WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Bästa taktiken för att sälja domäner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063426)

Webb 2014-11-17 15:05

Bästa taktiken för att sälja domäner?

Bästa taktiken för att sälja domäner idag? Kommer Tradera bli stort? Eller blir det som Blocket med massa fantasipriser bara?

laststory 2014-11-18 09:23

Antar att du menar svenska domäner. Tradera är väl redan den bästa marknaden för domänhandel i Sverige av så många olika anledningar. Sålt ett par stycken och också sett en hel del till väldigt bra priser. Näst bästa marknadsforum i Sverige har jag upplevt vara WN, resten är totalt värdelösa.

Jesper Ribacka 2014-11-18 11:34

Aldrig provat men många domäner har ju sålts genom https://missdomain.se/ så där kan du ju prova. Men det brukar gå att sälja ganska bra här på forumet.

Brianorchard 2014-11-18 11:58

Skulle nog inte rekommendera Miss Domain. Väldigt okunnig support inom domäner och regler för försäljning ifall det är någonting man skulle behöva hjälp med.

Jag har sålt ett par stycken på Sedo.com och någon enstaka på tradera. Har funkat utan problem. Här på forumet är ju också helt utmärkt.

Frebjo 2014-11-18 14:11

Hejsan Brianorchard,

Vad är det för fråga som du ställt till oss gällande domäner och försäljning som du inte var nöjd med svaret över?

Alla i vårt team hjälper till att besvarar support-ärenden gällande domänförsäljning, där några i vårt team har över 15 års erfarenhet av domännamn och andrahandsmarknaden.

Mvh, Fredrik

Brianorchard 2014-11-18 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av Frebjo (Inlägg 20502116)
Hejsan Brianorchard,

Vad är det för fråga som du ställt till oss gällande domäner och försäljning som du inte var nöjd med svaret över?

Alla i vårt team hjälper till att besvarar support-ärenden gällande domänförsäljning, där några i vårt team har över 15 års erfarenhet av domännamn och andrahandsmarknaden.

Mvh, Fredrik

Tror inte att just den här tråden är rätt för att diskutera era brister, så vill du diskutera det så får vi hitta en tråd som handlar om just detta. :)

Men vill du ha ett snabbt och enkelt exempel (en av många) så visste inte er support"chef" Lovisa skillnaden på gTLD och ccTLD domäner samt att hon inte hade nån aning om vad PageRank var.

Hon påminner faktiskt mig om en annan helt inkompetent brud som jobbade på Crystone förr i tiden , tror faktiskt hon hette Lovisa Andersson eller något liknande. Kan det vara samma person (Med tanke på att du tidigare arbetat för Onlinegroup? :) ?

Återigen så är inte det här rätt tråd att diskutera något sånt i . Meningen med det jag skrev var att ge min syn på vart jag tycker folk ska vända sig för domänförsäljningar. Jag är inte längre kund hos er och rekommenderar inte andra att bli det. Inge mer med det.

Juste , ni kanske borde fixa alla stavfel på Misshosting hemsidan ;)

Frebjo 2014-11-18 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Brianorchard (Inlägg 20502127)
Tror inte att just den här tråden är rätt för att diskutera era brister, så vill du diskutera det så får vi hitta en tråd som handlar om just detta. :)

Men vill du ha ett snabbt och enkelt exempel (en av många) så visste inte er support"chef" Lovisa skillnaden på gTLD och ccTLD domäner samt att hon inte hade nån aning om vad PageRank var.

Hon påminner faktiskt mig om en annan helt inkompetent brud som jobbade på Crystone förr i tiden , tror faktiskt hon hette Lovisa Andersson eller något liknande. Kan det vara samma person (Med tanke på att du tidigare arbetat för Onlinegroup? :) ?

Återigen så är inte det här rätt tråd att diskutera något sånt i . Meningen med det jag skrev var att ge min syn på vart jag tycker folk ska vända sig för domänförsäljningar. Jag är inte längre kund hos er och rekommenderar inte andra att bli det. Inge mer med det.

Juste , ni kanske borde fixa alla stavfel på Misshosting hemsidan ;)

Att vår ansvariga över supporten inte skulle veta skillnaden mellan ccTLD och gTLD är något jag har svårt att se, hon har jobbat inom branschen i över 2 år och det är något man ganska snabbt lär sig.

Om du personligen upplever supporten som inkompetent är det så klart tråkigt, men jag ser själv vad vår support besvarar varje dag och kan inte se någon liknande trådar där kunder skulle ha fått ett helt felaktigt eller oklara svar så som det du själv beskriver.

Sen behöver alla inte gilla alla leverantörer så klart, vi har alla varit missnöjda någon gång, var bara intressant att se vad din input till just Miss Domain var!

Brianorchard 2014-11-18 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Frebjo (Inlägg 20502132)
Att vår ansvariga över supporten inte skulle veta skillnaden mellan ccTLD och gTLD är något jag har svårt att se, hon har jobbat inom branschen i över 2 år och det är något man ganska snabbt lär sig.

Om du personligen upplever supporten som inkompetent är det så klart tråkigt, men jag ser själv vad vår support besvarar varje dag och kan inte se någon liknande trådar där kunder skulle ha fått ett helt felaktigt eller oklara svar så som det du själv beskriver.

Sen behöver alla inte gilla alla leverantörer så klart, vi har alla varit missnöjda någon gång, var bara intressant att se vad din input till just Miss Domain var!

Ifall man har suttit och fixat ögonfransarna på jobbet i 2 år så spelar det inte så stor roll att man har 2 års branscherfarenhet av domäner ;). Utbildning är någonting ni borde fokusera på när det gäller supporten. För med en bra supportansvarig skulle ni nog kunna konkurrera i toppen.

Frebjo.. jag skulle förstå dig ifall jag var den enda som tyckte detta. Men på vårt bolag har vi många återförsäljare av resehemsidor som nappat på era domänförvaltningserbjudanden och snabbt ångrat sig och avslutat samarbetet med er när det har visat sig att det varit en stor brist på kunskap i supporten. :) Men som sagt. Se detta som konstruktiv kritik.

Frebjo 2014-11-18 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Brianorchard (Inlägg 20502135)
Ifall man har suttit och fixat ögonfransarna på jobbet i 2 år så spelar det inte så stor roll att man har 2 års branscherfarenhet av domäner ;). Utbildning är någonting ni borde fokusera på när det gäller supporten. För med en bra supportansvarig skulle ni nog kunna konkurrera i toppen.

Frebjo.. jag skulle förstå dig ifall jag var den enda som tyckte detta. Men på vårt bolag har vi många återförsäljare av resehemsidor som nappat på era domänförvaltningserbjudanden och snabbt ångrat sig och avslutat samarbetet med er när det har visat sig att det varit en stor brist på kunskap i supporten. :) Men som sagt. Se detta som konstruktiv kritik.

Hejsan Edward på Online Group!

Tack för ditt svar på feedback till oss, jag tycker det är väldigt fult att sitta och smutskasta en gamla kollega och en konkurrent under ett påhittat namn på ett öppet forum.

Vi uppskattar alla typ av feedback när det sker på ett professionellt sätt, men detta anser jag inte ens värt att besvara när vi ser detta som lögner och smutskastning.

Mvh, Fredrik

erebos 2014-11-18 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av Webb (Inlägg 20502062)
Bästa taktiken för att sälja domäner idag? Kommer Tradera bli stort? Eller blir det som Blocket med massa fantasipriser bara?

Tror tradera och blocket kan vara bästa sajterna att annonsera på om det är svenska domäner man vill sälja.
WN om man ska köpa.
SEDO har jag lyckats på några gånger med både köp och sälj.

tartareandesire 2014-11-18 18:57

Citat:

Vilken trevlig kvinnosyn ni verkar ha på ert bolag.

daniel_ 2014-11-18 19:04

Hej Edward (Brianorchard),

Som Team Leader för Technical support på Crystone så borde inte du uttala dig om konkurrenter på ett så kränkande sätt. Världen är liten, och webbranschen än mindre. Ditt beteende är verkligen under all kritik, och jag hoppas verkligen din arbetsgivare får ta del av dina intelligenta tankar om Miss Domain och utpekade personer där.

Jag har själv många gånger haft kontakt med supporten på Miss Domain och upplever att jag fått den hjälp jag förväntat mig.

Bästa sättet att sälja domännamn?
Använd etablerade kanaler och kontakta potentiella köpare. Tiden du lägger ner avgörs av vad du förväntar dig att få för domännamnet.

Crystone_se 2014-11-20 13:44

De åsikter som uttryckts i den här tråden om individer tidigare anställda hos oss är på inget sätt något vi som bolag står för.

Vi tar bestämt avstånd från beteendet att racka ner på andra företag (konkurrenter eller inte) och vi tar avstånd från den trista kvinnosyn som kom till uttryck i tråden. Användaren Brianorchard är inte representant för Crystone, Online Group eller våra andra varumärken, och ej heller representativ för hur vi som företag ser på saker.

MVH
Crystone marknad

Ingo 2014-11-20 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av Crystone_se (Inlägg 20502282)
Användaren Brianorchard är inte representant för Crystone
Crystone marknad

Okej om jag förstått det rätt så jobbar inte "Brianorchard" hos er?

Crystone_se 2014-11-20 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20502284)
Okej om jag förstått det rätt så jobbar inte "Brianorchard" hos er?

Användaren Brianorchard representerar inte oss eller våra uppfattningar här. Det är vad vi säger, inget annat.

MVH
Crystone marknad

Ingo 2014-11-20 14:44

Okej han representerar inte oss eller våra uppfattningar här, bara på kontoret?

Tittade lite gällande registrering av konto vid registrering och såväl Crystone_se som Brianorchard har samma ip adress. Kanske bara är en tillfällighet.

Kan bara konstatera att året slutar med ett av de mer pinsamma inläggen här på WN.

Crystone_se 2014-11-20 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20502287)
Okej han representerar inte oss eller våra uppfattningar här, bara på kontoret?

Tittade lite gällande registrering av konto vid registrering och såväl Crystone_se som Brianorchard har samma ip adress. Kanske bara är en tillfällighet.

Kan bara konstatera att året slutar med ett av de mer pinsamma inläggen här på WN.

De uppfattningar användaren Brianorchard givit uttryck för här har vi bestämt tagit avstånd ifrån. Vi har inte varit otydliga med det.

MVH
Crystone marknad

Ingo 2014-11-20 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Crystone_se (Inlägg 20502288)
De uppfattningar användaren Brianorchard givit uttryck för här har vi bestämt tagit avstånd ifrån. Vi har inte varit otydliga med det.

MVH
Crystone marknad

Låter bra, då vet vi vem som agerar stjärngosse hos er ;-) Han får börja på ekonomiavdelningen istället, har hört att de behöver hjälp.

Men nog om det, skönt för Fredrik och resten av gänget att de har kommit ifrån hela koncernen.

Ara 2014-11-20 15:33

Vem kunde tro att det här skulle bli årets stolpskott på wn

eng3l 2014-11-20 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20502289)
Låter bra, då vet vi vem som agerar stjärngosse hos er ;-) Han får börja på ekonomiavdelningen istället, har hört att de behöver hjälp.

Men nog om det, skönt för Fredrik och resten av gänget att de har kommit ifrån hela koncernen.

Hahaha, detta är nog inte bara den pinsammaste tråden i år, det där måste vara ett av de bättre inläggen också! :)

Webb 2014-11-29 20:54

Oväntad vändning på den här tråden..

Captain Thailand 2014-11-30 04:17

Hej,

Man har sett det förut (även på detta forum). "Interneträvar" som tror de är anonyma på nätet bara genom att byta användarnamn. Om någon borde veta bättre är det väl dom/vi.

Captain Thailand 2014-11-30 06:13

On topic då:

De sätt jag säljer domäner på är:

PASSIVT eller SEMI-PASSIVT

- Har publik WHOIS så folk kan kontakta mig vid intresse.
- Listar mina domäner på en egen webbplats. Knyter en blogg till denna för att hålla den vid liv (organisk SEO).
- Listar domänerna via en rad kanaler, som SEDO, Missdomain, Afternic, Flippa, WN osv.

AKTIVT

- Hör (i vissa fall) av mig till folk med liknande domännamn alternativt företag och organisationer som kan tänkas ha ett intresse av domännamnet. Försöker dock begränsa detta ifrån att inte bli ett massivt spammande.

Webb 2014-11-30 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20502774)
On topic då:

De sätt jag säljer domäner på är:

PASSIVT eller SEMI-PASSIVT

- Har publik WHOIS så folk kan kontakta mig vid intresse.
- Listar mina domäner på en egen webbplats. Knyter en blogg till denna för att hålla den vid liv (organisk SEO).
- Listar domänerna via en rad kanaler, som SEDO, Missdomain, Afternic, Flippa, WN osv.

AKTIVT

- Hör (i vissa fall) av mig till folk med liknande domännamn alternativt företag och organisationer som kan tänkas ha ett intresse av domännamnet. Försöker dock begränsa detta ifrån att inte bli ett massivt spammande.

Får svar på 5% på alla mail. Hur bra jag än skrivit dom. Hur svårt kan det vara att svara nej på ett mail? Är ofta så trist stämning när det gäller domänförsäljningar. Svar är ofta hur värdelösa domänerna är..

laststory 2014-12-01 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av Webb (Inlägg 20502806)
[/B]

Får svar på 5% på alla mail. Hur bra jag än skrivit dom. Hur svårt kan det vara att svara nej på ett mail? Är ofta så trist stämning när det gäller domänförsäljningar. Svar är ofta hur värdelösa domänerna är..

För att svara på spam är ju det man vill ägna sitt liv åt ;)

Captain Thailand 2014-12-02 08:42

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502840)
För att svara på spam är ju det man vill ägna sitt liv åt ;)

Det är det som är kruxet. Om Nisses Bilverkstad har sin webbplats på Nisses-bilverkstad.nu och du vill försöka sälja Nissesbilverkstad.se till dem, kommer mejlet med stor sannolikhet uppfattas som spam som omedelbart raderas. De som uppfattar denna typ av marknadsföring som en "värdefull tjänst" är uppskattningsvis några procent och de är naturligtvis de som VERKLIGEN anser sig ha stor nytta av domänen i fråga.

Det är givetvis en balansgång detta.

laststory 2014-12-02 08:51

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20502889)
Det är det som är kruxet. Om Nisses Bilverkstad har sin webbplats på Nisses-bilverkstad.nu och du vill försöka sälja Nissesbilverkstad.se till dem, kommer mejlet med stor sannolikhet uppfattas som spam som omedelbart raderas. De som uppfattar denna typ av marknadsföring som en "värdefull tjänst" är uppskattningsvis några procent och de är naturligtvis de som VERKLIGEN anser sig ha stor nytta av domänen i fråga.

Det är givetvis en balansgång detta.

Så är det, i min tanke när jag skrev det var de som jag ofta får. När jag äger en .com och någon vill att jag ska hosta upp $xxxx för en .net med hypens mellan orden :)

EmilG 2014-12-02 08:56

Citat:

[/B]

Det är inte allt speciellt konstigt att det är dålig stämning... Man sitter och letar efter ett bra domännamn men de första 10 man hittar är parkerade hos olika domäntraders, det är väldigt frustrerande och irriterande. För de flesta hade det varit mkt bättre om folk reggade domäner som de behövde... Nu måste man hela tiden försöka hitta andra lösningar för att kontakta en domänförsäljare och säga att man är intresserad har jag nu gett upp. Priserna är högt upp åt skyarna, varje gång.

laststory 2014-12-02 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av EmilG (Inlägg 20502891)
Det är inte allt speciellt konstigt att det är dålig stämning... Man sitter och letar efter ett bra domännamn men de första 10 man hittar är parkerade hos olika domäntraders, det är väldigt frustrerande och irriterande. För de flesta hade det varit mkt bättre om folk reggade domäner som de behövde... Nu måste man hela tiden försöka hitta andra lösningar för att kontakta en domänförsäljare och säga att man är intresserad har jag nu gett upp. Priserna är högt upp åt skyarna, varje gång.

Kan hålla med om att många domianers övervärderar sina egna domäner och gärna ratar andras även om de är snarlika. Har vridit mig i skratt stundtals gånger efter ha fått svar om pris. Samtidigt verkar det finnas en uppfattning bland slutanvändare att värdefulla domäner ska vara helt gratis när dom behöver det. Varför nu domäner ska vara gratis när nästan inget annat i livet vet jag inte.

tartareandesire 2014-12-02 09:38

Citat:

[/B]

1. De flesta som har behov av att aktivt sälja sina domäner har inga bra sådana.

2. De flesta vill inte ödsla tid på att läsa och svara på meningslösa mail.

Captain Thailand 2014-12-02 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502896)
1. De flesta som har behov av att aktivt sälja sina domäner har inga bra sådana.

Hmm, det var väl lite väl generaliserande. Det finns .COMs (etc) som gått för över miljonen dollar efter riktad marknadsföring.

Fast du skrev iofs "de flesta" och en viss sanning ligger det nog i det.

EmilG 2014-12-02 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502894)
Samtidigt verkar det finnas en uppfattning bland slutanvändare att värdefulla domäner ska vara helt gratis när dom behöver det. Varför nu domäner ska vara gratis när nästan inget annat i livet vet jag inte.

Det är för att domäner är gratis... Om någon sitter på en riktigt bra domän som tex Stockholm-se så kan jag hålla mig dig om att den bör kosta. Dock har det gått över gränsen nu, alla möjliga kombinationen med ord är registrerade som jag har extremt svårt att se att någon verkligen köper. Då är det bättre att själv ha lite fantasi och få en gratis. Det är synd att så många bra domäner är blockade och kommer aldrig att användas. Ju mer jag kollat på dessa trådar om domännamn som är tillsalu ju mer förvånar jag mig...

Som tur är så bryr sig inte Google om domännamnet speciellt mkt länge, vilket känns som att halvbra domäner måste ha tappat ordentligt i värde? (spec EMD-domäner) De riktiga premium domänerna är en annan sak.

Captain Thailand 2014-12-02 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av EmilG (Inlägg 20502913)
Det är för att domäner är gratis... Om någon sitter på en riktigt bra domän som tex Stockholm-se så kan jag hålla mig dig om att den bör kosta. Dock har det gått över gränsen nu, alla möjliga kombinationen med ord är registrerade som jag har extremt svårt att se att någon verkligen köper. Då är det bättre att själv ha lite fantasi och få en gratis. Det är synd att så många bra domäner är blockade och kommer aldrig att användas. Ju mer jag kollat på dessa trådar om domännamn som är tillsalu ju mer förvånar jag mig...

Som tur är så bryr sig inte Google om domännamnet speciellt mkt länge, vilket känns som att halvbra domäner måste ha tappat ordentligt i värde? (spec EMD-domäner) De riktiga premium domänerna är en annan sak.

Jag håller med om att många övervärderar sina domäners värde kraftigt. Å andra sidan är det svårt att förutse exakt vilka domäner som folk kommer vara presumtivt intresserade av. Under 2014 har jag sålt sisådär tjugo domäner. Bortsett från de jag annonserat ut på detta forum har de flesta varit ganska oväntade försäljningar. Däribland flera stycken .XYZ som jag felaktigt förutspådde skulle vara osäjlbara under relativt lång tid.

Ps. Personligen skäms jag inte en sekund över att vara en domäntrader.

dannelito 2014-12-02 14:18

Citat:

Det är för att domäner är gratis...

Jaha? Tror inte att en domänhandlare som sitter på flera tusen domäner som ska förnyas varje år håller med om det påståendet :)

laststory 2014-12-02 14:30

Citat:

Kan hålla med om det med fantasi dock verkar många sakna detta och blir istället förbannade. Tur nu för dem att det släpps nya .whatever nästan varje dag då så problemet inte blir lika stort som tidigare. Har ingen statistik på det, vet bara att .net får rejält med stryk. Användaren ser domänen och tar ofta hänsyn till namnet när de använder sökmotorn oavsett vad Google gör.

laststory 2014-12-02 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20502916)
Jag håller med om att många övervärderar sina domäners värde kraftigt. Å andra sidan är det svårt att förutse exakt vilka domäner som folk kommer vara presumtivt intresserade av. Under 2014 har jag sålt sisådär tjugo domäner. Bortsett från de jag annonserat ut på detta forum har de flesta varit ganska oväntade försäljningar. Däribland flera stycken .XYZ som jag felaktigt förutspådde skulle vara osäjlbara under relativt lång tid.

Ps. Personligen skäms jag inte en sekund över att vara en domäntrader.

Varför skulle du skämmas över att vara en domäntrader? Det är nog bra mycket ärligare en att ägna sig åt diamantindustrin exempelvis.

robkof 2014-12-02 20:59

Citat:

Smutskastar much?

erebos 2014-12-02 21:12

Domänhandel för mej är att köpa mängder med "bra" domäner och:
1. Slänger upp nått på dom för att se om dom funkar. En del tjänar jag pengar på direkt.
2. Andra domäner säljer jag till andra som kanske kan tjäna pengar på dom om inte jag kan det.
3. Dom flesta dumpar jag när inget av ovanstående funkar.

Drar in hyfsat med pengar på taktiken iaf.

erebos 2014-12-02 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502896)

Tror inte att jag håller med dej riktigt! :)
Det gäller nog att sammanföra en domän med den som behöver den för att få bra betalt tror jag. Något jag borde jobba mycket mer med själv. Gillar dock inte spam själv så är väldigt restriktiv med sån marknadsföring men det händer då och då.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson