WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kan jag ta emot $35,000 USD, måste fakturera (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062423)

Lindalicious 2014-07-29 16:15

Hur kan jag ta emot $35,000 USD, måste fakturera

Hej,

Behöver ta emot $35,000 USD för tjänster jag utför för ett företag i ett annat EU land. Av dessa $35,000 är ungefär $15,000 vinst resten är utgifter.

Jag vill inte starta företag för bara denna jobb, och jag vet inte om jag litar på fakturerings tjänsterna som tar 6%-8%.

Kunden vill att jag fakturerar honom så att han kan visa det som utgift i sitt företag.

Några tips på hur jag kan ta emot pengarna säkert och så att det går rätt till.

Jag måste betala 10+ andra för att kunna leverera det kunden beställt och dem betalar jag via paypal. Så det är enklast för mig att betala alla inblandade privat.

Har ingen aning om hur man skall skatta på detta heller.

Adestro 2014-07-29 16:21

Du bör nog ha en enskild firma.

patrikweb 2014-07-29 16:22

Finns många olika lösningar, ena frågan är vill du skatta för pengarna? Eller vill du det döljs via utlandet?

Är inte extrem stor summa, men alla överföringar i Sverige in/ut motsvarande 150k SEK går direkt in till SKV. Sedan får du samtal från dom eller så kommer dom på din deklaration och får förklara dom.

Lindalicious 2014-07-29 16:25

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495434)
Finns många olika lösningar, ena frågan är vill du skatta för pengarna? Eller vill du det döljs via utlandet?

Är inte extrem stor summa, men alla överföringar i Sverige in/ut motsvarande 150k SEK går direkt in till SKV. Sedan får du samtal från dom eller så kommer dom på din deklaration och får förklara dom.

Är det inte under $15,000 USD som gäller vid varje överföring för SKV? Vad jag förstått så kan du ta emot $14,000 X 100 ggr. utan problem.

Jag vill skatta men det hela blir meningslöst om 50% av vinsten skall till skatten. 20% är ok däremot :)

Lindalicious 2014-07-29 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20495433)
Du bör nog ha en enskild firma.

Det handlar bara om denna kund, en gångs jobb.

patrikweb 2014-07-29 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495435)
Är det inte under $15,000 USD som gäller vid varje överföring för SKV? Vad jag förstått så kan du ta emot $14,000 X 100 ggr. utan problem.

Jag vill skatta men det hela blir meningslöst om 50% av vinsten skall till skatten. 20% är ok däremot :)

Osäker, 150k SEK är det alla fall. Men vet att ibland kör fulingar och säger 150kSEK är samma sak som 15kUSD eller 15kEUR. Har inte studerat lagtext exakt. Sedan har banken egna policy för check av överföringar med.

Banken har egen system för det, får du många överföringar precis under gräns eller genomsnitt många överföringar utomlands lär dom skriva en SAR rapport ändå.

Om du behöver ett företag kan jag vara snäll låna ut några, har väl säkert 10 st på olika delar av världen.

Dock osäker om jag vill blanda mig i några överföringar.

Lindalicious 2014-07-29 16:46

Angående $15K / 150Tskr
Är det per överföring eller räknar dem ihop allt, jag frågade en lärare inom redovisning om just denna fråga och han sa att man kunde överföra under $15,000 usd hur många ggr man ville.

En enkel lösning för ovannämnda är att ha bankkonto på andras namn, familjen/vänner/partners det skulle nog höja gränsen ganska enkelt.

Tack för lån av företag, funderar själv på att starta företag utanför Sverige men det är svårt att lita på andra så som mellanhänder, plus det att man måste nog resa till det landet och ha koll på allt så att man inte blir lurad, bara det skulle kosta mycket i rese kostnader och liknande.

Jag kommer att betala folk som jobbar för mig över 50,000kr inom 3 månader. Kanske smartast att sköta det hela genom ett företag visa allt som utgifter och använda mig av paypal fakturering?

Har en känsla av att jag gör något fel hmmm :)

Kanske bör jag träffa en revisor eller liknande och få lite råd.

CotopaXi 2014-07-29 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495435)

Så du vill skatta men inte så mycket som du borde enligt Sveriges lagar?

Jag tänker till skillnad från andra i tråden inte uppmuntra några olagligheter. Istället skulle jag rekommendera frilansfrilans eller liknande, varför litar du inte på dessa tjänster? Detta innebär dock givetvis att du får skatta enligt våra lagar.

Startar du aktiebolag och tar ut vinsten som aktieutdelning kommer du ner i skatt lite...

patrikweb 2014-07-29 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495438)
Angående $15K / 150Tskr
Är det per överföring eller räknar dem ihop allt, jag frågade en lärare inom redovisning om just denna fråga och han sa att man kunde överföra under $15,000 usd hur många ggr man ville.

En enkel lösning för ovannämnda är att ha bankkonto på andras namn, familjen/vänner/partners det skulle nog höja gränsen ganska enkelt.

Tack för lån av företag, funderar själv på att starta företag utanför Sverige men det är svårt att lita på andra så som mellanhänder, plus det att man måste nog resa till det landet och ha koll på allt så att man inte blir lurad, bara det skulle kosta mycket i rese kostnader och liknande.

Jag kommer att betala folk som jobbar för mig över 50,000kr inom 3 månader. Kanske smartast att sköta det hela genom ett företag visa allt som utgifter och använda mig av paypal fakturering?

Har en känsla av att jag gör något fel hmmm :)

Kanske bör jag träffa en revisor eller liknande och få lite råd.

Fast lånar du andras konton i Sverige kommer dom begå ett brott. Även om det inte finns någon gåvoskatt i Sverige kan det ändå bli tjafs.

När jag sa att jag skulle låna ut företag så menar jag att du kan få en faktura utställd från företaget men du skriver valfritt eget konto att betala till. Flera av mina företag har 0% bolagsskatt eller behöver inte någon redovisning. Så spelar ingen roll för egen del så.

Många företag utomlands kan du starta utan behöva resa, är bankkonton du kan behöva resa för om du inte har bra bankkontakter.

Och om alla pengar kommer in i USD bör du ha ett USD konto som grund för slippa dåliga växelkurser och avgifter extra.

Lindalicious 2014-07-29 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av CotopaXi (Inlägg 20495439)
Så du vill skatta men inte så mycket som du borde enligt Sveriges lagar?

Jag tänker till skillnad från andra i tråden inte uppmuntra några olagligheter. Istället skulle jag rekommendera frilansfrilans eller liknande, varför litar du inte på dessa tjänster? Detta innebär dock givetvis att du får skatta enligt våra lagar.

Startar du aktiebolag och tar ut vinsten som aktieutdelning kommer du ner i skatt lite...

Att starta företag och skatta i Sverige är det bästa man kan göra om man vet vad man gör eller har en revisor som är extremt bra. Men för den som inte vet mycket (som jag) så förlorar man bara på det i form av 50% eller mer pengar som försvinner.

Det blir också svårt när det inte är stadiga inkomster, kan bli hur som helst för mig ena stunden mycket pengar nästa stund ingenting. Då kan man inte använda sig av "utgifts fältet" för hyra av kontor, företagsbil och liknande som är fördelen av att skatta.

Det är som ett konsult jobb, sker bara ibland.

KristianE 2014-07-29 17:01

Så trådstartaren har tänkt att ta emot ca 200.000 kr (en årslön för många ungdomar) helt privat utan att betala en krona i skatt. Och försöka dölja detta för SKV?

Fullständigt idiotisk tråd. Bara att låsa.

patrikweb 2014-07-29 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495441)
Att starta företag och skatta i Sverige är det bästa man kan göra om man vet vad man gör eller har en revisor som är extremt bra. Men för den som inte vet mycket (som jag) så förlorar man bara på det i form av 50% eller mer pengar som försvinner.

Det blir också svårt när det inte är stadiga inkomster, kan bli hur som helst för mig ena stunden mycket pengar nästa stund ingenting. Då kan man inte använda sig av "utgifts fältet" för hyra av kontor, företagsbil och liknande som är fördelen av att skatta.

Spelar ingen roll hur bra revisor du har, du kommer ändå få extrem hög skatt i Sverige. Är väldigt lite avdrag du kan göra för tjäna på det i verkligheten om det ska vara helt lagligt.

Du får inte ens ge dig eller dina anställda gratis frukost utan det ska förmånsbeskattas.

Och består din verksamhet till 100% med utländska kunder i USD eller EUR så är det negativt ha företaget i Sverige skulle jag säga.

Lindalicious 2014-07-29 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495443)
Och består din verksamhet till 100% med utländska kunder i USD eller EUR så är det negativt ha företaget i Sverige skulle jag säga.

Allt sker utanför Sverige, förstår inte varför det skall vara så hög skatt kanske dags att flytta till något skatte paradis.

Lindalicious 2014-07-29 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20495442)
Så trådstartaren har tänkt att ta emot ca 200.000 kr (en årslön för många ungdomar) helt privat utan att betala en krona i skatt. Och försöka dölja detta för SKV?

Fullständigt idiotisk tråd. Bara att låsa.

200,000kr av vilket över hälften är utgifter.

CotopaXi 2014-07-29 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495441)

Om du inte har räknat med att behöva skatta på vinsten när du la offerten för jobbet har du tänkt väldigt tokigt. Du bedriver uppenbarligen näringsverksamhet. Starta firma eller använd en tjänst för att fakturera via deras f-skatt. Simple as that. Lägg på 50% mer marginal nästa gång...

De metoder som involverar att försöka slippa undan att skatta hör verkligen inte hemma på detta forum.

patrikweb 2014-07-29 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495444)
Allt sker utanför Sverige, förstår inte varför det skall vara så hög skatt kanske dags att flytta till något skatte paradis.

Med ett komplex upplägg kan du ha företag utomlands och få 0-10% bolagsskatt helt lagligt och ändå komma förbi svenska CFC regler.

Men bor du i Sverige kommer du inte undan inkomstskatt eller kapitalskatt lagligt, där måste du då flytta om du vill ha det lagligt. Om du inte vill resa med väskor med pengar efter varje semester.

patrikweb 2014-07-29 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av CotopaXi (Inlägg 20495447)

De metoder som involverar att försöka slippa undan att skatta hör verkligen inte hemma på detta forum.

Med komplexa upplägg och sådant kan man komma undan skatt helt lagligt eller alla fall i bra nivå på gråzone.

CotopaXi 2014-07-29 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495450)
Med komplexa upplägg och sådant kan man komma undan skatt helt lagligt eller alla fall i bra nivå på gråzone.

De metoder som trådskaparen har föreslagit till sig själv ligger långt utanför denna gråzon och komplexa upplägg lär knappast vara aktuellt då trådskaparen inte ens verkar anse sig ha kunskaper för att starta en enkel enskild firma.

KristianE 2014-07-29 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495445)
200,000kr av vilket över hälften är utgifter.

Som är fullt avdragsgilla vid en seriös och laglig verksamhet. Ska du köra allt svart får du skylla dig själv den dagen SKV hittar denna tråd och lägger på 56% + skönstaxering på ytterligare 40%. Du kommer dock inte åka i finkan p.g.a. en EU-dom nyligen.

Lindalicious 2014-07-29 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av CotopaXi (Inlägg 20495447)
Om du inte har räknat med att behöva skatta på vinsten när du la offerten för jobbet har du tänkt väldigt tokigt. Du bedriver uppenbarligen näringsverksamhet. Starta firma eller använd en tjänst för att fakturera via deras f-skatt. Simple as that. Lägg på 50% mer marginal nästa gång...

Har hört att tjänster som låter en fakturera inte är pålitliga hörde lite dåliga saker om ett sådant företag, så räknar med att det kan vara svårt att lita på dessa företag. Men jag kan ha fel, bara rykten.

Förstår det att man inte kan diskutera skatteflykt, vilket inte är syftet. Vill få mer information om alternativa metoder.

Det kan inte vara olagligt att flytta till ett annat land där man betalar mindre skatt. Och beloppen jag nämnt är eventuella belopp, kanske jag inte får dem alls eller så öppnar jag konto i ett annat land :D

Hade jag redan fått pengarna och sedan frågat, då hade det varit olagligt och fel enligt vissa som gillar att betala skatt.

Tycker personligen skatt är bra då vi slipper betala för sjukvård och liknande, men 20% vore ok inte 50%. Särskillt inte för småföretagare, hade inte spelat någon roll om man hade ett företag som omsatte tiotalsmiljoner per år genom lokala intäkter (inom Sverige), då kan man skatta 50% utan att tänka så mycket på det.

Tror forumet är indelat i 2 grupper, dem som gillar att betala skatt och dem som inte gör det. :D

Lindalicious 2014-07-29 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20495453)
Som är fullt avdragsgilla vid en seriös och laglig verksamhet. Ska du köra allt svart får du skylla dig själv den dagen SKV hittar denna tråd och lägger på 56% + skönstaxering på ytterligare 40%. Du kommer dock inte åka i finkan p.g.a. en EU-dom nyligen.

Då får det bli ett annat land med företag i det landet, kan inte tvingas skatta då.

Men det där med "köra svart" är det jag inte vill göra, jag vill att det går rätt till, det är anledningen bakom denna tråd.

Kan inte mycket om företagande så tänkte kanske jag får bra en bra lösning på hur man kan göra i Sverige.

Hade jag tänkt köra svart hade jag inte startat denna tråd.

CotopaXi 2014-07-29 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495454)
Tror forumet är indelat i 2 grupper, dem som gillar att betala skatt och dem som inte gör det. :D

Ingen gillar att betala skatt, men den höga skatten är en konsekvens av att vi väljer att bosätta oss i det här landet, det är liksom inte frivilligt.

Lindalicious 2014-07-29 17:37

Men om jag frågar så här:

Hur mycket behöver jag skatta 20%-35%? på $35,000 om säg bara $15,000 är vinst?

Har ingen koll alls, och om det räcker med säg 25% så kanske jag kan få denna kund att lägga det på summan, då han insisterar på att kunna visa det som utgift i sitt företag.

Har inte ens koll på om jag måste skatta för allt eller endast vinsten.

CotopaXi 2014-07-29 17:38

Citat:

Tycker personligen skatt är bra då vi slipper betala för sjukvård och liknande, men 20% vore ok inte 50%. Särskilt inte för småföretagare, hade inte spelat någon roll om man hade ett företag som omsatte tiotalsmiljoner per år genom lokala intäkter (inom Sverige), då kan man skatta 50% utan att tänka så mycket på det.

Jag är av samma åsikt, arbetsgivaravgiften för företag med upp till x anställda bör sänkas, (gärna för alla företag). Tyvärr är politikerna inte av samma åsikt så det är bara att snällt betala eller flytta utomlands.

Jag är själv egenföretagare utan anställda som ger i runda slängar 50% av min vinst till staten.

CotopaXi 2014-07-29 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495457)
Har inte ens koll på om jag måste skatta för allt eller endast vinsten.

Endast vinsten. I en enskilt firma betalar du inkomstskatt och arbetsgivaravgift på vinsten. Du kan räkna att detta är c:a 50% i runda slängar om du är över 26 år.

patrikweb 2014-07-29 17:46

50% är snällt räknat om man har en låg inkomst, 80%+ totalt i skatt i slutändan med alla skatter som finns i Sverige om man har mycket pengar.

Betalar knappt 2000EUR om året för privatsjukvårdsförsäkring och då en internationell som gäller hela världen exklusive USA på privatsjukhus. Och ger full vård även för cancer, hiv samt tandvård etc.

Så föredrar bo i värmen med över 300 soldagar än över 2 miljoner skatt per år i Sverige som man får bajs för och värdelös sjukvård.

Så mer värt flytta från Sverige om man är mer än en slav.

KristianE 2014-07-29 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495455)
Då får det bli ett annat land med företag i det landet, kan inte tvingas skatta då.

Men det där med "köra svart" är det jag inte vill göra, jag vill att det går rätt till, det är anledningen bakom denna tråd.

Kan inte mycket om företagande så tänkte kanske jag får bra en bra lösning på hur man kan göra i Sverige.

Hade jag tänkt köra svart hade jag inte startat denna tråd.

Då är det bara att flytta ut och få detta klart innan du får betalt för ditt jobb. Dock kan SKV hävda att du bott i landet när du utfört arbetet och medvetet fördröjt utbetalningen så du skulle hinna flytta utomlands.

= Skatt + skönstaxering.

Och du, det åligger dig att kunna bevisa din oskuld. Vid skattebrott är det omvänd bevisbördan. SKV behöver inte visa mycket mer än denna tråd.

Du kan liksom inte välja hur mycket skatt du vill betala. Du får betala precis samma som alla andra. Om det är 15000 USD i vinst och du har ett AB så betalar du 22% bolagsskatt på dessa pengar. Vill du ha ut lite pengar i handen gör du en aktieutdelning på under ca 150.000 kr per år och betalar endast 20% skatt på utdelningen.

Väljer du att betala ut lön istället för aktieutdelning så betalar du först arbetsgivaravgift på ca 15-31% beroende på ålder och sedan vanlig inkomstskatt på ca 30%. Eftersom löner är avdragsgilla så betalar du ingen bolagsskatt i detta upplägg.

Lindalicious 2014-07-29 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av CotopaXi (Inlägg 20495459)
Endast vinsten. I en enskilt firma betalar du inkomstskatt och arbetsgivaravgift på vinsten. Du kan räkna att detta är c:a 50% i runda slängar om du är över 26 år.

Ok så om hela summan är $35,000 och vinsten $15,000 då måste jag betala i skatt $7,500 vilket är 50% av $15,000.

$7,500 motsvarar 21%-22% av $35,000 vilket inte är så farligt, kan nog få kunden att gå med på detta att han lägger på $7,500 på $35,000, på detta vis slipper jag skatta helt och hållet.

Är detta ok? :)

patrikweb 2014-07-29 17:50

Skatteskulder preskriberas efter 5 år om SKV inte aktivt håller skuld i liv. Har man inga inkomster eller tillgångar i Sverige så kan dom hitta på valfri tax eller skönstaxering utan kunna få in något.

Visst du hamnar hos KFM och får betalningsanmärkning men har man ändå inte tänkt vara kvar i Sverige spelar ju ingen roll kanske.

patrikweb 2014-07-29 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495462)
Ok så om hela summan är $35,000 och vinsten $15,000 då måste jag betala i skatt $7,500 vilket är 50% av $15,000.

$7,500 motsvarar 21%-22% av $35,000 vilket inte är så farligt, kan nog få kunden att gå med på detta att han lägger på $7,500 på $35,000, på detta vis slipper jag skatta helt och hållet.

Är detta ok? :)

Nu hänger jag inte med? Du slipper inte skatta för kunden väljer betala dig mer :P Det enda som händer då är att din vinst blir högre och får betala större summa i skatt :P

Lindalicious 2014-07-29 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20495464)
Nu hänger jag inte med? Du slipper inte skatta för kunden väljer betala dig mer :P Det enda som händer då är att din vinst blir högre och får betala större summa i skatt :P

Tänkte om jag kunde få kunden att betala extra och därmed betala skatten åt mig.

Men du har rätt det blir som större vinst.

Det är ju heltidsjobb det här med skatter.

KristianE 2014-07-29 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495466)
Det är ju heltidsjobb det här med skatter.

Inte alls. Ditt bokföringsprogram sköter detta åt dig. Du får t.o.m. en färdigifylld exakt kopia av skattedeklarationen som du bara skriver av fält-för-fält (3-4 st) online hos SKVs deklarationstjänst.

Däremot om du ska fuska eller hålla på med gråzoner så är det defintivt en heltidssyssla och därför finns det skattejurister för detta.

Lindalicious 2014-07-29 18:11

Skattejuristerna, vem jobbar dem åt, fuskarna eller skatteverket?

patrikweb 2014-07-29 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20495469)
Skattejuristerna, vem jobbar dem åt, fuskarna eller skatteverket?

Sig själva, tar flera tusen per timme och deras svar är kanske :) skattejurister är ofta värdelösa för vanligt folk eller små företag. Vill du dom ska hjälpa dig på riktig så krävs det väldig stor plånbok.

Alex 2014-07-29 18:48

Eftersom att du har utgifter till vad jag förmodar är underleverantörer så är det bästa du kan göra att starta ett eget företag. Skatteverket har kvällskurser i hur det går till som är gratis att medverka i. Har du tur kan du dessutom söka starta-eget-bidrag. Det finns inga nackdelar med att ha ett företag, bara möjligheter.

Om du betalar en underleverantör med redan skattade pengar måste det företaget ändå betala moms på beloppet. Du kommer liksom inte undan.

Ta hjälp av en vän som är företagare, jag kan nästan garantera att du har någon och fråga hur han/hon sköter sina fakturor.

Lindalicious 2014-07-29 19:04

Tack Alex, jag får väl konsultera med en bra revisor angående detta.

Är nog värt ett par tusen kronor i rådgivning, så att jag inte får problem senare.

Adestro 2014-07-30 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20495467)
Inte alls. Ditt bokföringsprogram sköter detta åt dig. Du får t.o.m. en färdigifylld exakt kopia av skattedeklarationen som du bara skriver av fält-för-fält (3-4 st) online hos SKVs deklarationstjänst.

Skriva av fält-för-fält? Bara att ladda upp en .sru fil så är det klart. :) Funkar dock ej med momsdeklarationen sist jag kollade.

KristianE 2014-07-30 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20495541)
Skriva av fält-för-fält? Bara att ladda upp en .sru fil så är det klart. :) Funkar dock ej med momsdeklarationen sist jag kollade.

Helt rätt, men jag orkade inte redigera inlägget igår. Det skulle antagligen bli för komplicerat för trådstartaren.

Conny Westh 2014-07-30 21:13

Citat:

Har hört att tjänster som låter en fakturera inte är pålitliga hörde lite dåliga saker om ett sådant företag, så räknar med att det kan vara svårt att lita på dessa företag. Men jag kan ha fel, bara rykten.

Förstår det att man inte kan diskutera skatteflykt, vilket inte är syftet. Vill få mer information om alternativa metoder.

Det kan inte vara olagligt att flytta till ett annat land där man betalar mindre skatt. Och beloppen jag nämnt är eventuella belopp, kanske jag inte får dem alls eller så öppnar jag konto i ett annat land :D

Hade jag redan fått pengarna och sedan frågat, då hade det varit olagligt och fel enligt vissa som gillar att betala skatt.

Tycker personligen skatt är bra då vi slipper betala för sjukvård och liknande, men 20% vore ok inte 50%. Särskillt inte för småföretagare, hade inte spelat någon roll om man hade ett företag som omsatte tiotalsmiljoner per år genom lokala intäkter (inom Sverige), då kan man skatta 50% utan att tänka så mycket på det.

Som andra skrivit så är det bästa att starta ett nytt aktiebolag i Sverige.

Bolaget fakturerar din kund. och du får göra avdrag från de 200 KSEK med alla kostnaderna, du kan ta ut en del som lön och sätta av 35% av bruttolönen som tjänstepension och endast betala särskild löneskatt ca 24,26% i stället för 31,42% arbetsgivaravgifter.

Bolagsskatten blir bara 22% av vinsten.

Vill du absolut inte starta eget aktiebolag så finns i princip bara frilansfinans och liknande bolag kvar, men de är bra alternativ tycker jag.

Är du osäker så kan du dela upp beloppet så du skriver flera mindre fakturor.

Virtual Office 2014-07-30 21:25

Du bör använda en av dessa varianter:
http://www.frilansfinans.se/
https://www.coolcompany.se/
http://bolagskraft.se/

och bolagskraft är de som låter dig göra avdrag 100% i enlighet med eget AB därför rekommenderar jag dem i första hand

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson