![]() |
<?php include hjälp
Hej!
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att rätta till "strängen" nedan så det fungerar. <?php include('echo $this->link_id;'); .php ?> Misstänker att det saknas en del tecken tex. ";' Jag vill alltså genom php include kalla på en fil som heter "link_id".php |
<?php include($this->link_id).".php"; ?>
|
Stort Tack.
Fungerar utmärkt |
Citat:
Hur skriver man ut strängen då? |
<?php include "kartor/{$this->link_id}.php"; ?>
|
Lite mer tydligt än ovan (tycker jag) vore att skriva:
<?php include("kartor/".$this->link_id).".php"; ?> Du kan även använda ' istället för " i ovanstående kod. |
Citat:
|
Citat:
Många omringar t.ex. inte echo med parenteser och jag ser inte varför man skulle använda det i en include. Och ska man använda det med include tycker jag att man ska inkludera filändelsen också: <?php include("kartor/".$this->link_id.".php"); ?> Men i ditt exempel används inte ens parenteserna (de används, men det är inte include som omringar) och man kan klippa bort de helt och hållet. Annars kan man lika gärna skriva: <?php include ("kartor/").($this->link_id).(".php"); ?> vilket fungerar lika bra :) Men det är en smaksak, och använder man include(X) så borde man i enhetlighetens namn även skriva echo(X). |
Av ren nyfikenhet: Vart kommer $this->link_id från? Är den manupilerbar för klienten?
|
tips: jag brukar använda en enkel funktion för alla includes, typ:
<?php runModule("karta", array('id' => @id)); ?> och ha includes i en specifik mapp, då slipper man .php suffixet och refactoreringar blir enklare |
x264 det var bara en miss vart parantesen las. Ska såklart vara inom paranteserna.
|
Citat:
Jo det är tydligt så ja :) |
Lugnt x264, jag har knåpat en hel del PHP i mina dar oxå. Det jag lärt mig är att man kan göra en lösning på fantastiskt många sätt, inget är "fel" så länge du inte mixar en massa olika syntax samt skriver oerhört osäker kod...! PHP är på det sättet ett språk jag gillar. Saker går att lösa på många sätt. Men det krävs erfarenhet inom PHP för att lösa det på ett bra sätt... :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson