![]() |
Fy
Skall bli ännu mindre plats för benen i flygplan:
http://edition.cnn.com/2014/07/10/tr...iref=obnetwork |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Japp jag åker oftast första klass, med bolag som erbjuder egen svit ;) Och allt kan fällas till en platt säng på drygt 2 meter med extra madrass på.
Så är väldigt stor skillnad i storlek, 2 toaletter för 8 platser och ofta 4 flygvärdinnor ;) Och nästan alla gånger brukar man nästan vara ensam i första klass eller max någon annan. Men åker man boskapsklass bör man inte gnälla för man får sämsta service och minsta plats, idag kan du i princip flyga världen över för 4-6k i boskapsklass. Med det pris minskar marginalerna och man kan inte förvänta sig något extra, medans man får betala 50-150k i första klass. |
"medans man får betala 50-150k i första klass"
Skulle inte ens betala det även om jag hade 20 miljoner i kontot, kanske om jag hade miljarder. Mycket pengar! Lär bli bliggare att köpa en mass producerad privat jetplan från kina :) |
Citat:
Och första klass är lätt värt sina pengar, tänk när man flyger i över 12h så vill man ha en säng sova i och bra service. |
Citat:
|
Citat:
|
Patrik tycker inte du att det är dyrt med business/first class?
Om jag gissar att du har 10 miljoner på banken och betalar 150,000kr för att flyga i stil så är det 1,5% av din förmögenhet. Har du kanske kommit på ett sätt att finansiera flyget på annat sätt som gör det gratis? |
Citat:
|
När ska syserror/patrikweb bli bannad från detta forum?
|
Citat:
|
Citat:
Så om man räknar man flyger F varje månad blir det 500k per år, eftersom du får så mycket bonus poäng så du får 2 gratis flygningar per år. Säg att du ska flyga i 50 år till då innan du ska dö så blir det 25 miljoner under en livstid, utan ens räknat på inflation eller stigande oljepriser och miljöskatter etc. Flyger man F varannan månad blir ju pris 250k och 12 miljoner istället. Business klass är dock billigt kostar bara 20-30k i listpris, och väldigt ofta massa kampanjer på det. Vilket det i princip ALDRIG är i F klass i någon större omfattning. Alla bolag / route har inte ens F klass utan bara business tyvärr. Flyg inom EU har det ej som exempel. Boskapsklass bolaget SAS har tagit bort Business helt inom EU, istället kör som Boskap PLUS. Allt handlar ju vilken nivå i livet man vill ha, som exempelvis kör jag alltid flygplatsens VIP service. Just för slippa trängas med vanligt folk i vanliga del av flygplats utan bli körd direkt med privat bil direkt till plan. |
Citat:
Så allt handlar ju om att spara pengar, och då mycket sämre service samt försöka få in mer folk i plan är ju vad som gäller då. Största problemet flygbolagen har är ju konkurrensen med lågprisbolagen som erbjuder sämsta du kan hitta. Och problemet är ju att folk hade frivilligt åkt i en container bara det var tillräckligt billigt. Och många flygbolag erbjuder ju Comfort / Premium Economi redan men lite större stolar och bättre service o mat. Men fåtal vill inte ens lägga något extra ens, vilket kommer sluta med sämre o sämre service i den klass. Många flygbolag har börjat justera om sina bagage regler, börjar ta betalt och sänker vikt man får ha med sig i ekonomi. |
Flyger oftast Premium Economy på de flygbolag som har det. Lätt värt pyttelite extra bara för att sitta med folk som betalat pyttelite extra och kan bete sig som folk.
Biz känns vettigast under kampanjer, 2 för 1 brukar exempelvis Qatar köra med då och då. Annars är ju 80-90% av passagerarna i Biz/First personer som bunkrat poäng på tjänsteresor och bränner dem på en privat resa. |
Citat:
Men man märker hur mycket det skiljer sig vilken världsdel man flyger i, och vad för typ av personer som sitter i Biz/F. Afrika, Asien, Mellanöstern är väldigt stor skillnad emot EU och Amerika. Visst att man flygit många gånger tur utan någon annan västerlänning på hela plan eller typ inga alls på hela flygplats men. Men ja det skiljer väldigt mycket mellan världsdelar med hur folk beter sig eller kan bete sig. Men folk i ekonomiklass är dock som mest vilsna och handikappade folket, aldrig sett dom göra saker effektivt eller logiskt. Bara hitta sin plats och lägga upp bagage snabbt och smidigt utan kaos är ju något som aldrig funkar för dom. Är av den orsak man kör flygplatsen egna VIP för slippa komma in närheten av det ;) Bättre låta flygplats personal eskortera en förbi allt ;) |
Citat:
Jag som har bas från Malta har Emirates direkt varje dag. Eller Turkish Airlines varje dag direkt till IST för nå den stora hubb. Eller Lufthansa/SWISS varje dag till FRA eller ZRH. Qatar blir problem för måste åka till FCO eller FRA med småplan, sedan får man ändå mellanlanda i DOH. Och väldigt vanligt med transittid upp till 8-24h där. Även om det börjar bli bättre med hitta anslutningar med mindre transittid. Sedan nackdel är dåliga linjer med F utan oftast har dom bara Biz, men annars har Qatar väldigt bra Biz priser. Men nackdel med 2 byten minst. Men börjar man resan direkt från något GCC land är det perfekt flyga med dom. |
Eftersom jag föredrar USA så håller jag mig till KLM och deras Economy Comfort. Bättre käk, större säten och man går av direkt efter Business när man landat, vilket gör att man kommer snabbt fram till passkontrollen. Bakom kommer 400 pers man gärna slipper hamna bakom..
|
Märker ju att det är hosting man ska börja med!
|
Citat:
|
Citat:
|
Patrik: Med tanke på att du är så transparent med siffror osv, vilket ju alltid är spännande, så undrar jag om du kan berätta mer kring vad som är huvudkällan till dina intäkter? Är det länken i signaturen eller något annat?
|
Hej,
Patrik svarade (delvis) själv på detta för två år sedan: http://www.wn.se/showthread.php?t=1054171 Han kan säkert berätta mer själv (om han/du vill förstås). |
mja, den tråden handlar om huruvida det är ett enmansbolag och svaret är att de är anställda av ett annat bolag.
inte riktigt det jag frågade nu iofs |
Citat:
Men kan ju säga jag blivit väldigt lat och inte orkar jobba alls något, och låtit hosting verksamhet förfalla istället för utveckla. Så jag har förlorat en del miljoner på det. |
Tack för ett bra svar Patrik. Jag menar givetvis inte att du behöver redogöra för några exakta siffror och liknande, jag är mer intresserad av vilka tjänster du driver, och kanske vilka som är mest lönsamma?
Intressant att höra vad folket på forumet sysslar med, som har lyckats. Det finns ju en hel del av dem. |
Citat:
|
Citat:
|
Patrik, hur kommer det sig att du håller så låg image i Sverige? En lägenhet i Falköping låter inte allt för fancy. Grannen din sålde sin lägenhet på 124 kvadrat för 300k, vilket i din värld är två flygbiljetter...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson