WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webbshopp i delad miljö (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063445)

aram 2014-11-19 08:26

Webbshopp i delad miljö

Halloj, eftersom jag inte har någon att diskutera med gällande hosting och dylikt så ställer jag frågan här och hoppas på många goda svar :-)

Jag har läst att folk kör webbshoppar, t.ex. Woocommerce i delad miljö.

Jag besitter idag ett CN konto (delad miljö) och skulle nog inte lägga en webbshopp där då det går alldeles för segt och därför kör jag samtliga webbshoppar på en server i CityCloud.

Vissa mindre webbshoppar behöver dock inte alltid en supersnabb cloud server. Jag har sett att Oderland har lite olika paket och har även hört att Inleed ska ha rätt snabba servrar i sin delade miljö.

Någon som kört webbshopp i delad miljö och kan dela med sig av sin erfarenhet?

laststory 2014-11-19 08:38

Om dom har enkla teman kan du optimera dem rejält, du kan utan problem köra en optimerad opencart på CN som laddar på ca. 2 sekunder liknande borde gälla för Woocommerce men ska du ha ett fläskigt tema och eller många produkter så är VPS bäst.

aram 2014-11-19 08:43

Vet att en hel del ligger i temat som man använder. Har dock inte kört opencart, men läst en hel del om det.

För det mesta kört WC hittills, ska ta och installera en opencart och leka med.

Tack, laststory!

weetabix 2014-11-19 09:43

Om du använder en page cache till din WP/woocommerce så kommer den flyta på väldigt fint, detta är min egen erfarenhet.

Dock så hjälper det inte när man kommer till kundvagn eller i admin, så ju snabbare server desto bättre.

Får du riktigt mycket besök kan det kanske sätta lite press på servrarna även fast du har en page cache, då det verkar som wp gör ett ajax-anrop bl.a när man kör woocommerce.

Kombinera gärna med ett CDN för statiska resurser.

ZynX 2014-11-19 11:51

Kör man webbhopp och inte är så hemma på server så är directadmin något jag skulle rekommendera tillsammans med VPS.

typ köpa en vps på till exempel virtualcenter.se/glesys.se, köpa den med directadmin be dom installera upp den sen behöver du inte direkt kunna någonting förutom att lägga till dina webbplatser via Directadmin som kontrollpanel.

Och då kommer du ifrån dom delade webbhotells miljöerna som kan ställa till det för någon som bedriver affärskritisk verksamhet. Sen kan man även alltid köpa till SLA avtal om man har någon form av vps/dedikerad server oftast.

Det beror ju lite på som sagt vad man är villig att lägga ut.

aram 2014-11-19 12:13

Kör idag xcache som opcache med https://wordpress.org/plugins/xcache/ för att snabba upp backend lite, upplever dock att WP backend fortfarande är lite väl slött.

Frontend har jag inga problem med, då jag kör Varnish där.

Var egentligen bara nyfiken om det funkar på delad miljö på lite mindre webbhotell som Inleed som kanske inte har lika många kunder som CN. ¨

Webbshoppar som är nischade för en mindre bransch behöver kanske inte alltid en VPS, tänkte jag. Har dock ingen aning om hur det ser ut på delad miljö och jag upplever CN som lite segt, ibland.

weetabix 2014-11-19 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av aram (Inlägg 20502228)
Kör idag xcache som opcache med https://wordpress.org/plugins/xcache/ för att snabba upp backend lite, upplever dock att WP backend fortfarande är lite väl slött.

Frontend har jag inga problem med, då jag kör Varnish där.

Var egentligen bara nyfiken om det funkar på delad miljö på lite mindre webbhotell som Inleed som kanske inte har lika många kunder som CN. ¨

Webbshoppar som är nischade för en mindre bransch behöver kanske inte alltid en VPS, tänkte jag. Har dock ingen aning om hur det ser ut på delad miljö och jag upplever CN som lite segt, ibland.

Kör på Inleed, du blir säkert inte missnöjd och det kostar dig inga jättepengar heller.

aram 2014-11-19 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av weetabix (Inlägg 20502235)
Kör på Inleed, du blir säkert inte missnöjd och det kostar dig inga jättepengar heller.

Sant, blir att pröva ett konto där.

Rosch 2014-11-19 21:34

Kör ett par mindre e-butiker med WooCommerce på CN's delade miljö och upplever precis som du säger att det åtminstone periodvis känns riktigt segt. Har flyttat över några sajter inkl. affiliate-butiker (också WooCommerce) till en mindre VPS på DigitalOcean.com, kostar $10 i månaden så i princip samma kostnad som för CN's webbhotell. Kör även med serverpilot.io (kostnadsfritt) för att förenkla administrationen av servern och de olika webbapplikationerna. Har hittills funkat väldigt bra, känns prisvärt och med betydligt bättre prestanda.

aram 2014-11-20 15:19

Lär göra något liknande.

Loco 2014-11-20 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av Rosch (Inlägg 20502252)
Har flyttat över några sajter inkl. affiliate-butiker (också WooCommerce) till en mindre VPS på DigitalOcean.com, kostar $10 i månaden så i princip samma kostnad som för CN's webbhotell. Kör även med serverpilot.io (kostnadsfritt) för att förenkla administrationen av servern och de olika webbapplikationerna. Har hittills funkat väldigt bra, känns prisvärt och med betydligt bättre prestanda.

Hur har du löst e-posthanteringen? Om jag förstår det rätt så finns inget stöd för detta "hos" serverpilot.io?

Lidback85 2014-11-20 19:07

Körde webbutiker hos CN's delade miljö. Var väldigt segt.

Nu kör jag följande:
VPS Digitalocean
Serverpilot koppling
ngx_pagespeed modul aktiverad
Trafik via cloudflare
wp super cache

Blev som natt och dag mellan CN´s delade miljö och nuvarande config.

laststory 2014-11-20 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av Loco (Inlägg 20502302)
Hur har du löst e-posthanteringen? Om jag förstår det rätt så finns inget stöd för detta "hos" serverpilot.io?

Jag kör mycket epost via Zoho.com som är gratis (upp till en viss mängd) sen har väl en del registrarer gratis epost också.

laststory 2014-11-20 19:31

Kan instämma med alla som säger VPS+Serverpilot, spöar skiten ur vilket webbhotell som helst (ofta för samma summa ibland till och med billigare)

Lidback85s uppsättning fungerar hur bra som helst, kör den på en hel del sajter.

kevvs 2014-11-21 00:32

Jag har en webbshop (WP + WooCommerce) hos City Network. Laddningstiderna på dagtid är strax över 4s trots att jag optimerat sidan ganska bra. Återstår bara att minifiera alla css/js till färre antal filer.
Däremot så behövdes det bara cirka 0.5s för att ladda sidan hos Oderland på ett företagskonto.

Jag har dessutom nyligen flyttat http://alexfitness.se/ från en VPS (LEMP) till Oderlands Premium+ och webbsidan är fortfarande ruskigt snabb, både för anonyma besökare tackvare W3 Total Cache + memcached men även för administratörer i adminpanelen. Märktes ingen större skillnad mellan VPS och Oderland Premium+.

Vad jag försöker säga är: Ge Oderland ett försök om du inte vill ge dig på att konfigurera VPS och backup själv.

aram 2014-11-21 06:45

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502306)
Jag kör mycket epost via Zoho.com som är gratis (upp till en viss mängd) sen har väl en del registrarer gratis epost också.

Man kan ju alltid registrera domänen hos CN om man vill ha epost.

Citat:

Ursprungligen postat av Lidback85 (Inlägg 20502304)
Körde webbutiker hos CN's delade miljö. Var väldigt segt.

Nu kör jag följande:
VPS Digitalocean
Serverpilot koppling
ngx_pagespeed modul aktiverad
Trafik via cloudflare
wp super cache

Blev som natt och dag mellan CN´s delade miljö och nuvarande config.

Har hört väldigt mycket om serverpilot på senaste tiden, verkar sjukt smutt. Känns lite småläskigt om de blir hackade dock.
Har du kört Digitalocean under en längre tid? Hur är upptiden?

Citat:

Ursprungligen postat av kevvs (Inlägg 20502317)
Jag har en webbshop (WP + WooCommerce) hos City Network. Laddningstiderna på dagtid är strax över 4s trots att jag optimerat sidan ganska bra. Återstår bara att minifiera alla css/js till färre antal filer.
Däremot så behövdes det bara cirka 0.5s för att ladda sidan hos Oderland på ett företagskonto.

Jag har dessutom nyligen flyttat http://alexfitness.se/ från en VPS (LEMP) till Oderlands Premium+ och webbsidan är fortfarande ruskigt snabb, både för anonyma besökare tackvare W3 Total Cache + memcached men även för administratörer i adminpanelen. Märktes ingen större skillnad mellan VPS och Oderland Premium+.

Vad jag försöker säga är: Ge Oderland ett försök om du inte vill ge dig på att konfigurera VPS och backup själv.

Will do, dock lär det inte bli några fler delade miljöer för min del. Eventuellt för mindre/enklare webbplatser.

Lidback85 2014-11-21 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av aram (Inlägg 20502322)
Har hört väldigt mycket om serverpilot på senaste tiden, verkar sjukt smutt. Känns lite småläskigt om de blir hackade dock.
Har du kört Digitalocean under en längre tid? Hur är upptiden?

Upptiden är bättre än CNs delade miljö iaf.
Jag har inte haft downtime alls.
Gällande läskig att bli hackad, är det lika "läskigt" oavsett vart man har sin hosting.

Har kört digitalocean i nästan ett års tid.

aram 2014-11-21 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Lidback85 (Inlägg 20502354)
Upptiden är bättre än CNs delade miljö iaf.
Jag har inte haft downtime alls.
Gällande läskig att bli hackad, är det lika "läskigt" oavsett vart man har sin hosting.

Har kört digitalocean i nästan ett års tid.

Låter bra, ska dra upp en droplet. :-)

Rosch 2014-11-21 21:08

Citat:

Kör e-posten hos CN där jag har mina domäner, den funkar helt ok där. Kör bara webb på DO/serverpilot.io.

gotserved 2014-11-24 16:59

Hur kan ni lita på något som serverpilot ska skydda och säkra upp er server?
Skrattretande ju.

Jag skulle aldrig driva något på en server någon annan varit inne och kladdat på.
Hur lite säkerhetstänk har folk här egentligen?

Visst, hostar man en wordpressblogg med 10besökare per dag eller spamreklam kanske det fungerar men att lägga ett eller flera företag på ett sånt ställe är ju bara ett skämt.

Lidback85 2014-11-24 17:01

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20502441)
Hur kan ni lita på något som serverpilot ska skydda och säkra upp er server?
Skrattretande ju.

Alltid lika underbart när folk väljer att inte utveckla sina inlägg ;)

gotserved 2014-11-26 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av Lidback85 (Inlägg 20502442)
Alltid lika underbart när folk väljer att inte utveckla sina inlägg ;)

Vad behöver man egentligen utveckla? Hiva ut sin root-access till random personer som driver en sida som gör samma sak som en själv på några minuter, nejtack.

Men som sagt, hostar man en blogg eller ett galleri till sin lillebror funkar det säkert bra.
Men till andra saker, nej tack.

Tycker att det är tragiskt att folk på WN hänvisar till det bara, trodde folk här kunde mer än så.

laststory 2014-11-26 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20502576)
Vad behöver man egentligen utveckla? Hiva ut sin root-access till random personer som driver en sida som gör samma sak som en själv på några minuter, nejtack.

Men som sagt, hostar man en blogg eller ett galleri till sin lillebror funkar det säkert bra.

Tycker att det är tragiskt att folk på WN hänvisar till det bara, trodde folk här kunde mer än så.

Med din logik ska man ha servern hemma i garderoben. Dom där som du kallar random personer kan nog mer om säkerhet en du själv.

Lidback85 2014-11-26 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20502576)

Känns konstigt att du ställer frågan till mig vad som behövs utvecklas, när du editerade ditt inlägg efteråt och faktiskt utvecklade lite. Är motsägelsefullt.

Självklart är det en risk om någon annan har tillgång till data.
Men oavsett vart du har din server så finns det risker. Självklart i olika utsträckningar.

Sen att du tycker att det är tragiskt må så väl vara, det är din åsikt.
Alla kan inte tycka lika eller ha samma värderingar.

Jag personligen följde bara den röda tråd som TS hade.

oderland 2014-11-26 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av Lidback85 (Inlägg 20502579)
Känns konstigt att du ställer frågan till mig vad som behövs utvecklas, när du editerade ditt inlägg efteråt och faktiskt utvecklade lite. Är motsägelsefullt.

Självklart är det en risk om någon annan har tillgång till data.
Men oavsett vart du har din server så finns det risker. Självklart i olika utsträckningar.

Sen att du tycker att det är tragiskt må så väl vara, det är din åsikt.
Alla kan inte tycka lika eller ha samma värderingar.

Jag personligen följde bara den röda tråd som TS hade.

Tror det gjordes på sida 2:-)

Lidback85 2014-11-26 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av oderland (Inlägg 20502586)
Tror det gjordes på sida 2:-)

Absolut, stämmer bra.
Trodde att gotserved skulle förstå vilken post jag menade eftersom det jag citerade från honom första gången, var det som stod i dennes inlägg initialt innan en redigering skedde där inlägget utvecklades.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson