WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Går ej att vitlista avsändare hos CN (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062370)

altruixm 2014-07-22 21:48

Går ej att vitlista avsändare hos CN
 
Jag har ett certifikat som ska förnyas och har i ett par dagar försökt att få igenom ett mail för reset av lösenordet till kontot. Jag blev ombedd att be min host att vitlista en avsändare men "Johan" på City Network svarade: "Vi har tyvärr inte någon möjlighet att vitlista adresser i vårt mailsystem."

Loopia har en funktion som erbjuder vitlistning. Varför klarar inte CN av det?

AndersN 2014-07-22 23:00

Låter ju väldigt konstigt.

Är det Johan H du vart i kontakt med eller?
Han brukar ju kunna trolla rätt bra i deras system.

altruixm 2014-07-22 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av AndersN (Inlägg 20495125)
Låter ju väldigt konstigt.

Är det Johan H du vart i kontakt med eller?
Han brukar ju kunna trolla rätt bra i deras system.

Ingen aning vilken av alla Johan det var som svarade mig.

AndersN 2014-07-22 23:35

Skicka ett PM till johan1234, låt han dubbelkolla.
Tyvärr har inte deras 1:st line full koll ibland, vet inte hur många Johan som jobbar där, jag känner till 2st.

crazzy 2014-07-23 00:04

Vi är 3st Johan på City Network än så länge :)

Det stämmer tyvärr att vi inte har några möjligheter att vitlista adresser som så i vårt nuvarande mailsystem. Men om det är ett legitimt mail som blockerats av spamfiltret så behöver ju spamfiltret ses över lite. Skicka mig ett PM med avsändare, mottagare och tidpunkt i så fall så kikar jag på varför det blockerades och vad som bör ändras i regelverket.

// Johan Hedberg

altruixm 2014-07-23 14:34

Nu har jag haft kontakt med Mattias och Dennis under dagen samt fått veta att mailet fastnade i spamfiltret på grund av en kombination av:
Citat:

FROM_EXCESS_BASE64=1.5
From: base64 encoded unnecessarily
https://wiki.apache.org/spamassassin..._EXCESS_BASE64
http://www.informit.com/articles/art...76874&seqNum=7

LOW_PRICE=1.464
The e-mail contains the phrase "Lowest Price".

MISSING_MID=1.5
Missing Message-Id: header
https://wiki.apache.org/spamassassin/Rules/MISSING_MID

HTML_FONT_FACE_BAD=0.981
http://fixmyspam.com/rules/HTML_FONT_FACE_BAD

MIME_HTML_ONLY=0.723
Message only has text/html MIME parts
Indicates the message lacks the plain text alternative part.
http://wiki.apache.org/spamassassin/...MIME_HTML_ONLY
crazzy har fått ett PM.

x264 2014-07-23 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20495150)
Nu har jag haft kontakt med Mattias och Dennis under dagen samt fått veta att mailet fastnade i spamfiltret på grund av en kombination av:

crazzy har fått ett PM.


Härligt ändå att de verkar vara hajja på att hämta fram information om vad som är fel.

Har själv inte upplevt samma tur med supporten hos CN men men :)

altruixm 2014-07-23 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av x264 (Inlägg 20495175)
Härligt ändå att de verkar vara hajja på att hämta fram information om vad som är fel.

Har själv inte upplevt samma tur med supporten hos CN men men :)

Vi får se vad som händer efter detta. Jag måste kunna få legitima e-mail innehållandes lösenord till konton hos andra tjänsteleverantörer. CN sa att mailet har fastnat men de vill inte ändra sitt spamfilter så att mailet går igenom.

jeja2000 2014-07-24 12:39

Det har hänt oss också att mail fastnat från vanliga personer. Men de kan ju skicka ut mail som fastnat också. Det har de gjort när det krånglat för oss och det var ett offert relaterat mail.

Hade kunnat vara en del pengar som gått förlorade, men det löste dem.

altruixm 2014-07-25 10:15

Nu fick jag hjälp av Johan H och mailet kom igenom spamfiltret.

johan1234 2014-07-26 17:16

Vill bara tillägga att vi självklart jobbar med detta proaktivt och tar in information om ett legitimt mail faktiskt fastnar. Vi hamnade i en liten tuff situation med spamcop och var helt enkelt tvugna att göra än bättre i från oss. Vid något tillfälle har vi då gått över gränsen och legitima mail har uppenbarligen kunnat fastna. Det handlar självklart om väldigt få i relation till vad vi skickar - men det räcker att ett legitimt mail fastnar så är det ju kris för den personen. Balansgång som alltid.

altruixm - skulle det hända igen - tveka inte att skicka oss mailet så garanterar jag att vi tweakar vidare för att hitta den perfekta balansen.

Hoppas ni alla har en underbar sommar!

laststory 2014-07-28 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20495295)
Vill bara tillägga att vi självklart jobbar med detta proaktivt och tar in information om ett legitimt mail faktiskt fastnar. Vi hamnade i en liten tuff situation med spamcop och var helt enkelt tvugna att göra än bättre i från oss. Vid något tillfälle har vi då gått över gränsen och legitima mail har uppenbarligen kunnat fastna. Det handlar självklart om väldigt få i relation till vad vi skickar - men det räcker att ett legitimt mail fastnar så är det ju kris för den personen. Balansgång som alltid.

altruixm - skulle det hända igen - tveka inte att skicka oss mailet så garanterar jag att vi tweakar vidare för att hitta den perfekta balansen.

Hoppas ni alla har en underbar sommar!


Gäller erbjudandet om hjälp oss andra också? :)

Väntat över en vecka nu på hjälp eftersom ert spamfilter blockerar legitima mejl via Opencart.

johan1234 2014-07-28 14:50

Absolut. Vi har mailköer tyvärr då vi har haft lite av en "perfekt storm" med problem med vår kontrollpanel samtidigt som semestrar har slagit in. Vi har plockat in en hel del folk från deras semestrar men har ändå inte lyckats hålla våra mål om svarstider här i Juli...

KristianE 2014-07-28 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20495353)
Absolut. Vi har mailköer tyvärr då vi har haft lite av en "perfekt storm" med problem med vår kontrollpanel samtidigt som semestrar har slagit in. Vi har plockat in en hel del folk från deras semestrar men har ändå inte lyckats hålla våra mål om svarstider här i Juli...

Ett tips till nästa år kan vara att ha förändringsstopp Juni-Augusti som de flesta storföretag har.

AndersN 2014-08-05 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20495353)
Absolut. Vi har mailköer tyvärr då vi har haft lite av en "perfekt storm" med problem med vår kontrollpanel samtidigt som semestrar har slagit in. Vi har plockat in en hel del folk från deras semestrar men har ändå inte lyckats hålla våra mål om svarstider här i Juli...

Alltså jag gillar verkligen inte att ta detta publikt men känner att jag måste skriva av mig.

Jag har full förståelse för att det är semestertider m.m och jag känner väl till problemen kring Atomias KP och arbetet kring den då jag själv vart drabbad av det för några veckor sedan och mitt konto blev nedgraderat rakt av, detta löstes dock smidigt med hjälp av Johan C och några andra.

Men nu..
Skickade in ett supportärende den 31/7.
Har idag den 5/8 FORTFARANDE inte fått ett 1:a svar (förutom det autoskapade mail som man får direkt med ärende nr) från supporten. Loggar in i deras supportsystem och det är fortfarande unassigned. 5 dagar utan en 1:a kontakt, okej det har vart 1 helg med, men fortfarande 3 arbetsdagar...

Känns inte okej... :(

gotserved 2014-08-06 10:39

Skit företag, går inte att säga något annat.

ZynX 2014-08-06 10:44

Ja Atomia har blivit riktigt dåligt på sistone, haft ett par domäner hos citynetwork som är omöjliga att styra så valde att flytta dom för en tid sedan.

Nu har ju crystone även börjat migrera över till Atomia så som Binero och Citynetwork redan kör.

Webbhotell som jag vet om idag som inte har atomia är :

VirtualCenter.se
egensajt.se
oderland.se
surftown.se
fsdata.se

Sedan finns de säkert fler men dessa är de jag kommer att tänka på just nu.

Binero 2014-08-06 13:08

Atomia är inte perfekt, men har definitivt blivit bättre det senaste halvåret. Om webbhotellet i fråga dessutom har ett riktigt bra spamfilter och grym support är Atomias kontrollpanel inte ett dåligt alternativ.

MVH
Christer

johan1234 2014-08-06 16:56

AndersN - nej absolut inte ok. Önskar jag kan säga något mer än att problemen vi har haft har skapat extra långa köer i mailen under Juli och jag hoppas att vi betar av det här nu när vi är större styrka igen.

gotserved - bara nyfiken - du har bara sagt illa saker om oss - vare sig vi ha haft problem eller ej. Varför denna ilska mot oss?

När det gäller Atomia så går det åt rätt håll. Jag förstår att det låter väldigt motsägande med tanke på senaste månadens problem vi har haft. Men det är, i mina ögon, en isolerad uppgradering som gått väldigt fel. Generellt sett tror jag vi kommer få så både bättre funktionalitet och bättre kvalitet. Onekligen har vi lite att tänka på innan nästa uppgradering för denna kan man bara klassa som katastrofal. Även om vi har fler saker att rätta så har vi kommit långt och jag räknar med att det mesta är löst här i augusti.

Säger tack för det tålamodet de flesta har visat när vi har gått igenom denna uppgraderingen.

Tack.

AndersN 2014-08-06 20:06

Alltså jag har eg. inte nått emot CN, dessutom är deras support djävligt vass när man väl kommer förbi 1:st-line, problemet är att man ofta fastnar där och bollas mellan olika personer på 1st line.

zenda 2014-08-06 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20495949)
gotserved - bara nyfiken - du har bara sagt illa saker om oss - vare sig vi ha haft problem eller ej. Varför denna ilska mot oss?

Tycker inte ni behöver ta det personligt. Gotserved har varit snabb tidigare och döma ut företag med vad han kallar bristande resurser men visat sig ganska snabbt att man kanske bör ha koll på sina egna grejer först.

Önskar er all lycka till med de ev problem ni har just nu (tyvärr ej insatt exakt vad det gäller). Bara att ni tar er tid och svara i forumet visar att ni gör ert yttersta. Alla leverantörer har/kommer att ha sina problem.

oderland 2014-08-06 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20495939)
Atomia är inte perfekt, men har definitivt blivit bättre det senaste halvåret. Om webbhotellet i fråga dessutom har ett riktigt bra spamfilter och grym support är Atomias kontrollpanel inte ett dåligt alternativ.

MVH
Christer

Har man samma spamfilter, men inte Atomia borde man ligga på plus då?

gotserved 2014-08-06 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20495968)
Tycker inte ni behöver ta det personligt. Gotserved har varit snabb tidigare och döma ut företag med vad han kallar bristande resurser men visat sig ganska snabbt att man kanske bör ha koll på sina egna grejer först.

Önskar er all lycka till med de ev problem ni har just nu (tyvärr ej insatt exakt vad det gäller). Bara att ni tar er tid och svara i forumet visar att ni gör ert yttersta. Alla leverantörer har/kommer att ha sina problem.

Är du fortfarande arg för jag sa att er uptime på 80% inte var bra?
Jag tror nog dom flesta tycker detta.

zenda 2014-08-07 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20495983)
Är du fortfarande arg för jag sa att er uptime på 80% inte var bra?
Jag tror nog dom flesta tycker detta.

Nej verkligen inte - Det var fakta vilket vi tagit åt oss och gjort något åt. Om du läser den tråden så ser du liksom här hur besviken jag var på oss själva i den stunden. Sen att din egen site gick ner en vecka några dagar senare kanske fick dig en tänkare att oavsett uptime på din laptop så kan alla drabbas av problem vilket jag försöker säga med mitt föregående inlägg.

yakuzaemme 2014-08-07 00:22

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20495949)
gotserved - bara nyfiken - du har bara sagt illa saker om oss - vare sig vi ha haft problem eller ej. Varför denna ilska mot oss?
Tack.

Äh, ta det med en nypa salt. Den killen har betett sig så sedan många år tillbaka. Minns hur han klagade på alla föreningar, förmodligen för han driver egen själv.

gotserved 2014-08-07 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20495986)
Nej verkligen inte - Det var fakta vilket vi tagit åt oss och gjort något åt. Om du läser den tråden så ser du liksom här hur besviken jag var på oss själva i den stunden. Sen att din egen site gick ner en vecka några dagar senare kanske fick dig en tänkare att oavsett uptime på din laptop så kan alla drabbas av problem vilket jag försöker säga med mitt föregående inlägg.

Vi behöver inte hålla någon specifik upptid på vår ideella spelföreningshemsida som ett företag med kunder behöver, lite som att jämföra äpplen med päron.
Men sånt förstår du nog inte :)

Hade vi behövt göra det så hade vi haft redundant där, inte precis så att vi inte har kapaciteten.

ZynX 2014-08-07 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20495949)
AndersN - nej absolut inte ok. Önskar jag kan säga något mer än att problemen vi har haft har skapat extra långa köer i mailen under Juli och jag hoppas att vi betar av det här nu när vi är större styrka igen.

gotserved - bara nyfiken - du har bara sagt illa saker om oss - vare sig vi ha haft problem eller ej. Varför denna ilska mot oss?

När det gäller Atomia så går det åt rätt håll. Jag förstår att det låter väldigt motsägande med tanke på senaste månadens problem vi har haft. Men det är, i mina ögon, en isolerad uppgradering som gått väldigt fel. Generellt sett tror jag vi kommer få så både bättre funktionalitet och bättre kvalitet. Onekligen har vi lite att tänka på innan nästa uppgradering för denna kan man bara klassa som katastrofal. Även om vi har fler saker att rätta så har vi kommit långt och jag räknar med att det mesta är löst här i augusti.

Säger tack för det tålamodet de flesta har visat när vi har gått igenom denna uppgraderingen.

Tack.

Johan har en liten fråga utan att försöka klanka ner på er men också som jag tror många andra frågar sig. Har ni ingen utvecklings/test miljö där ni testar updates innan ni tar ut dom i produktion ?

Menar ni är ett av de större webbhotellen i Sverige och då borde man väl testa updates noggrant innan man patchar ut det i produktionen för att inte skapa dessa diskussioner som uppstått om er panel på sistone ?

Binero har i vart fall ändrat sitt rykte rejält från incidenten med mailen som jag tror många kommer att tänka på länge till. Så där vill jag ge er en eloge.

crazzy 2014-08-07 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20496040)
Johan har en liten fråga utan att försöka klanka ner på er men också som jag tror många andra frågar sig. Har ni ingen utvecklings/test miljö där ni testar updates innan ni tar ut dom i produktion ?

Menar ni är ett av de större webbhotellen i Sverige och då borde man väl testa updates noggrant innan man patchar ut det i produktionen för att inte skapa dessa diskussioner som uppstått om er panel på sistone ?

Binero har i vart fall ändrat sitt rykte rejält från incidenten med mailen som jag tror många kommer att tänka på länge till. Så där vill jag ge er en eloge.

Vi har givetvis en fullskalig testmiljö just för detta syfte, att testa saker innan de tas i produktion. Det har gjort att vi har upptäckt saker som behöver åtgärdas innan livemiljön kan uppdateras vid ett flertal tillfällen. Det kan dock, som i det här fallet hända saker med livemiljön även om uppdateringen testats framgångsrikt i testmiljön.

Exakt varför felen uppträdde i livemiljön, men inte i testmiljön kan jag tyvärr inte svara på. Men det är ju något vi kommer titta på när väl allt är åtgärdat.

//Johan Hedberg, City Network


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson