![]() |
Binero - support i världsklass?
Jag brukar normalt sett vara emot den här typen av inlägg, men Binero har nått ett nytt lågvattenmärke.
Diskussionen handlar om att de brukar lägga backuper på ftp-ytan tillhörande kontot. Nu har jag ett behov av en fräsch backup eftersom den tillhör en sajt jag sålt, men den som ligger där nu är ca en månad gammal (19 november) och troligtvis korrupt. Därför bad jag dem se över detta och bad snällt om de kan ordna en fräsch backup på ytan. Sista svaret: Citat:
|
Detta är helt sjukt...
|
Förstår inte varför vissa av er är kunder hos Online Group fortfarande. Liknande ärenden dyker ju upp här hela tiden och tvivlar dessutom att alla liknande ärenden mynnar ut i trådar på WN. Detta verkar ju genomsyra alla deras bolag och inte nog med det så har all deras hosting världens sämsta kontrollpanel.
|
Som mångårig kund till Binero så är det tydligt och tråkigt att se förfallet. Det fanns tider när man nästan inte hann posta ett supportärende hos Binero innan man hade fått hjälp.
Har själv ett aktivt supportärende som lades förra veckan. Har ännu inte fått ett pip till svar. Trist. |
Hej,
Bineros senaste respons här på WN var av typen: "Vadå? Vi är jättebra, men vi skall kika på detta". När jag antydde att svarstiderna MÅSTE bero på personalbrist så fick jag ett nekande svar. Personal finns det tydligen gott om. Vad beror det då på undrar jag? Att ni inte har lust att svara? Att det är roligare att köra bilbana än att svara på mejl? |
Citat:
http://blogg.binero.se/2014/12/bli-s...ninja-hos-oss/ |
Citat:
Verkligen BRA att de söker folk och tack zenda för uppdateringen! |
Vi tar inte backup på databaser över 5 GB för att det skulle sluka för mycket resurser från våra databasservrar. Vi håller dock på att se över och förbättra prestandan på olika sätt där, så gränsen kanske kan komma att höjas.
Den backup vi erbjuder är kostnadsfri, vi tar ingenting för att rulla ut en backup. @Captain_Thailand: Vi hade en period av ökad belastning i supporten för två, tre månader sedan vid en tidpunkt då vi olyckligt nog hade viss backlogg efter sommaren. Supporten jobbade ner svarstiderna till normala nivåer efter det. Vad som hänt den senaste perioden är att mängden kundfrågor ökat, samtidigt som ett par av våra mest erfarna supporttekniker gått vidare till nya äventyr. I nuläget jobbar vi för att utöka supporten ganska rejält. Tyvärr tar det lite tid innan vi trimmat in våra nykomlingar till full effektivitet. Anledningen till att vår supporttekniker var tvungen att säga nej till att tanka ner 10 gb databas till sin dator lokalt och sen tanka upp det till ftp är just att han måste lösa fler kundfrågor. Dessutom kan man som kund hos oss göra exakt samma sak själv via MyLittleAdmin. MVH Christer |
Citat:
MyLittleAdmin kan er supportperson peka på istället för att avfärda en kund på dylikt sätt. Jag bad om återkoppling från supportpersonens chef. Jag väntar... |
Citat:
Binero säljer 200 GB företagskonto, där daglig backup ingår, då förväntar jag mig att ni tar backup på 200 GB inte max 5GB. Det är ju vad vi har avtalat om.... Jag har dessutom ett ärende med maillistor som inte är avklarat efter 2 år... |
Ser ingenstans på sidan om att det enbart rör sig om 5GB backup,
Borde inte detta framgå VÄLDIGT tydligt? Vad händer med resterande data?? Er FaQ "Vi tar en backup var fjärde timme som vi sparar ett dygn bakåt, sedan tar vi också en backup per dygn som vi sparar en vecka bakåt. Detta gäller både webb och mail. För databaser så tas backup varje natt och sparas en vecka bakåt" Jag tolkar det som att det tas backup på ALLT! Skulle nog som företag aldrig välja ett webhotell som beter sig på det viset, Frågan är hur många av era kunder som vet om detta?? detta finns att läsa på er sida "Vi tar backup på allt material för våra kunder minst en gång om dagen och kan snabbt och kostnadsfritt återställa det vid behov." Vad betyder "ALLT" hos er?? |
Citat:
Mitt tips från coachen är att ni köper till en NL-SAS-låda till ert SAN där ni kan lägga alla backuper på billiga diskar istället för att ha dem liggade på betydligt dyrare disk.. |
Citat:
Ett ärende som inte är avklarat efter två år? Det låter ytterst märkligt, jag kan inte hitta några så gamla ärenden i våra system. MVH Christer |
Binero reser lite frågetecken.
1. Inga backuper över 5GB - den som ligger på min ftp är 11 2. Var står detta på er webb? Jag har letat, men inte hittat. 3. Borde ni informera kund om att de har databaser som inte backas upp när det sticker i storlek? (Kundvänlighet) 4. Varför måste vi skriva på WN för att ni ska göra saker? Och för att sammanfatta: bra att ni har MyLittleAdmin, men varför måste jag hämta databasen via webb och inte ftp? Supportchefen har svarat att han ska titta på ärendet, får se om det blir något bra av det hela till slut. *trött på Binero* |
Citat:
"Flera databaser" - En sajt = en databas. Eller tänker du att vi ska göra någon form av partitionering? "Ett ärende...mycket märkligt" - Varför inte kontakta Conny direkt och försöka lösa det hela istället för att idiotförklara er själva. |
Citat:
Tack för ditt tips. Inte säker på att det är särskilt gångbart i vår miljö och med de krav vi har på våra lösningar dock. Det kanske kan glädja er alla att vi tagit intryck av diskussionen här och att det just nu pågår en intern diskussion kring alternativa lösningar så att vi inte ska behöva begränsa storleken på databaser. Det finns ingen garanti för någon snabb förändring, men vi tittar på frågan i alla fall. MVH Christer |
Ni kanske åtminstone kan förändra språket på siten för att reflektera att backups inte tas om databasen är större än 5gb?
|
Det hade väl varit trevligt för kunder att kunna tillgodogöra sig denna information utan att behöva ställa denna fråga direkt på WN?
Mitt ständiga råd står för övrigt fast - lita aldrig på ditt webbhotell när det gäller backup. |
Jag ber om ursäkt, tyvärr har det blivit en cirkel av missförstånd i den här diskussionen (mest internt hos oss).
Givetvis tar vi backuper på alla databaser som finns hos oss. Däremot så har vi en storleksgräns på MySQL-backuper där backuperna inte automatiskt kopieras till kundens hemkatalog, utan backas upp på ett annat vis för manuell återställning. Från support- och kundperspektiv så ser man då inte backuperna utan måste konsultera drifttekniker för återställningar (vilket tar betydligt längre tid). Ärendet som inledde den här tråden verkade dessutom gälla MSSQL och inte MySQL, och där har vi betydligt högre utrymmesbegränsningar och orsaken till att denna databasbackup inte fanns i kundens backupkatalog hade med ett fel i backupskriptet att göra snarare än någon utrymmesgräns och vi har, via samma metod som de större MySQL-backuperna tas, fortfarande en backup på den databasen (även om den inte ligger i kundens katalog). Vi kan alltså i princip alltid återställa en backup, oavsett storlek på databasen. Om databasen är större än 5 GB kan kunden däremot inte göra det själv, utan det är endast våra drifttekniker som kommer åt backupen. Jag ber än en gång om ursäkt för otydligheter och (interna) missförstånd. MVH Christer |
Supportansvarig har hjälpt mig att få nattens backup och det verkar som deras interna rutiner inte har fungerat denna gång.
Tack Binero! |
Citat:
Att ni inte tar FULLSTÄNDIG backup är fullkomlig skandal!!! |
Citat:
https://groups.google.com/forum |
Citat:
När det gäller maillistorna är det fortfarande en betaversion som vi inte kan garantera fullständig funktionalitet i. Att det fortfarande är en betaversion beror till stor del på att vi inte utvecklat tjänsten själva, utan ligger i händerna på våra leverantörer. Vi beklagar, men så är läget. MVH Christer MVH Christer |
Citat:
|
@Conny - Nu vet jag inte exakt vad problemet är men ny mailserver verkar vara på plats - http://blogg.binero.se/2014/12/e-pos...en-annorlunda/
|
Citat:
Det viktiga har varit att få en kommunikation mellan styrelsens ledamöter att fungera smidigt så man bara behöver skicka mejl till en adress så alla som prenumerar få detta mejl. samt att om man svarar på ett sånt mejl så ska det skickas till listans adress (så alla prenumeranter får mejlet) och inte enbart till den individ som skickat mejlet. Detta har tidigare fungerat på Binero men får två år sedan så hände något och denna funktionalitet slutade plötsligt att fungera. När man skickade ett mejl till listan så skickades aldrig vidare och man fick inga felmeddelanden alls. Jag har löst det med en sämre workaround genom att lägga upp en mailforward till alla ledamöterna i stället. Det funkar lika bra att skicka första mejlet i en diskussionstråd. men när någon svarar så kommer mejlet bara till den individ som skickade mejlet. Vilket gör att varenda gång någon vill svara listan så måste denne knappa in mejladressen till listan för att det ska komma fram på rätt sätt. Vilket blir ohållbart när man har intensiva diskussioner och bara vill "svara" på ett mejl. |
Citat:
|
Citat:
Klubben har en egen domän och eget webbkonto som vi vill att klubbens IT-miljö ska hanteras under. Jag har inte fått igenom att använda en annan leverantör av mejllistor. Då är det snarare mer aktuellt att byta leverantör helt från Binero till någon som kan erbjuda samma tjänster med bättre kvalitet och till ungefär samma kostnad (inte högre). Skicka gärna PM med förslag, så får jag kolla närmare på det, men man måste tänka på att kunna erbjuda minst de tjänster Binero har. Vi kör exempelvis .NET Nuke, WIKI, Flera SQL-server databaser, mejlkonton och vi har 200 GB utrymme. Vi kan lägga upp obegrändat med allt så länge det ryms på 200 GB. Trafikvolymen brukar vara ca 1 MB enligt Bineros Kontrollpanel. Cirka 800-1000 unika besökare per dag på webbplatsen. Klubben har ca 300 medlemmar. Om jag ska få styrelsen att godkänna ett byte av leverantör måste det vara rejäla förbättringar. |
Mailman som används var vi tvungen att ordna i samband med migrering från 1.0 då en liknande lösning erbjöds i DirectAdmin, men jag tror dom flesta gick över till PHP lösningar när vi själva insåg att planen med Mailman inte fungerade på det sätt vi önskade, åtminstone inte med en stabil Mailman version. Det finns möjlighet till API lösning med senare Mailman version men det var typ en tidig beta så därför har vi följt samma utveckling att skrivit dit en beta stämpel sedan har andra saker prioriterats istället vilket gjort att det halkar efter lite. Men vi marknadsför inte aktivt att maillistor finns, tydliga texter i kontrollpanelen finns också för att kunden inte bör ha det i åtanke att vissa funktioner inte fungerar.
OBS: E-postlistorna är ännu i betaversion och vissa funktioner som t.ex. moderering fungerar inte fullt ut ännu. Vi ber om ursäkt för detta och hoppas ni har överseende med det under utvecklingstiden). För enklare mailgrupper kan t.ex. vidarebefordringar med flera mottagare användas tills vidare. Som ni säkert känner till så ser gränssnittet ut så här: http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._interface.png och det vi hade velat göra är att få in funktionerna i kontrollpanelen och den stabila versionen gick det inte att göra med, därför t.ex cPanel har en "Manage" sida och man skickas vidare till det fula gränssnittet som många mindre kunniga inte förstår och vi vill göra det enkelt för kunden att hantera listorna. Eftersom vi har kunder som använder nuvarande upplägg av Mailman så har vi valt att inte tagit bort funktionen helt ur kontrollpanelen. Men ska se om det går att se över den lösningen och erbjuda något bättre framöver. |
Citat:
Lovar att 99% av alla företag som köper något från Binero inte direkt tänker i dessa banor : aha min databas blev nu 6GB och Binero backar den inte... Utan kunderna är garanterat helt ovetbara om vad som faktiskt sker utan någon som helst information! |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson