![]() |
Privatbil som används i företaget?
Hej,
Jag undrade ifall skatteverket har något emot om jag använder min privata bil för företaget. Jag driver en sida för körkort, så i princip åker jag runt Malmö/Göteborgstrakten och fotar olika trafiksituationer och vägmärken. Får jag göra avdrag för detta? skulle skatteverket ha något emot det. sen undrar jag om detta scenariot skulle fungera och godkännas av skatteverket? – Jag åker till IKEA för att handla privat! MEN tar bilder till företaget på vägen dit, får jag göra avdrag för detta? skulle skatteverket ha något emot detta? |
Finns tydliga regler för det, och lär finnas på Skatteverket sida tydligt.
Men ja du har rätt göra avdrag efter em viss formel. Men ska vara tydligt att det rör företags relaterat. Men som allt i Sverige är det bara rörigt och pappersjobb man inte får betalt för att göra. Så knappt värt. Och eftersom man inte ens kan ge frukost utan att förmånsbeskattas så Landu glömma fula dig med bil. Visst kan du göra avdrag men ska man följa regler kan du inte tjäna på det privat mer förlust i verkligheten. |
Citat:
men det lär ju kunna gå utan att göra en förlust... om jag använder bilen privat heltiden, MEN samtidigt tar bilder till företaget så lär väl skatteverket inte ha problem detta, de kan hur som helst inte bevisa det. Även om bevisbördan ligger på mig, så har jag ju bilderna som bevis med datum och tid. |
Du skall notera miltal vid räkenskapsårets början och slut, men även föra loggbok över resans syfte, tidpunkt och mätarställning vid avresa och ankomst. Kan säkert vara något mer, men det är det där jag minns efter att jag frågade skatteverket.
|
När man har sin privata bil i företaget för tjänsteresor så får man göra avdrag med 18,50 kr per mil.
Varje delresa måste specificeras ganska noggrant. - Datum - Milantal (Skatteverket hävdar ofta att man ska ange mätarställning vid start och slut, men praxis brukar funka med enbart miltal ner till km noggrannhet exempelvis 3,4 mil) - Startadress - Slutadress - Syftet med resan måste anges Tänk på att returresan ska specificeras lika noggrant. Skatteverket kan ibland kräva att du redovisar regnr på bilen. Men det finns inget krav på att du verkligen "äger" bilen, det går lika bra med en lånad bil. Du behöver inte ens ha egen bil alls utan kan låna kompisars bilar och ändå ha rätt att göra avdraget. Formellt sett behöver du inte ens ha körkort, för du kan ju ha fått skjuts av en kompis som du i sin tur betalar milersättning till ur egen ficka. Men du har ändå rätt att göra avdrag för milersättningen. Se bara till att du har dokumenterat dina resor korrekt. Du får även göra avdrag för havda omkostnader, om du bor på hotell vandrarhem, eller traktamente e.d. |
Citat:
Har en följdfråga...ang 18,50 per mil. Hur ska detta betalas ut? som lön eller? Det är så att min AB inte är registrerad som arbetsgivare, hur betalar jag ersättningen från företaget till den som ska ha ersättningen? |
Nej som reseersättning
|
Citat:
|
Japp samt sparar reseboken i pärmen
|
Du kommer dock aldrig tjäna på det mer en förlust sett till jobbiga gratis med pappersarbetet. Har du gammal bil drar du mer bränsle, nyare bil så dyrt milkostnad med.
Orsak typ varför många fifflar genom skapa estländska bolag exempel sedan fixar firma bil på leasing via det företag och använder privat i Sverige. |
Citat:
Men tanken är inte att fiffla, utan det är mer att företaget ska betala bilkostnaderna istället för att jag privat gör det (men det kanske räknas som fiffel ändå) enligt scenariot ovan... |
Varför är ditt AB inte registrerat som arbetsgivare? Tar du bara aktieutdelning?
|
Citat:
|
Om du ska köra mycket i tjänst och använda din vanliga bil så är det inte värt det i längden. 18,50 kr räcker inte långt eftersom du ska ha i åtanke slitage på bilen och däck samt service osv. Då är det bättre att utnyttja en tjänstebil privat istället och betala förmånsvärde.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Löneunderlaget i många mindre bolag ger möjlighet till aktieutdelning till 20% skatt som ligger betydligt högre än de ca 150.000 kr som är det alla får enl. schablonen. Men visst, handlar det om väldigt lite pengar så förstår jag att du hellre nöjer dig med aktieutdelningen upp till ca 150.000 kr/år, men glöm inte bort att du kan börja tjäna pengar fortare än du tror. Och aktieutdelningen är heller inget som direkt ökar din kreditvärdighet om du behöver låna till en lägenhet, t.ex. |
Citat:
Så du blir blåst på 18.5% eller vad det är över det i skatt du betalar som ska gå till din pension som du ändå inte får. Och med 3:12 reglerna är det väldigt svårt få vettig summa för löneunderlag ändå. Och även med bolagsskatt + 20% blir det extrem hög skatt ändå. Så vad du än gör i Sverige så kan du aldrig tjäna på det, efter en viss summa förlorar du något annat på det istället. |
Citat:
När du passerar brytpunkten är det väl knappast någon hemlighet att du inte får mer välfärd för pengarna? Det finns ju en anledning till att motståndet mot den statliga progressiva skatten är stort. |
Citat:
Visst att 3:12 reglerna förbättras från 25% till 50% av löneutrymmet men blir ändå rätt lite. I vilket fall blir 22% + 20% extrem hög skatt ändå. Säg att du vill ha ut 3-5 miljoner netto per år så blir det extremt mycket du måste dra in för få ut det. Då har vi inte ens kommit till miljöskatter, moms upp till 25%, alkoholskatt eller höga priser på varor / tjänster i Sverige pga högt skattetryck och personalkostnader när du ska använda dina pengar sedan. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson