![]() |
City Network, när blir er kontrollpanel bättre?
Hela sommaren har City Networks kontrollpanel varit segare än sirap. Ett klick, vänta 1-2 minuter, ett klick, vänta 1-2 minuter osv.
Värst är det under Fakturering->Abonnemang och hanteringen av domäner. Nu har jag suttit i 40 minuter och lyckats radera fyra domäner. Fyra. Ni gör uppgraderingar för att det ska bli bättre men det blir inte bättre. Eller är ni på semester och väntar in hösten? Det börjar låta som Binero-migreringen som tog flera år för vissa innan det hände något. Eller är det helt enkelt så att ni struntar i att göra kontrollpanelen snabbare? Finns det ekonomisk vinning i att ha en långsam kontrollpanel? |
Jag har slutat bry mig. Jag har insett att jag inte får mer för pengarna ;)
Prova du oxå, eller byt.. |
Hej! Du har helt rätt i att vissa delar fortfarande är extremt sega (fakturasidan som du säger). Vi gjorde en uppgradering i slutet av juni som ironiskt nog skulle ta bort väldigt mycket buggar (och har gjort så också) men skapade felaktigheter som gjort delar av panelen svårjobbade. Vi har sedan dess jobbat hårt med att avhjälpa detta.
Ja - vi kommer med regelbunda uppdateringar för att se till att detta jobbas bort så snabbt som möljigt. Vi jobbar vidare med vår leverantör Atomia för att få till förbättringarna så fort som möjligt. Redan nu om 30 minuter skall vi göra ytterligare en uppdatering. Så semester får det bli när vi har tillfredställande prestanda så våra kunder absolut inte behöver ta 40 minuter för att radera några domäner. Tack för ditt tålamod! |
johan1234:
Varför gav ni er ens på Atomia när ni redan visste om alla problem man får? Binero hade redan försökt köra panelen i något år innan ni försökte er på den. Det var ingen hemlighet vilka problem Binero hade. |
Massor av anledningar Kristian. För fyra-fem år sedan när vi testade Plesk och C-panel hade de svårt att köra alla tjänster distribuerat tex. Något som var ett grundkrav. Utan lastbalansering/klustrade lösningar är det svårt att få de lösningar vi önskar köra. De andra körde gärna allt på en box och kopplar du större mailsystem till det så fanns det ej stöd att ta in det heller i distribuerad form. Andra grundkrav som full stöd för att varje kunde skulle kunna, i varje sajt, kunna välja Windws, Linux mm - ja listan var lång. Personligen gillar jag skarpt att de är svenska. Stödjer gärna svenska och europeiska bolag om vi kan. Atomia har mognat även om en uppdatering kan gå galet - vilket vi tror kan hända den bästa. Finns självklart massor för dem att göra vidare...
De som kört de andra systemen vet att de är långt från perfekta. ;-) Vi har onekligen vår beskärda del av jobb dock. |
Herrejävlar, mitt hat för city network har blivit så stort denna sommaren att jag knappt kan läsa deras namn utan att börja koka av ilska. SÅ JÄVLA KASST! ALDRIG I HELA MITT LIV KOMMER JAG ATT GÅ NÄRA CITY NETWORK IGEN.
Har fått upp detta de senaste timmarna när jag har försökt logga in: http://i.imgur.com/XWnUVYH.jpg Aldrig igen, ALDRIG ALDRIG ALDRIG. |
Hej Epik - kan förstå dig fullständigt. Vet inte varför du får detta. Vi har haft stora problem men sedan ca 2 veckor sedan började det lossna efter ett långt arbete med förbättringar.
Kan du PMa mig någon form av info så vi kan titta på det? Tack för tålamodet. |
HAHAHA, CN borde kanske börja om från 0 och göra något som funkar, för mycket trådar om dessa nu.
|
Citat:
Är det inte bättre att ni börjar kolla på ett annat system i stället? |
x264 - Onekligen har vi haft många tankar genom all övertid och problematik. Dock är detta mycket långsiktiga satsningar och inget som man svänger över en natt. Vi tror på det i det långa loppet och ser detta som ett stort hack. Uppgraderingar kan gå fel - denna gick fel men har tagit för lång tid att fixa. Idag har en stor del av den riktiga segheten försvunnit (även om det kan bli än snabbare) men vi jobbar fortsatt med en del saker.
Vi har även en del mailkö som många har blivit frustrerade över. Vi har som mål att hålla 2h som max tid innan man får svar. Det har gått dagar i vissa fall - som även det har tagits upp här. Vi jobbar nu på att få ner detta och jag räknar med att vi snart är nere på normala nivåer. |
Kontrollpanelen fortfarande jätteseg. Var ligger flaskhalsarna?
Förra kontrollpanelen gick ju iallafall att arbeta i. Som utvecklare funderar jag över om ni inte kunde reverta er uppdatering och göra klart den innan ni går över och använder Atomia? Nåt i Atomia Skalar ju inte alls bra, den saken är säker. Att det tar nästan 5 minuter att komma nånstans väger inte upp fördelarna. Snart blir det att gå över till annat hosting bolag om inte dessa slöa saker blir bättre. |
Mailade den 12/8 och frågade varför min ÅF-länk inte fungerar. Fortfarande inte fått något svar. Nu äntligen verkar den fungera men visar ett paket som heter "Guld" och har 3gb istället för deras normala 250. Vågar inte lägga beställning än då det känns alldeles för ostabilt.
Haft samma problem som OP att det fanimej tar minuter att gå in på en faktura eller radera en domän. Känns som ganska basicgrejer som normalt sett borde flyta på bra. Har varit så här i månader. |
Har haft samtal med samma person vid 4 tillfällen kring felaktiga fakturor och det går sådär. Har personalen börjat tappa hoppet tro. Efter så stora problem som fortfarande består så är det av största vikt att man sätter in alla resurser man har.
|
Fick en faktura som innehöll samma domän på två rader. Det korrigerades och en ny faktura sändes. Den i sin tur innehöll domäner som jag raderat ur mitt CN-konto.
Nu är jag snart klar med flytten av alla domännamn från CN till Loopia. Tyvärr, men det här håller inte längre. Jag kommer inte att förnya mitt webbhotellskonto. |
Citat:
Men nog om det. Min fråga och fundering, eftersom de är så missnöjda med Atomia och där det kantas av strul som aldrig åtgärdas så skulle jag vilja höra vilja konkurrenter det finns inom området? |
Citat:
|
En liten uppdatering från oss på City i denna diskussion. Utan tvekan har det varit en tuff juli och augusti för oss. Som alla här vet gick en uppdatering inte som den skulle - och skapade flaskhalsar som påverkade våra system i en större utsträckning. Inte bara segt för användare och administratörer - viss funktionalitet slutade också att fungera. Det drog ut på tiden (flera veckor) innan vi hade helt grepp om lösningar som måste till. Något som skadade våra kunder och oss under denna tiden. Vi ber ödmjukast om ursäkt till de som på ett eller annat sätt kan ha kommit i kläm.
Som det ser ut nu har vi det under kontroll systemmässigt men kommer jobba vidare aggresivt för att inte bara få OK prestanda i kontrollpanelen - utan bra prestanda för alla kunder. En hygienfaktor vi inte har nått fram till men hoppas göra under året. Det finns även andra fel som vi betar av men situationen är klart bättre generellt sett. jeja2000 - vi har använt Atomia i fyra år snart. Så det var inte så att vi i denna uppdateringen "gick över" till Atomia. Håller annars med - segheten är inte acceptabel och väger tungt mot de fördelar vi har i detta systemet. Vi tror dock att redan nu kommer du se en snabbare panel men vi har klart en bit att vandra. altruixm - väldigt ledsen att höra detta. Hör av dig om vi kan hjälpa dig med flytten eller på något annat sätt bistå dig. Pixelstorm - tror du märker att fakturor mm får du upp klart snabbare. Skall kolla detta med paketet också asap. Du har helt rätt - basic-saker som bara skall funka och det snabbt. Ingo - du och jag har haft en del dialoger och som du vet pushar vi hårt för domänbiten du nämner ovan. Som jag nämnde till någon tidigare så utvärderade vi Plesk och C-panel och ingen av dem (2009) kunde köra distribuerade system på det sättet vi önskade (då i alla fall) och det var grundläggande för oss. Driften är av sajterna i sig är om möjligt än viktigare än kontrollpanelen i sig och lastbalansering, klustring mm är då vitalt. Gärna över flera hallar och även orter. Generellt sett får både vi och Atomia ta kritik för att vi inte fått till saker snabbare under sommaren. Det jag kan säga är att vi är 100% dedikerade till att inte bara lösa problem som uppstått utan leverera på en riktigt hög nivå och tillbaka till servicenivåer och svarstider som vi tror är bland de bästa i branschen. Tack igen för tålamodet genom de senaste veckorna tuffa problematik. Hoppas fö att ni alla har njutit av den underbara sommaren som Sverige har bjudit på denna gång. |
Fast johan1234, när det ändå nämnts faktura nått inlägg uppåt.
Jag har i över 3 år påpekat för både dig och er support att ni måste se till att fixa fakturorna för ÅF. Fortfarande efter 3 år får jag fakturor på mitt ÅF konto, UTAN hänvisning till vilken kund den avser samt att de är på fel pris, så i morgon måste jag åter igen sätta mig och tillbringa iaf 20-30 min i telefon inkl. kö tid med er support, så dom får leta upp vilken kund det är, korrigera fakturan och åter igen skicka ut en manuellt på korrekt belopp. Ni har sagt att ni legat på Atomia om detta och jag har full förståelse ifall ÅF delen inte vart prio 1 med tanke på de problem Atomia har i kontrollpanelen. MEN en fix för detta måste dom väll kunna ordna upp, hur svårt skall det vara att få in på fakturan ÅF-nr (idag mitt kund nr som visas) samt kund nr på den kund som den faktiskt avser samt att lyckas rätta till så fakturorna blir på rätt belopp? |
AndersN - önskar jag kunde säga något annat än att jag kan bara hålla med dig. Det är ett flertal saker som känns som bagateller att fixa - likt den ovan som vi väntat alldeles för länge.
Jag har skrivit om denna punkt specifikt till vår leverantör och hoppas det innebär att den tas upp igen och vi får rätsida på det en gång för alla. Tack för att du tog upp igen. |
johan, ni har väldigt bra priser. Men ni kanske skulle lägga på några kronor per domän/paket för att anställa några fler. Jag tror existerande kunder inte skulle ha något emot det, speciellt om förbättringar sker. Jag är nog inte ensam när jag säger att jag gillar låga priser....men betalar gärna extra för bra support och fungerande system.
|
amagab - tack för rådet. Det är absolut en tanke...
Dock så tror jag alla vi "drift"-företag har väldigt svårt att bemanna för just större incidenter. Dvs man måste då ligga på kostnader som inte är effektiva vid normaldrift så att säga (tänk på att något sådant här händer kanske en gång var 3:e år eller färre). Konkurrensen är stor. Det innebär nog att alla får väldiga supportproblem vid stora incidenter. Vi har haft väldigt få klagomål de senaste åren på just support. Tvärtom tror jag det är något som uppskattats. Om du kollar [vår blogg] så har vi (taskig timing jag vet - den låg schedulerad under sommaren) gått ut med den kundundersökningen som gjordes precis innan sommaren och där kan man nog inte vara annat än nöjd som företag. Hade den gjorts nu direkt efter att vi hade problem med kontrollpanelen så hade det sett annorlunda ut. Men innan sommaren representerar vårt "normal-läge" så att säga. Den sekunden problem uppstår tar det inte lång tid innan den "känslan" försvinner som vi alla vet. Vi får hoppas vi kan jobba tillbaka den känslan. Tack för råden - det lär diskuteras här. ;-) |
Man kan inte ha beredskap för värsta tänkbara scenario. För företag är det helt enkelt en ekonomisk omöjlighet, för offentlig verksamhet så är det få som är villiga att betala. Inte ens sjukvården har en sådan bemanning. Råkar vi ut för krig eller en större smittspridning av något slag så finns det inte ett sjukhus i världen som har tillräcklig bemanning.
|
tartareandesire> Absolut rätt! Men man kan sätta in extra folk då det behövs. Det kanske borde finnas en bemanningspool för webbhotell. :-)
|
Även jag funderar faktiskt vad som hänt med supporten, har problem med att fakturor inte markeras som betalda och mailade om detta den 23/8 och även den 28/8, ännu inget svar, antar det är mycket att stå i just nu, men tystnaden känns inte helt förtroendeingivande.
|
Mitt förra inlägg var såklart en felpostning, skulle egentligen ha postats i tråden "City networks kundtjänst verkar ha tagit semester", men jag hittar inget sätt att varken redigera eller ta bort mitt inlägg så det får väl stå kvar här då, tråden handlar ju iallafall om City Network :)
|
Ishra - jag önskar du kunde se vårt kontor. Fullt med folk som jobbar häcken av sig. Alla jobbar övertid tills vi är i normalt läge igen. Vi kämpar så ögonen rinner. :-) Det börjar ljusna men vi har en bit kvar.
Tack för tålamodet. |
4 telefonsamtal och 3 mejl för att köpa en domän till en av våra kunder och det är fortfarande inte fixat!!! skämtar ni eller???
|
Citat:
|
Vad är det med CN på helgerna?! Så fort det blir lördag fungerar inget längre. Just nu tar det flera minuter att logga in i mysql-panelen! Då har inte ens alla ikonerna laddat klart..
|
Är nog en attack på G. Mina sidor och mejl fungerar inte.
|
Vi har haft en DDoS-attack för en stund sedan (info om det finns på cnstatus.com). Det är dock ingenting som legat nere, men prestandan kan så klart bli lite lidande under en pågående attack.
Däremot så har vi tillfälligt en en ganska aggresiv nivå av filtrering för vår trafikfiltrering vilket kan temporärt blockera även några få legitima anslutningar i en del fall. De har då trafikmässigt sett liknat attackmönstret väldigt mycket. |
Kan inte city network använda typ cloudflare eller något, för de ska väl sluka DDoS-attacker?
Eller är jag ute och cyklar nu? |
Citat:
|
Citat:
Det där meddelandet ser jag stup i kvarten när jag försöker logga in på kontrollpanalen. Väldigt frekvent även på vissa sidor på mina webbplatser som hostas hos CN. |
x264: Du kan använda cloudflare för din egen sajt, men cloudflare är inte en tjänst som särskilt enkelt kan implementeras av en hostingleverantör. Dessutom tar inte cloudflare hand om ddos-attacker, vi har sett många ddos-attacker som cloudflare bara släppt rakt igenom.
leonard, lidback85: Vad gäller kontrollpanelen så kan de felmeddelandet dyka upp då och då tyvärr. Vi arbetar fortfarande (som vi gjort sedan länge) med att åtgärda de fel/buggar som finns i kontrollpanelen. Det bör däremot inte visas om man försöker komma åt en webbsajt som ligger i vår delade miljö så länge inte ett fel uppstått (t.ex. PHP-fel). Händer det ofta eller går att reproducera enkelt så kontakta gärna vår support med vilken sajt det gäller och exempel på tidpunkter det skett så kan vi kontrollera i loggarna vad det är som gör att sajten ger felmeddelande. |
Citat:
Tänkte mer att ni skulle använda t.ex. cloudflare för er kontrollpanel eller dylikt. men det kanske inte är så bra som det låter |
Jag vet inte om det bara är jag, men så fort en exception eller Fel inträffar i de applikationerna jag skapat lagras info om felet i databas, skulle inte det funka att lägga till i databasen skapas en fil på servern med information om vad som gick fel och vilka data som användes.
Skulle det mot förmodan inte filen kunna skapas skickas ett mail till mej med information om hur felet uppstod. Det mesta går ju att ordna med bra try-catch implementationer. Då hittar ni ju buggarna ganska fort. Alla vet ju att det tar tid att lyckas reproducera buggarna och hitta felet. Men med metoden ovan så hittas en stor del per automatik. |
Ny attack igen?
Ingenting funkar just nu.. :confused: |
Har varit så i en timme nu ungefär.
|
Ja man har bekräftat att det är en ny attack, troligen DDoS.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson