WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Cola Mjölk (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063513)

zader 2014-11-26 21:14

Cola Mjölk

Vad tror ni om detta? :)

http://mobil.dn.se/ekonomi/coca-cola...-produkt-mjolk

htiawe 2014-11-27 05:21

Jag vill definitivt testa den och jag gillar inte ens mjölk :D

tartareandesire 2014-11-27 08:03

Jag köper inga Coca Cola-produkter och lär knappast byta ut den vanliga mjölken mot detta skräp heller :)

laststory 2014-11-27 08:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502605)
Jag köper inga Coca Cola-produkter och lär knappast byta ut den vanliga mjölken mot detta skräp heller :)

Så du är en kalv? :)

OT: Cola är en vidrig sörja och mjölk är till för kalvar.

Jimmit 2014-11-27 09:00

En spontan fråga som slog mig som diabetiker...

Lägre sockerhalt och helt utan laktos, så vart kommer resten av sockret från?

tartareandesire 2014-11-27 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av Jimmit (Inlägg 20502608)

Vad menar du med resten av sockret? Du syftade kanske på "lägre sockerhalt"? Förmodar att det framför allt handlar om smaksatt mjölk och den innehåller väl i princip alltid socker.

Vebut 2014-11-27 09:21

Snart ser vi väl Coca Cola Milk Zero på marknaden som har hela 0!! i näringsvärde :)

Adestro 2014-11-27 09:22

Ser ut som den vanliga skiten man hittar överallt i Asien med tillsatta "proteiner" och andra "näringsämnen". Sen är det väl ganska oklart hur bra det egentligen är för vuxna att dricka mjölk...

BarateaU 2014-11-27 09:24

Hur ska de annars få ut alla sina GMO produkter, istället för att mata oss med "modifierad majsstärkelse" så matar de kossan med majsen så får vi "100%" naturliga produkter :P

Ara 2014-11-27 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20502612)
Ser ut som den vanliga skiten man hittar överallt i Asien med tillsatta "proteiner" och andra "näringsämnen". Sen är det väl ganska oklart hur bra det egentligen är för vuxna att dricka mjölk...

Vad är det som är oklart?

jayzee 2014-11-27 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20502604)
Jag vill definitivt testa den och jag gillar inte ens mjölk :D

Är detta anledningen? :cool:
http://static.feber.se/article_image...65568_1280.jpg

Personligen dricker jag inte mjölk och klarar mig jättebra utan denna "underbara" produkt.

Jimmit 2014-11-27 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502610)
Vad menar du med resten av sockret? Du syftade kanske på "lägre sockerhalt"? Förmodar att det framför allt handlar om smaksatt mjölk och den innehåller väl i princip alltid socker.

Ah så man tillsätter socker? Aldrig druckit annat än vanlig mjölk, och i vanlig "riktig" mjölk så är det mig veterligen laktosen som står för så gott som hela sockerhalten.

Adestro 2014-11-27 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20502614)
Vad är det som är oklart?

http://www.unt.se/uppland/uppsala/my...t-3436906.aspx

http://www.expressen.se/halsoliv/dri...-eller-daligt/

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/1...lk-ar-skadligt

Arlas försvar:

http://www.arla.se/om-arla/arlas-his...ter-och-fakta/

Adestro 2014-11-27 10:18

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20502613)
Hur ska de annars få ut alla sina GMO produkter, istället för att mata oss med "modifierad majsstärkelse" så matar de kossan med majsen så får vi "100%" naturliga produkter :P

Gillar att folk genereliserar alla GMO-varor som skit men inte har några problem att trycka i sig en godisskål skräp till fredagsmyset eller sitta med mobilen vid huvudet i timtal. :)

tartareandesire 2014-11-27 10:20

Jag kan garantera dig att mjölken är nyttigare än det mesta annat folk stoppar i sig dagligen :) Allt ska naturligtvis konsumeras i måttliga mängder.

laststory 2014-11-27 10:28

Kul med folk som tror att Arlas mjölk är kommen direkt ur spenen på kossan, helt naturlig när den är levererad till slutkonsumenten. Fårull och annat smaskens den består av står ju inte i innehållsförteckningen :)

Clarence 2014-11-27 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Jimmit (Inlägg 20502608)

Jag misstänker att det kommer av att tillsatta laktasen bryter ner laktosen som är kvar efter filtreringen, för enligt deras egen innehållsbeskrivning tillsätter de väl laktas men inget socker (i den naturella mjölken, annat i smaksatta varianterna).

Sen verkar vissa ha fått för sig att detta är mjölk med Coca Cola i eller vice versa. Det är bara Coca Cola som ger sig in på marknaden för mjölk, ungefär som att man redan kan köpa apelsinjuice från Coca Cola... Ser inget konstigare i deras produkter jämfört med existerande mjölkdrycker eller laktosfria produkter.

tartareandesire 2014-11-27 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502621)
Kul med folk som tror att Arlas mjölk är kommen direkt ur spenen på kossan, helt naturlig när den är levererad till slutkonsumenten. Fårull och annat smaskens den består av står ju inte i innehållsförteckningen :)

Det är ännu roligare med folk som tror att "naturliga" produkter är bra men produkter som kommer från en fabrik per automatik är dåliga :) Jag har träffat åtskilliga personer som tror att E-nummer och "kemiska ämnen" är farliga :)

laststory 2014-11-27 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502628)
Det är ännu roligare med folk som tror att "naturliga" produkter är bra men produkter som kommer från en fabrik per automatik är dåliga :) Jag har träffat åtskilliga personer som tror att E-nummer och "kemiska ämnen" är farliga :)

Tycker margarinälskaren är lite roligare faktiskt :)

Captain Thailand 2014-11-27 12:10

Hej,

Coca-Cola skall ägna sig åt att tillverka groggvirke. Basta!

Ara 2014-11-27 12:37

Som det står i studien (om du har orkat kolla)

"Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended."

Samt att den har blivit totalt såga av flera experter. Eftersom bland annat tog man inte hänsyn till om folk rökte, använde narkotika hade farliga jobb osv.

Vebut 2014-11-27 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20502637)
Samt att den har blivit totalt såga av flera experter. Eftersom bland annat tog man inte hänsyn till om folk rökte, använde narkotika hade farliga jobb osv.

Man väljer väl alltid att se det man vill se? Har alltid haft svårt att tro på alla studier, var väl för bara några år sedan som det var livsfarligt med vanlig potatis också?

KristianE 2014-11-27 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502621)

Vad snackar du om? Har du jobbat på något mejeri?

Det har i alla fall jag. Jobbade i 4 år varav 2 i processavdelningen där jag från komjölk processade klar mjölk.

Det enda som tillsätts är A+D-vitamin i Mini-, Lätt- och Mellanmjölk. Och ej i de ekologiska varianterna.

I låglaktosmjölk tillsätts ett enzym som bryter ner mjölksockret och i sura produkter som fil och yoghurt tillsätts en syrakultur som sedan får jobba en dag.

Fårullen skulle alltså bara kunna ramla in i mjölken på bondgården vilket också är lite svårt då alla livsmedelssystem måste vara slutna system. Mjölken pumpas dessutom genom ett filter. Alltså måste kon äta fårull för att det ska hamna i mjölken.

laststory 2014-11-27 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20502657)
Vad snackar du om? Har du jobbat på något mejeri?

Det har i alla fall jag. Jobbade i 4 år varav 2 i processavdelningen där jag från komjölk processade klar mjölk.

Det enda som tillsätts är A+D-vitamin i Mini-, Lätt- och Mellanmjölk. Och ej i de ekologiska varianterna.

I låglaktosmjölk tillsätts ett enzym som bryter ner mjölksockret och i sura produkter som fil och yoghurt tillsätts en syrakultur som sedan får jobba en dag.

Fårullen skulle alltså bara kunna ramla in i mjölken på bondgården vilket också är lite svårt då alla livsmedelssystem måste vara slutna system. Mjölken pumpas dessutom genom ett filter. Alltså måste kon äta fårull för att det ska hamna i mjölken.

D-vitaminen som tillsätts i Arlas 0,-1-1,5 % mjölk är utvunnen ur fårull :) Intressant att inte ens du fått veta det om det är där du jobbat inte förvånad dock så det brukar funka.

KristianE 2014-11-27 18:17

Det var definitivt mer än vad jag visste. Inte för att det spelar någon som helst roll, men festligt!

tartareandesire 2014-11-27 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502659)
D-vitaminen som tillsätts i Arlas 0,-1-1,5 % mjölk är utvunnen ur fårull :) Intressant att inte ens du fått veta det om det är där du jobbat inte förvånad dock så det brukar funka.

Vad skulle det ha för betydelse för någonting alls om jag får fråga? Förutsatt att det stämmer vill säga.

laststory 2014-11-27 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502662)
Vad skulle det ha för betydelse för någonting alls om jag får fråga? Förutsatt att det stämmer vill säga.

Vad som händer och vad eventuellt en vitamin utvunnen ur något tar med sig från ursprungskällan vet jag inte eller om sådant är vetenskapen känt överhuvudtaget, det har ju inte stoppat företag förut direkt heller.

Så vad det betyder för dig kan väl bara du avgöra. Personligen undviker jag företag som sysslar med sånt utan att vara ärliga med det och visa på om det finns konsekvenser utav det eller ej.

tartareandesire 2014-11-27 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502665)
Vad som händer och vad eventuellt en vitamin utvunnen ur något tar med sig från ursprungskällan vet jag inte eller om sådant är vetenskapen känt överhuvudtaget, det har ju inte stoppat företag förut direkt heller.

Så vad det betyder för dig kan väl bara du avgöra. Personligen undviker jag företag som sysslar med sånt utan att vara ärliga med det och visa på om det finns konsekvenser utav det eller ej.

Du kan nog inte äta mycket alls med den konspiratoriska inställningen :)

Jimmit 2014-11-27 19:36

Jag äter blåbär med spindelväv på ibland #livingontheedge

laststory 2014-11-27 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502666)
Du kan nog inte äta mycket alls med den konspiratoriska inställningen :)

Jodå ibland lite för mycket :)

zader 2014-12-03 20:05

Var tvungen o regga Fairlife.se några tips om vad jag ska lägga upp på siten? :)

knullis 2014-12-04 10:47

Jag tycker det låter riktigt äckligt med cola mjölk. tänk själv blanda cola och mjölk i ett glas o dricka.. uurk! aha så vad tror vi? hur länge innan denna produkt finns på hyllan i sverige? mars?

jayzee 2014-12-04 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20503042)
Jag tycker det låter riktigt äckligt med cola mjölk. tänk själv blanda cola och mjölk i ett glas o dricka.. uurk! aha så vad tror vi?

Ja, det låter riktigt äckligt. Dock så handlar tråden om företaget Coca Cola som skall börja sälja mjölk med extra proteiner, mineraler och annat tjafs i.

tartareandesire 2014-12-04 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20503055)
Ja, det låter riktigt äckligt. Dock så handlar tråden om företaget Coca Cola som skall börja sälja mjölk med extra proteiner, mineraler och annat tjafs i.

Är proteiner och mineraler tjafs? :) Tror varken du eller jag skulle överleva särskilt länge utan endera :) Men jag tror knappast heller att de är ute efter att sälja en mjölkprodukt med colasmak utan tänker antagligen försöka konkurrera med övriga producenter av smaksatt mjölk.

knullis 2014-12-06 12:35

ah då va det en skämtbild jag såg. jag tyckte jag läste någonstans de fanns mjölk med cola smak i ..

patrikweb 2014-12-06 18:34

Mjölk är väldigt gott, men föredrar lokalproducerat mjölk som är färsk. Visst att smaksatt mjölk kan vara gott ibland.

Men känns ändå som en konstig marknad ge sig in på, och rätt dyrt i stor skala. Ändå en kylvara och långt ifrån samma hållbarhetsdatum som läsk.

Steget från läsk till mjölk är extremt stort med, känns mer som ett test och lite chansning från deras sida. Kan inte tänka mig så stor ökning av mjölkdrickande som läsk. Och även det lär bli onyttigt i förstora mängder.

WebboT 2014-12-06 18:48

Att de börjar sälja mjölk är väl egentligen inte så konstigt. Coca Cola sysslar ju inte bara med läsk. De har ett hundratal varumärken under sina vingar. http://www.coca-colacompany.com/brands/all/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson