WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vilket webhotell rekommenderar ni? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062907)

Alpha 2014-09-19 16:40

Vilket webhotell rekommenderar ni?
 
Hej!

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av vanliga webbhotellspaket, ej vps eller dylikt.

Ska nämligen flytta ett konto jag har på Oderland då de vill ha 300kr exkl.moms för att byta ägare från privat till företag. Visst fick jag bra hjälp av en kille som heter Claes där men fortfarande..

Mina erfarenheter som kan vara lite outdated:

# Loopia
För stora, downtimes lite då och då.

# Binero
Känner att dem inte riktigt är helt seriösa, dåliga erfarenheter.

# Oderland
Väldigt bra tidigare, nu verkar dem blivit sämre med att ta extrema avgifter b.la upptäckt 2 olika downtimes mitt under primetime.


Tack för tips!

Vänliga hälsningar

EDIT: Glömde skriva att min budget ligger kring 80kr i månaden exkl.moms dvs ca 1200kr per år.

Jesper Ribacka 2014-09-19 16:50

City Network och Crystone är två webbhotell som jag själv använder till alla mina siter.

Har haft något problem såklart då jag har många hemsidor MEN jag tycker att dom har löst problemen som har uppstått på ett bra sätt.

Man får räkna att problem kommer att uppstå om du har fler siter/domäner på ett webbhotell för 50 kr/mån och det gäller då att du ser till att dom löser det snabbt och sedan ser till att problemet inte händer igen.

Alpha 2014-09-19 16:56

City Network är väl lågbudget?

Crystone har jag inte testat verkar bra och funnits länge.

Borde finnas en oberoende tjänst som testat webhotellen, ska leta lite!

Tack Jesper.

yakuzaemme 2014-09-19 17:24

Inleed alla dagar i veckan. Hjälpte mig även nu igår med att styra en dedikerad på några timmar bara. Hade tidigare City Network som inte höll måttet på långa vägar.

Alpha 2014-09-19 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20498901)
Inleed alla dagar i veckan. Hjälpte mig även nu igår med att styra en dedikerad på några timmar bara. Hade tidigare City Network som inte höll måttet på långa vägar.

Om man ska ha en seriös sida som nästan måste vara uppe 24/7 så känns faktiskt enbart FS-data som ett bra val, om vi inte räknar med Oderland.

Tittade för ett par minuter sedan på inleed jag med men skrämde iväg mig när deras paket kostar ca 20-30kr/mån åf för 100kr/mån.. är inte det lite väl lågt? Känns inte som man kan förvänta sig något bra av den prislistan. De har bara funnits 6 år på marknaden är en annan nackdel i jämförelse till konkurrenterna.

Tack för svar!!

Mvh

yakuzaemme 2014-09-19 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20498904)
Om man ska ha en seriös sida som nästan måste vara uppe 24/7 så känns faktiskt enbart FS-data som ett bra val, om vi inte räknar med Oderland.

Tittade för ett par minuter sedan på inleed jag med men skrämde iväg mig när deras paket kostar ca 20-30kr/mån åf för 100kr/mån.. är inte det lite väl lågt? Känns inte som man kan förvänta sig något bra av den prislistan. De har bara funnits 6 år på marknaden är en annan nackdel i jämförelse till konkurrenterna.

Tack för svar!!

Mvh

Har testat rätt många, men Inleed har aldrig gjort mig besviken. När jag lägger sidor med över miljonklassen unika besökare /månad hos en leverantör, och den kan leverera 100% uptime så är jag givetvis nöjd med dem. Oavsett pris (bör dock notera att jag kör dedikerad hos dem).

Kommer även flytta Öppettider.nu dit, en tjänst som bl.a Schibsteds Hitta.se är beroende av att nå 24/7 - så Inleed har vunnit mitt förtroende iallafall.

//Emil

tartareandesire 2014-09-19 18:36

Om du är nöjd med Oderland så förstår jag inte riktigt hur 300 kr hit eller dit kan spela någon roll? För en näringsverksamhet är det småpengar, i synnerhet när det handlar om en engångskostnad.

För egen del så har alla de svenska webbhotellen fungerat ungefär lika bra i snitt vad gäller driften över en längre period.

oderland 2014-09-19 18:48

Dessa kostnader är ovanliga och har inget med den egentliga supporten att göra. De var bekräftade, fanns nämnda 3ggr på de 2 formulären som skickades ut.

Tyvärr är det väldigt många överlåtelser som inte blir gjorda tar tid då det är en arbetsinsats som krävs av oss samt även kontroll som skall göras så inget blir fel.

Detta har vi förklarat men jag förstår denna kund som handlar med domäner dock.

PS
Hoppas du hittar det du letar efter som passar just din verksamhet.
Vet att du inte har varit så missnöjd med annat :-)
DS

Alpha 2014-09-21 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20498908)
Om du är nöjd med Oderland så förstår jag inte riktigt hur 300 kr hit eller dit kan spela någon roll? För en näringsverksamhet är det småpengar, i synnerhet när det handlar om en engångskostnad.

För egen del så har alla de svenska webbhotellen fungerat ungefär lika bra i snitt vad gäller driften över en längre period.

Vore det enbart 300kr för något skäligt så accepterar jag självklart det.

Men 1500kr inkl.moms för att flytta från ett konto på Oderland som ägs av en Privatperson till ett annat konto på Oderland som ägs av ett Företag (samma privatperson som äger företaget). Det känns lite väl. Sedan skyltar man med 0.00kr i pris för flytt per domän.

Det är mer en principsak att man känner sig blåst.

Jaja detta är ju ingen oderland tråd :D

mvh

oderland 2014-09-21 15:04

Du blandar lite och ger tyvärr A.

Du har ju suttit i flertals timmar med vår chat bara denna vecka där de försökt hjälpa dig. De har förklarat men du vägrar bara lyssna.
Flytt av domännamn ändrar inga uppgifter i whois (överlåtelse gör det). Du slösar massa av din och vår tid i onödan egentligen.
Har ju erbjudit dig över 50% i rabatt på överlåtelserna, vilket du inte lyssnar på utan hittar på egna lösningar.
Ompekningar går inte fortare heller om man betalar oss pengar du har mitt ord på det.

Ha en fin söndag

Alpha 2014-09-21 18:12

Bekräftat att ODERLAND suger.
 
Eh!

Jag har suttit ett par gånger och frågat vissa grejer bara. Om hur ni gör vissa saker manuellt eller om det är automatiskt?
Vadå vad säger du nu, stör du dig på det?
Då får ni ju säga att support kostar pengar i så fall "för ni slösar på vår tid".

Jaha så du menar att jag får rabatt 50% på priserna ni har så då blir det helt plötsligt bättre och därför ska jag skriva det i den här tråden att det är det priset som gäller. Nejdu. "Tja ja 1500kr kostar det, men är du smart nog och förstår att du blir blåst så kan du tjaffsa eller maila oss så sänker vi helt plötsligt med 50%. (Glöm inte att säga det rabatterade priset om du berättar om händelsen till någon annan.) " Vilket skämt!

Det ändrar inte på sanningen att ni tar 1500kr för att flytta 4 domännamn och ett webhotellkonto från ett konto till en annan. Är ju egentligen bara faktureringsadressen som ska ändras? Er support suger och det är bekräftat, ni kunde bara ha gett det förslaget men näh.. istället får jag som kund vrida och vända tills jag hittar en lösning.

Nu istället har jag valt att flytta över allt till Loopia och sedan flytta tillbaks till er = kunden sparar 1500kr för att byta ägare på kontot (Sjuk fakta: 1500kr motsvarar 1 års kostnad för 4 domäner och 1 paket).

Fan vad lack jag blir nu, då ska jag visa fram alla kort så du kanske klarnar till lite. Tänker fan flytta helt och hållet jävla skit support har ni också som klagar på att jag öppnar massa rutor i er chatt när det i själva verket är er chattruta som suger och skickar er återanslutningspopups. Egentligen är det ju ni som suger som inte förstått eller misstänker att det kan vara så. "Nä, det är säkert kunden som vill retas!" Härlig syn på kunder.

Sedan om jag minns rätt har jag frågat i chatten varför man inte kan ta bort ett domännamn helt och hållet från ett konto hos er så att man som annan kund kan flytta samma domän in på ett annat konto om man så önskar. Ett till tecken på att ert system suger, inte är det mitt fel.

Jag förstår att du också känner dig lite blåst när jag inte valde att betala 1500kr för att flytta från konto till konto hos er och istället valde att flytta till Loopia helt gratis sen tillbaks helt Gratis till ett annat konto hos er igen. :)

Slutsats:
(Oderland->Loopia->Oderland = Gratis flytt mellan konton)
(Oderland->Oderland = 1500kr för flytt mellan konton)

Nu vet du väl hur det känns att bli blåst?




--------------------
EDIT:
>Den där gojjan om att jag vägrar förstå kan du ju lägga på din chattruta så att den funkar ifall det är något jag undvikit att svara på så har jag inte sett det. Men det kanske er support inte förstår.

>Svar på dit snack om att ompekning inte går fortare om man betalar:
Här antar jag att du pratar om när jag frågade på chatten ifall det skulle gått fortare om man betalade med ompekning av domännamn. Anledningen till att jag frågade var för att jag trodde jag väntade på en DNS pekning manuellt från er sida, men så var inte fallet. Förklara istället för att klaga på kunden och vem fan klagar på en kund som missförstår! Pinsamt ju!


(OBS! Måste dra Jan Erik på supporten åt sidan då han åtminstone hjälpte!)

EDIT2:
Jag vill undvika svara i denna tråd då jag har bättre grejer för mig.

dannelito 2014-09-21 19:32

Om en .se-domän ska byta ägare på riktigt, alltså inte bara flyttas mellan webbhotellkonton och registrarer så krävs det viss manuell hantering så vitt jag vet. Nuvarande ägare får underteckna en blankett för domänöverlåtelse och skicka in den till aktuell registrar. Loopia tar 79 kr exkl. moms per överlåtelseärende, inte per domän. Hos vissa registrarer verkar det vara helt utan kostnad.

Visst skulle man kunna flytta in ett gäng domäner till en registrar där det är kostnadsfritt att göra överlåtelse och när det är klart flytta ut domänerna innan det är dags att förnya, känns kanske lite fult att göra så dock.

Oderland tar 300 kr exkl. moms per domän och gäller det många domäner som samtidigt ska byta ägarskap mellan två parter känns det väl saftigt jämfört med alternativen. Har du t ex ett femtiotal domäner som privatperson och vill att ditt aktiebolag ska ta över innehavet så sparar du runt 15 papp på att göra det hos t ex Loopia istället för hos Oderland.

Jenkler 2014-09-21 19:49

Jag kör med mina partners Loopia och jag tycker att de funkar bra. Det ända jag saknar just nu är ssh access. Får köra ftp mount så länge.

Jag skulle iallafall hålla mig till ett av de stora webhotellen. Bara att hojta till om ni skulle behöva hjälp med drift ;)

dannelito 2014-09-21 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av Jenkler (Inlägg 20499046)
... Bara att hojta till om ni skulle behöva hjälp med drift ;)

Är det inte just driften ett webbhotell tar hand om, till skillnad från när man hyr en VPS eller har egen server? ;)

MusikMixen 2014-09-21 20:25

Jag bytade ägare på 2 domännamn hos Citynetwork. Gick otroligt smidigt och kostade 0 kr. Jag gillade skarpt att man kunde skicka in blanketten med e-post. Fick svar efter 10 min att allt var fixat! Båda ägarna har konto hos Citynetwork.

Alpha 2014-09-21 20:29

dannelito: Ja, precis! Det är lite wierdo det där! :P Men men, skit samma.

Ska titta lite mer på vad för kontrollpanel man får sedan blir det någon av dessa:
Ballou, Levonline, FS-data eller space2u.

Vilket skulle du valt? Tack.

mvh

laststory 2014-09-21 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20499048)
Jag bytade ägare på 2 domännamn hos Citynetwork. Gick otroligt smidigt och kostade 0 kr. Jag gillade skarpt att man kunde skicka in blanketten med e-post. Fick svar efter 10 min att allt var fixat! Båda ägarna har konto hos Citynetwork.

Kan också intyga att ägarbyte fungerar fint på Citynetwork och kostar ingenting, sist tog det 24h vilket är fullt godkänt. Den manuella biten med överlåtelsedokumentet för .se fungerar bra enda problemet är som sagt Atomia som gärna jävlas med allt.

Yllas 2014-09-21 22:19

Jag tycker du beter dig som en idi*t.

De har inte på något sätt stuckit under stolen med att de tar ut en avgift på 300kr eller? Vad är problemet med att förstå det? Det är fri prissättning för ett företag och det är även fritt för dig och välja leverantör.
Att smutskasta de för att de har en prissättning som inte passar dig tycker jag är lågt.

Varför kan du inte värdera deras arbete? Ett företag behöver tjäna pengar för att kunna leverera kvalite, svårare än så är det inte!
Sluta smutskasta Oderland nu bara för att du inte lärt dig läsa och väx upp och erkänn att du gjort ett misstag.

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20499037)
Eh!

Jag har suttit ett par gånger och frågat vissa grejer bara. Om hur ni gör vissa saker manuellt eller om det är automatiskt?
Vadå vad säger du nu, stör du dig på det?
Då får ni ju säga att support kostar pengar i så fall "för ni slösar på vår tid".

Jaha så du menar att jag får rabatt 50% på priserna ni har så då blir det helt plötsligt bättre och därför ska jag skriva det i den här tråden att det är det priset som gäller. Nejdu. "Tja ja 1500kr kostar det, men är du smart nog och förstår att du blir blåst så kan du tjaffsa eller maila oss så sänker vi helt plötsligt med 50%. (Glöm inte att säga det rabatterade priset om du berättar om händelsen till någon annan.) " Vilket skämt!

Det ändrar inte på sanningen att ni tar 1500kr för att flytta 4 domännamn och ett webhotellkonto från ett konto till en annan. Är ju egentligen bara faktureringsadressen som ska ändras? Er support suger och det är bekräftat, ni kunde bara ha gett det förslaget men näh.. istället får jag som kund vrida och vända tills jag hittar en lösning.

Nu istället har jag valt att flytta över allt till Loopia och sedan flytta tillbaks till er = kunden sparar 1500kr för att byta ägare på kontot (Sjuk fakta: 1500kr motsvarar 1 års kostnad för 4 domäner och 1 paket).

Fan vad lack jag blir nu, då ska jag visa fram alla kort så du kanske klarnar till lite. Tänker fan flytta helt och hållet jävla skit support har ni också som klagar på att jag öppnar massa rutor i er chatt när det i själva verket är er chattruta som suger och skickar er återanslutningspopups. Egentligen är det ju ni som suger som inte förstått eller misstänker att det kan vara så. "Nä, det är säkert kunden som vill retas!" Härlig syn på kunder.

Sedan om jag minns rätt har jag frågat i chatten varför man inte kan ta bort ett domännamn helt och hållet från ett konto hos er så att man som annan kund kan flytta samma domän in på ett annat konto om man så önskar. Ett till tecken på att ert system suger, inte är det mitt fel.

Jag förstår att du också känner dig lite blåst när jag inte valde att betala 1500kr för att flytta från konto till konto hos er och istället valde att flytta till Loopia helt gratis sen tillbaks helt Gratis till ett annat konto hos er igen. :)

Slutsats:
(Oderland->Loopia->Oderland = Gratis flytt mellan konton)
(Oderland->Oderland = 1500kr för flytt mellan konton)

Nu vet du väl hur det känns att bli blåst?




--------------------
EDIT:
>Den där gojjan om att jag vägrar förstå kan du ju lägga på din chattruta så att den funkar ifall det är något jag undvikit att svara på så har jag inte sett det. Men det kanske er support inte förstår.

>Svar på dit snack om att ompekning inte går fortare om man betalar:
Här antar jag att du pratar om när jag frågade på chatten ifall det skulle gått fortare om man betalade med ompekning av domännamn. Anledningen till att jag frågade var för att jag trodde jag väntade på en DNS pekning manuellt från er sida, men så var inte fallet. Förklara istället för att klaga på kunden och vem fan klagar på en kund som missförstår! Pinsamt ju!


(OBS! Måste dra Jan Erik på supporten åt sidan då han åtminstone hjälpte!)

EDIT2:
Jag vill undvika svara i denna tråd då jag har bättre grejer för mig.


Alpha 2014-09-21 22:57

Yllas: Jag har ingen kommentar till dig. :)

tartareandesire 2014-09-22 00:04

Om jag vore din kund så skulle jag lämna dig direkt när du uttrycker dig på det här viset. Kan vara värt att tänka på framöver oavsett var du placerar dina domäner :)

Jenkler 2014-09-22 08:40

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20499047)
Är det inte just driften ett webbhotell tar hand om, till skillnad från när man hyr en VPS eller har egen server? ;)

För visso, men finns folk som behöver hjälp med setup av DNS, mail m.m. på ett webhotell med.

Allt handlar ju om hur mycket man kan och hur mycket man vill lägga bort. Sedan har loopia VPS också ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson