![]() |
sälja nyligen snappade domäner här
Vad är det som gör att de innefattas av 6 månaders regeln? oftast är det väldigt attraktiva domäner som snappas och som i vissa fall säljs vidare direkt via andra kanaler som missdomain.
Går det inte att ändra den regeln? |
Jag håller med om detta, men det måste ju hållas "rent" från massa skräp på något sätt också.
Har du något förslag på ett nytt system/ny regel? |
Jag håller också med. 6-månaders-regeln gör ingen nytta, om någon är villig att pröjsa ett års avgift så borde hen ha samma möjligheter som alla andra
|
ett förslag är om domänen finns listad på
http://snapbackinfo.se/ eller http://www.domainstat.se/domains/stats så är det möjlig att sälja här för då är det ingen "skräpdomän" eftersom någon aktivvt köpt och betalat mer än vad domänen kostar vid en ev nyregistrering. så att det är bekräftat att det är en snapp det vore bra om även .nu domäner kunde inkluderas men vet inte om de finns med på någon snapplista... och ja jag firade midsommarafton igår .. :-)) |
Kanske kan ha 2 kategorier?
En för skitdomäner och en för premiumdomäner som sedan moderatorerna får acceptera ifall det är premium. Kan ju bli ett heltidsjobb iofs men det är en idé iallafall. mvh |
Ta ut 50 kronor per annons så höjs kvaliteten och WN får lite pengar att utvecklas.
|
Två avdelningar kommer nog inte att gynna wn, det blir för subjektivt med en sådan indelning. Det enda som behövs är ta bort 6-månadersregeln.
Anledningen till att den finns på plats nu är för att motverka att folk spammar försäljningsforumet med morgonens snap-fångster, men jag tycker inte att det är ett realistiskt problem. Med en gräns på en tråd per 24h och användare så är åtminstonde jag tacksam för ökad aktivitet i försäljningsforumet. |
jag tycker inte heller att två avdelningar är bra eftersom folk tycker så olika om olika domäner. det är bättre att allt finns samlat på samma ställe
|
Hej,
Registrars brukar ju ha en 60 dagarsregel där domänen är låst. Därefter är det fyra månader kvar. Är det verkligen så lång tid att "bråka om"? |
Citat:
6-månaders (karens-)regeln är just till för att hindra/försvåra att de som är fullkomligt ointresserade av en domän ska "snappa" den till förfång för någon annan som är seriöst intresserad av domänen. Om någon "snappar" en domän enbart för att i spekulativt syfte höja kostnaden för en seriöst intresserad så tillför denne inget av värde i värdekedjan, enbart kostnader. 6-månadersregeln fyller därmed sitt syfte, men den kanske är otillräcklig. Varför inte ha en 5-årsregel? |
Citat:
6-månadersregeln är till för att folk inte ska registrera skräp och sen lägga upp det på WN 5 minuter senare. |
Citat:
"Varför ska man behöva vara seriös när man "snappar", eller för den skull registrerar, en domän?" Kommentarer är överflödiga.... |
Citat:
|
Enkel lösning:
- förläng regeln till 12 månader. - inför avgift på 200 kr för de som vill inte vänta 12 månader. Om det ändå är i spekulativt syfte, så är ju 200 kr inte några pengar för att sälja den omgående. |
Citat:
Det är betydligt vettigare än att en domänhandlare blockerar den genom att registrera den för 99-300 kr och sedan begära 30 000 kr från någon "seriös domänutvecklare" utan att ha tillfört ett öre av värde men väl 29700-29901 kr i onödiga kostnader. |
Citat:
Är det så att du missunnar domäninvesterare som tidigt insåg den kommande värdestegringen av domännamn? |
Citat:
Typiskt att en enkel regelförbättring ska sluta i sån här nonsens på WN. Edit: så vitt jag vet så sitter du själv på outvecklade domännamn, dubbelmoral eller? |
Citat:
Men jag ska ändå bjuda på ett förslag nu när generiska TLDs har släppts. Ansök om att bli registry för .conny där bara "seriösa domänutvecklare" tillåts att registrera domäner. Lycka till! |
Nonsens. Visst finns det dagar man vill strypa "domänhandlare" som sitter på överdrivet många domäner och ska ha höga summor.
Men tror du på ditt projekt är en domänkostnad ditt minsta problem. På Öppettider så köpte en av oss domäner för över 30.000:- till projektet, innan vi ens gjorde våran första krona. I ett annat jag varit med har det rört sig över 100.000 innan en design-mockup ens fanns på plats. Så håller inte med Conny i detta fall. |
Lös det med att man måste ha varit medlem över ett år och då får man annonsera vilka domäner man vill.
|
Citat:
Fri marknadsekonomi råder i såväl som fastigheter som domäner. |
Citat:
|
Citat:
Det är dock inte sant det du påstår om 6-månadersregeln. Den regeln är främst till för att dels minska andelen "skräpdomäner" som läggs ut till försäljning och dels för att det ska vara en tydlig och enkel regel som underlättar för såväl medlemmar som moderatorer. Vi lägger därmed ingen värdering i vad personer väljer att göra med sina domäner - man får snappa, spekulera, utveckla, sälja, köpa eller bara njuta av innehavet precis som man önskar så länge man följer lagen. Sen är inga regler skrivna i sten utan även denna har förändrats något med tiden. Att det skulle tillkomma en 5-årsregel är dock högst osannolikt :) |
Citat:
|
Citat:
tartar: lyssna på oss medlemmar nu :) |
Citat:
|
stöttar oxå 1 årsregeln så blir det smidigt o enkelt för alla!
|
Tycker man ska ha varit medlem i tio år istället för ett!
|
Citat:
Ja, det indikerar kanske ett ärligt uppsåt. ;) |
eller varför inte medlem i 20 år så vet vi att det endast är seriösa säljare....
nej skämt åsido ett år räcker mer än väl för att sortera ut de som är oseriösa! |
Är medlem på 2 Amerikanske forum o har varit detta i över 10 år med, mera en 1200 Positiva Feedback o inga negativa. + samma med en del andra forum jag är medlem på.
Så om jag inte har varit registrerat här så länge så kan man vara jätte seriös för det. Här är jag bara Nykomling. Reg.datum: Jan 2014 med 31 Inlägg. Men ändring på den regel om 6 månader hade varit fint å fått en ändring på. Kanske ner till 1 månad + att man måste bli godkänd av en Moderator eller nått för å få lägga in domänen för dom har varit registrerade i 6 månader. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson