WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Återinförd värnplikt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063259)

TheCheesePolice 2014-10-28 14:05

Återinförd värnplikt

Försvarsministern öppnar alltså upp för återinförd allmän värnplikt.

Någon som har tips på ställen att söka politisk asyl?

patrikweb 2014-10-28 14:12

Haha du gillar inte vara ett förtryckt boskapsslav under staten?

Är mer propaganda, Sverige kan aldrig försvara sig ändå om något större land seriös går in för ta över Sverige.

Hade Sverige menat allvar med försvar ska man satsa på långdistans robotar och kärnvapen. Det är mycket effektivare och billigare än annat typ av försvar.

Sverige är ändå fegt land, Sverige hade ändå inte skjutit ner ryskt flyg innan dom framme vid målet :P Hade dom velat visa styrka hade dom redan skjutit ner lite ryska plan när dom krängt luftrummet.

tartareandesire 2014-10-28 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20501137)
Försvarsministern öppnar alltså upp för återinförd allmän värnplikt.

Någon som har tips på ställen att söka politisk asyl?

Varför behöver du söka asyl? Kan du inte bara flytta? :)

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20501138)
Haha du gillar inte vara ett förtryckt boskapsslav under staten?

Är mer propaganda, Sverige kan aldrig försvara sig ändå om något större land seriös går in för ta över Sverige.

Hade Sverige menat allvar med försvar ska man satsa på långdistans robotar och kärnvapen. Det är mycket effektivare och billigare än annat typ av försvar.

Sverige är ändå fegt land, Sverige hade ändå inte skjutit ner ryskt flyg innan dom framme vid målet :P Hade dom velat visa styrka hade dom redan skjutit ner lite ryska plan när dom krängt luftrummet.

Ja, hade sådana tokstollar fått bestämma så hade vi säkert haft fyra eller fem världskrig vid det här laget. Det verkar ju vara en bra lösning.

Captain Thailand 2014-10-28 14:39

Citat:

Ja vafan, att riskera ett fullskaligt tredje världskrig är det klart värt.

Beträffande värnpliktens vara eller inte vara har jag inga egentliga åsikter. Det finns fördelar och nackdelar.

patrikweb 2014-10-28 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20501140)
Ja vafan, att riskera ett fullskaligt tredje världskrig är det klart värt.

Beträffande värnpliktens vara eller inte vara har jag inga egentliga åsikter. Det finns fördelar och nackdelar.

Fast då är det meningslöst ha något försvar alls? Om man är för feg använda det. Nu visar man bara att det är fritt fram åka i svensk luftrum utan någon risk.

Och knappast det skulle bli tredje världskrig om man skjuter ner ett ryskt plan som befinner sig i fel luftrum.

Clarence 2014-10-28 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20501145)
Fast då är det meningslöst ha något försvar alls? Om man är för feg använda det. Nu visar man bara att det är fritt fram åka i svensk luftrum utan någon risk.

Djup analys som vanligt. Visste inte att du var så intresserad och påläst om försvarspolitik också.

TheCheesePolice 2014-10-28 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20501140)

En nackdel skulle ju kunna vara att det är rent ut sagt slaveri. Är det något som tar mig från nyliberal till anarkist så är det nog om detta går igenom. :(

jayzee 2014-10-28 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20501146)
Djup analys som vanligt. Visste inte att du var så intresserad och påläst om försvarspolitik också.

:)

Lite ironiskt, men Malta, trots alla dess fördelar som vissa här i forumet prisar över allt annat, med dess frivilliga värnplikt och minimala militärstyrka bestående av tre bataljoner lär knappast kunna försvara sig mot något större än ett vanligt demonstrationståg.. Känns inte riktigt "safe" ;)

jayzee 2014-10-28 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20501149)
En nackdel skulle ju kunna vara att det är rent ut sagt slaveri. Är det något som tar mig från nyliberal till anarkist så är det nog om detta går igenom. :(

Du kan alltid slippa genom att ange random skäl vid mönstringen, ta det inte så hårt. Det vore en helt annan sak dock om vi nu var i Israel där det är minimum 3 års värnplikt samt hårt reglerat.

patrikweb 2014-10-28 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20501150)
:)

Lite ironiskt, men Malta, trots alla dess fördelar som vissa här i forumet prisar över allt annat, med dess frivilliga värnplikt och minimala militärstyrka bestående av tre bataljoner lär knappast kunna försvara sig mot något större än ett vanligt demonstrationståg.. Känns inte riktigt "safe" ;)

Nej och ändå inte ekonomiskt ha ett försvar ens, för går inte fixa så stort försvar ens för klara en attack från större länder.

Lika idiotiskt för Sverige slösa mer pengar på försvar, att lägga kanske 100 tals miljarder under visst antal år för klara försvara landet i bästa fall några timmar mer är bara löjligt.

Så av den orsak är kärnvapen och långdistans robotar bästa försvaret för avskräcka andra.

Sedan finns det självklart stort ekonomiskt värde i krig och vapen.

CotopaXi 2014-10-28 17:44

Definitivt bra, då nuvarande personalförsörjningssystem inte fungerar. Det vi har idag innebär bara att de som sitter och spelar CoD söker, vilket leder till dåliga soldater.

Ett system med värnplikt på 10-12 månader (till skillnad från 3 som GMU är idag) där man handplockar de bästa till anställda bataljoner efteråt (liknande Norge) skulle vara ett stort lyft.

nim 2014-10-28 19:04

Patrik: Du missar nog att Sverige hade ett av världens bästa försvar för 15 år sedan.
Vi har varit en militär stormakt. Ryssland var imponerade av våra fältjägare.

Vi har ubåtsklass Gotland som USA har haft svårigheter att hitta i samband med övningar. Dom lånade alltså vår ubåt i 2 år utan att hitta den inom övningsområdet.

Värnplikt skulle vara ett stort lyft för Sverige. Få lite fason på snorungarna som springer och dräller på gatorna. Att lära sig att lyda order är något väldigt många saknar idag.

Yllas 2014-10-28 19:06

WORD! (10 tecken)

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20501161)
Värnplikt skulle vara ett stort lyft för Sverige. Få lite fason på snorungarna som springer och dräller på gatorna. Att lära sig att lyda order är något väldigt många saknar idag.

Captain Thailand 2014-10-28 19:13

Citat:

Där är ett argument för... Det tar jag till mig. :)

patrikweb 2014-10-28 19:57

Citat:

Patrik: Du missar nog att Sverige hade ett av världens bästa försvar för 15 år sedan.
Vi har varit en militär stormakt. Ryssland var imponerade av våra fältjägare.

Vi har ubåtsklass Gotland som USA har haft svårigheter att hitta i samband med övningar. Dom lånade alltså vår ubåt i 2 år utan att hitta den inom övningsområdet.

En gång i tiden ja, men kostade väldigt mycket mer då. Sedan har utvecklingen av vapen och krigsmateriel ökat extremt. Sedan helt annan syn med, många länder som Kina och Ryssland. Även USA för den delen har mer hjärntvättade soldater och kan offra mer soldater utan bry sig. Även storlek till befolkning gör andra länders arme större.

Visst kan man använda värnplikt för uppfostra lata ungdomar, men hade ju krävs 100% av alla ungdomar då för få bättre värde. Åt andra sidan hade jag nog inte velat ha svenska ungdomar med vapen :p

KristianE 2014-10-28 20:58

Citat:

Hade dom velat visa styrka hade dom redan skjutit ner lite ryska plan när dom krängt luftrummet.

Så funkar det inte riktigt. Inte ens USA sköt när ryssarna kom med sina flygplan mot västkusten för några veckor sedan. Jag vill minnas att det var två attackplan, två bombplan och en tanker som flög i en fin grupp. Jänkarna lyfte sin incidentberedskap som brukligt och hälsade på dem. Så fungerar det. Lite katt-och-råtta-lek över det hela och alla inblandade får mer övning och flygtimmar.

Jag gjorde själv värnplikt vid milennieskiftet när det var i allra högsta grad frivilligt. Jag ångrar ingenting och även om det kändes pissigt att krypa i leran så minns man de bra delarna och givetvis växte man som människa. Jag tror ärligt talat inte någon som gjort lumpen kan säga emot mig. Faktiskt - hur mycket de än avskydde det.

TheCheesePolice 2014-10-28 22:17

Citat:

Och varför ska jag, som välartad och skattebetalande "snorunge" tvingas att vara SLAV (du kan inte rimligen förneka att detta är slaveri) för att andra i min åldersgrupp bär sig illa åt ute på gatorna? Om någon åtgärd ska vidtagas så är det att ta bort bidragen.

Hur hade det låtit om en majoritet tvingade pensionärer att springa ut och leka krig? Fullt lika legitimt - vi är en majoritet som röstar om vad en minoritet ska göra minst 8 månader under följande år.

Citat:

Jag gjorde själv värnplikt vid milennieskiftet när det var i allra högsta grad frivilligt. Jag ångrar ingenting och även om det kändes pissigt att krypa i leran så minns man de bra delarna och givetvis växte man som människa. Jag tror ärligt talat inte någon som gjort lumpen kan säga emot mig. Faktiskt - hur mycket de än avskydde det.
Har ingenting emot att de som nu känner för att offra sig ställer upp och kryper i lera, men att tvinga folk känns helt absurt till och med för att komma från Sveriges Castrokramare.

nim 2014-10-28 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20501180)
Och varför ska jag, som välartad och skattebetalande "snorunge" tvingas att vara SLAV (du kan inte rimligen förneka att detta är slaveri) för att andra i min åldersgrupp bär sig illa åt ute på gatorna? Om någon åtgärd ska vidtagas så är det att ta bort bidragen.

Slaveri? Nej det kallas värnplikt och något du får betalt för. Du får tre mål mat om dagen. Alltså inte svält.

Dom jag vet har gjort lumpen ångrar det inte idag, utan snarare så skulle dom vilja göra om det med en annan inställning.

Samtidigt får du kunskap för livet och en utbildning. Tre från min klass i gymnasiet gjorde lumpen. Idag är en stridspilot i Kallinge ( Karlskrona ), en är mekaniker på SAAB i Linköping och en officerare i Stockholm. Jobb dom fick fastän dom inte ville göra mönstringen i gymnasiet. Idag stormtrivs dom på sina jobb vilket ett antal andra inte gör kan jag säga.

patrikweb 2014-10-28 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20501181)
Slaveri? Nej det kallas värnplikt och något du får betalt för. Du får tre mål mat om dagen. Alltså inte svält.

Dom jag vet har gjort lumpen ångrar det inte idag, utan snarare så skulle dom vilja göra om det med en annan inställning.

Samtidigt får du kunskap för livet och en utbildning. Tre från min klass i gymnasiet gjorde lumpen. Idag är en stridspilot i Kallinge ( Karlskrona ), en är mekaniker på SAAB i Linköping och en officerare i Stockholm. Jobb dom fick fastän dom inte ville göra mönstringen i gymnasiet. Idag stormtrivs dom på sina jobb vilket ett antal andra inte gör kan jag säga.

Så du menar det är okej hämta en svart person från Afrika och att det inte räknas som slaveri så länge man ger den mat?

Om folk frivilligt vill göra värnplikt är en sak men ha lagstiftning med tvång är helt annan sak.

Visst viss utbildning i överlevnad och skydd är väl kanske inte fel, men principen är utbildning i att döds folk i grunden.

Men är typiskt killar som kan tycka om leka med vapen och kriga. Sedan hur många tror du faktiskt hade frivilligt ställt upp att försvara landet om det hade blivit verklighet? Helt annan sak leka låtsaskrig i sandlådan.

Möjligtvis delar av SD som hade kanske tyckt det varit värt skydda Sverige som land på den nivån.

CotopaXi 2014-10-28 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20501183)
Visst viss utbildning i överlevnad och skydd är väl kanske inte fel, men principen är utbildning i att döds folk i grunden.

Absolut. Försvarsmakten är den enda myndigheten i Sverige som har till uppgift att kunna utföra väpnad strid.

amagab 2014-10-29 00:43

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20501173)

WORD!!

Faktum är att om man hade bra inställning på mönstringen så hade man större chans att få bättre placering. Det var mina vänner som hade en negativ inställning som blev placerade på meningslösa tjänster. Även om du är vapenvägrare så finns det tjänster inom militären som är icke-kombativa.....typ kock, chaufför, sjukvårdare....alla typer behövs för att driva ett bra försvar.

Jag känner mig priviligerad att ha gjort värnplikten i Sverige. Jag ser mest fördelar med värnplikt. Å andra sidan kan jag se förklaringen till att satsa på elitstyrkor och hemvärnet istället för värnplikt. Dock, vilken modell svenska regeringen bestämmer sig för, så får de se till att det är väl finansierat.

CotopaXi 2014-10-29 00:46

Citat:

Men är typiskt killar som kan tycka om leka med vapen och kriga. Sedan hur många tror du faktiskt hade frivilligt ställt upp att försvara landet om det hade blivit verklighet? Helt annan sak leka låtsaskrig i sandlådan.

Jag håller inte med, de killar du pratar om är de CoD-spelande killarna som sitter arbetslösa, dricker redbull och söker GMU för att de har sett på film att man får ut "night-vision". Återinför man värnplikten så får man även med de lite mera vettiga killarna, som har bättre förutsättning att bli bra soldater, även om det såklart kommer med klappträn.

Citat:

Jag vet inte om nyheten om ubåtar i Stockholms skärgård nådde dig nere i ditt skatteparadis, men jag kan informera om att då åkte det runt korvetter, stridsbåtar och helikoptrar där. Det nyttjades också "mindre markförband med specifika uppgifter" vilket vi nog kan översätta till Specialförbanden utan att dra allt för stora växlar. Under den veckan ökade också ansökningarna till hemvärnet explosionsartat vilket talar lite mot ditt utalande att ingen skulle ställa upp om det blev krig.

Kalla värnplikten för slaveriarbete om du vill, men det är inte direkt så att Sverige är ensamma om det, det är få länder som har ett personalförsörjningsystem till försvarsmakten som bygger till 100% på frivillighet. Vi har provat ett par år nu, det fungerar inget vidare. Man kan också se det som en betald utbildning för ett jobb inom försvarsmakten, då är det inte en lika dålig deal längre om man är 18 år (och inte mångmiljonär)

Absolut håller jag med dig om att det vore bäst om Försvarsmakten inte behövdes, men så är tyvärr inte verkligheten idag.

Clarence 2014-10-29 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av CotopaXi (Inlägg 20501187)
Kalla värnplikten för slaveriarbete om du vill, men det är inte direkt så att Sverige är ensamma om det, det är få länder som har ett personalförsörjningsystem till försvarsmakten som bygger till 100% på frivillighet. Vi har provat ett par år nu, det fungerar inget vidare. Man kan också se det som en betald utbildning för ett jobb inom försvarsmakten, då är det inte en lika dålig deal längre om man är 18 år (och inte mångmiljonär)

I väst är det tvärtom så att det är ytterst få länder som inte har en frivillig värnplikt. Är väl 6-7 länder i europa varav exakt 0 kan betraktas som några av Europas starkaste militärmakter. Dock har de flesta länder med frivillig tjänstgöring möjligheter att snabbt ändra på dessa regler med någon form av levée en masse om situationen kräver det.

Jag kan dock lätt se att det finns större problem med vilka som söker sig till tjänstgöring i Sverige jämfört med många andra länder. Kan man inte få tillräcklig mängd rätt personer söka sig frivilligt kanske första steget borde vara morot snarare än piska dock?

Slavarbete-virrandet tycker jag inte förtjänar en kommentar ;)

TheCheesePolice 2014-10-29 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20501181)

Du missar poängen - jag önskar inte varken påtvingad erfarenhet eller kunskap, ens om jag får betalt. Hade betalningen varit adekvat så hade de inte behövt tvinga mig, jag hade ställt upp frivilligt.

Visst, det kan väl vara OK att tyck att det är moraliskt rätt att tvinga andra till arbete, men försök inte intala dig själv att det är något annat än parasitism.

Citat:

Slavarbete-virrandet tycker jag inte förtjänar en kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_ridicule

tartareandesire 2014-10-29 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20501204)

Det är väl snarare så att forumtroll inte förtjänar att uppmuntras.

Captain Thailand 2014-10-29 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20501204)

- http://www.wn.se/showpost.php?p=20444682&postcount=11
- http://www.wn.se/showpost.php?p=20489953&postcount=3

Klistra in den i signaturen direkt? ;)

TheCheesePolice 2014-10-29 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20501213)
Det är väl snarare så att forumtroll inte förtjänar att uppmuntras.

Att du kallar mig "forumtroll" gör ingenting för att motbevisa min poäng, och du vet om det.

KristianE 2014-10-29 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20501180)
Har ingenting emot att de som nu känner för att offra sig ställer upp och kryper i lera, men att tvinga folk känns helt absurt till och med för att komma från Sveriges Castrokramare.

Ursäkta? Kallar du mig kommunist? Du blandar nog ihop mig med någon annan då jag är en av de största commie-hatarna på detta forum.

Hellre död än röd är ett känt citat från mig.

nim 2014-10-29 21:47

Citat:

Så du menar det är okej hämta en svart person från Afrika och att det inte räknas som slaveri så länge man ger den mat?

Om folk frivilligt vill göra värnplikt är en sak men ha lagstiftning med tvång är helt annan sak.

Möjligtvis delar av SD som hade kanske tyckt det varit värt skydda Sverige som land på den nivån.

Du kanske ska kolla upp värnplikt. Du är alltså anställd under värnplikten och får lön.

Fast du verkar inte gilla något som har med sverige att göra, så varför bryr du ens eller orkar kommentera?

patrikweb 2014-10-29 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20501237)
Du kanske ska kolla upp värnplikt. Du är alltså anställd under värnplikten och får lön.

Fast du verkar inte gilla något som har med sverige att göra, så varför bryr du ens eller orkar kommentera?

Som företagare kan jag inte med våld tvinga en person jobba för mig och ge valfri skitsumma i lön och påtvingade arbetsuppgifter.

Eller tvinga personer ha 24/7 jobb utan ha rätt gå hem på kväll eller helger.

Att kalla det en anställnings som ger betalt är ju bara rent skitsnack. Det är tvång och slaveri.

För är väldigt simpelt, om det är valfritt så är det upp till varje person göra det. Om man har det i lagen och måste tvinga folk mot sin vilja för det inte finns tillräckligt många frivilliga så säger det rätt mycket.

Captain Thailand 2014-10-29 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20501238)
Att kalla det en anställnings som ger betalt är ju bara rent skitsnack. Det är tvång och slaveri.

Helt klart en definitionsfråga. Personligen kan jag i så fall tycka att det det är betydligt mer "slavliknande" när stater med nyliberal agenda avskaffar minimilöner, alla former av anställningstrygghet osv.

Slaveri var det ja. Lätt att föra sig med sådana argument när man blickar ner på boskapen via first-class-fönstret.

patrikweb 2014-10-29 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20501239)
Helt klart en definitionsfråga. Personligen kan jag i så fall tycka att det det är betydligt mer "slavliknande" när stater med nyliberal agenda avskaffar minimilöner, alla former av anställningstrygghet osv.

Slaveri var det ja. Lätt att föra sig med sådana argument när man blickar ner på boskapen via first-class-fönstret.

Fast skillnad på marknadsekonomi, ser inga problem med avskaffande av minimilöner och så. Kan behövas för företag inte ska flytta helt utomlands eller ha mer utländskt personal.

För då är det ändå frivilligt att acceptera ett jobb med en viss lön, sedan får man kalla folk naiva, korkade, outbildade eller vilka ord man nu vill när folk inte kan tänka själv och skriver på dåliga anställningsvillkor eller accepterar viss lön.

Sedan kommer man säkert få diskutera i framtiden vilken levnadsstandard folk kan ha inom västerländska länderna i framtiden när även Afrika börjar fö högre medelklass och kostnader stiger där med.

Risk att folk får räkna med lägre löner för företag ska stanna, och att man då kanske inte har råd köpa ny iPhone varje år istället.

Men det är helt annan diskution, att frivillig säga ja till ett jobb eller blir tvingad och ofrivilligt.

Conth 2014-10-30 11:54

Citat:

Hade dom velat visa styrka hade dom redan skjutit ner lite ryska plan när dom krängt luftrummet.

F-n vad taskigt av ryssarna att kränga vårt luftrum. Undrar hur mycket det är värt...? ;)

Clarence 2014-10-30 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20501240)
För då är det ändå frivilligt att acceptera ett jobb med en viss lön, sedan får man kalla folk naiva, korkade, outbildade eller vilka ord man nu vill när folk inte kan tänka själv och skriver på dåliga anställningsvillkor eller accepterar viss lön.

För en 12-årig föräldralös flicka i Bangladesh som syr våra kläder är valfriheten där. För de som gjorde värnplikten för 15 år sen fanns däremot ett tvång. Låter det rätt?

Faktum är att den värnpliktige som vägrade fick denna en månads dagsböter eller i värsta fall någon månads fängelse. Flickan som syr kläderna var helt fri att välja bort jobbet, och det skulle resultera i att tigga på gatan, vara bostadslös, inte ha pengar nog att äta sig mätt och ständigt vara i risk för våldsbrott. Vem tror du upplever sig mest fri? Vems livssituation och livskvalite kan mest liknas vid det slaveri som upplevs av de verkliga slavhandels-offrena istället för någon meta-definition om vad slaveri faktiskt innebär rent teoretiskt?

Att likna allmän värnplikt med slaveri är ett hån mot alla som någonsin utsatts för slaveri.

Captain Thailand 2014-10-30 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20501248)
För en 12-årig föräldralös flicka i Bangladesh som syr våra kläder är valfriheten där. För de som gjorde värnplikten för 15 år sen fanns däremot ett tvång. Låter det rätt?

Faktum är att den värnpliktige som vägrade fick denna en månads dagsböter eller i värsta fall någon månads fängelse. Flickan som syr kläderna var helt fri att välja bort jobbet, och det skulle resultera i att tigga på gatan, vara bostadslös, inte ha pengar nog att äta sig mätt och ständigt vara i risk för våldsbrott. Vem tror du upplever sig mest fri? Vems livssituation och livskvalite kan mest liknas vid det slaveri som upplevs av de verkliga slavhandels-offrena istället för någon meta-definition om vad slaveri faktiskt innebär rent teoretiskt?

Att likna allmän värnplikt med slaveri är ett hån mot alla som någonsin utsatts för slaveri.

You just hit the nail on the head.

Det är sunt med perspektiv (och förnuft).

Ara 2014-10-30 13:13

patrikweb, Sveriges enda professionella troll.
Jag är så sjukt imponerat hur du kan få ALLA ämnen till att handla om boskap och pengar. Samt att även påvisa att du är bättre och smartare än alla andra eftersom du ha sååå mycket av det enda som spelar någon roll i livet...pengar.

ps du har glömt att ta upp hur många länder du har besökt i oktober och var flygbiljetterna kostade.

Xamda 2014-10-30 13:33

Som en person som gjort värnplikt kan jag tycka att det nog inte var särskilt mycket värre än andra saker man tvingas finna sig i ett samhälle. Det finns väldigt många tvångsåtgärder som samhället beslutat om för att det gagnar samhället (du har till exempel skolplikten, minimum 10 års slaveri i dagsläget som nuvarande regerings ledande parti önskar utöka till 12 år, du har skyldigheten att betala skatt, du har skyldigheten att t.ex. vittna i domstol och mycket, mycket mer).

För tydlighetens skull vill jag påstå att värnplikten i mina ögon är något positivt, även om man inte kan välja, precis som skolan.

Det vore dessutom den absolut billigaste (!) arbetsmarknadspolitiska åtgärden man skulle kunna genomföra och som samtidigt skulle ge mängder med nya jobb inom försvaret och försvarsindustrin (för att inte tala om fordonsindustrin, byggnads- och anläggningsindustrin).

Om allmän värnplikt återinfördes för både män och kvinnor, med olika inriktningar på dels militärt försvar och allmän samhällsberedskap (civilförsvar) så skulle sisådär 100 000 personer försvinna från den öppna arbetslösheten. Dessa individer kommer att komma ut i samhället som bättre skolade samhällsmedborgare, med en större känsla för socialt ansvar och kommer att vara en möjlig resurs i krislägen (inte bara militära).

Vi kanske skulle ha ett värnpliktssystem som det Schweiziska, där de som frikallas, tvingas betala 3% värnpliktsskatt pålagt på den vanliga inkomstskatten. Då får man välja själv, antingen ställer man upp för sitt land eller så betalar man för sitt land och dess försvar.

patrikweb 2014-10-30 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20501254)

Om allmän värnplikt återinfördes för både män och kvinnor, med olika inriktningar på dels militärt försvar och allmän samhällsberedskap (civilförsvar) så skulle sisådär 100 000 personer försvinna från den öppna arbetslösheten. Dessa individer kommer att komma ut i samhället som bättre skolade samhällsmedborgare, med en större känsla för socialt ansvar och kommer att vara en möjlig resurs i krislägen (inte bara militära).

Fast är med fel skapa fejkade jobb på bekostnad av skattebetalare. Och om det ska vara feministiskt land med lika för män o kvinnor ska man även tvinga alla kvinnor samtidigt och även samma uppgifter.

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20501254)
Vi kanske skulle ha ett värnpliktssystem som det Schweiziska, där de som frikallas, tvingas betala 3% värnpliktsskatt resten av livet pålagt på den vanliga inkomstskatten. Då får man välja själv, antingen ställer man upp för sitt land eller så betalar man för sitt land och dess försvar.

Ja eller flyttar man ifrån landet istället ;)

patrikweb 2014-10-30 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20501248)

Så klart det finns olika nivå av slaveri, men är ändå stor skillnad själv ha möjligheten att säga nej fast man får det sämre. För ändå sitt egna val då.

Fast om man ska tycka synd om fattiga i Bangladesh eller andra liknande länder så får man gnälla på boskapsklassen i västländerna som är slavhandlarna för är dom som vill ha sina billiga kläder och övriga produkter.

Jag kan personligen tycka det är visst slaveri folk har som behöver gå upp tidigt varje morgon för gå till jobbet och samtidigt behöva stå ut med värdelöst skitväder på köpet.

Är med en typ av slaveri på lägre nivå. Men att jämföra det med tvång tvång är stor skillnad.

Xamda 2014-10-30 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20501255)
Fast är med fel skapa fejkade jobb på bekostnad av skattebetalare. Och om det ska vara feministiskt land med lika för män o kvinnor ska man även tvinga alla kvinnor samtidigt och även samma uppgifter.

Ja eller flyttar man ifrån landet istället ;)

Hellre lägga pengarna på försvaret, som majoriteten av folket anser skall stärkas, än på "nystartjobb" och "beredskapsarbeten" och jag kom fram till 100 000 eftersom jag räknade in både kvinnor och män, självklart skall försvarsplikten gälla alla.

Ja, eller så flyttar man till ett annat land om det är vad man vill...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson