![]() |
Jakten på den ultimata registraren (.se)
Krav:
+Pris och funktionallitet. +Gratis & modern DNS/domänhanterare. (Ej separat konto för varje domän) +Gratis överlåtelse. +Stabilt bolag. Funktionalitet tar bort alla som kör Atomia. -Binero, Crystone + övriga Online Group. -Citynetwork Övriga som ej klarar specifikationen: -Godaddy -Hexonet -Namecheap -Namesilo -Loopia -Surftown -One -Orderland -WK Sett till priset är CN bäst men med Atomia tillkommer massvis med extrajobb & struligheter på löpande basis. Därmed; Ska verkligen en funktionsduglig registrar behöva kosta 30000-60000 mer per år a 1000 domäner kan man tycka. Tror tyvärr mitt sökande är förgäves eftersom det möjligen rör sig om en förlustaffär vid de lägre priserna, men vem vet kanske har jag missat någon seriös aktör. Som det ser ut nu väljer man antingen CN för bäst pris vilket resulterar i många slösade timmar eller Godaddy till nästan det dubbla priset. Finns det verkligen ingen registrar som erbjuder funktionalitet till ett lågt pris? |
Inom denna värld får du vad du betalar för.
En leverantör som har en mycket kompetent kontrollpanel som varit idiotsäker och snabb för mig (trots att jag hanterat 130+ domäner) är Glesys. Dessutom har dom ett mycket trevligt API som du vill justera pekare och liknande från eget system. Haken är att jag tror att du måste vara VPS kund hos dem för att få access till DNS-delen i kontrollpanelen. Dessutom är deras registreringspriser något högre än många andra ställen. Men som sagt, om du är priskänslig så har du inga alternativ till dem du redan nämnt... |
Hej,
Vore det inte bra om de stora svenska webbhotellen slutade med sina dyrbara domän-kampanjer och istället prioriterade en schysst support (svar inom 24 h), fungerande mejl och hyfsade standardpriser? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
En annan grej när det gäller support.
Jag blir irriterad när det är bra support men sura supportergubbar. Jag frågar inte ofta men nån gång så frågar man nått dumt och får ett förargligt svar av en snorkig support. Har faktiskt tänkt flytta från det webbhotell som jag tycker funkar bäst bara pga det ett par gånger. :) Är det support man jobbar med så får man räkna med dumma frågor ibland. |
Citat:
|
Hej,
Utanför ämnet: Om man bortser från svenska adresser tycker jag Namecheap är bäst följt av United Domains. GoDaddy kommer jag enbart använda för hosting from 2015 då jag anser att de kör fulspel gentemot lojala kunder. |
Angående Glesys så har jag över 2000 domäner där (mest kunder) som jag administrerar DNS genom. Jag sköter 99% genom deras API. Funkar perfekt. Använder de dock inte som registrar utan där tycker jag Loopia är helt klart bäst med deras snabba support, prepaid och att kunna förlänga många år i taget.
|
Citat:
Citat:
|
Hej,
Appropå Glesys så var jag kund där innan och var alltid nöjd. Så gott som ingen nertid, snabb och trevlig support och enkelt att ha och göra med. Det är iofs några år sedan men det verkar ju på flera här som kvalitén består. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Har ni som använt Loopia som registrar haft problem med automatiska förnyelser, trippla fakturor, domäner som flyttats men ändå ligger kvar osv (Atomia)? |
Jag tycker NameISP fungerar helt ok. Har du 1 000 domäner är det väl läge att diskutera och få anpassad prislista också.
|
Citat:
|
Citat:
Själv brukar jag föredra att mina leverantörer kan leva på sin tjänst och inte bara lägger ner den eller drar in på annat för att kunna hålla sitt låga pris. Men visst, jag hanterar heller inte tusentals domäner. |
Citat:
Väl fungerande automatiserade system gör att man kan hålla nere priserna och fortfarande erbjuda högre kvalitet än de flesta dyrare leverantörer. Det förutsätter dock just att de är väl fungerande. |
Citat:
Men visst om vi ska jämföra "leva på verksamhet". Binero omsatte 43 MSEK med ett resultat på 270.000 kr. City Network omsatte 27 MSEK med ett resultat på 598.000 kr Vi omsatte betydligt mindre men hade tre gånger större resultat än Binero.. |
Citat:
Resultatet säger inte mycket tyvärr när du ställer dem i jämförelse rätt av, affärsredovisning är mer komplicerat en så. |
Citat:
Eftersom inköpspriset från .SE är 80 kr exkl. moms så kommer nu knappast hitta några som är billigare än de som säljer för 79:20 kr. Om det inte duger så får du nog droppa lite domäner. |
Citat:
|
Citat:
Det som är bra på Levonline är att de har Automatisk förnyelse av .se domäner oavsett om fakturan är betald eller inte. Det gör att ifall jag råkar glömma en förnyelse så vet jag att det sköts. Samt att överlåtelser inte kostar någonting :) |
Citat:
|
Online Group vinstvarnade igår och deras aktie rasade med 20% i den inledande handeln.
Hårdare sparkrav kommer införas så ni kan räkna med att de kommer konsolidera sina system till Atomia för att få stordriftsfördelar så snart som möjligt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mina personliga domäner har jag hos Levonline däremot. |
Citat:
Vidare om ämnet: FSdata och Loopia verkar ligga bäst till just nu av de jag testat. Men båda har några svagheter. Loopia är dyrare och kräver ett DNS-paket. FSdata har bäst standardpris i Sverige men kräver att man manuellt mejlar in om man vill ändra namnservrar som jag förstår det. (Jo det finns skäl att ändra dessa ibland) Men som sagt fler förslag tas gärna emot även om det verkar vara väldigt tunt på fler aktörer. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson