste gå steg för steg.

Sedan om man nu expanderar globalt och tjänar miljarder så spelar det väl inte så mycket roll att dela med sig, om man fick stöd att komma dit från partnern/investeraren.

Är inte så girig, vill bara se resultat snabbt och expandera.

Jag har märkt att när det gäller affärer så gillar de flesta pengar och tycker det är konstigt när man själv inte försöker få mer pengar.

Tjänar jag så pass att jag lever bra och kan investera, så räcker det för mig. Bättre att jobba i lag än ensam.

Kanske vill jag ha en team där vi samarbetar, handlar nog inte bara om pengar. Det blir tråkigt att jobba själv i många år, vilket jag gjort ett BRA tag nu :rolleyes:

JesperA 2015-01-07 02:45

Du får nog berätta lite mer om projektet ändå om du vill ha samarbete, åtminstone vilken kategori det handlar om. Du säger att det redan finns konkurrenter i Sverige vilket innebär att du kan nämna vad det handlar om utan att nämna dina tänkta förbättringar, detta är tämligen harmlöst.

Vi hör sånthär dagligen, när jag var som aktivast i ett programmeringsforum så fick jag förfrågningar dagligen & samtliga lät: "Jag har världens bästa idé som vi kommer tjäna 40 tusen miljarder kr på", sen när man ber dom berätta så låter det i princip alltid "Jag vill göra precis som Facebook, fast grönt".

Det är svårt för investerare att ens börja bli intresserade när du inte sagt något överhuvudtaget i princip.

Dessutom, varför behöver du programmerare? Bara att anpassa eran utländska sida till svenska & fortsätta utveckla? Eller är dom som utvecklade nuvarande sidan ute ur bilden?

Lindalicious 2015-01-07 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av JesperA (Inlägg 20504322)
Det är svårt för investerare att ens börja bli intresserade när du inte sagt något överhuvudtaget i princip.

Du har rätt, men jag vill inte skriva det offentligt och ta emot synpunkter.

Jag vet att det funkar och jag vet exakt vad som skall göras för att lyckas med det här, det är ingen ide som kanske lyckas.

Om någon är seriös och vill satsa på något som garanterat lyckas och det snabbt med inkomster i över 10 år så är det bara att skicka PM.

Sedan kan man diskutera vidare över telefon och ha möte över ett kaffe eller något.

Det är inget "nytt dating" sida det handlar om, inga fantasier.

Det är också inte bara investering jag är ute efter, behöver också rådgivning från personen och hjälp med att driva företaget i Sverige.

Vem som helst får inte var med heller, om vi skall vara partners skall man kunna komma överens och det är ett krav att du är ganska driven och motiverad också vilket är viktigt långsiktigt.

Lindalicious 2015-01-07 12:48

Det verkar som om flera är intresserade.

Jag prioriterar den som är ute efter snabba resultat.

Då jag har grunden klar och vet exakt vad som skall göras så vill jag dra igång det här så snabbt som möjligt, räcker med 3 månader för att bli ledande i Sverige.

Vill inte sitta och diskutera i 1 månad, vill dra igång det hela snabbt och effektivt.

Varje dag som går är förlorade intäkter.

coredev 2015-01-08 08:15

Vore kul om du rapporterade tillbaka om 3 månader och berättade om hur det har gått :)

Lindalicious 2015-01-08 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20504368)
Vore kul om du rapporterade tillbaka om 3 månader och berättade om hur det har gått :)

Behöver inte rapportera, det kommer att synas överallt :)

Det enda jag är osäker på är om det kommer att sluta på miljoner per år eller tiotals miljoner per år för den Svenska marknaden.

Lindalicious 2015-01-08 17:57

Hej,

Nu har jag räknat lite mer i detalj om vad som behövs för uppstarten och det behövs inte anställda förrän företaget ger vinst nog att anställa.

Det som behövs för att dra igång det här samarbetet/företaget är följande:
- 90,000kr investering (utgifter för att dra igång allt)
- Programmerare för att integrera betalsystem och design, ett par dagars arbete högst.
- Stöd med företaget och redovisningen.

Allt blir klart inom 1 månad.

Det du får i retur är:
- 50% delägarskap och halva vinsten.
- Möjlighet att expandera till andra länder och marknader där jag redan tjänar pengar på detta (3 språk just nu).

Det du får av mig är 10+ års erfarenhet och etablerad grund till ett värde av över 500,000kr som tar 3+ år att utveckla.

Det enda krav jag har är att jag vill inte tala om vilka designers jag arbetar med, då det tog mig flera år att hitta dessa och skapar designen jag behöver extremt billigt.

Får jag inget partner tills på måndag (12-01-2015) så kör jag ensam.

yakuzaemme 2015-01-08 19:42

Nu vill jag inte vara den men antingen är du extremt generös eller väldigt naiv. Kanske du skulle få bättre respons om du hintar med vad det är för typ av verksamhet, för jag antar att den inte är unik då det 1) redan finns andra i Sverige och 2) du finns redan i 3 andra länder. Dessutom säger du att ditt värde är 10+ års kompetens och erfarenhet och det är inte något någon kan sno genom att berätta vad det är.

Vi sitter många här på 90.000 (dock har du sänkt dig med 210.000 inom loppet på 48h) redo att investera men det är ditt jobb att övertala mig, inte att jag skall kontakta dig och be om att få reda på vad för typ av verksamhet för att se om det passar för min investering.

Lindalicious 2015-01-08 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20504400)
Nu vill jag inte vara den men antingen är du extremt generös eller väldigt naiv. Kanske du skulle få bättre respons om du hintar med vad det är för typ av verksamhet, för jag antar att den inte är unik då det 1) redan finns andra i Sverige och 2) du finns redan i 3 andra länder. Dessutom säger du att ditt värde är 10+ års kompetens och erfarenhet och det är inte något någon kan sno genom att berätta vad det är.

Vi sitter många här på 90.000 (dock har du sänkt dig med 210.000 inom loppet på 48h) redo att investera men det är ditt jobb att övertala mig, inte att jag skall kontakta dig och be om att få reda på vad för typ av verksamhet för att se om det passar för min investering.

Ger mer info via PM till dem som önskar, vill inte ha feedback/synpunkter på iden då det redan fungerar, så avslöjar inte det offentligt.

Det behövs support 2 anställda, men dessa kan man göra sedan, då sjunker beloppet drastisk om man inte behöver anställa tills dess att företaget själv kan finansera det.

hundserver 2015-01-09 05:07

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20504401)
Ger mer info via PM till dem som önskar, vill inte ha feedback/synpunkter på iden då det redan fungerar, så avslöjar inte det offentligt.

Det behövs support 2 anställda, men dessa kan man göra sedan, då sjunker beloppet drastisk om man inte behöver anställa tills dess att företaget själv kan finansera det.

Med de pengarna och det du tänker använda dem till så undrar jag.. Vilken lön skall du ge dessa supportanställda?

200K räcker inte speciellt långt.

Lindalicious 2015-01-09 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver (Inlägg 20504430)
Med de pengarna och det du tänker använda dem till så undrar jag.. Vilken lön skall du ge dessa supportanställda?

200K räcker inte speciellt långt.

Det jag skrev i början var:
"Tror 300,000 bör mer än räcka."

Supporten hjälper öka vinsten, men är inte nödvändigt för att få det hela att fungera men det hjälper öka vinsten, kan ge support själv i början tills dess att man kan anställa.

Angående deras lön ingen aning, det behövs ingen utbildning eller kompetens för dessa personal, jag kommer själv träna dem om hur arbetet kommer att gå till.

Kan inte mycket om "offline" delen i det hela, anledningen till att jag vill ha partner. Det jag kan garantera är att projektet lyckas online utan tvekan ganska snabbt.

hundserver 2015-01-09 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20504463)
Det jag skrev i början var:
"Tror 300,000 bör mer än räcka."

Supporten hjälper öka vinsten, men är inte nödvändigt för att få det hela att fungera men det hjälper öka vinsten, kan ge support själv i början tills dess att man kan anställa.

Angående deras lön ingen aning, det behövs ingen utbildning eller kompetens för dessa personal, jag kommer själv träna dem om hur arbetet kommer att gå till.

Kan inte mycket om "offline" delen i det hela, anledningen till att jag vill ha partner. Det jag kan garantera är att projektet lyckas online utan tvekan ganska snabbt.

Ok, för räknar man på ca 25.000 per anställd så har du redan där en kostnad på ca 82.000:- per månad.

Skall bli spännande att se detta när det kommer fram vad det hela rör sig om :-)

yakuzaemme 2015-01-09 18:50

Jag har på PM fått vad projektet rör sig om, tänker inte skriva ut det här då TS inte vill men min åsikt är fortfarande inte ändrat.

TS, du lovar:
*Finns inga risker
*50% delägare
*3 månader och bli ledande i Sverige
*miljarder i omsättning
*99% av arbetet sker under uppstartningsfas (som är första 3 mån?)

Om dessa saker faktiskt stämmer skulle du kunna gå till vilken investerare som helst och få miljoner på sekunden. Du verkar inte ha några dokument färdiga eller planering (då du gått från 300.000 till 90.000 inom ett par dygn) och verkar väldigt luddigt.

Jag kollade upp din största konkurrent i Sverige dessutom (som funnits i 3 år). De har en omsättning på 181.000 SEK och en vinstmarginal på -2700%. Förra året var deras vinstmarginal på -15000%.

För oss som kanske inte är lika insatta i denna bransch ser och låter inte detta lovande, så jag tror det är passande om du förklarar lite mer och hur just ditt företag inte ska bli likt din konkurrent exempelvis.

Försöker bara ge feedback och inte klanka ner, ledsen om det låter hårt!

Mvh,

Lindalicious 2015-01-09 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20504508)
Om dessa saker faktiskt stämmer skulle du kunna gå till vilken investerare som helst och få miljoner på sekunden.

Exakt!

Det jag tänker om responsen på denna erbjudande är att antingen är dem flesta panka eller så kan dem ingenting om affärer.

Jag är förvånad själv minst sagt :rolleyes:

Jag är medveten om att jag kommer att behöva ge bort hundratusentals och eventuellt miljoner per år på grund av detta samarbete (Sverige endast).

Men det går jag med på då jag prioriterar att spara tid och lansera det här snarast.

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20504508)
så jag tror det är passande om du förklarar lite mer och hur just ditt företag inte ska bli likt din konkurrent exempelvis.

Där kommer erfarenheten in, grunden som redan är klar (tar flera år och kostar mycket) samt många brister hos konkurrensen.

Viktigaste av allt erfarenhet från exakt samma sorts projekt utomlands.

Problemet för konkurrensen är det att de behöver extern hjälp för att komma igång, så mycket handlar om "tur"...

Med mig behövs ingen extern hjälp för att komma igång.

Jag kan inte berätta allt i detalj om vad jag tänker göra för att ta över marknaden, men jag kan säga för och nackdelar om vi träffas.

Finns ingen svaghet i detta plan och jag kommer att tjäna riktigt bra på det, vill bara ha en partner så att jag kan dra igång snabbare.

JesperA 2015-01-09 20:39

Jo, det finns tyvärr en svaghet & den svagheten är du. Jag tror du har, som många andra, blivit troligt egenkär i ditt egna projekt, många bli förblindade av sin egna kärlek så dom analyserar inte sin idé med kritiska ögon.

Dessutom säger du att du är förvånad över att ingen nappar på ditt generösa erbjudande, det är ju "generositeten" som är ditt problem, speciellt när du säger att du inom kort kan omsätta flera miljarder kr men ändå ger du bort 50% för 90´000kr, ALLA investerare tänker, fullt korrekt också att "hmm, här ligger det nog en hund begraven", för varför skulle någon ge bort 50% för 90´000kr som har en påstådd potential att vara värd flera miljarder, att din anledning är att du kan lansera det snabbare köper jag inte.

Dessutom säger du att du är en av världens(!) bästa inom detta området, detta rimmar också illa för investerare & partners, om du nu är världens bästa inom detta området, ända sedan 1998 dessutom så undrar man om ditt påstående om "en av världens bästa" verkligen stämmer, på 17 år har du bara kommit till den nivån att du frågar om samarbetspartners på WN? Har man haft 17 år på sig & dessutom är en av världens bästa så förväntar man ju sig att du skulle ha kunnat ta dig längre än så.

Sen säger du att den svenska konkurrenten har ett problem & det är att dom behöver extern hjälp, du ser det som en nackdel, jag själv ser det som en fördel, det är en enorm fördel i detta fallet att behöva extern hjälp då det ökar antalet produkter & tjänster i deras utbud exponentiellt jämfört med dig. Inbilla dig att du äger en klädbutik där du totalvägrar att sälja återförsäljares kläder utan vrångt "jag skall minsann sy mina egna kläder & sälja", din konkurrent säljer gladeligen en massa SKU:er från diverse "externa" hjälp saker, vem har högst potential till stor försäljning & vilken butik lockar flest kunder?

Sen har du nog inte gjort en korrekt konkurrensanalys heller för du jämför bara med företag som är EXAKT identisk med dig själv, exakt samma produkttyp & exakt samma kundexponerings typ. Tyvärr har du enorma IT-jättar som konkurrenter globalt, småföretag som Apple, Google, Amazon osv erbjuder liknande produkter, inte samma produkter eftersom du valt att inte ta emot extern hjälp, men liknande produkter hursom, dina kunder kan garanterat hitta liknande hos dessa företag, det finns även svenska företag med samma produktidé som dig men annan distributionsmodell & kundexponering, din distributionsmodell är dessutom ganska förlegad, skitbra på 90-talet, år 2015: NEPP, var en jäkla många år sedan folket började ignorera denna typen av distribution inom denna kategorin, speciellt när det gäller egenproducerat som envisas med. Apple, Google & Amazon lyckas just för att dom tar extern hjälp, något som du påstår är ett problem hos din svenske konkurrent vilket är lite komiskt.

Det finns massor av svagheter men din förmåga att helt blunda för dessa & helt å hållet inte ens identifiera dessa är ett extremt stort varningstecken för investerare & samarbetspartners.

Jag säger inte detta för att vara taskig men har sett din attityd allt för ofta, du blundar för alla nackdelar & är otroligt naiv, du VILL att marknaden skall tillåta dig att ha miljarder i omsättning MEN vägrar förstå att det är skillnad på vilja & verklighet.

Det är bra att drömma stort men någongång måste man vara realistisk & basera sina saker på hur verkligheten ser ut.

Lindalicious 2015-01-09 20:48

Ok...

Sa att det fanns möjlighet att expandera till miljarder i omsättning om man nu expanderade globalt, nämnde också att detta skulle kosta mer och ta tid med många anställda.

Extern hjälp funktionen finns kvar, men är inte beroende av det, jag tror inte på "tur" när det gäller affärer.

Verkligheten är den att detta fungerar utmärkt i 3 språk redan, det är också en verklighet att jag redan har Norska kunder så Norden har samma köptendens.

Tro mig jag har försökt kritisera mig själv och projektet, men det är lite svårt när det redan fungerar och går med mycket vinst och låga utgifter.

JesperA 2015-01-09 20:56

Jag förstår fortfarande inte varför du tycker att man behöver mer "tur" när man använder sig av extern hjälp, extern hjälp tillåter ju dig att erbjuda dina kunder enormt mycket mer produkter/tjänster. På vilket sätt är det "tur" att låta kunderna ha större valmöjlighet så dom kan hitta exakt det dom vill ha. Det hjälper ju dig knappast om du så når ut till 2 miljarder människor om du bara har erbjuder några få produkter/tjänster som kanske majoriteten inte ens är intresserad av? Ett större utbud ger ju dig såklart mycket större chans att kunderna hittar något dom vill köpa. Det kallar inte jag för "tur" iaf.

Om det redan går med mycket vinst så kan du ju lätt redan nu anställa programmerare & support till företaget & dra igång det direkt på svenska marknaden. Med din nuvarande vinst kan du även ge bort det administrativa till en revisionsbyrå sålänge medans du etablerar dig. Vips, nu har du allt som du bett om utan att ha behövt ge bort en endaste % av företaget. Du äger då 100% av dom miljarderna du kan omsätta i framtiden.

Lindalicious 2015-01-09 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av JesperA (Inlägg 20504523)
Jag förstår fortfarande inte varför du tycker att man behöver mer "tur" när man använder sig av extern hjälp, extern hjälp tillåter ju dig att erbjuda dina kunder enormt mycket mer produkter/tjänster. På vilket sätt är det "tur" att låta kunderna ha större valmöjlighet så dom kan hitta exakt det dom vill ha. Det hjälper ju dig knappast om du så når ut till 2 miljarder människor om du bara har erbjuder några få produkter/tjänster som kanske majoriteten inte ens är intresserad av? Ett större utbud ger ju dig såklart mycket större chans att kunderna hittar något dom vill köpa. Det kallar inte jag för "tur" iaf.

Om det redan går med mycket vinst så kan du ju lätt redan nu anställa programmerare & support till företaget & dra igång det direkt på svenska marknaden. Med din nuvarande vinst kan du även ge bort det administrativa till en revisionsbyrå sålänge medans du etablerar dig. Vips, nu har du allt som du bett om utan att ha behövt ge bort en endaste % av företaget. Du äger då 100% av dom miljarderna du kan omsätta i framtiden.

Jag har aldrig sagt att jag inte skall ha "extern hjälp" funktionen, det jag syftar till är att jag inte behöver det för att få det hela att gå bra i början, självklart förstår jag poängen med större sortiment.

Tanken var att jag skulle expandera till Sverige under sommaren eller strax efter sommaren... Men tänkte om det finns en villig partner som ger lite push till denna projekt då kan jag dra igång den svenska delen redan nu, då varje dag som går är förlorade pengar.

Min nuvarande vinst har gått till utveckling av ytterligare "tjänster" över 100K senaste halvåret så jag får vänta ett tag för att tjäna in till expantionen i Sverige om jag vill göra det helt själv.

Jag vet vad jag gör och det fungerar redan, bara för att jag inte ger alla detaljer betyder det inte att jag inte vet vad jag gör.

Jag vet EXAKT vad jag gör och kan denna projekt ut och in, men som sagt offline företagande är inte min starka sida.

Är det någon som är seriös kan vi träffas och prata, så inser denna att det är bästa erbjudandet någonsin jag kommer med. Att gå i extremt mycket detaljer gör jag inte förrän jag vet att vi skall samarbeta på riktigt.

Många utan kreativitet...

Titusbramble 2015-01-10 08:36

Sätt samman en NABC och sök in på en inkubator. Då kommer du få enormt mycket feedback och råd.

Som de skriver tidigare i tråden, att erbjuda så många % för så lite pengar, det låter inte seriöst. Om värdet på tjänsten är så högt som du skriver, bör du ta in 5-10 gånger så mycket pengar, för avsevärt mycket mindre andel och det bara i första rundan.

Vi har alla varit där, trott att vår affärside är störst, bäst och vackrast men man blir självblind. Det krävs kritik och andra personers feedback för att lyckas. sen är det inte sagt att du SKA göra som de säger, men du måste lyssna.

Detta forumet är helt säkert inte rätt plats att gå genom din affärside, sociala medier är det sällan. Du måste som jag skrev sätta ihop en NABC och söka in på någon inkubator eller företagsförening där du kan få rådgivning. ALMI är ett sådant.

Lindalicious 2015-01-10 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av Titusbramble (Inlägg 20504538)
Sätt samman en NABC och sök in på en inkubator. Då kommer du få enormt mycket feedback och råd.

Som de skriver tidigare i tråden, att erbjuda så många % för så lite pengar, det låter inte seriöst. Om värdet på tjänsten är så högt som du skriver, bör du ta in 5-10 gånger så mycket pengar, för avsevärt mycket mindre andel och det bara i första rundan.

Vi har alla varit där, trott att vår affärside är störst, bäst och vackrast men man blir självblind. Det krävs kritik och andra personers feedback för att lyckas. sen är det inte sagt att du SKA göra som de säger, men du måste lyssna.

Detta forumet är helt säkert inte rätt plats att gå genom din affärside, sociala medier är det sällan. Du måste som jag skrev sätta ihop en NABC och söka in på någon inkubator eller företagsförening där du kan få rådgivning. ALMI är ett sådant.

Hej,

Jag är medveten om att värdet är mer på det jag erbjuder men jag vill komma igång snabbt därför vill jag inte överdriva siffrorna.

Har redan varit i kontakt med ALMI de skulle ringa upp om om 1 vecka, kommer att ta flera månader om inte 1 år med ALMI känns det som.

Jag vill inte lyssna så mycket på andra när det gäller affärsiden, det funkar redan, jag är inte ute efter synpunkter på om det kommer att lyckas då jag vet redan hur det kommer att gå.

Exempel:
Det är som om jag skall ge synpunkter och tala om att iden inte håller till en som REDAN driver hosting företag i England med framgång och vill expandera till Sverige. Trots att jag inte kan så mycket om att driva hosting företag.

Är någon intresserad är det bara att skicka PM.

yakuzaemme 2015-01-10 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20504546)
Hej,

Har redan varit i kontakt med ALMI de skulle ringa upp om om 1 vecka, kommer att ta flera månader om inte 1 år med ALMI känns det som.

Almi kräver en utförlig affärsplan och produktbeskrivning för att ens överväga ett möte, det bör du veta om du varit där. Har du en sådan, om så, varför inte posta affärsplanen här eller till intresserade? Jag har själv varit hos Almi för något år sedan och då var det snabba puckar som gällde, dock var det deras avtal som fick oss att backa.

BHS 2015-01-10 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20504546)
Hej,

Du verkar något felinformerad, ett år tar det inte om du inte ska söka ett enormt stort belopp. ~100-150k går otroligt snabbt, om du har en bra/realistisk affärsplan.

Lindalicious 2015-01-10 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20504559)
Almi kräver en utförlig affärsplan och produktbeskrivning för att ens överväga ett möte, det bör du veta om du varit där. Har du en sådan, om så, varför inte posta affärsplanen här eller till intresserade? Jag har själv varit hos Almi för något år sedan och då var det snabba puckar som gällde, dock var det deras avtal som fick oss att backa.

Jag har inte varit där ringde för att boka rådgivning några dagar sedan och sa att det skulle behövas lån eller investering också.

Väntar på samtal från dem, de lär ringa nu i veckan skulle ta 1 vecka.
Men tror ALMI kommer att dröja ett bra tag, att man får göra allt ändå själv.

Som sagt företagande och skattefrågor är min svaga sida, så jag lär inte imponera på ALMI på den biten :)

Vore bättre med en driftig och ambitiös entreprenör som redan lyckats som partner, då kan man komma igång ganska omgående med det hela.

Jag vet exakt hur jag skall nå resultat/vinst men inte den blekaste när det gäller företagandet "offline". Troligen bättre också om jag får fokusera på det jag är bra på, då går det ännu bättre.

Varför backade ni från avtalet? Dåliga villkor?

Lindalicious 2015-01-10 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av BHS (Inlägg 20504561)
Du verkar något felinformerad, ett år tar det inte om du inte ska söka ett enormt stort belopp. ~100-150k går otroligt snabbt, om du har dina en bra/realistisk affärsplan.

Tar 1 vecka bara att boka första mötet, 1 vecka för att bli uppringd.

Gissade att det skulle ta lång tid, kanske det inte ens går då jag har kunskaps brister på skattefrågor och företagande. Orkar inte lära mig den biten just nu heller, vill fokusera på det jag kan.

Lindalicious 2015-01-12 11:16

Tack för alla intresserade, har fortfarande inte hittat partner.

Erbjudandet upphör idag om 12 timmar och 44 minuter :)

Det jag vill få ut av det här samarbetet är någon som kan offline biten bra, så att jag kan fokusera på online biten.

Kanske finns det företag som kan ta över offline biten?
Vad tror ni om det.. hmmm

yakuzaemme 2015-01-12 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20504562)
Jag har inte varit där ringde för att boka rådgivning några dagar sedan och sa att det skulle behövas lån eller investering också.

Väntar på samtal från dem, de lär ringa nu i veckan skulle ta 1 vecka.
Men tror ALMI kommer att dröja ett bra tag, att man får göra allt ändå själv.

Som sagt företagande och skattefrågor är min svaga sida, så jag lär inte imponera på ALMI på den biten :)

Vore bättre med en driftig och ambitiös entreprenör som redan lyckats som partner, då kan man komma igång ganska omgående med det hela.

Jag vet exakt hur jag skall nå resultat/vinst men inte den blekaste när det gäller företagandet "offline". Troligen bättre också om jag får fokusera på det jag är bra på, då går det ännu bättre.

Varför backade ni från avtalet? Dåliga villkor?

När ALMI satt på tapeten för oss mailade vi med kort info kring vårat projekt, planer för tillväxt, affärsplan m.m (allt väldigt kort). Inom någon timme ringde de upp och möte två dagar senare. Första mötet blev allt klart men pga. avtalet/villkor som kan ifrågasättas vi backade. Idag är vi glada att vi inte gick med Almi - men de gör precis det du eftersöker och är bra rådgivare. Ta din affärsplan dit och få konstruktiv kritik från några som är respekterade för här verkar du inte ta åt dig kritik öht.

Lindalicious 2015-01-12 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20504674)
När ALMI satt på tapeten för oss mailade vi med kort info kring vårat projekt, planer för tillväxt, affärsplan m.m (allt väldigt kort). Inom någon timme ringde de upp och möte två dagar senare. Första mötet blev allt klart men pga. avtalet/villkor som kan ifrågasättas vi backade. Idag är vi glada att vi inte gick med Almi - men de gör precis det du eftersöker och är bra rådgivare. Ta din affärsplan dit och få konstruktiv kritik från några som är respekterade för här verkar du inte ta åt dig kritik öht.

Väntar fortfarande på att dem skall ringa upp mig :(

Finns det inget företag som "stödjer" hela offline biten om jag betalar för det?
Att jag betalar dem säg 500kr-1000kr per månad och dem sköter allt vad offline heter med möten då och då.

Jag vill bara etablera något som har funkat bra utomlands i Sverige, det är inget nytt ide, så det kanske är därför jag verkar ovillig att höra på kritik.

Logiken är:
Det funkar utmärkt redan, så vad finns det att kritisera egentligen.

yakuzaemme 2015-01-12 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20504676)
Väntar fortfarande på att dem skall ringa upp mig :(

Finns det inget företag som "stödjer" hela offline biten om jag betalar för det?
Att jag betalar dem säg 500kr-1000kr per månad och dem sköter allt vad offline heter med möten då och då.

Det du nämnt i tråden är redovisning, skattekonsulation och revision? Googla revisor så behöver du inte gå mer än 500m utanför din dörr så har du ett kontor där, jag lovar.

Du är beredd att betala upp till 1000kr per månad - men detta är igång inom 3 månader och vinstdrivande från start - hur har det gått från 300.000 till 3000? Detta går inte ihop..

Men ja, revisor är vad du eftersöker och de hjälper dig med allt pappersarbete så du kan fokusera på vad du kan.

Lindalicious 2015-01-12 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20504677)
Det du nämnt i tråden är redovisning, skattekonsulation och revision? Googla revisor så behöver du inte gå mer än 500m utanför din dörr så har du ett kontor där, jag lovar.

Du är beredd att betala upp till 1000kr per månad - men detta är igång inom 3 månader och vinstdrivande från start - hur har det gått från 300.000 till 3000? Detta går inte ihop..

Men ja, revisor är vad du eftersöker och de hjälper dig med allt pappersarbete så du kan fokusera på vad du kan.

Det finns kostnader för att dra igång det på riktigt, det kommer att kosta om jag gör det själv också men då tar det längre tid då jag måste göra mycket av arbetet själv.

Ok kanske jag bör ringa runt och höra hur olika företag kan hjälpa mig, berätta hur det ligger till osv.

coredev 2015-01-12 13:33

I all välmening Lindalicious så gick denna tråden nog inge vidare för dig. Tror inte du har imponerat på någon här med dina kunskaper inom webb / företagande / startup / affärsplaner / etc. Du har fått många fina råd här, och hade jag varit som du så hade jag noga övervägt dem samt bett en moderator att ta bort hela tråden.

Önskar dig dock all lycka till och hoppas att du kan komma tillbaka om 3 månader och hånskratta åt oss :-)

Lindalicious 2015-01-12 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20504694)
Önskar dig dock all lycka till och hoppas att du kan komma tillbaka om 3 månader och hånskratta åt oss :-)

Jo tänkte det, men måste tänka på företagets rykte, så kan inte hånskratta :rolleyes:

Lindalicious 2015-01-12 23:01

Dragons... I'm out :)

MrClick 2015-01-13 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20504525)
Jag har aldrig sagt att jag inte skall ha "extern hjälp" funktionen, det jag syftar till är att jag inte behöver det för att få det hela att gå bra i början, självklart förstår jag poängen med större sortiment.

Tanken var att jag skulle expandera till Sverige under sommaren eller strax efter sommaren... Men tänkte om det finns en villig partner som ger lite push till denna projekt då kan jag dra igång den svenska delen redan nu, då varje dag som går är förlorade pengar.

Min nuvarande vinst har gått till utveckling av ytterligare "tjänster" över 100K senaste halvåret så jag får vänta ett tag för att tjäna in till expantionen i Sverige om jag vill göra det helt själv.

Jag vet vad jag gör och det fungerar redan, bara för att jag inte ger alla detaljer betyder det inte att jag inte vet vad jag gör.

Jag vet EXAKT vad jag gör och kan denna projekt ut och in, men som sagt offline företagande är inte min starka sida.

Är det någon som är seriös kan vi träffas och prata, så inser denna att det är bästa erbjudandet någonsin jag kommer med. Att gå i extremt mycket detaljer gör jag inte förrän jag vet att vi skall samarbeta på riktigt.

Många utan kreativitet...

Är du säker på att din idé är så bra? Om du redan finns i flera länder och det går bra - borde inte vinsten på ett halvår överstiga 100 000 kr? Jag menar, det skulle ju kunna bli en miljardindustri på bara några år..

Sorry, pengar finns men som andra skriver så är det inte speciellt så givande att ens boka ett första möte för att talas vid vad allt handlar om.

Men ett tips på vägen - det du söker med "offline"-företagande kan du lätt anlita konsulter för. Jag kan ingenting om den biten heller direkt, jag skickar bara iväg alla mina papper till min bokföringsbyrå och tar emot en faktura på 10-20 lök per år.

Lindalicious 2015-01-13 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av MrClick (Inlägg 20504726)
Är du säker på att din idé är så bra? Om du redan finns i flera länder och det går bra - borde inte vinsten på ett halvår överstiga 100 000 kr? Jag menar, det skulle ju kunna bli en miljardindustri på bara några år..

Men ett tips på vägen - det du söker med "offline"-företagande kan du lätt anlita konsulter för. Jag kan ingenting om den biten heller direkt, jag skickar bara iväg alla mina papper till min bokföringsbyrå och tar emot en faktura på 10-20 lök per år.

Jag är säker, problemet är den att jag är lite "dum" som ger bort hälften i utbyte mot offline hjälp. Så inte undra på att det låter overkligt.

Vad är det för företag som sköter offline biten, är det bara bokföringen dem sköter?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson