WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   City Network registerar ej domäner som är BETALDA (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062268)

Ingo 2014-07-09 16:35

City Network registerar ej domäner som är BETALDA
 
Pratade med kundtjänstchefen för City Network som tyckte att jag skulle ha denna rubrik, så klart man lyssnar på honom.

Tog och registrerade ett antal domäner via City Network idag, för att vara exakt 2014-07-09 11:59:35. Vissa domäner som egentligen är lediga noterades som upptagna pgr av att tidigare kunder har valt att ej förnya dessa, de försvinner ej ur systemet vilket jag också påtalat tidigare. Efter samtal med supporten så släpptes dessa för registrering och kortköpet gick igenom utan problem, fick också en bekräftelse.

Men efter några timmar så blev jag fundersam varför inte någon domän blivit registrerad och ringer då till City Network som säger att det är domänerna som tidigare ägare har haft som blockerar beställningen men att det ska lösa sig inom kort. Ringer efter ett tag igen och får prata med en tjej som meddelar att jag får kontakta Payex istället kring betalningen vilket jag dock gör, från detta företagets sida säger man dock att problem som uppstår sköts via handelsplatsen där köpet genomfördes.

Sådär då var det bara lyfta luren och vänta en halvtimme igen på besked och fick prata med Marknadschefen som sa att det sitter en tjej som ska registrera alla domäner manuellt men inom kort så ska det vara klart.

När jag skriver detta har ännu INGEN domän blivit registrerad av City Network, dock har en annan person lyckas reg en domän och inte så konstigt om det inte hade varit att den har genomförts på samma ställe.

Anders, chefen för kundtjänst rycker på axlarna och säger att han inte har så mycket han kan göra eftersom det är först till kvarn, oavsett om jag fått en bekräftelse på att köpet har genomförts eller ej. Frågade när domänen hade registreras och det hade han ingen information kring.

Kan också nämna att INGEN av domänerna som jag har betalat för har blivit registrerat efter 6 och en halvtimme.

Nej detta är bara pinsamt och hela tiden skyller de på Atomia fast de har haft full frihet att registrera varje domän manuellt.

Vet inte om det är kompetensen som saknas på företaget eller vad det hela bottnar i. Men en liten varning för er som ska betala med kort via City Network så kan det dröja timmar innan man från företags sida gör sitt jobb och man hade denna gången bortförklaringar kring både Atomia och Payex.

dannelito 2014-07-09 17:14

Skrämmande! Reggade själv en domän via CN för ett par veckor sedan, då dröjde det mer än en halvtimme efter betalning innan den blev reggad. Det tyckte jag var i långsammaste laget, så det du råkade ut för skulle kännas horribelt.

yakuzaemme 2014-07-09 17:34

Hur står ni ens ut med deras sida? Tar ju 15-20 sek att ladda varje, är ett helvete att logga in ->beställa->bekräfta osv.

Lidback85 2014-07-09 18:29

Känner igen detta.
Köpte ett X antal .NU-domäner och bara 2 st som har registrerats. Resterande tog de gladeligen pengarna från, men ej levererat domänerna till mig. Detta var igår kvällstid runt 20.00-tiden.

Det där med att det blir något fel i registreringen när en tidigare CN-kund har haft domännamnet, har jag påpekat flera ggr om. Men ingen åtgärd från CN mer än att man fixar problemet manuellt när man ställer frågan.

Edit:
Ringde nu och pratade med någon Dennis på CN.
Jag: Hur lång tid skall det ta att registrera en domän åt mig?
Dennis: Ja vi har en liten fördröjning just nu efter att vi fick en uppdatering här som medföljde buggar, så det kan ta lite extra tid.
Jag: Och vad menas med extra tid, så man vet mellan tummen och pekfingret som du talar om, tidsmässigt?
Dennis: Ett par timmar extra.
Jag: Konstigt, reggade domänerna igår.
Dennis: Ja du kan ju kontakta en tekniker via mail om du vill.
Jag: Men... Jag har ju gjort det tdigiare och ingen vidare hjälp där heller. Varför har ni telefonsupport om frågor/problem ej kan lösas.
Dennis: Ja det kan jag inte svara på.

Blev så förbannad att jag bara slängde på luren efter att jag sa att jag ska skriva ett mail och be om återbetalning eftersom de inte kunnat regga domäner jag vill ha, och såldes vänder mig till en annan leverantör.

Ingo 2014-07-09 21:37

Har också påtalat problemet kring att gamla domäner ligger kvar i systemet och där inget har hänt, detta var x antal månader sedan.

Men som sagt har man betalat för domänen, fått en bekräftelse att betalningen gick igenom och har haft kontakt via telefon 3 gånger för att få de att registrera manuellt.

Sådana saker ska inte ta x antal timmar att åtgärda och personen som sedan lyckades registrera domänen har även de anlitat City Network och fått den utan problem.

Självklart ska inte jag som kund bli lidande av att man använder sig av ett bristfälligt system som man nu dessutom kör en domänkampanj på.

Har pratat med VD:n under eftermiddagen och fått det berättad angående Atomia, det viktigaste är nu att man på något sätt lösa problemet med domänen och överföra den till mig då de inte kan sälja samma "vara" 2 gånger vilket har skett här och förslaget jag har gett är att de köper tillbaka domänen.

VD:n har lovat att göra en återkoppling så får vi se vad som händer, men som sagt, så här får det absolut inte gå till. Gällande marknadschefen så skulle han återkoppla till mig när domänerna var färdig registrerade, han har jag dock inte hört något ljud ifrån sen.

KristianE 2014-07-09 22:13

Dessa ständigt återkommande klagomål på webhotellens problem med domänregistreringar..

Varför använder ni inte en registrar som tjänar pengar på era registreringar? Det är ju först då det finns ett incitament att ens leverera tjänsten till er!

Tsarraz 2014-07-09 22:23

Erbjuder man och marknadsför en tjänst skall man sälja den utan problem. Jag som köpare skall inte behöva bry mig om vilken affärsmodell leverantören har.

Ingo 2014-07-09 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20494585)
Dessa ständigt återkommande klagomål på webhotellens problem med domänregistreringar..

Varför använder ni inte en registrar som tjänar pengar på era registreringar? Det är ju först då det finns ett incitament att ens leverera tjänsten till er!

Varför har företag lockpriser tro? Kan det vara att få in nya kunder som ska upptäcka ytterligare tjänster och deras funktioner? Det är vad jag trodde och om det så kostar en krona och pengarna är dragna så ska det levereras oavsett.

Jag har reg till ordinarie priser också med samma strul så det argumentet håller inte jag med om överhuvudtaget. Skulle jag då kunna begära att det inte ska ta över 5 timmar att få en domän att reg.

Ingo 2014-07-09 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20494586)
Erbjuder man och marknadsför en tjänst skall man sälja den utan problem. Jag som köpare skall inte behöva bry mig om vilken affärsmodell leverantören har.

Självfallet är det så, kunde inte sagt det bättre själv.

yakuzaemme 2014-07-10 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20494590)
Självfallet är det så, kunde inte sagt det bättre själv.

Var felet på CN's håll eller tredje parten för själva registrering av domänen (.nu antar jag?)?

KristianE 2014-07-10 05:16

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20494590)
Självfallet är det så, kunde inte sagt det bättre själv.

Om domänen inte är värd 220 kr så kanske man inte ska regga den från början. Mer kostar det inte hos t.ex. SE Direkt.

Men detta är ju inget nytt. Varje j-la månad kommer det upp en ny klagotråd i detta forum och de gäller nästan uteslutande följande tre domänregistrarer:
Binero
City Network
Loopia

Binero höjer nu priserna (precis som jag skrivit att det kommer hända, flera ggr sedan ONG köpte dem) och vi kan förvänta oss att även Loopia höjer sina. City Network kommer troligtvis fortsätta med sin förlustförsäljning.

Om folk är så missnöjda med dessa registrarer... Varför fortsätter man köpa där?! Är det bara rena skräpdomäner som man inte anser är värda kanske 200 spänn för ett helt år??

Ingo 2014-07-10 08:22

Kristian, oavsett vad domänen har kostat så ska de väll reg dessa om man dessutom får en bekräftelse. Och om det är så mycket klagomål varje månad, varför gör man inget åt det? Jag har betalat ordinarie priser också med samma sak, menar du då att jag kan ställa som krav att lita på att de reg i tid? Förstår inte ditt resonemang. Sedan är det klart att man kan klia sina kollegor bakom örat, man behöver dock se att problem föreligger och förebygga dessa efter påtalande.

Ingo 2014-07-10 08:25

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20494592)
Var felet på CN's håll eller tredje parten för själva registrering av domänen (.nu antar jag?)?

Man säger att felet ligger i Atomia då domäner som tidigare kunder har haft ligger kvar hos de. När de sedan kör en reg så stoppas allt upp pgr av att redan finns i systemet. Dock inget nytt men när man ringer 3 gånger för åtgärd och ännu inget händer då är det något som är riktigt fel.

Anders Larsson 2014-07-10 14:22

De gör absolut inget som bryter mot deras avtal, de skickar en bekräftelse på att betalningen är mottagen, inte att registreringen är slutförd.

Står det i deras avtal att registreringen sker samma stund som betalningen registreras? Nej. Dessutom. misslyckas registreringen får du pengarna tillbaks.

Så fungerar det ju i vanlig handel också. Du beställer, betalar och om leverantören inte levererar får du pengarna tillbaks.

altruixm 2014-07-10 14:23

Jag betalade med kort för en domän strax före lunch idag. Fortfarande är domänen inte registrerad. Flera timmar från betalning till registrering är olikt City Network där jag registrerat flera dussin domännamn det senaste året.

dannelito 2014-07-10 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20494614)
Står det i deras avtal att registreringen sker samma stund som betalningen registreras? Nej.

Tja, på deras beställningssida står det iaf att "domänen kommer att registreras så fort din betalning har blivit verifierad".

yakuzaemme 2014-07-10 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20494615)
Jag betalade med kort för en domän strax före lunch idag. Fortfarande är domänen inte registrerad. Flera timmar från betalning till registrering är olikt City Network där jag registrerat flera dussin domännamn det senaste året.

Efter Ingos inlägg igår testade jag 2 domäner.

1 med kort
1 med PayPal

Förståeligt om kort kan ta några minuter extra att verifiera, dock bör PayPal gå direkt - testade därför båda.

Kort därefter fick jag meddelande om att betalningen har gått igenom.

Detta var för 22h sedan, ska bli spännande att se hur lång tid det tar. Katastrof :D

Ingo 2014-07-10 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20494614)
De gör absolut inget som bryter mot deras avtal, de skickar en bekräftelse på att betalningen är mottagen, inte att registreringen är slutförd.

Står det i deras avtal att registreringen sker samma stund som betalningen registreras? Nej. Dessutom. misslyckas registreringen får du pengarna tillbaks.

Så fungerar det ju i vanlig handel också. Du beställer, betalar och om leverantören inte levererar får du pengarna tillbaks.

Har bifogat en bild till detta inlägg. City Network skriver t o m på två ställen kring reg av domännamn:

"Notera att domänen inte registreras förrän vi har fått och bekräftat din betalning."

sedan längre ner skriver man:
"Direkt, domänen kommer att registreras så fort din betalning har blivit verifierad."

Har nu haft några samtal med chefen för City Network och har förstått att samtliga problem ska ligga hos Atomia, exempelvis att domäner som är förfallna ligger kvar i systemet och som sedan ligger och blockerar ytterligare domäner man vill beställa. Det är också uppgraderingen som gjort att City Network är otroligt segt.

Detta är något som jag som kund blir lidande och det har tyvärr inte heller hjälpt att man ringt några gånger för att påtala problemet att ingen domän har blivit registrerad.

Men VD:n är behjälplig fast han egentligen är på semester och jag hoppas/tror på en positiv lösning.

altruixm 2014-07-11 00:10

Jag frågade CN på Twitter några timmar efter betalningen. Registreringen tog ca 4 timmar pga "kö i systemet".

Ingo 2014-07-11 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20494651)
Jag frågade CN på Twitter några timmar efter betalningen. Registreringen tog ca 4 timmar pga "kö i systemet".

Oj där ser man, då var man snabbare med din registrering ;-) och då kan också nämnas att det var en person som enbart jobbade med att registrera mina domäner manuellt.

Hur kan då City Network undvika dessa fortsatta problem:
1, Eftersom gamla domäner ligger kvar i systemet och att det enligt CN är buggar i Atomia så får man antingen byta leverantör eller kräva omgående uppdateringar.
2, Domäner som har blivit beställda genom CN ska vara markerade som uppbokade.
3, Skulle inga varningsklockor gå hos CN om att denna domänen redan var beställd.
4, Personalen måste få rätt utbildning och kunna agera omgående. Jag berättade som det var att risken är stor att någon annan hinner reg samma domäner, nu trodde jag dock inte riktigt att detta kunde hända hos samma företag. Jag fick dock till svar att det var lugnt och att man skulle ta tag i det direkt.

Via .se fick jag reda på att domänen blev registrerad 1 timma och 20 minuter efter min beställning och godkända betalning.

Så det går inte rycka på axlarna och säga att det är först i kvarn principen när två kunder har betalat för samma domän hos City Network, då är det väl en självklarhet att kunden som betalade först också ska få den.

Så CityNetwork och Atomia får tvista om vem som har gjort fel så länge inte kunden blir lidande. Jag har dock gett Johan en enkel och smidig lösning kring problemet så vi får se när han har hoppat ur hängmattan.

Det mesta går att lösa, bara man vill.

glastron 2014-07-12 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20494593)
Om domänen inte är värd 220 kr så kanske man inte ska regga den från början. Mer kostar det inte hos t.ex. SE Direkt.

Men detta är ju inget nytt. Varje j-la månad kommer det upp en ny klagotråd i detta forum och de gäller nästan uteslutande följande tre domänregistrarer:
Binero
City Network
Loopia

Binero höjer nu priserna (precis som jag skrivit att det kommer hända, flera ggr sedan ONG köpte dem) och vi kan förvänta oss att även Loopia höjer sina. City Network kommer troligtvis fortsätta med sin förlustförsäljning.

Om folk är så missnöjda med dessa registrarer... Varför fortsätter man köpa där?! Är det bara rena skräpdomäner som man inte anser är värda kanske 200 spänn för ett helt år??

Vart ska man köpa då?

KristianE 2014-07-12 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av glastron (Inlägg 20494685)
Vart ska man köpa då?

SE Direkt eller Frobbit som specialiserar sig på domäner, t.ex.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson