![]() |
Binero har tappat en av mina domäner!?!?
Har mailat flera ggr med dem och domänen släpptes pga av fel datum i deras system som orsakades av en bugg.
Ersättningen som utgår vid denna typ av skada är några 100 lappar...... Är där fler som råkat ut för samma händelse? Det är HELT orimligt att de har sådana villkor när det rör sig om så stora värden som en del domäner representerar. Någon som kan tipsa om hur kan går vidare i frågan? (De har erkänt det inträffade och det finns dokumenterat.) |
Nu framgår inte den infon, men sitter den i karantän så borde det ju gå att häva det och återfå domänen i aktiv status.
Eftersom du har godtagit de villkor de har så ser jag det svårt att få ut någon annan ersättning än vad som står i villkoren. |
Domänen gick den normala vägen med deaktivering o karantän o till slut blev frisläppt och snappad av en ny ägare efter 1 ms...
Hur många av oss domänägare känner till denna problematiken? Jag kunde accepterat det inträffade om jag klantat mig men så är inte fallet. Jag fick en faktura och betalde den. därefter fick jag mail av supporten att jag betalt för en domän jag inte äger så att de krediterade fakturan och jag blev milt sagt chockad... |
Hej,
Trist! Potentiellt kan det ju innebära en förlust på tiotusentals, ja hundratusentals kronor. De domäner jag är "mest rädd om" brukar jag ha bokade med minimum två års framförhållning, men det borde man ju inte behöva kan man tycka. Hoppas det kan lösa sig! |
domänen släpptes av dem och snappades i juni. Jag fick förnyelsefakturan i augusti...
Så det kvittar hur lång framförhållning man betalar för om den inte faktureras i tid när den skall förnyas nästa gång i detta fallet en 5-siffrig förlust som jag inte ger mig för i första taget. |
fuck det är sånt här jag oroar mig för varje dag med binero.. har namn med total inköpspris på ett antal hundra k hos dem och har hittills varit för lat för att tracka dom med tredjepartsmjukvara.. nog dags att börja.
Vad rekommenderar ni? Och var rekommenderar ni för registrar att migrera till som är billiga, bra support men framför allt aldrig fuckar upp på detta sätt? |
Inom parentes kan jag nämna att ni alltid bör kontrollera att domäner ni förnyat och fått bekräftat som betalda verkligen är förnyade.
Jag har råkat ut för det flera ggr (är dokumenterat) som jag inte valt att diskutera kring tidigare men nu är måttet rågat för hur dåligt saker och ting sköts... |
Otroligt!
Hoppas Binero ser detta och svarar. |
Varför inte använda en leverantör med auto-renew på sina system som inte använder Atomia?
Atomia fungerar uppenbarligen inte för domänhantering. |
har redan kommunicerat med
Registry manager Support ansvarig Marketing den 27 augusti - 10 september (Enligt deras beskrivning har det blivit fel förnyelsedatum i deras system. Så jag vet inte huruvida ev autoförnyelse skulle hjälpt om det sker vid fel datum efter att domänen är släppt... men den diskussionen kan tas i en annan tråd) |
Jag kan tipsa om wn moderatorn tartareandesire's domänövervakningsscript som håller koll på när domänerna behöver förnyas, eller så använder man Domaintower (f.d Domainz). Det går att använda båda som en extra säkerhet.
|
Får man fråga vilket domännamn det gällde?
Hälsningar |
Alla tekniska system fallerar förr eller senare vid något tillfälle. Det får man helt enkelt räkna med. Som jag har sagt tusen gånger redan så gäller det att själv ALLTID ha backup på viktig data när det gäller hosting och att bevaka domäner man inte vill bli av med.
Jag försvarar inte Binero men det finns inget webbhotell som ersätter en domäns "verkliga" värde om den skulle gå förlorad. |
tack för tipset!
inser nu vikten av detta...... men har svårt att acceptera att det skall behövas i dessa digitala tider. När det är så viktiga affärssystem så borde de givetvis ha en tillfredsställande uppbyggnad eller om det så behövs en kontrollfunktion... |
vill inte diskutera domännamnet och skapa diskussioner med/om den nuvarande ägaren som har snappat den. Han/hon har inte gjort något fel utan det är bara att önska lycka till.
Själv så följer jag snapplistorna noga men var på semester under veckorna innan den släpptes annars hade jag själv sett den. så det var en rad olyckliga omständigheter. |
Vi ber om ursäkt för det här. En bugg orsakade att fel datum för förnyelse angavs i vårt system, problemet uppträdde i samband med transfer in till oss av en domän. Våra tekniker har åtgärdat problemet, samt dubbelkollat och i de fall det behövts ändrat förnyelsedatum på alla domäner som flyttats in till oss det senaste året.
MVH Christer |
Citat:
Denna bugg kunde uppenbart medfört att ett webbaserat företag förlorat sin inarbetade webbadress och därmed en stor del av sina kunder = potentiell konkurs. Ett par funderingar: 1. Vilka åtgärder hade ni vidtagit om ni förlorat domänen Binero.se på ett motsvarande sätt? 2. Hur stor är ersättningen (om någon) när detta trots allt skedde? |
Pinsamt binero....
Skönt att jag flyttat de av mina kunder som låg hos er för länge sedan.. |
Citat:
2. Varje fall är unikt. Men om man läser våra avtalsvillkor framgår det att vi endast ersätter kostnaden för tjänsterna, dvs det vi själva tar betalt för samma domän. Oftast går vi dock långt utöver det. MVH Christer |
Citat:
Citerar ur era villkor punkt 7.3 "Binero ansvarar enbart för skador som orsakas genom försummelse av Binero eller Bineros underleverantör. För Kund som inte är konsument, är Bineros skadeståndsskyldighet begränsad så att (i) indirekta skador inte ersätts (varvid utebliven vinst, förlorad besparing, förlorad goodwill eller förlust/förvanskning av data alltid ska anses som indirekt skada), och (ii) ett sammanlagt belopp motsvarande avgiften för den gällande avtalsperioden. Bineros ansvar är inte begränsat för skada som Kund kan visa har orsakats av grov vårdslöshet eller uppsåt från Bineros sida." Mvh Erik |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Hej Erik,
Det beror på att kund som är konsument inte lider indirekt skada, eftersom ingen affärsverksamhet är kopplad till domänen. MVH Christer |
Inte helt sant, en konsument kan med lida indirekt skada med. För kan bli indirekt skada genom inte få viktiga mail exempelvis.
Citat:
|
Jag är tacksam för den här tråden så fick jag byta hosting för mina domäner.
|
Lider med TS och är glad att jag lämnat Binero bakom mig. Jag lämnade efter att en domän försvunnit från kontrollpanelen p.g.a. 'tekniska problem' men att verkligen förlora en viktig domän och sedan bli ursäktad med 'en bugg' är ju verkligen oförlåtligt.
|
Binero tappade en utav mina domäner också
Vid transfer av en av mina domäner till Binero så hamnade den i mitt konto bland alla mina andra domäner, men som ägare av domänen så vart det en annan person. Detta är konstigt då jag flyttade flera domäner samtidigt men på endast den domänen hamnade av någon anledning ägarskapet på någon annan person.
Jag insåg inte det i första skede eftersom domänen låg i mitt konto hos Binero och jag fick fakturorna för den. Jag betalade som vanligt men så en dag försvann domänen från mitt konto. När jag påtalade det för Binero menade de att jag aldrig ägt domänen och de därför flyttat den till "rätta" ägaren. Men jag ägde domänen även hos förra registraren. Binero ville inte undersöka detta mer utan hänvisade bara till sedirekt.se. Men där vet jag inte hur jag skall gå vidare. Så det verkar vara ett dött lopp, får planera en flytt av alla domäner till annan registrar verkar det som. |
Citat:
"Tyvärr kan vi inte skaffa tillbaka domänen åt dig, men som en ursäkt för strulet har vi lagt på ett kvartal på ditt webbhotell utan kostnad. Vi beklagar verkligen förlusten av din domän." varvid jag mailade tillbaka för att kontrollfråga om det verkligen stämmer och då svarade du: "I våra avtalsvillkor framgår det att vi gör allt vi kan för att hålla allting online men om tjänsterna ändå felar kompenserar vi maximalt med kostnaden för tjänsterna under den tid de är otillgängliga. När det gäller en .nu-domän skulle det alltså röra sig om en summa på 129 kr." Nu skriver du här att "Oftast går vi dock långt utöver det." varför har ni valt att inte göra det med ersättningen till mig? (som kuriosa kan jag nämna att samtliga andra supportärenden jag haft sedan den 23/8 blev lösta idag, ( jag påminde den 4/9) Jag har över 600 domäner hos er på Binero och hade ni löst detta problemet professionellt så har jag accepterat lösningen och inte publicerat någon kritik här men i detta fallet är jag väldigt irriterad. |
Citat:
Jag har full förståelse för att du är irriterad, och jag beklagar verkligen strulet. Vi har också åtgärdat problemet som var orsaken, så att sådant här inte ska kunna hända igen. MVH Christer |
Citat:
MVH Christer |
Hur mycket pengar motsvarar ett kvartal webbhotell?
|
Undrar vad stiftelsen för .se anser om att ett av deras ombud låter detta hända ( och verkar ju enligt tråden ha hänt innan med).
I mina ögon tappade bolaget all kvalitet den dagen de bytte namn från Aleborg till Binero.... Ställer mig även frågan om buggen är i Atomias kontrollpanelen som är ett rent skämt då man ser alla problem som vart hos både Binero och City... |
Citat:
Hade även gått lösa med stiftelsen skapar egen försäkring för det, och alla får betala någon extra krona per år och domän. Sedan får registrar betala större självrisk när dom sabbar något. |
Tråkigt att det skedde det bör ju inte ske, fick du någon ersättning ifrån Binero?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag är ganska säker på att ni kan rätta till felet utan att ens den "nya" ägaren skulle säga emot. Men men... |
Detta beror på Atomia gissar jag på?
Bra ni som går ut med detta publikt, det är i högsta grad relevant för förmodligen de flesta som hänger på WN. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson