Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
(Inlägg 20498371)
Google lyckades bygga en sökmotor för ca 15 år sedan. Efter det har dom lyckats med produkter dom köpt bortsett från gmail. Dvs Analytics, Youtube, osv. Dom har också bränt av flera miljarder dollar på skit. Dom har misslyckats med det mesta utom sökmotorn. Det skall man inte glömma.
|
Så är det ju.
Nu är det förvisso inte bara Google som valt att spendera pengar på att ansöka om egna varumärkes-domäner, utan även:
Netflix, Starbucks, Volvo, Sandvik, Qatar, Bank of America, Ericsson, Pfizer, Apple, Fox, Intel, Fiat, Verisign, Nokia, Symantec, Citigroup, Goodyear, Panasonic, Monster, Baidu, McDonald's, JPMorgan, KIA, Land Rover, Samsung, Sharp, Bloomberg, Nike, HSBC, Jaguar, HTC, Canon, Hitachi, Gucci, Barclays Bank, Fujitsu, Volkswagen, Mitsubishi, L'Oréal, ABB, Acer, Airbus, Alibaba, Sony, Microsoft, NEC, Honda, Dell, Club Med, American Express, GoDaddy, Neustar, Lego, Toyota, AOL, Xerox, Bugatti, Gallup, Statoil, Virgin, Nikon, Wal-Mart, Audi, Amazon, Axa, Bentley, Chrysler, Ikano, Nissan, Bridgestone, Yahoo, Ford + en rad andra.
Varje enskild ansökan kostar 1,3 miljoner kronor. Förvisso en droppe i havet för de flesta bolagen här ovan, men ändå en enorm totalsumma. Trots allt är det många av dessa som ansökt om flera domäner, eller rentav MÅNGA. Det är lite skoj att återfinna ganska många svenska (eller halvsvenska) företag på listan.
Personligen har jag ingen aning om HUR eller OM eller NÄR dessa varumärkesdomäner kommer att användas. Jag återger bara vad jag själv läst.
Om jag tror att dessa kommer "vara the shit" om 5-10 år?
Inte den blekaste aning! Undrar om någon har det?!