WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Någon mupp beställer massa saker i mitt namn! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062425)

Lancelot 2014-07-29 20:44

Någon mupp beställer massa saker i mitt namn!

Som titeln lyder roar sig någon mupp med att beställa massa saker i mitt namn. Polisanmälan har gjorts och kommer ringa UC imorgon och spärra mitt personnummer.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Tror ni det är någon sur kund, eller någon jag känner?

Lindalicious 2014-07-29 20:46

Troligen någon du känner eller en konkurrent tror inte kunder gör sådant.

Någon som vill hämnas... kan också vara ditt ex :)

Du känner nog honom/henne.

Jobbigt att höra, hur kan man spärra sitt personnummer visste inte att man kunde det, vad händer då väntar du ett tag och sedan avspärrar den... tänk om han/hon inte ger upp och fortsätter.

Men om personen i fråga beställer saker från nätet lär det vara enkelt att hitta honom/henne genom IP loggen om inte han/hon använt sig av tillfällig internet förbindelse. Får du ett mail adress kan du på ett smart sätt skicka ett email och försöka få ett svar, de flesta vet inte att ip adressen syns om man svarar på email.

Men du får vara riktigt försiktigt den närmaste tiden, har en bekant som också hade identitets kapning, så pass att datorn där hans flickvän jobbar var kapat och kredit korts bedrägerier hade ägt rum då hon var skriven på just den datorn vid samma tidpunkt på jobbet.

Nu riskerar han fängelse, bevisen pekar mot att kredit korten hade tömts hos flickvännens arbetsplats av flickvännen (samma dator) och ip adressen pekar till kompisens internet förbindelse (hemma).

Så någon har suttit där och planerat för att förstöra hans och hans flickväns liv och all bevis pekar mot dem, blir fängelse snart tyvär. Då bevisen väger mest enligt lagen.

Akta dig vid resor, kan inte vara svårt att muta rum städerskan att stoppa något i resväskan.
Låt ingen komma för nära, även bekanta.

Kanske bäst att försvinna ett tag till ett annat land 1-2 år. Om det skulle förvärras under tiden kan en detektiv snoka runt åt dig.

Lancelot 2014-07-29 20:48

Man kan spärra i 2 veckor, efter polisanmälan kan man spärra längre.

Lancelot 2014-07-29 20:49

Ja det kan ju faktiskt vara en konkurrent, vet en otroligt oprofessionell konkurrent.

Droog 2014-07-29 20:54

När du gjort en polisanmälan, ta kontakt med butiken som tagit emot beställningarna. Är det via e-handel har de förhoppningsvis IP-adressen. Och om det är ett riktigt geni som beställt sakerna kan de mycket väl använda sig av en e-postadress de själva huserar över och då kan du få reda på vilken adress det är. Därtill kan du be butiken kontakta boven med en "oskyldig" fråga om att varan är slut och då få till en kommunikation. Är beställaren då klantig/oförsiktig kan de besvara mailet med sitt eget namn och liknande.

Lindalicious 2014-07-29 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20495483)
Ja det kan ju faktiskt vara en konkurrent, vet en otroligt oprofessionell konkurrent.

Då vet du troligen vem det handlar om, bara att ringa och prata du kommer att höra på rösten.

Lindalicious 2014-07-29 21:04

Vart hamnar varorna?

Om inte du får varorna då är det bara för polisen att samarbeta med posten och ta fast honom/henne vid leverans av paket.

petlin 2014-07-30 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495487)
Om inte du får varorna då är det bara för polisen att samarbeta med posten och ta fast honom/henne vid leverans av paket.

Om det skulle fungera på det sättet skulle det vara bra men riktigt så ser inte min erfarenhet ut när någon/några missbrukade vår idrottsförenings konto för 2 år sedan och köpte saker för totalt ca 130.000:-.

(Misstänker att det var någon på SJ:s kundtjänst som "sparat" kortuppgifter för senare privat användning eftersom det bara var på SJ som vi hade använt just det kortet för internetköp.)

Även om det var under semestertid så såg jag tidigt att här händer det plötsligt massa saker på kontot. Fick då samma idé om att med en snabb polisanmälan och kontakt med banken så skulle det hela kunna stoppas, butikerna som levererat varor kunde få tillbaka dessa och de som försökte hämta ut varorna kunde gripas.

Men...

Trots att jag gjorde en polisanmälan så snart jag såg det hela och bifogade underlag om vilka köp som hade gjorts så hände inget hos polisen. Det tog i stället en vecka för dem att, efter påminnelse, över huvud taget registrera polisanmälan. Däremot gick det senare betydligt snabbare att lägga ner anmälan/förundersökningen i brist (????) på spaningsuppslag.

På banken (Swedbank) var det inte mycket bättre. De transaktioner som hade hunnit dras från kontot kunde man ta emot reklamationer på så vi kunde få tillbaka pengarna. De belopp som enbart var reserverade kunde man inte göra något åt innan de hade dragits vilket innebar att jag inte visste vilka butiker det handlade om och inte kunde varna dessa.

Som förening hölls vi i slutändan skadeslösa och vi fick tillbaka alla pengar. Jag lyckades själv stoppa ett paket som sänts från en återförsäljare för smink. Den handlaren blev ju glad men just det beloppet var "bara" på 2.500:- av det totala beloppet. Mindre glada blev ett antal elektronikåterförsäljare där varor och paket naturligtvis hade hunnit hämtas ut innan jag fick möjlighet att kontakta dem.

Så mina illusioner om att polisen snabbt skulle gripa in när man hade bra underlag på paketleveranser finns inte längre kvar. Men kanske har någon annan av er andra erfarenheter (och därmed bibehållna illusioner).

Det verkar dock inte gälla för Leif GW Persson

patrikweb 2014-07-30 11:19

Polisen utreder inte brott dom lägger ner dom ;P Massa extra fortkörningskontroller har dom all tid i världen för så dåligt prioriteringar av resurser på hög nivå.

Skulle säga det idag är riskfritt begå bedrägeri, du kan princip beställa i ditt eget namn på annans kort utan ens polisen skulle utreda det vidare.

Om dom nu i dom 0.1% fallen av alla bedrägerier skulle utreda det skulle det ta så lång tid att det hinner preskriberas. Om du har riktigt otur och det går till domstol så i värsta fall kanske dom säger FY så får man inte göra och typ inte får något straff alla fall.

Lancelot 2014-07-30 11:35

Ja jag börjar märka att polisen inte gör mer än tar emot polisanmälan. Även våra kunder som haft problem har aldrig fått fast någon.

tartareandesire 2014-07-30 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495518)
Polisen utreder inte brott dom lägger ner dom ;P Massa extra fortkörningskontroller har dom all tid i världen för så dåligt prioriteringar av resurser på hög nivå.

Människor dör i trafiken på grund av trafikförseelser och olämpliga bilförare. Det är väl ändå ett ganska allvarligt brott med tanke på konsekvenserna det kan få. Sedan kan man naturligtvis inte strunta i vissa typer av brott bara för att just du anser att andra är viktigare.

Piraten 2014-07-30 12:07

Du skulle inte retat upp snubben på netonnet ;)

Vebut 2014-07-30 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495518)

Varför skulle de försöka utreda? Det ger bättre statistik att ta sig an lagbrott de kan lösa, t.ex. fartsyndare som utan vidare ansträngning gör att målet är löst på plats. Sen om Sven Svensson får böter/fängelse för något som helt klart är identitetsbrott skiter de väl i. Polisen i ett nötskal, är precis som alla andra - där för att se bättre ut en andra distrikt, men skiter fullständigt i allmänheten.

TS; Du kanske ska försöka få tag på någon som är duktig på att undersöka dessa saker utanför polisen, sen när du har bevis presentera dem - då kanske polisen ser intresset att "lösa" ett mål med lite svårare status. Själv vet jag inte vart man ska vända sig då men kanske någon annan här vet?

Advocacy 2014-07-30 13:23

Citat:

Ursprungligen postat av Piraten (Inlägg 20495522)

hahah :D

inte en helt galet hypotes ändå

patrikweb 2014-07-30 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20495521)
Människor dör i trafiken på grund av trafikförseelser och olämpliga bilförare. Det är väl ändå ett ganska allvarligt brott med tanke på konsekvenserna det kan få. Sedan kan man naturligtvis inte strunta i vissa typer av brott bara för att just du anser att andra är viktigare.

Många hastigheter är ju mer för staten ska tjäna pengar på böter, många vägar så pass bra så dom klarar betydligt högre hastigheter.

Eller få in bra statistik, nog väldigt marginellt med liv det sparar deras insats.

Ett bra exempel på det är ju fartkameror, det är får få in pengar. Men det skyddar inte mot påverkade förare, eller folk utan körkort.

Sedan tro att det sänker hastigheten, folk gasar på extra mycket mellan kamerorna istället för ta igen.

Lancelot 2014-07-30 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av Piraten (Inlägg 20495522)

haha eller hur. :P

Advocacy 2014-07-30 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495531)
Många hastigheter är ju mer för staten ska tjäna pengar på böter, många vägar så pass bra så dom klarar betydligt högre hastigheter.

Eller få in bra statistik, nog väldigt marginellt med liv det sparar deras insats.

Ett bra exempel på det är ju fartkameror, det är får få in pengar. Men det skyddar inte mot påverkade förare, eller folk utan körkort.

Sedan tro att det sänker hastigheten, folk gasar på extra mycket mellan kamerorna istället för ta igen.

Hasthighetsbegränsningarna är inte till för att vägarna inte tål mer, de är till för att rädda liv, och gör just det. Även fartkameror har bevisad effekt, även om jag inte minns hur signifikant det är. Givetvis ska staten bötfälla fartsyndare och därmed få in pengar.

Sedan så är det väl snack om att börja mäta medelhastighet mellan två kameror också, vilket jag tycker är en bra idé, då blir det svårt att gasa mellan dem ;)

Adestro 2014-07-30 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av petlin (Inlägg 20495514)
(Misstänker att det var någon på SJ:s kundtjänst som "sparat" kortuppgifter för senare privat användning eftersom det bara var på SJ som vi hade använt just det kortet för internetköp.)

Om du inte av någon anledning uppgett kreditkortsuppgifterna över telefon/mejl är det knappast någon på SJ kundtjänst som ser uppgifterna vid internetbokning. En inte alltför vild gissning är ju att någon i föreningen var skyldig...

Lancelot 2014-07-31 12:03

ok företagen som använts än så länge är: bangerhead, new bubbleroom och conrad. Vi har helt enkelt en fåfäng hårfixerad, datornörd i klänning som utför dessa brott. :P

Lancelot 2014-07-31 12:23

Känns som att någon försöker skapa merarbete för mig. Känns som att det är en konkurrent eller något.

Danielos 2014-07-31 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20495519)
Ja jag börjar märka att polisen inte gör mer än tar emot polisanmälan. Även våra kunder som haft problem har aldrig fått fast någon.

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495481)
Så någon har suttit där och planerat för att förstöra hans och hans flickväns liv och all bevis pekar mot dem, blir fängelse snart tyvär. Då bevisen väger mest enligt lagen.

Eller så försöker man koncentrera sig på de oskyldiga :D

Gigena 2014-08-04 12:01

Hur har det gått för dig? Någon har beställt prylar i mitt namn också från bl.a. Bangerhead när jag var på semester.

petlin 2014-08-05 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20495564)
Om du inte av någon anledning uppgett kreditkortsuppgifterna över telefon/mejl är det knappast någon på SJ kundtjänst som ser uppgifterna vid internetbokning. En inte alltför vild gissning är ju att någon i föreningen var skyldig...

När man bokar via deras kundtjänst (vilket man behöver göra om man ska boka fler än 9 personer åt gången och vill vara säker på att sitta tillsammans) så uppger man tyvärr kortuppgifterna till personen man bokat av.

(Nuförtiden har vi dock faktura från SJ.)

I övrigt var det bara jag själv som hade tillgång till kortet och jag bor inte på Malmvägen i Sollentuna som det paket jag lyckades stoppa var adresserat till.

Rvn 2014-08-05 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495531)

Varför gnäller du om detta? Du lär ju aldrig köra bil iaf utan ta taxi istället.. Kör bil är väl för boskap?

Lancelot 2014-08-07 02:18

Citat:

Ursprungligen postat av Gigena (Inlägg 20495802)
Hur har det gått för dig? Någon har beställt prylar i mitt namn också från bl.a. Bangerhead när jag var på semester.

Jodå. Spärrade mitt personnummer på alla kreditupplysningsföretag jag kom på. Så lugnt. Löser inte heller ut några paket, och kommer bestrida alla fakturor. Så lugnt. :)

Hur går det sj ?

Johnny Viking 2014-08-07 08:48

Har hänt mig med, men jag fick tips om vem det var och ringde upp. Det löste biffen ;)

Gigena 2014-08-07 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20496004)
Jodå. Spärrade mitt personnummer på alla kreditupplysningsföretag jag kom på. Så lugnt. Löser inte heller ut några paket, och kommer bestrida alla fakturor. Så lugnt. :)

Hur går det sj ?

Har gjort samma sak jag också. Fick påminnelseavier från posten om ett par paket igår så lite orolig att de har varit och rotat i brevlådan tidigare, men paketen verkar ha legat hos postombudet i drygt en vecka. Känns mer och mer som att det bara är någon som jävlas. Har du gått till posten och bett dem returnera paketen? Jag blev ombedd att göra det av företagen som jag har varit i kontakt med och polisen sade att det var allra bäst också.

Lancelot 2014-08-07 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av Gigena (Inlägg 20496013)
Har gjort samma sak jag också. Fick påminnelseavier från posten om ett par paket igår så lite orolig att de har varit och rotat i brevlådan tidigare, men paketen verkar ha legat hos postombudet i drygt en vecka. Känns mer och mer som att det bara är någon som jävlas. Har du gått till posten och bett dem returnera paketen? Jag blev ombedd att göra det av företagen som jag har varit i kontakt med och polisen sade att det var allra bäst också.

Nä jag har inte gjort så, även här är det nog någon som jävlas så tänker lägga ner minimalt med tid på det. Paketen returneras automatiskt om jag ej löser ut dem samt att jag kommer bestrida fakturorna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson