WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Jakten på den ultimata registraren (.se) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063037)

laststory 2014-10-02 08:22

Jakten på den ultimata registraren (.se)

Krav:
+Pris och funktionallitet.
+Gratis & modern DNS/domänhanterare. (Ej separat konto för varje domän)
+Gratis överlåtelse.
+Stabilt bolag.

Funktionalitet tar bort alla som kör Atomia.
-Binero, Crystone + övriga Online Group.
-Citynetwork

Övriga som ej klarar specifikationen:
-Godaddy
-Hexonet
-Namecheap
-Namesilo
-Loopia
-Surftown
-One
-Orderland
-WK

Sett till priset är CN bäst men med Atomia tillkommer massvis med extrajobb & struligheter på löpande basis.

Därmed; Ska verkligen en funktionsduglig registrar behöva kosta 30000-60000 mer per år a 1000 domäner kan man tycka.
Tror tyvärr mitt sökande är förgäves eftersom det möjligen rör sig om en förlustaffär vid de lägre priserna, men vem vet kanske har jag missat någon seriös aktör.

Som det ser ut nu väljer man antingen CN för bäst pris vilket resulterar i många slösade timmar eller Godaddy till nästan det dubbla priset.

Finns det verkligen ingen registrar som erbjuder funktionalitet till ett lågt pris?

gregoff 2014-10-02 08:57

Inom denna värld får du vad du betalar för.

En leverantör som har en mycket kompetent kontrollpanel som varit idiotsäker och snabb för mig (trots att jag hanterat 130+ domäner) är Glesys. Dessutom har dom ett mycket trevligt API som du vill justera pekare och liknande från eget system.

Haken är att jag tror att du måste vara VPS kund hos dem för att få access till DNS-delen i kontrollpanelen. Dessutom är deras registreringspriser något högre än många andra ställen.

Men som sagt, om du är priskänslig så har du inga alternativ till dem du redan nämnt...

Captain Thailand 2014-10-02 09:23

Hej,

Vore det inte bra om de stora svenska webbhotellen slutade med sina dyrbara domän-kampanjer och istället prioriterade en schysst support (svar inom 24 h), fungerande mejl och hyfsade standardpriser?

laststory 2014-10-02 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20499689)
Inom denna värld får du vad du betalar för.

En leverantör som har en mycket kompetent kontrollpanel som varit idiotsäker och snabb för mig (trots att jag hanterat 130+ domäner) är Glesys. Dessutom har dom ett mycket trevligt API som du vill justera pekare och liknande från eget system.

Haken är att jag tror att du måste vara VPS kund hos dem för att få access till DNS-delen i kontrollpanelen. Dessutom är deras registreringspriser något högre än många andra ställen.

Men som sagt, om du är priskänslig så har du inga alternativ till dem du redan nämnt...

Onekligen verkar det vara som du säger. Finner det svårt att motivera en dyr vps +40800kr per år i ökad kostnad dock jämfört mot det billigaste alternativet. Skulle man ha 1000 .com där jämfört mot en annan duglig leverantör förlorar man ca. 100000 per år. Synd när de verkar ha fina funktioner som du utmärker.

laststory 2014-10-02 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20499690)
Hej,

Vore det inte bra om de stora svenska webbhotellen slutade med sina dyrbara domän-kampanjer och istället prioriterade en schysst support (svar inom 24 h), fungerande mejl och hyfsade standardpriser?

Som jag ser det ska man inte behöva så mycket support, ser hellre att systemen fungerar. Enda gången jag vill ha med en support att göra är när jag måste skicka in överlåtelseblanketten för .se domäner. Tycker någon leverantör borde balansera detta? Det verkar väldigt ojämnt i prisskillnad och en fungerande tjänst.

Captain Thailand 2014-10-02 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499692)
Som jag ser det ska man inte behöva så mycket support, ser hellre att systemen fungerar. Enda gången jag vill ha med en support att göra är när jag måste skicka in överlåtelseblanketten för .se domäner. Tycker någon leverantör borde balansera detta? Det verkar väldigt ojämnt i prisskillnad och en fungerande tjänst.

Jag behöver inte heller support ofta, men när man väl gör det är det trist att inte få ett svar överhuvudtaget, vilket faktiskt inte verkar helt unikt.

laststory 2014-10-02 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20499697)
Jag behöver inte heller support ofta, men när man väl gör det är det trist att inte få ett svar överhuvudtaget, vilket faktiskt inte verkar helt unikt.

Verkar vara standard hos Online Group bland annat om man ser till vad som skrivs här, att kunder måste gå ut publikt med problemen för att få ett simpelt svar talar för sig självt. Konstant möts man av dålig ursäkt efter dålig ursäkt. Märkligt att det verkar vara acceptabelt att hålla på så här i Sverige, för det känns högst unikt för just Sverige.

erebos 2014-10-02 13:22

En annan grej när det gäller support.
Jag blir irriterad när det är bra support men sura supportergubbar.
Jag frågar inte ofta men nån gång så frågar man nått dumt och får ett förargligt svar av en snorkig support.
Har faktiskt tänkt flytta från det webbhotell som jag tycker funkar bäst bara pga det ett par gånger. :)
Är det support man jobbar med så får man räkna med dumma frågor ibland.

tartareandesire 2014-10-02 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20499690)
Hej,

Domänkampanjerna är normalt sett .SE som står för. Sen får man anpassa sig efter kunderna och de flesta går trots allt på pris idag oavsett vad det gäller. Då blir det också näst intill omöjligt för företag att hålla servicenivån på topp 24/7.

Captain Thailand 2014-10-02 15:27

Hej,

Utanför ämnet:

Om man bortser från svenska adresser tycker jag Namecheap är bäst följt av United Domains. GoDaddy kommer jag enbart använda för hosting from 2015 då jag anser att de kör fulspel gentemot lojala kunder.

Jim_Westergren 2014-10-02 15:43

Angående Glesys så har jag över 2000 domäner där (mest kunder) som jag administrerar DNS genom. Jag sköter 99% genom deras API. Funkar perfekt. Använder de dock inte som registrar utan där tycker jag Loopia är helt klart bäst med deras snabba support, prepaid och att kunna förlänga många år i taget.

laststory 2014-10-02 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20499705)
Hej,

Utanför ämnet:

Om man bortser från svenska adresser tycker jag Namecheap är bäst följt av United Domains. GoDaddy kommer jag enbart använda för hosting from 2015 då jag anser att de kör fulspel gentemot lojala kunder.

Bara att köra ett ännu fulare spel mot GoDaddy så väger det upp! :) Goda alternativ finns det många av för .com problemet är ju .se just nu om man ser till marknaden.

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20499700)
En annan grej när det gäller support.
Jag blir irriterad när det är bra support men sura supportergubbar.
Jag frågar inte ofta men nån gång så frågar man nått dumt och får ett förargligt svar av en snorkig support.
Har faktiskt tänkt flytta från det webbhotell som jag tycker funkar bäst bara pga det ett par gånger. :)
Är det support man jobbar med så får man räkna med dumma frågor ibland.

Har du otur lär du hoppa runt bland många webhotell då innan du hittar rätt ;)

Captain Thailand 2014-10-02 15:51

Hej,

Appropå Glesys så var jag kund där innan och var alltid nöjd. Så gott som ingen nertid, snabb och trevlig support och enkelt att ha och göra med. Det är iofs några år sedan men det verkar ju på flera här som kvalitén består.

erebos 2014-10-02 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499707)
Har du otur lär du hoppa runt bland många webhotell då innan du hittar rätt ;)

Loopia har kanonsupport tycker jag. Har nog minimum 8-9 webbhotellskonton lite utspritt på olika bolag. Skulle ha allt hos loopia om de hade cpanel.

laststory 2014-10-02 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20499706)
Angående Glesys så har jag över 2000 domäner där (mest kunder) som jag administrerar DNS genom. Jag sköter 99% genom deras API. Funkar perfekt. Använder de dock inte som registrar utan där tycker jag Loopia är helt klart bäst med deras snabba support, prepaid och att kunna förlänga många år i taget.

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20499710)
Loopia har kanonsupport tycker jag. Har nog minimum 8-9 webbhotellskonton lite utspritt på olika bolag. Skulle ha allt hos loopia om de hade cpanel.

Loopia verkar onekligen uppskattade som registrar, jag ska testa dem. Tyvärr ska de ha 99kr per överlåtelseärende. Alltså ämnar de sig bäst till att använda med domäner man ska använda själv och inte sälja.

Har ni som använt Loopia som registrar haft problem med automatiska förnyelser, trippla fakturor, domäner som flyttats men ändå ligger kvar osv (Atomia)?

jonny 2014-10-03 20:28

Jag tycker NameISP fungerar helt ok. Har du 1 000 domäner är det väl läge att diskutera och få anpassad prislista också.

laststory 2014-10-04 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20499761)
Jag tycker NameISP fungerar helt ok. Har du 1 000 domäner är det väl läge att diskutera och få anpassad prislista också.

Tack, känns dock som att de ligger på överpris jämfört mot alla andra på allt egentligen. Standardpriset har en ökad kostnad på 204000kr exklusive moms på 5 år för .se jämfört mot det billigaste alternativet. Har inte 1000 .se så har inte den förhandlingskraften ännu och .com etc kan de ju inte matcha någonsin.

KristianE 2014-10-04 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499783)
Tack, känns dock som att de ligger på överpris jämfört mot alla andra på allt egentligen. Standardpriset har en ökad kostnad på 204000kr exklusive moms på 5 år för .se jämfört mot det billigaste alternativet. Har inte 1000 .se så har inte den förhandlingskraften ännu och .com etc kan de ju inte matcha någonsin.

Om du bara vill ha den biligaste registraren så får du nöja dig med de du skriver själv på förstasidan. Dessa går med förlust på varje domän och om man föredrar leverantörer som går med förlust (så man sparar några tior) jämfört med en som går med vinst så är det ens eget val.

Själv brukar jag föredra att mina leverantörer kan leva på sin tjänst och inte bara lägger ner den eller drar in på annat för att kunna hålla sitt låga pris.

Men visst, jag hanterar heller inte tusentals domäner.

tartareandesire 2014-10-04 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20499791)
Om du bara vill ha den biligaste registraren så får du nöja dig med de du skriver själv på förstasidan. Dessa går med förlust på varje domän och om man föredrar leverantörer som går med förlust (så man sparar några tior) jämfört med en som går med vinst så är det ens eget val.

Själv brukar jag föredra att mina leverantörer kan leva på sin tjänst och inte bara lägger ner den eller drar in på annat för att kunna hålla sitt låga pris.

Men visst, jag hanterar heller inte tusentals domäner.

De som nämns på förstasidan har betydligt fler kunder än du och kan leva på sin verksamhet :) Det är olika affärsmodeller helt enkelt, ditt val är knappast per automatik bättre eller sämre bara för att dina domäner är dyrare :) Att försöka tjäna pengar på alla delar i verksamheten behöver inte vara bra. Företag har olika målgrupper.

Väl fungerande automatiserade system gör att man kan hålla nere priserna och fortfarande erbjuda högre kvalitet än de flesta dyrare leverantörer. Det förutsätter dock just att de är väl fungerande.

KristianE 2014-10-04 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20499792)
De som nämns på förstasidan har betydligt fler kunder än du och kan leva på sin verksamhet :) Det är olika affärsmodeller helt enkelt, ditt val är knappast per automatik bättre eller sämre bara för att dina domäner är dyrare :) Att försöka tjäna pengar på alla delar i verksamheten behöver inte vara bra. Företag har olika målgrupper.

Väl fungerande automatiserade system gör att man kan hålla nere priserna och fortfarande erbjuda högre kvalitet än de flesta dyrare leverantörer. Det förutsätter dock just att de är väl fungerande.

Varför blandade du in mitt företag i diskussionen? Vi säljer domäner som en tjänst till våra kunder. En tjänst som vi tar betalt för. Vad jag syftade på var domänleverantörer som jag använder och rekommenderar där SE Direkt är förstavalet t.ex.

Men visst om vi ska jämföra "leva på verksamhet".

Binero omsatte 43 MSEK med ett resultat på 270.000 kr.
City Network omsatte 27 MSEK med ett resultat på 598.000 kr

Vi omsatte betydligt mindre men hade tre gånger större resultat än Binero..

laststory 2014-10-04 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20499797)
Varför blandade du in mitt företag i diskussionen? Vi säljer domäner som en tjänst till våra kunder. En tjänst som vi tar betalt för. Vad jag syftade på var domänleverantörer som jag använder och rekommenderar där SE Direkt är förstavalet t.ex.

Men visst om vi ska jämföra "leva på verksamhet".

Binero omsatte 43 MSEK med ett resultat på 270.000 kr.
City Network omsatte 27 MSEK med ett resultat på 598.000 kr

Vi omsatte betydligt mindre men hade tre gånger större resultat än Binero..

Jo tjena, betala 484000 för 1000 registrerade domäner istället för 79200 per år bara för att man kan eller vadå? Sen är det väl inte mitt ansvar att räkna på andra företags marginaler och affärsidéer, vad jag dock gör är att anlita leverantörer jag är nöjd med till annat som server etc. när jag har behov av det.

Resultatet säger inte mycket tyvärr när du ställer dem i jämförelse rätt av, affärsredovisning är mer komplicerat en så.

KristianE 2014-10-04 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499798)
Jo tjena, betala 484000 för 1000 registrerade domäner istället för 79200 per år bara för att man kan eller vadå?

Som jag skrev i min post så har jag inte tusentals domäner.

Eftersom inköpspriset från .SE är 80 kr exkl. moms så kommer nu knappast hitta några som är billigare än de som säljer för 79:20 kr. Om det inte duger så får du nog droppa lite domäner.

laststory 2014-10-04 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20499800)
Som jag skrev i min post så har jag inte tusentals domäner.

Eftersom inköpspriset från .SE är 80 kr exkl. moms så kommer nu knappast hitta några som är billigare än de som säljer för 79:20 kr. Om det inte duger så får du nog droppa lite domäner.

Som sagt de är infekterade med Atomia och obrukbara bara med runt 50 domäner. Annars hade de varit givna och den här tråden aldrig existerat.

Brianorchard 2014-10-23 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499802)
Som sagt de är infekterade med Atomia och obrukbara bara med runt 50 domäner. Annars hade de varit givna och den här tråden aldrig existerat.

Jag använder Levonline som .SE registrar. 80 SEK + moms för .se domäner. Visst är de en del av Online group men de har inte Atomia och kommer inte ha det på minst ett år till vad jag förstått.

Det som är bra på Levonline är att de har Automatisk förnyelse av .se domäner oavsett om fakturan är betald eller inte. Det gör att ifall jag råkar glömma en förnyelse så vet jag att det sköts. Samt att överlåtelser inte kostar någonting :)

laststory 2014-10-25 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Brianorchard (Inlägg 20500923)
Jag använder Levonline som .SE registrar. 80 SEK + moms för .se domäner. Visst är de en del av Online group men de har inte Atomia och kommer inte ha det på minst ett år till vad jag förstått.

Det som är bra på Levonline är att de har Automatisk förnyelse av .se domäner oavsett om fakturan är betald eller inte. Det gör att ifall jag råkar glömma en förnyelse så vet jag att det sköts. Samt att överlåtelser inte kostar någonting :)

Men risken finns alltså att de snart har Atomia? Vet ju hur bra automatiska förnyelser fungerar i Atomia........ Tror faktiskt inte att det gått klanderfritt en enda gång.

KristianE 2014-10-25 12:42

Online Group vinstvarnade igår och deras aktie rasade med 20% i den inledande handeln.

Hårdare sparkrav kommer införas så ni kan räkna med att de kommer konsolidera sina system till Atomia för att få stordriftsfördelar så snart som möjligt.

Brianorchard 2014-10-25 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20501012)
Men risken finns alltså att de snart har Atomia? Vet ju hur bra automatiska förnyelser fungerar i Atomia........ Tror faktiskt inte att det gått klanderfritt en enda gång.

Vad jag har förstått efter att ha pratat med supporten är att det kommer ta minst 1-2 år att migrera alla kunder till Atomia. Nu vet ju inte jag riktigt vad som är sant men det är den infon jag fick. :)

overlake 2014-10-25 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Brianorchard (Inlägg 20501020)
Vad jag har förstått efter att ha pratat med supporten är att det kommer ta minst 1-2 år att migrera alla kunder till Atomia. Nu vet ju inte jag riktigt vad som är sant men det är den infon jag fick. :)

Jag såg i din profil att du driver sajten doodle.se, den har du hos SE direkt, varför inte Levonline?

Brianorchard 2014-10-25 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av overlake (Inlägg 20501021)
Jag såg i din profil att du driver sajten doodle.se, den har du hos SE direkt, varför inte Levonline?

Inte jag som tar beslutet angående det, utan ledningen för bolaget. Jag gör bara som jag blir tillsagd :)

Mina personliga domäner har jag hos Levonline däremot.

laststory 2014-10-25 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av Brianorchard (Inlägg 20501020)

Tack för tipset men känns för riskabelt, vill inte behöva panikflytta massvis med domäner innan helvetet är på plats ;)

Vidare om ämnet:

FSdata och Loopia verkar ligga bäst till just nu av de jag testat. Men båda har några svagheter. Loopia är dyrare och kräver ett DNS-paket. FSdata har bäst standardpris i Sverige men kräver att man manuellt mejlar in om man vill ändra namnservrar som jag förstår det. (Jo det finns skäl att ändra dessa ibland)

Men som sagt fler förslag tas gärna emot även om det verkar vara väldigt tunt på fler aktörer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson