WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Projekthantering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062865)

Viktor 2014-09-16 07:37

Projekthantering
 
Det är så att vi på företaget här har en väldig massa projekt, oftast små och många där ett par personer är inblandade. Vad vi är ute efter är något system där vi kan skriva in vilka projekt som finns, kommer och vilka som är avklarade samt bocka för hur det går.

Vi har kollat på dapulse.com och var väl inne på det men sen slog det mig att det kanske finns något som passar oss bättre. Någon som har förslag/erfarenheter av dessa tjänster?

Krav:
* Lägga till projekt med beskrivning. Möjlighet att bocka i olika delmål samt visa deadline.
* Bra om alla inte ser allt utan den som skapar projektet bjuder in de relevanta personerna.

Bra men inte ett måste:
* iphone app

Behöver inte vara någon gratis-grej. Att det passar oss är viktigare än priset.

Yllas 2014-09-16 08:22

Asana tycker jag är bra!

Lindalicious 2014-09-16 08:57

Excel funkar bra för mig att hantera 30+ projekt samtidigt.

Gigena 2014-09-16 09:23

Jag har använt Trello.com. Det är gratis, men väldigt simpelt. Basecamp är annars populärt, men det var länge sedan jag använde det.

Ara 2014-09-17 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20498548)
Excel funkar bra för mig att hantera 30+ projekt samtidigt.

Då gissar jag att det är ganska små projekt :-)

tartareandesire 2014-09-17 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av Gigena (Inlägg 20498551)
Jag har använt Trello.com. Det är gratis, men väldigt simpelt. Basecamp är annars populärt, men det var länge sedan jag använde det.

Jag gillar Trello, det är enkelt och snabbt. Podio är rätt populärt men är inte så förtjust i det själv.

Annars är väl Atlassian / Jira bland det absolut största och mest välanvända.

Lindalicious 2014-09-18 01:40

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498648)
Då gissar jag att det är ganska små projekt :-)

Stora projekt med 10 som jobbar på varje, men jag använder det som kortfattat framstegs planering, bockar för allt som är klar.

Ser ut så här ungefär:

http://oi62.tinypic.com/2i8w01e.jpg

uppgifterna kan vara större ting så som: design, artiklar osv...

Funkar riktigt bra.

Lindalicious 2014-09-18 01:59

kune inte editera ovan...

Men ersätt "uppgift" med själva uppgiften så som "design" och ersätt "hemsida" med domän.

Går det att göra det bättre?

Ara 2014-09-18 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20498702)
Stora projekt med 10 som jobbar på varje, men jag använder det som kortfattat framstegs planering, bockar för allt som är klar.

Ser ut så här ungefär:

http://oi62.tinypic.com/2i8w01e.jpg

uppgifterna kan vara större ting så som: design, artiklar osv...

Funkar riktigt bra.

Exakt inte så stora projekt, testa Excel när du har ett projekt med 500 inblandade.

Lindalicious 2014-09-18 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498716)
Exakt inte så stora projekt, testa Excel när du har ett projekt med 500 inblandade.

500? :eek:

Då handlar det om storföretag, då har man nog råd med projektledare.

Tänkte frågeställaren jobbade ensam, då duger excell.

Ara 2014-09-18 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20498718)
500? :eek:

Då handlar det om storföretag, då har man nog råd med projektledare.

Tänkte frågeställaren jobbade ensam, då duger excell.

Japp eller så är man projektledare.

Wojt 2014-09-22 19:33

Targetprocess är allt du behöver. Bättre har jag inte hittat. Gratis för 5 användare också.

Clarence 2014-09-22 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20498718)
500? :eek:

Då handlar det om storföretag, då har man nog råd med projektledare.

Tänkte frågeställaren jobbade ensam, då duger excell.

Frågeställaren sa redan att det var ett par medarbetare per projekt, vilket för mig t o m antyder att företaget/organisationen är lite större än så.

Visst behövs det lite mer smarta features vid 500 personer men bra separation i tasks och planering och prioritering av dess är bra för att göra även ensamarbetande mer effektiva. Och ska man klippa och klistra i excel för mindre workunits tröttnar nog de flesta rätt fort.

Själv har jag aldrig använt något som känts bra i stora drag, men tycker Jira som används där jag jobbar nu är helt OK. Lite slött och träligt ibland men de viktiga funktionerna, även för större organisationer, finns där och deras storlek gör integrationerna och hela paketet enkelt att fixa.

eliasson 2014-09-22 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20498718)
Då duger excell.

Säg inte så. Rekommendera inte Excel som verktyg för projektledning bara för att du själv inte har arbetat med/kan annat. Låt inte han göra samma misstag som du gör.

Till trådskaparen:
- Asana för en enklare Todo-lista indelat i projekt/delmål med trevliga kortkommandon. Lagom för 1-5 personer.
- Trello för att visuallisera dina projekt med delmål och delmål i olika "fack".
- Targetprocess för att få "allt" i en och samma suit.
- Jira för ett större utvecklingsprojekt där scrum/itil/agile står i fokus.

Jag skulle nog prova Asana om jag vore du. Börja där.

Lycka till.

Conny Westh 2014-09-23 01:11

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498648)
Då gissar jag att det är ganska små projekt :-)

Excel är nog det absolut mest använda verktyget för pojekthantering alla kategorier.

Jag har set det användas av de stora bankerna, försäkringsbolagen mfl....

Jimmit 2014-09-23 08:29

Vi använder teamwork.com. Ganska smidigt ur min synvinkel, och min chef är milt sagt helt såld.

tartareandesire 2014-09-23 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20499136)
Excel är nog det absolut mest använda verktyget för pojekthantering alla kategorier.

Jag har set det användas av de stora bankerna, försäkringsbolagen mfl....

Det används med andra ord av omoderna bakåtsträvare snarare än framtidens företag i vår bransch :)

Ara 2014-09-23 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20499136)
Excel är nog det absolut mest använda verktyget för pojekthantering alla kategorier.

Jag har set det användas av de stora bankerna, försäkringsbolagen mfl....

Det används, men inte som "mainprogram" lite som att folk använder notepad men inte till viktiga dokument.

Viktor 2014-09-23 11:31

Har kört Asana någon vecka här nu. Vi är väl totalt 6-7 stycken men det är främst 3 av oss som håller i de flesta projekten eller behöver översikt rättare sagt. Testade de flesta som det tipsades om men Asana var det som kändes som det passade oss bäst. Dock inte sagt att det är smärtfritt, jag har själv inte problem med logiken eller att hitta men vissa här borta har problem att särskilja projekt och tasks, fråga mig inte varför.

Excel, jo tjena, då kan vi lika gärna förvirra oss med en whiteboard och post-its. Jag använder excel mycket, bl a för att diarieföra tid och liknande. Men att flera skulle ge sig på samma fil med den bristande datavanan som många lider av, nej tack.

msjoedin 2014-09-23 13:31

Har också kört Trello.com. Har funkat väldigt bra i de små projekt jag kört.

x264 2014-09-23 20:39

Trello här också :)

Men är intresserad av Basecamp, inte provat det ännu dock.

elitasson 2014-09-24 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av Gigena (Inlägg 20498551)
Jag har använt Trello.com. Det är gratis, men väldigt simpelt. Basecamp är annars populärt, men det var länge sedan jag använde det.

I second this


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson