WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Nya gTLD:er och SEO (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063219)

laststory 2014-10-23 18:43

Nya gTLD:er och SEO

Snubblade över en intressant artikel om hur lätt nya gTLD:er rankar högt i sökmotorerna. Det jag gillade med studien var att skribenten inte äger några gTLD:er personligen.

Personligen har jag bara en sajt uppe för tillfället och den ligger på andra plats på Google.com utan något jobb alls, men det är ingen direkt konkurrens heller.

Någon annan som har erfarenheter hur ni uppskattar att dessa rankar?

Captain Thailand 2014-10-24 00:50

Hej,

Om man söker på en viktig och allmänt använd dubbel-förkortning som "milf wtf" ser man hur bra det funkar. ;)

erebos 2014-10-24 05:55

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500927)
Hej,

Om man söker på en viktig och allmänt använd dubbel-förkortning som "milf wtf" ser man hur bra det funkar. ;)

Den låg ju ganska bra placerad iaf. :D
Termen "vinn cash" ligger nog ganska högt också om jag inte tar fel.

Captain Thailand 2014-10-24 07:46

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500928)
Den låg ju ganska bra placerad iaf. :D
Termen "vinn cash" ligger nog ganska högt också om jag inte tar fel.

Mycket högt! ;)

Captain Thailand 2014-10-24 08:32

Hej,

Seriöst så är det i nuläget 1300 webbplatser med nya gTLD:er bland Alexas Top Million.

Bara en dryg promille ännu således, men med tanke på att det gått så kort tid sedan de började släppas är det kanske inte så illa. Dessutom så ökar förstås antalet sidor varje vecka.

Jag har personligen inte hittat så många studier eller ens exempel på nya gTLD:ers placeringar i SERP annat än mitt egna (fåniga) exempel ovan, men ett par spridda exempel som jag hittade på Alexas lista (dock även här oattraktiva nyckelord):

1. Winning (dot) email rankar etta på "winning email".

2. 301plus (dot) berlin rankar etta på "301 plus".

3. Discard (dot) email rankar etta på "discard email".

Som sagt, urusla exempel eftersom nyckelfraserna inte är attraktiva. Vi får forska vidare.

laststory 2014-10-24 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500932)
Hej,

Seriöst så är det i nuläget 1300 webbplatser med nya gTLD:er bland Alexas Top Million.

Bara en dryg promille ännu således, men med tanke på att det gått så kort tid sedan de började släppas är det kanske inte så illa. Dessutom så ökar förstås antalet sidor varje vecka.

Jag har personligen inte hittat så många studier eller ens exempel på nya gTLD:ers placeringar i SERP annat än mitt egna (fåniga) exempel ovan, men ett par spridda exempel som jag hittade på Alexas lista (dock även här oattraktiva nyckelord):

1. Winning (dot) email rankar etta på "winning email".

2. 301plus (dot) berlin rankar etta på "301 plus".

3. Discard (dot) email rankar etta på "discard email".

Som sagt, urusla exempel eftersom nyckelfraserna inte är attraktiva. Vi får forska vidare.

Din egen spöar ju motsvarigheten i .com det är väl inte så illa ;)
Av studien att döma så rankar de ju bättre, en sak jag inte hittat ett enda belägg för just nu är att de skulle ranka sämre en nätets konung .com.

Vi vet ju hur många som ratar och dagligen gör narr av nya gTLD:er men om sanningen ska fram så hittar användarna allt som oftast till nya sajter via sökmotorer.

Logotyp24 2014-10-24 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500930)
Mycket högt! ;)

Kan bero på att det inte är så hög konkurrens på sökordet "milf wtf" ^^ samt 40 sökningar världen över per månad.

Captain Thailand 2014-10-24 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20500939)
Kan bero på att det inte är så hög konkurrens på sökordet "milf wtf" ^^ samt 40 sökningar världen över per månad.

Jag åsyftade erebos domän.

Mitt eget inlägg är väl mest att beteckna som ett skämt. Detta var ironiskt menat. Ironi gör sig ofta dåligt i skrift:

Citat:

viktig och allmänt använd dubbel-förkortning

erebos 2014-10-24 13:44

Hur många sökningar det är har ju inget med exemplet att göra heller.
Det finns mängder med sajter som har sökorden milf och wtf i sina texter men milf.wtf är den som visas först!
Domännamnet är viktigt med andra ord.

Logotyp24 2014-10-24 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500946)
Hur många sökningar det är har ju inget med exemplet att göra heller.
Det finns mängder med sajter som har sökorden milf och wtf i sina texter men milf.wtf är den som visas först!
Domännamnet är viktigt med andra ord.

Kapten, aha då är jag med :)

Klart det blir lättare att synas högre upp med en gTLD domän som innehåller exakta sökfrasen, samt om du har sökfrasen i titeln etc. Men beror ju på att konkurrensen är väldigt låg också :) Sen om det är högre konkurrens så är det nog inte lika lätt att synas högt även om man har exakta sökordet i sin gTLD domän.

Min domän css.codes skulle ta en evighet att synas på sökordet "css codes" då den har en väldigt hög konkurrens.

Thomas 2014-10-24 20:50

Jag riktigt känner hur mycket ni vill ändå hit! :). Ge mej ett exempel på ett moneyword eller ett ord med bara lite lite sökvolym.

Logotyp24 2014-10-24 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500980)
Jag riktigt känner hur mycket ni vill ändå hit! :). Ge mej ett exempel på ett moneyword eller ett ord med bara lite lite sökvolym.

Tänker du på vinn cash eller något annat allmänt sökord? :)

Thomas 2014-10-24 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20500983)
Tänker du på vinn cash eller något annat allmänt sökord? :)

Du menar att folk söker på vinn cash? Vinn pengar kanske har lite volym?

Logotyp24 2014-10-24 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500985)

Sökordet vinn cash har 0 sökningar, vinn pengar har 320 sökningar :)

Captain Thailand 2014-10-24 21:19

Hej,

Ge folk lite tid att bygga och etablera sina webbplatser. De flesta nya gTLD:er har funnits ute MINDRE än ett halvår. Majoriteten av de bästa namnen är fortfarande parkerade. ;)

erebos 2014-10-24 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500985)

Nej jag menar inte det :)
Vinn.cash är en sajt som jag får lov att marknadsföra via andra sajter såklart. Men den som ser en banner med vinn.cash på lär inte ta fel och tro att det är en sajt om tandblekning dom kommer till.
Poängen med att jag nämnde domänen här är rent rankningsmässigt jämfört med alla andra sajter som innehåller texter med frasen. Vinn.cash ligger först och har inte funnits online länge alls.
Sen om folk söker eller inte är en annan sak.
Ni byter fokus på tråden lite ;)

Thomas 2014-10-24 22:21

Jag fick ha www. i logon på tv.nu för att folk skulle fatta att det var en webbadress. Jag gjorde massor av tester på det under dom drygt 10 år jag körde där. Jag är rätt övertygad om att nya tld'er kommer få samma problem som jag hade. Det är inte nåt man överbryggar i ett svep
Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500990)
Ni byter fokus på tråden lite ;)

Skall man snacka seo måste man ju snacka sökord som ingår i google's ajaxförslag. Longtail är ju far gone!

Vinn Cash söker ju ingen på så därav kan ju inte det sökordet eller "emd" vara med när man snackar seo 2014.

erebos 2014-10-24 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500991)
Jag fick ha www. i logon på tv.nu för att folk skulle fatta att det var en webbadress. Jag gjorde massor av tester på det under dom drygt 10 år jag körde där. Jag är rätt övertygad om att nya tld'er kommer få samma problem som jag hade. Det är inte nåt man överbryggar på i ett svep

Skall man snacka seo måste man ju snacka sökord som ingår i google's ajaxförslag. Longtail är ju far gone!

Vinn Cash söker ju ingen på så därav kan ju inte det sökordet eller "emd" vara med när man snackar seo 2014.

Tur att man inte har titeln seoexpert i telefonkatalogen för då fick man problem på riktigt.
Jag kan inte seo för något årtal alls kan jag erkänna :)
Jag har garderat mej för ev kampanjer med att regga frasen som .se och .com också pga att folk inte fattar att vinn.cash är en domän.

laststory 2014-10-24 23:00

Citat:

Jag fick ha www. i logon på tv.nu för att folk skulle fatta att det var en webbadress. Jag gjorde massor av tester på det under dom drygt 10 år jag körde där. Jag är rätt övertygad om att nya tld'er kommer få samma problem som jag hade. Det är inte nåt man överbryggar på i ett svep

Tvivlar inte på att det tar tid innan nya gTLD:er blir en "vana" men du gjorde säkert dig en slant på detta också med tv.nu. :)

laststory 2014-10-24 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500993)
Tur att man inte har titeln seoexpert i telefonkatalogen för då fick man problem på riktigt.
Jag kan inte seo för något årtal alls kan jag erkänna :)
Jag har garderat mej för ev kampanjer med att regga frasen som .se och .com också pga att folk inte fattar att vinn.cash är en domän.

Tror du glömde .se.com eller om det var com.se? ;)

Thomas 2014-10-24 23:25

Min uppfattning är att vikten av seo minskat i takt med att seo nästan är omöjligt. Detta iom ajaxförslag och brands only i top 5.

erebos 2014-10-24 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500995)
Tror du glömde .se.com eller om det var com.se? ;)

Jag har ju kommit på att jag kan göra se.vinncash.com och com.vinncash.se själv helt gratis vet du ;)

Logotyp24 2014-10-24 23:36

Citat:

Jag fick ha www. i logon på tv.nu för att folk skulle fatta att det var en webbadress.

Var det du som ägde tv.nu förut? :|

erebos 2014-10-24 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20501001)
Var det du som ägde tv.nu förut? :|

Är du inte med i matchen alls du ;)

Logotyp24 2014-10-24 23:58

Nej det hade jag ingen koll på, hade bara koll på prislappen den gick för , om man hade haft lyckats fått sälj som de :)

DanielN 2014-10-27 00:08

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500999)
Min uppfattning är att vikten av seo minskat i takt med att seo nästan är omöjligt. Detta iom ajaxförslag och brands only i top 5.

Hej Thomas, Vad menas med ajaxförslag? Har missat det...

Thomas 2014-10-27 08:41

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20501061)
Hej Thomas, Vad menas med ajaxförslag? Har missat det...

Förr i tiden skrev man in sökorden i sökrutan och tryckte submit. Nu räcker det med att skriva några få bokstäver så får man förslag på via ajax eller likande teknik. Det senare har mer eller mindre utraderat typos och långa söksträngar. De långa söksträngarna var ju de som oftast gav longtail trafik.

Captain Thailand 2014-10-27 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20501067)
Förr i tiden skrev man in sökorden i sökrutan och tryckte submit. Nu räcker det med att skriva några få bokstäver så får man förslag på via ajax eller likande teknik. Det senare har mer eller mindre utraderat typos och långa söksträngar. De långa söksträngarna var ju de som oftast gav longtail trafik.

UÄ:

Tillhör ni (liksom mig) gruppen webfascister som stör sig grymt mycket på de som fortfarande skriver in "www" i adressfältet, eller de som googlar hela sökfrasen fast det förväntade förslaget redan redovisats?

Livet är hårt!

;)

DanielN 2014-10-27 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20501067)

:) trodde du menade att de utvecklar algoritmer som är bättre på att indexera sidor med mycket AJAX...

laststory 2014-10-27 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20501072)
UÄ:

Tillhör ni (liksom mig) gruppen webfascister som stör sig grymt mycket på de som fortfarande skriver in "www" i adressfältet, eller de som googlar hela sökfrasen fast det förväntade förslaget redan redovisats?

Livet är hårt!

;)

Inte stör men förstår mig inte på dem däremot :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson