![]() |
Projekthantering
Det är så att vi på företaget här har en väldig massa projekt, oftast små och många där ett par personer är inblandade. Vad vi är ute efter är något system där vi kan skriva in vilka projekt som finns, kommer och vilka som är avklarade samt bocka för hur det går.
Vi har kollat på dapulse.com och var väl inne på det men sen slog det mig att det kanske finns något som passar oss bättre. Någon som har förslag/erfarenheter av dessa tjänster? Krav: * Lägga till projekt med beskrivning. Möjlighet att bocka i olika delmål samt visa deadline. * Bra om alla inte ser allt utan den som skapar projektet bjuder in de relevanta personerna. Bra men inte ett måste: * iphone app Behöver inte vara någon gratis-grej. Att det passar oss är viktigare än priset. |
Asana tycker jag är bra!
|
Excel funkar bra för mig att hantera 30+ projekt samtidigt.
|
Jag har använt Trello.com. Det är gratis, men väldigt simpelt. Basecamp är annars populärt, men det var länge sedan jag använde det.
|
Citat:
|
Citat:
Annars är väl Atlassian / Jira bland det absolut största och mest välanvända. |
Citat:
Ser ut så här ungefär: http://oi62.tinypic.com/2i8w01e.jpg uppgifterna kan vara större ting så som: design, artiklar osv... Funkar riktigt bra. |
kune inte editera ovan...
Men ersätt "uppgift" med själva uppgiften så som "design" och ersätt "hemsida" med domän. Går det att göra det bättre? |
Citat:
|
Citat:
Då handlar det om storföretag, då har man nog råd med projektledare. Tänkte frågeställaren jobbade ensam, då duger excell. |
Citat:
|
Targetprocess är allt du behöver. Bättre har jag inte hittat. Gratis för 5 användare också.
|
Citat:
Visst behövs det lite mer smarta features vid 500 personer men bra separation i tasks och planering och prioritering av dess är bra för att göra även ensamarbetande mer effektiva. Och ska man klippa och klistra i excel för mindre workunits tröttnar nog de flesta rätt fort. Själv har jag aldrig använt något som känts bra i stora drag, men tycker Jira som används där jag jobbar nu är helt OK. Lite slött och träligt ibland men de viktiga funktionerna, även för större organisationer, finns där och deras storlek gör integrationerna och hela paketet enkelt att fixa. |
Citat:
Till trådskaparen: - Asana för en enklare Todo-lista indelat i projekt/delmål med trevliga kortkommandon. Lagom för 1-5 personer. - Trello för att visuallisera dina projekt med delmål och delmål i olika "fack". - Targetprocess för att få "allt" i en och samma suit. - Jira för ett större utvecklingsprojekt där scrum/itil/agile står i fokus. Jag skulle nog prova Asana om jag vore du. Börja där. Lycka till. |
Citat:
Jag har set det användas av de stora bankerna, försäkringsbolagen mfl.... |
Vi använder teamwork.com. Ganska smidigt ur min synvinkel, och min chef är milt sagt helt såld.
|
Citat:
|
Citat:
|
Har kört Asana någon vecka här nu. Vi är väl totalt 6-7 stycken men det är främst 3 av oss som håller i de flesta projekten eller behöver översikt rättare sagt. Testade de flesta som det tipsades om men Asana var det som kändes som det passade oss bäst. Dock inte sagt att det är smärtfritt, jag har själv inte problem med logiken eller att hitta men vissa här borta har problem att särskilja projekt och tasks, fråga mig inte varför.
Excel, jo tjena, då kan vi lika gärna förvirra oss med en whiteboard och post-its. Jag använder excel mycket, bl a för att diarieföra tid och liknande. Men att flera skulle ge sig på samma fil med den bristande datavanan som många lider av, nej tack. |
Har också kört Trello.com. Har funkat väldigt bra i de små projekt jag kört.
|
Trello här också :)
Men är intresserad av Basecamp, inte provat det ännu dock. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson