WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   WyWallet vs Swish? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062504)

zeven 2014-08-08 13:15

WyWallet vs Swish?
 
Hej!

Vi har blivit kontaktade av WyWallet för att implementera deras betallösning men jag är skeptisk till mobila betallösningar i dagsläget (iom att det känns som att WyWallet och Swish inte riktigt etablerat sig eller att det är någon som har majoriteten av marknaden).

Är det någon här på forumet som använder sig av WyWallet / Swish i dagsläget? Vilken av dessa ska man använda?

Tacksam för svar

allstars 2014-08-08 13:31

Skulle det vara som ett alternativ till dina redan befintliga betalsätt eller som enda val?

Som enda val skulle jag ta följande i beaktande:
1. Det finns idag inget API mot Swish, utan du måste förlita dig på tredje partslösningar (vilket jag endast sett för Swedbank), man får hantera att sätta ordern som betald manuellt.
2. Är målgruppen vana att betala med mobilen så de redan har WyWallet/Swish? Att registrera sig första gången är rätt omständigt och du kan tappa kunden här.

nosnaj 2014-08-08 13:49

Enda mobilbetalningen jag använder regelbundet är Seqr.

Advocacy 2014-08-08 19:46

Swish hade jag valt. De har över 1.2 miljoner användare. Hamnade direkt på över 10% som valde detta medel när det introducerades i ebutiken där jag jobbar.

timtux 2014-08-15 14:22

Ja jag skulle hellre välja Swish. Speciellt om ni kör Swedbank. Vi har en helt automatiserad lösning på partykungen.se :)

jonny 2014-08-15 19:43

Finns det vettigt stöd för företag att ta emot betalningar med Swish?
Jag använder det privat utan problem.

livsnjutare 2014-08-15 23:38

Jag skulle rösta på Swish. Har implementerat det i min svenska e-butik och det fungerar fint!

thorsell 2014-08-21 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av livsnjutare (Inlägg 20496357)
Jag skulle rösta på Swish. Har implementerat det i min svenska e-butik och det fungerar fint!

Läste lite om detta på getswish.se, hur får du reda på om betalningen gått genom (det verkar inte finnas några API:er som meddelar från vad jag kan se) utan man får manuellt titta på bankkontot?

allstars 2014-08-21 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av thorsell (Inlägg 20496665)
Läste lite om detta på getswish.se, hur får du reda på om betalningen gått genom (det verkar inte finnas några API:er som meddelar från vad jag kan se) utan man får manuellt titta på bankkontot?

Det får man inte. Man får läsa på kontot.
De som lyckas implementera det semi-automatiskt använder sig av en tredjepartsAPI lösning för Swedbank.

Nerix 2014-08-21 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20496667)
Det får man inte. Man får läsa på kontot.
De som lyckas implementera det semi-automatiskt använder sig av en tredjepartsAPI lösning för Swedbank.

De lösningar som är implementerade idag är helautomatiska (te.x partykungen). När kunden betalar via Swish i webbshoppen så ber man användaren ange ett unikt order id i kommentarsfältet. Detta värde dyker sedan upp direkt i kontohistoriken som man automatiskt kan verifiera emot. När order id:t är hittat i listan med transaktioner så markeras ordern som betald, något som görs medan kunden väntar.

De finns dock lite andra problem med den här lösningen. Till och början med förlitar man sig på ett icke publikt API som i princip kan ändras närsomhelst. Dessutom har Swish inte stöd för återbetalningar, vilket ställer till lite problem om kunden ångrar sig eller skriver in felaktiga uppgifter (te.x felaktig mottagare).

allstars 2014-08-21 11:20

Ja, hel-automatiskt så länge som det referens-ID som anges av kunden är korrekt.
Man måste väl ändå gå in och dubbelkontrollera inbetalningarna lite då och då.

Jag ser det inte som hel-automatiskt om man inte har ett API som går direkt mot Swish. Men jag är med på vad du menar.

Nerix 2014-08-21 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20496677)
Ja, hel-automatiskt så länge som det referens-ID som anges av kunden är korrekt.
Man måste väl ändå gå in och dubbelkontrollera inbetalningarna lite då och då.

Jag ser det inte som hel-automatiskt om man inte har ett API som går direkt mot Swish. Men jag är med på vad du menar.

Nja, du behöver ju bara dubbelkolla om en kund klagar på att en betalning inte har gått igenom, annars känns ju de manuella arbetet onödigt.

Kaugesaar 2014-08-21 14:33

Har inte Swish för Företag särskilda nummer? Om de nu skickar fel så lär de ganska ofta slå fel på någon enstaka siffra? Borde ju rimligen vara någon form av kontrollsiffra i slutet likt OCR-nummer vilket gör det betydligt svårare att skicka fel.

allstars 2014-08-21 15:52

Kommer inte namnet på mottagaren upp om man anger ett nummer i appen?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson