WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hallon.se vägrar skicka ut ett kvitto på köp??? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063593)

phattrance 2014-12-04 11:47

Hallon.se vägrar skicka ut ett kvitto på köp???
 
Beställde ett mobiltbredband kontanktkort från Operatören hallon.se (Operatören 3) och kostnaden för detta är 149kr inkl 20gb surf för en månad. Under beställningen så fick jag inte ens chansen att skriva ut ett kvitto på köpet, så jag antog att dom skulle skicka ut kvittot med SIM kortet några dagar senare. När jag väl fick sim kortet så låg det ett kvitto i kuvertet, men med ett kostnad på 0kr.

Jag har mailat med deras kundtjänst nu ett par gånger för att få ett kvittot på mitt köp på 149kr utan resultat. Har bifogat med mail historiken med dem här nedan. Är det ens tillåtet att göra såhär? Eller gör Operatören rätt och inte skickar med ett kvitto på köpet?





From: "Phat^Trance" <XXXXXX>
To: "hallon kundservice/XXXXXXXXXXX" <[email protected]>
Subject: Re: Fråga till kundservice


Hej!

Ni har ju fortfarande debiterat mig på 149kr från mitt konto för betalningen av SIM kortet / Påfyllningen / Tjänsten eller vad ni nu vill kalla det för. Och jag behöver fortfarande ha ett kvitto på att ni dragit detta.

Att sedan med själva sim kortet skicka ett kvitto där kostnaden är "0kr" är inte ett giltigt kvitto. Om det verkligen har kostat mig 0kr varför har ni i över huvud taget dragit 149kr från mitt visa kort?

Ha en bra dag





-------- Original Message --------
"hallon kundservice/XXXXXXXXXXX" <[email protected]>
Subject: Re: Fråga till kundservice


Hej,

tack för ditt svar.



Eftersom du har kontantkort så är det ingen kostnad på simkoret. Då vi inte kan debitera dig.



Jag önskar dig en trevlig dag.



Med vänliga hälsningar,

XXXXXXX | www.hallon.se | [email protected]



From: "Phat^Trance" <XXXXXX>
To: "hallon kundservice/XXXXXXXXXXX" <[email protected]>
Subject: Re: Fråga till kundservice

*En massa info här om mitt ordernr osv*

Står inget om telnr på kvittot, men ICC nr är 8946071xxxxxxxx










From: "hallon kundservice/XXXXXXXXXXX" <[email protected]>
Subject: Re: Fråga till kundservice
>
> Hej,
>
> tack för ditt mejl.
>
>
> Vänligen inkom med personnummer och vilket/vilka nummer det gäller så tittar vi närmare på det.
>
>
>
> Jag önskar dig en trevlig dag.
>

>
>
>
From: "Phat^Trance" <XXXXXX>
To: "hallon kundservice/XXXXXXXXXXX" <[email protected]>
Subject: Re: Fråga till kundservice
>
> Hej Igen!
>
> Jag behöver ha ett kvitto eller liknande på att jag har betalat 149kr till er (som ni dragit ut via mitt kort). Detta behöver jag visa till min chef.
> Kvittot som jag fick med SIM kortet visar "0kr"
>
>
>
>
>
>
>
> On 2014-12-03 16:43, "hallon kundservice/" wrote:
>>
>> Hej,
>>
>> tack för ditt mejl.
>>
>>
>>
>> Vi gör inget kvitto på kostnaden av simkortet då det kommer på detaljspecifikationen månaden efter.
>>
>>
>>
>> Jag önskar dig en trevlig dag.
>>
>>
>>
>> Med vänliga hälsningar,
>>

>>
>>
>>

>> From: [email protected]
>> Sent: Mon Dec 1 20:43:34 UTC+0100 2014
>> To: [email protected]
>> Subject: Fråga till kundservice
>>
>> Hej! Beställde ett nytt simkort och fick kortet idag. Jag behöver även få ett kvitto på köpet där det står hur mycket jag betalat för kortet samt hur mycket momsen går på.
>>
*en massa info om ordern*

htiawe 2014-12-04 13:03

Hallon har jag endast dåliga erfarenheter av. Jag ville testa dem i somras och beställde ett abbonemang som jag skulle få testa gratis under en månad. Då jag fick ett simkort som inte passade min telefon (my bad) så beställde jag ett nytt.

Efter lite testande så insåg jag att Telia fortfarande var bättre för mig och ville stänga mitt konto. Efter en enorm mängd mail och chattar så hade Hallon stängt mitt konto - efter att jag fått betalningspåminnelse för något jag trodde var avslutat. Efter några veckor var det dags igen då det visade sig att Hallon endast stängt av det ena kortet vilket gjorde att kontot fortsatte kosta pengar. Helt sjukt omständigt och ingen lustig upplevelse.

Adestro 2014-12-04 13:46

Det är väl så Tre jobbar. Beställde förut mobilt bredband "på prov" efter kontakt med säljare. Men när paketet kom var det ett vanligt abonnemang med 2 veckors ångertid, betydligt jobbigare att säga upp.

patrikweb 2014-12-04 14:04

Oavsett om du har rätt eller inte vad ska du göra? Driva rättsprocess för dom för få ett kvitto på 149? För du lär inte få betalt för din tid.

Och dina mail redan lär ha kostat långt över 149.

Men ofta när man beställer eller kör påfyllning på nätet brukar man få kvitto eller betalningsbekräftelse online.

phattrance 2014-12-04 14:30

Telenor gjorde något liknande för ett tag sedan (tog bort momsen från räkningen ifall du är privatperson: http://www.driva-eget.se/nyheter/ska...enors-agerande )

phattrance 2014-12-04 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20503060)
Oavsett om du har rätt eller inte vad ska du göra? Driva rättsprocess för dom för få ett kvitto på 149? För du lär inte få betalt för din tid.

Och dina mail redan lär ha kostat långt över 149.

Men ofta när man beställer eller kör påfyllning på nätet brukar man få kvitto eller betalningsbekräftelse online.

Näh det tänker jag inte göra, bara en princip sak nu. Har kontaktat Konsumentföreningen nu och väntar på svar.

PS: Jobbar man en timme om dagen så har man gott om tid lurka runt :)

patrikweb 2014-12-04 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av phattrance (Inlägg 20503063)
Telenor gjorde något liknande för ett tag sedan (tog bort momsen från räkningen ifall du är privatperson: http://www.driva-eget.se/nyheter/ska...enors-agerande )

Fast då kan dom hävda att kunden bryter emot avtalet genom använda ett privat abb i ett företag.

phattrance 2014-12-04 14:41

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20503065)
Fast då kan dom hävda att kunden bryter emot avtalet genom använda ett privat abb i ett företag.



Fast i det här fallet så är det ju att dom inte skriver på kvittot hur mycket jag betalat dem. Då jag betalat dem 149kr så vill jag ju ha ett kvitto där det står att jag betalat 149kr och inte "0kr". Om jag enligt dem betalat dem "0kr" så har dom ju i stort sett stulit 149kr från mig :)

hade detta varit USA så hade jag säkert kunna stämma dem för miljontals kr :)

Erik Stenman 2014-12-04 22:53

Kan ha att göra med att du endast fört över pengar till kontantkortet och själva debiteringen sker när du använder det. Då bör ju själva banköverföringen räcka som verifikat.

Anders Larsson 2014-12-05 01:27

Du kan alltid gå vägen via banken, bestrid betalningen och var väldigt tydlig med att bestridandet görs för att du inte får underlag från dem.

Troligen får du dock inget momskvitto, eftersom momsen inte "uppstår" på "värdeladdningen" utan vid användningen.

patrikweb 2014-12-05 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20503084)
Du kan alltid gå vägen via banken, bestrid betalningen och var väldigt tydlig med att bestridandet görs för att du inte får underlag från dem.

Troligen får du dock inget momskvitto, eftersom momsen inte "uppstår" på "värdeladdningen" utan vid användningen.

Ja problemet är om man bestrider något man faktiskt vet vad det gäller och även använt den pott man laddat på så kan man själv begått bedrägeri.

nim 2014-12-05 12:06

Kontantkort fungerar liknande som presentkort.

Kund köper presentkort. Skuld uppstår då hos Säljaren, men inget egentligt köp har genomförts då Säljaren faktiskt är skyldig pengar.

Dvs, du kan inte få kvitto på ett köp som faktiskt inte genomförts då det egentligen inte har genomförts en försäljning från Säljarens sida.

kevvs 2014-12-05 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20503098)
Kontantkort fungerar liknande som presentkort.

Kund köper presentkort. Skuld uppstår då hos Säljaren, men inget egentligt köp har genomförts då Säljaren faktiskt är skyldig pengar.

Dvs, du kan inte få kvitto på ett köp som faktiskt inte genomförts då det egentligen inte har genomförts en försäljning från Säljarens sida.

Kan man kräva ett kvitto på köpet när man bevisligen har nyttjat saldot?

Gustav 2014-12-05 18:15

Hallon gör rätt. Du har fått ett kvitto på 0 kr och kostnaden "kommer få detaljspecifikationen månaden efter".

Du ska visserligen bokföra transaktionen (du har flyttat pengar från ditt bankkonto till ditt sim-kort). Men det uppstår inte någon kostnad för ditt företag när du köper kontantkortet och därför ska du inte heller dra momsen direkt. Kostnaden uppstår när du använder kontantkortet, dvs förbrukar ditt saldo.

Det är meningen att du ska bokföra kostnaden varje månad. Har du ett kontantkort på 149 kr och du har ringt för 8 kr, så ska du bokföra 8 kr...
Om du känner att det blir orimligt tidskrävande och omständligt, så kan du alltid ta dig friheten att kostnadsföra 149 kr direkt vid köpet av kontantkortet. Vid årsskiftet så kan du därefter inventerat kvarstående saldon på eventuella konstantkort i företaget och redovisat det som en tillgång eller fordran. På så vis behöver du bara "krångla" en gång om året och du får ändå ett korrekt bokslut.

Min förslag är förmodligen inte korrekt (vet ej och det är inte jag som sköter bokföringen i mitt företag). Men det värsta som kan hända är att Skatteverket har synpunkter vid en revision och att du blir upptaxerad med några ören, eftersom du tagit dig friheten att dra moms några dagar för tidigt (dvs när du köpte kontantkortet och inte när du senare ringde samtalen).

Gustav 2014-12-05 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av kevvs (Inlägg 20503115)
Kan man kräva ett kvitto på köpet när man bevisligen har nyttjat saldot?

Man brukar alltid få ett vanligt kvitto när man betalar med presentkort.


Det är inte någon egentlig skillnad på ett presentkort och kontanter. En 100-lapp är i praktiken ett presentkort från staten. Så man kan säga att du betalar med presentkort varje gång du köper någonting som du betalar med pengar.

MrClick 2014-12-05 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20503065)
Fast då kan dom hävda att kunden bryter emot avtalet genom använda ett privat abb i ett företag.

Som enskild näringsidkare så borde man väl få ha ett privat abonnemang då man är en och samma juridiska person oavsett? Jämfört med ett aktiebolag då det är en juridisk person i sig.

patrikweb 2014-12-05 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av MrClick (Inlägg 20503120)
Som enskild näringsidkare så borde man väl få ha ett privat abonnemang då man är en och samma juridiska person oavsett? Jämfört med ett aktiebolag då det är en juridisk person i sig.

Inte nödvändigtvis, för dom har ju 2 alternativ företag eller privat. Handlar mer hur du använder det.

Men var mer ett svar på artikeln om moms, om man aktivt valt det som privatperson har man inte rätt säga det ska gå efter företagsrelegler.

OnlyMe 2014-12-07 02:59

Nu vill jag inte vara pessimist och rätt ska ju vara rätt speciellt mot de stora jättarna.
Det jag är rädd för är att du lägger så mycket energi på detta så du får inkomstbortfall på annat håll. Ibland får man knyta näven och bita i det sura äpplet.

MrClick 2014-12-07 11:30

Oavsett om man inte förbrukat pengarna så borde man väl kunna få en verifikation på att man förflyttat sina pengar till Hallon? Tänker på Loopia Prepaid, där får man ju en verifikation när man flyttar pengarna och en när man använder pengarna.

MrBob 2014-12-08 12:28

Nu vill jag inte prata illa om något av de nämnda företagen i tråden, för jag har ingen personlig erfarenhet av något av dessa.

Dock, rent generellt, det är fascinerande hur vissa företag nästan tävlar om att toppa varandra i usel kundvård och usel hantering av de egna kunderna!

Hur mycket kostar det att få en ny kund!?
När dom väl fått kunden känns det som om dom gör sitt yttersta för att bli av med dom, genom att skapa "Dålig Stämning" och provocerande irriterande användarupplevelser!

Uppenbarligen ser dom sig själva som vinnare i spelet om kundens förtroende, annars hade dom väl rimligen gjort något åt saken...!

Kan man tänka!

I senaste numret av Computer Sweden stod om ett e-handelsföretag i Las Vegas, som säljer skor på Internet, med värsta Kick-Ass kundtjänsten!

Svenska företags passiva hantering av kunder är inget nytt. Det är en utarbetad algoritm som någon med $$$ i fokus inte ser som anständig lösning, men som företag, bolag, aktivt praktiserat de senaste 20-30 åren.

Inget nytt under solen, alltså.

***
Sen detta med "privat-" versus "företagsabonnemang". Det är bara företagens egen geggamoja som dom skyfflar på de (förmodade) intresserade kunderna...

Det är samma Sverige, samma moms, samma nät, samma företag (operatör) samma verklighet.

Enda skillnaden är att operatören, med lagen i ryggen, kan annonsera företagsabonnemang utan moms på hemsidan. Allt annat är samma.

Alla betalar moms, vid betalning av faktura.
Sen kan företag, som redovisar moms, skippa momsen i ett senare skede. Men i betal-skedet betalar du 125 spänn oavsett privat eller företag. Inte 100 spänn om du är företag och 125 om du är privatperson.

Det är synnerligen irriterande.
Särskilt med tanke på syftet, "att vara kunden till lags".
???

Jag körde taxi tidigare. Jag myntade då uttrycket "kunden har alltid rätt, fast inte varje gång!"

Det ska bli spännande och se när det blommar ett företag som slår mynt av att fixa kundens problem, oavsett anledning, oavsett yttre omständigheter!

Man kan säga att de befintliga operatörerna (inkl. suspekta företag som ComHem med flera) har krattat manegen med imponerande precision de senaste 25 åren!!

Hoppas det löser sig för dig!

phattrance 2014-12-08 13:18

Kan lägga till att jag fick till slut ett kvitto från hallon efter att pratat med någon chef på kundtjänsten...

patrikweb 2014-12-08 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av MrBob (Inlägg 20503198)
Nu vill jag inte prata illa om något av de nämnda företagen i tråden, för jag har ingen personlig erfarenhet av något av dessa.

Dock, rent generellt, det är fascinerande hur vissa företag nästan tävlar om att toppa varandra i usel kundvård och usel hantering av de egna kunderna!

Hur mycket kostar det att få en ny kund!?
När dom väl fått kunden känns det som om dom gör sitt yttersta för att bli av med dom, genom att skapa "Dålig Stämning" och provocerande irriterande användarupplevelser!

Uppenbarligen ser dom sig själva som vinnare i spelet om kundens förtroende, annars hade dom väl rimligen gjort något åt saken...!

Kan man tänka!

I senaste numret av Computer Sweden stod om ett e-handelsföretag i Las Vegas, som säljer skor på Internet, med värsta Kick-Ass kundtjänsten!

Svenska företags passiva hantering av kunder är inget nytt. Det är en utarbetad algoritm som någon med $$$ i fokus inte ser som anständig lösning, men som företag, bolag, aktivt praktiserat de senaste 20-30 åren.

Inget nytt under solen, alltså.

***
Sen detta med "privat-" versus "företagsabonnemang". Det är bara företagens egen geggamoja som dom skyfflar på de (förmodade) intresserade kunderna...

Det är samma Sverige, samma moms, samma nät, samma företag (operatör) samma verklighet.

Enda skillnaden är att operatören, med lagen i ryggen, kan annonsera företagsabonnemang utan moms på hemsidan. Allt annat är samma.

Alla betalar moms, vid betalning av faktura.
Sen kan företag, som redovisar moms, skippa momsen i ett senare skede. Men i betal-skedet betalar du 125 spänn oavsett privat eller företag. Inte 100 spänn om du är företag och 125 om du är privatperson.

Det är synnerligen irriterande.
Särskilt med tanke på syftet, "att vara kunden till lags".
???

Jag körde taxi tidigare. Jag myntade då uttrycket "kunden har alltid rätt, fast inte varje gång!"

Det ska bli spännande och se när det blommar ett företag som slår mynt av att fixa kundens problem, oavsett anledning, oavsett yttre omständigheter!

Man kan säga att de befintliga operatörerna (inkl. suspekta företag som ComHem med flera) har krattat manegen med imponerande precision de senaste 25 åren!!

Hoppas det löser sig för dig!

Finns en orsak till det, kunden vill inte betala för det. Idag handlar allt om prispress inte kvalitet eller hög nivå.

Betala mer för få bättre, och väljer man bolag som Hallon eller andra företag som går ut vara så billiga som möjligt får man räkna man får service efter det.

Lite när folk gnäller på Ryan Air, ofta gnäller dom för det kostar pengar att checka in väska eller extra tjänster som ändå står tydligt i avtal vad som gäller.

Du får det du betalar för idag.

Anders Larsson 2014-12-09 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20503094)
Ja problemet är om man bestrider något man faktiskt vet vad det gäller och även använt den pott man laddat på så kan man själv begått bedrägeri.

Som jag skrev i inlägget du citerade måste man tydligt ange att man bestrider (fast reklamera vore ett bättre ordval) på grund av saknas underlag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson