WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Rek av bra mobil (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062330)

Ingo 2014-07-16 16:50

Rek av bra mobil

Har nu haft Samsung s3 ett tag och är i stort sett nöjd med den om det inte hade varit för en stor hake, nämligen batteritiden och dessa fast den är inställd på energisparläge.

Har ni någon bra smartphone med bra batteritid och gärna med en bra kamera att rek?

altruixm 2014-07-16 17:31

Apple iPhone 5S

Björn 2014-07-16 18:16

google nexus

daniel_ 2014-07-16 18:22

Jag skulle inte rekommendera Google nexus. Det är en budgettelefon och från Galaxy S3 är det ett definitivt nedköp. Den är OK för sitt pris men det är också allt. Du kommer irritera dig ihjäl på dumt UI. Rekommenderar dig att uppgradera till S4 eller S4. De har bättre batteritid. Sen kan du köra battery doctor i tillägg så har du OK batteri.

Spindel 2014-07-16 18:26

Nokia Lumia 930 (har dock en 920 själv, men skulle jag köpa en telefon idag så skulle det bli en 930):
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia930/

Den har Battery Power Sense och riktigt bra kamera på 20 megapixel.

Skinza.se 2014-07-16 19:58

Om det inte är jättebråttom skulle jag vänta tills Apple släpper sina nya telefoner.

tartareandesire 2014-07-16 20:59

Vilken batteritid har du idag och vilken batteritid vill du ha? Jag har hittills inte hört någon vara nöjd med batteritiden i en smartphone oavsett märke och modell :) Det finns appar för att spara på batteriet men vet inte riktigt hur mycket de hjälper utöver det inbyggda energisparläget.

altruixm 2014-07-16 21:03

På iPhone kan man stänga av 4G, som suger massor av batteri. Iofs gött att surfa mobilt som om man har fiber.

Lindalicious 2014-07-16 21:28

samsung om du vill att den håller länge.

Stahla 2014-07-17 03:56

Hade Samsung Galaxy Note i lite över 2år, köpte igår en S5:a. Väldigt nöjd faktiskt, verkar vara bra batteritid också. Samt att den har olika energisparlägen.

jayzee 2014-07-17 07:10

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20494898)
Du kommer irritera dig ihjäl på dumt UI.

Irritera sig på Vanilla Android UI? Det dummaste jag hört på länge..
I och med lanseringen av Android L kommer du isf. bli sjukt besviken då Google gör allt för att sätta stopp för OEM skinning av Android från och med L.

Personligen tycker jag att Nexus telefonerna är de bästa Android lurarna du kan få tag på, visst de kanske inte innehåller ögontracking a'la Samsung S5 och så men de får uppdateringarna först, är extremt enkla att låsa upp bootloader på samt stabila.

jonny 2014-07-17 07:45

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20494899)
Nokia Lumia 930 (har dock en 920 själv, men skulle jag köpa en telefon idag så skulle det bli en 930):
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia930/

Den har Battery Power Sense och riktigt bra kamera på 20 megapixel.

Skaffade en billigare version nyligen och är riktigt irriterad på att det inte finns några bankappar. Rätt trevlig i övrigt.

Spindel 2014-07-17 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20494935)
Skaffade en billigare version nyligen och är riktigt irriterad på att det inte finns några bankappar. Rätt trevlig i övrigt.

Jo, det gör det visst :) Handelsbanken, Nordea, Avanza, Länsförsäkringar, Skandia Bank, Danske Bank. Swish och BankID finns också.

Men visst, har man Swedbank eller SEB så finns det inget där än :(

Bladet 2014-07-17 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20494886)
Har nu haft Samsung s3 ett tag och är i stort sett nöjd med den om det inte hade varit för en stor hake, nämligen batteritiden och dessa fast den är inställd på energisparläge.

Har ni någon bra smartphone med bra batteritid och gärna med en bra kamera att rek?

Jag köpte ett fettobatteri(3000mAh) till min 2.5 år gamla s3 och batteriet räcker nu 1.5 dag. Det får duga några månader tills jag hittar en ny mobil....nästa iPhone eller Sony Z3 eller nått.

Björn 2014-07-17 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20494898)
Jag skulle inte rekommendera Google nexus. Det är en budgettelefon och från Galaxy S3 är det ett definitivt nedköp. Den är OK för sitt pris men det är också allt. Du kommer irritera dig ihjäl på dumt UI. Rekommenderar dig att uppgradera till S4 eller S4. De har bättre batteritid. Sen kan du köra battery doctor i tillägg så har du OK batteri.

Personligen så tycker jag användar-gränssnittet är bland det bästa som skapats mobilt. Jag upplever den rena adroidversionen i Nexusen som mycket mer användbart och användarvänligt än ios till exempel. De flesta uppdateringar går åt rätt håll med och gör det än bättre. Rent byggmässigt så håller Samsungs lurar bättre standard skulle jag nog säga, men främst pga materialval. De känns stabilare. Är inte säker på om det egentligen återspeglar kvalitetsskillnad.

Captain Thailand 2014-07-17 11:50

Hej,

Jag är nöjd med min Sony Xperia Z1. Inte minst för att den är vattenskyddad och relativt prisvärd. Det är fuktigt här i tropikerna och två av mina tidigare telefoner har förstörts pga detta.

Dessutom har den fått genomgående bra testresultat (ivf vad jag sett).

Jag valde mellan den och en ny iPhone.

Ingo 2014-07-17 13:34

Tack för era tips, ska ta mig en titt på dessa mobiler. Av någon anledning har jag en batteritid på 6,5 timmar och då använder jag den knappt.

Kenan 2014-07-17 13:38

Jag har precis köpt en LG G3 och är supernöjd!

Hade en S3 innan och stora problem med batteriet, fick ladda mobilen 2-3 ggr per dag.

Alex 2014-07-17 13:51

Även jag stämmer in i kören av Nexus 5. Jag har alla varianter av telefoner man kan tänka sig, men den jag använder främst är Google Nexus 5. Det är den enda som inte gör mig förbannad på korkade placeringar av funktioner. Typ: Inställningar för en app ändras i appen och inte via någon mass-samlingplats. Dessutom är den rusktigt snabb, och rankar väldigt bra i Geekbench 2.

Mitt batteri räcker hela dagen och en stund in på dag två av flitigt användande.

nosnaj 2014-07-17 14:55

Jag hade nog sneglat på Sony Z2 (Z1 compact vid mindre mobil), de jag känner är nöjda med dessa. Själv har jag Nexus 5 som fungerat felfritt.

iPhone fungerar bra för de flesta, själv tycker jag det är för låst, saknar vissa funktioner såsom NFC, samt liten skärm. Ta bara en simpel sak som att föra över bild från en iPhone till mobil av annat märke, du får i princip maila eller skicka ett mms, osmidigt värre.

Fundera vad du har för behov, vilka appar och funktioner vill du ha. Ta tex caller id som är omöjligt att lösa på iPhone/Windows Phone då event för detta saknas i SDK.

weetabix 2014-07-17 15:05

Har en nexus 5 och den är riktigt härlig, snabb! Är inte säker på att batterierna räcker en hel dag om man använder den mycket, men i kombination med ett par strategiskt placerade laddstationer så funkar det nog även för den mest krävande.

daniel_ 2014-07-17 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20494934)
Irritera sig på Vanilla Android UI? Det dummaste jag hört på länge..

Lugna könet nu Jay ;-) Det är tillåtet att tycka olika. Glad att du är nöjd med din Nexus och dess UI. Men att gå från Galaxy är en ganska stor omställning, enligt mig till det sämre.

Tobab 2014-07-17 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av weetabix (Inlägg 20494965)
Har en nexus 5 och den är riktigt härlig, snabb! Är inte säker på att batterierna räcker en hel dag om man använder den mycket, men i kombination med ett par strategiskt placerade laddstationer så funkar det nog även för den mest krävande.

Oerhört prisvärd och härligt att köra vanilla. Rent och alltid senaste versionen och det är precis tvärtemot Samsungluren jag har just nu.

tartareandesire 2014-07-18 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20494953)
Tack för era tips, ska ta mig en titt på dessa mobiler. Av någon anledning har jag en batteritid på 6,5 timmar och då använder jag den knappt.

Det låter väldigt lite, om det varit så redan från början så borde du gått tillbaka med den. Annars så kolla igenom vad som drar mest batteri och se om det är några onödiga appar som ligger och kör saker. Jag har en gammal S2 fortfarande och den klarar sig längre än så :) Har ett abonnemang men byter aldrig mobil så länge den gamla funkar.

patrikweb 2014-07-19 17:33

Batteritid är alltid dåliga, har man tur får man bara ladda IPhone 2 gånger per dag. Men tror det är Skype som drar mesta batteri. Sedan FB.

Men jag håller mig till iPhone köper ny varje år när dom släpper ny modell. Anser mobil är typ förbrukningsvara bara.

Björn 2014-07-19 18:43

Uppdateringarna och batterierna förkortar livslängden rejält. Att det går att byta batteriet på många androidlurar är en klar fördel.

jonny 2014-07-20 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20494940)
Jo, det gör det visst :) Handelsbanken, Nordea, Avanza, Länsförsäkringar, Skandia Bank, Danske Bank. Swish och BankID finns också.

Men visst, har man Swedbank eller SEB så finns det inget där än :(

Nordea... host... men de har lagt ner sin. Hittade ingen för Skandiabanken - får kolla igen ;)

Lidback85 2014-07-20 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20495037)
Nordea... host... men de har lagt ner sin. Hittade ingen för Skandiabanken - får kolla igen ;)

Yepp Nordea lade ner appen för win-telefoner.

Enligt Skandiabanken så ska det finans för Android, iOS samt win-telefoner.
Ref.länk: http://www.skandiabanken.se/hem/Kont...sluter-du-dig/

Direktlänk: http://www.windowsphone.com/sv-se/st...2-c11427b4601a

Björn 2014-07-20 19:28

Sen har ju de flesta banker numer bra stöd för mobilt bankid och i kombination med mobilanpassade sajter så är det tillräckligt. I alla fall på bra telefoner/enheter med stora skärmar.

Rvn 2014-07-21 09:05

Lite förvånad att ingen har nämnt HTC One ännu :-O. HTC One vann "smartphone of the year 2013" och uppgraderingen (M8) har ju bara lovordats ännu mer. Jag kör på en HTC One dual-sim och kan säga att jag är mer än nöjd. Funktionen att kunna köra jobb och privat kort i samma fungerar friktionsfritt!

jonny 2014-07-21 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20495043)
Sen har ju de flesta banker numer bra stöd för mobilt bankid och i kombination med mobilanpassade sajter så är det tillräckligt. I alla fall på bra telefoner/enheter med stora skärmar.

Tyvärr är Swedbanks internetbank allt annat än mobilanpassad. Det går i nödfall - men appen var mycket bättre för det man vill göra när man är på språng.

htiawe 2014-07-21 10:55

I väntan på iPhone 6 så har jag köpt en OnePlus One för att se om Android-lägret är en plats jag vill befinna mig på eller inte. Återstår att se om den är så bra som testerna säger...

StefanW 2014-07-21 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20495054)
Tyvärr är Swedbanks internetbank allt annat än mobilanpassad. Det går i nödfall - men appen var mycket bättre för det man vill göra när man är på språng.

Jodå, dom har haft en mobilsite i flera år. mobilbank.swedbank.se.
Den är såklart inte lika bra som appen, men att säga att den är allt annat än mobilanpassad är helt fel.

Som svar på tråden; Lumia 930. Lätt.

goose 2014-07-21 23:18

Frun har en ny Galaxy S5:a, hon verkar vara rätt nöjd med den :). Själv bytte jag till Windows phone när Nokia släppte sin 920. Helnöjd med batteritiden i den telefonen. Min förra Galaxy S2, led av samma problem som många andra här verkar ha, fick slänga telefonen på laddning så fort man kom hem från jobbet. Med 920:n har jag ca 70-80% kvar och då har jag inte ändrat användningsbeteende. Nästa telefon blir lätt en ny WP, troligen nästa generation av 1520-modellen med trådlös laddning. Jag hatar den satans micro-usb-kontakten. Jag förstår att Apple vägrar den skiten :)

jonny 2014-07-22 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20495059)
Jodå, dom har haft en mobilsite i flera år. mobilbank.swedbank.se.
Den är såklart inte lika bra som appen, men att säga att den är allt annat än mobilanpassad är helt fel.

Som svar på tråden; Lumia 930. Lätt.

Fantastiskt marknadsföringsjobb må jag säga. Jag ska genast testa den.

StefanW 2014-07-22 01:14

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20495088)
Fantastiskt marknadsföringsjobb må jag säga. Jag ska genast testa den.

Haha, själv upptäckte jag den av en slump då jag var irriterad på att de inte hade en mobilversion för några år sedan. Jag skrev helt enkelt in swedbank.se/mobil (som också fungerar) och kom fram.

Ett tag såg deras app ut som hemsidan, sedan har appen ändrat design många gånger och det känns som de glömt bort sin egna mobilsite. Det är möjligt att jag är den enda som visste om den :P

dAEk 2014-08-02 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20494886)

Hur bråttom är det? Jag tänkte t.ex. vänta och se hur Googles nästa lur är och då ska man tänka på att jag sitter med en som är från 2011/2012 (Google Galaxy Nexus)

KristianE 2014-08-03 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20495746)
Hur bråttom är det? Jag tänkte t.ex. vänta och se hur Googles nästa lur är och då ska man tänka på att jag sitter med en som är från 2011/2012 (Google Galaxy Nexus)

Akta dig så du inte fastnar i träsket att "vänta på nästa version". Då blir det aldrig av.. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson