![]() |
WyWallet vs Swish?
Hej!
Vi har blivit kontaktade av WyWallet för att implementera deras betallösning men jag är skeptisk till mobila betallösningar i dagsläget (iom att det känns som att WyWallet och Swish inte riktigt etablerat sig eller att det är någon som har majoriteten av marknaden). Är det någon här på forumet som använder sig av WyWallet / Swish i dagsläget? Vilken av dessa ska man använda? Tacksam för svar |
Skulle det vara som ett alternativ till dina redan befintliga betalsätt eller som enda val?
Som enda val skulle jag ta följande i beaktande: 1. Det finns idag inget API mot Swish, utan du måste förlita dig på tredje partslösningar (vilket jag endast sett för Swedbank), man får hantera att sätta ordern som betald manuellt. 2. Är målgruppen vana att betala med mobilen så de redan har WyWallet/Swish? Att registrera sig första gången är rätt omständigt och du kan tappa kunden här. |
Enda mobilbetalningen jag använder regelbundet är Seqr.
|
Swish hade jag valt. De har över 1.2 miljoner användare. Hamnade direkt på över 10% som valde detta medel när det introducerades i ebutiken där jag jobbar.
|
Ja jag skulle hellre välja Swish. Speciellt om ni kör Swedbank. Vi har en helt automatiserad lösning på partykungen.se :)
|
Finns det vettigt stöd för företag att ta emot betalningar med Swish?
Jag använder det privat utan problem. |
Jag skulle rösta på Swish. Har implementerat det i min svenska e-butik och det fungerar fint!
|
Citat:
|
Citat:
De som lyckas implementera det semi-automatiskt använder sig av en tredjepartsAPI lösning för Swedbank. |
Citat:
De finns dock lite andra problem med den här lösningen. Till och början med förlitar man sig på ett icke publikt API som i princip kan ändras närsomhelst. Dessutom har Swish inte stöd för återbetalningar, vilket ställer till lite problem om kunden ångrar sig eller skriver in felaktiga uppgifter (te.x felaktig mottagare). |
Ja, hel-automatiskt så länge som det referens-ID som anges av kunden är korrekt.
Man måste väl ändå gå in och dubbelkontrollera inbetalningarna lite då och då. Jag ser det inte som hel-automatiskt om man inte har ett API som går direkt mot Swish. Men jag är med på vad du menar. |
Citat:
|
Har inte Swish för Företag särskilda nummer? Om de nu skickar fel så lär de ganska ofta slå fel på någon enstaka siffra? Borde ju rimligen vara någon form av kontrollsiffra i slutet likt OCR-nummer vilket gör det betydligt svårare att skicka fel.
|
Kommer inte namnet på mottagaren upp om man anger ett nummer i appen?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson