WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Mest avancerade mobiljämförelse live (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062010)

Danski 2014-06-09 17:00

Mest avancerade mobiljämförelse live
 
Efter enormt slit och sömnlösa nätter i snart ett år har vi äntligen kommit till att kunna släppa en första versionen av mitt och teamets nya stora hjärtebarn.

Spara punkt se - smart jämförelse av mobilabonnemang (och snart mycket mer)

- Den enda tjänsten som vet din historiska förbrukning genom analys direkt av mobiloperatörens mina sidor eller från räkningar. Medan alla andra jämförelsetjänster ber dig gissa förbrukning så läser vi automatiskt in vilka operatörer du ringer till, vilka du sms/mms, hur mycket du surfar och mycket mer. Totalt mäter vi just nu 24 olika datapunkter utan gissningar! Inga mera "jag surfar 1GB och ringer 200 minuter" uppskattningar =)
- Den enda tjänsten som jämför operatörernas egna erbjudanden istället för att agera återförsäljare med förhöjda avgifter. Operatörerna själva har nästan alltid bättre erbjudanden än återförsäljare.
- Den enda tjänsten som jämför alla operatörer med telefon och tilläggspaket, totalt över 3000 olika kombinationer. Dessutom uppdateras allting dagligen.
- Och just det, vi kan göra allt detta på en minut, för en privatperson eller för företag med hundratals abonnemang. Det är vi också ensamma om ;-)

Bakom kulisserna jobbar vi stenhårt för att även kunna släppa fler smarta datadrivna jämförelser utöver mobil live. Tills dess tar jag väldigt gärna era synpunkter, ros som ris, på hela sajten (mobil främst). Tänk på att tjänsten är live och undvik gärna att missbruka sidan, likaså kan vi komma att kontakta användare för att få feedback.

Det är alltid jobbigt att visa upp något man håller så kärt själv men kritik är till för att bli bättre! Eventuella större fel tar jag helst i PM...

jonas.o 2014-06-09 17:50

Hej!

Var inne snabbt bara!

Överlag väldigt bra sida, när det kommer till i princip allting inom design och användarvänlighet.

Det jag spontant ser är att rangornda de olika alternativen. Så man kanske får 3st bra alternativ.

MusikMixen 2014-06-09 18:16

Verkar bra! Dock gillar jag inte att man ska skriva in uppgifter till sin sida, jag ser heller inte att det står något om att uppgifterna inte sparas.

Andra saken är. Om jag vill ha ett nytt abonnemang och söker, så är jag inte ett dugg intresserad av abonnemang plus mobil, utan enbart abonnemang/kontantkortet. Men nu visar den enbart med mobil.

Annars helt ok sida. Snabb och snygg.

Danski 2014-06-09 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av jonas.o (Inlägg 20493227)
Hej!

Var inne snabbt bara!

Överlag väldigt bra sida, när det kommer till i princip allting inom design och användarvänlighet.

Det jag spontant ser är att rangornda de olika alternativen. Så man kanske får 3st bra alternativ.

Är kanske lite overkill att visa så pass många alternativ som vi gör nu. Tar åt oss att kanske begränsa hur många alternativ som visas från dagens 20-40st bästa till endast 10st bästa. Dock ska de vara rangordnade från början med det bästa först?


Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20493229)
Verkar bra! Dock gillar jag inte att man ska skriva in uppgifter till sin sida, jag ser heller inte att det står något om att uppgifterna inte sparas.

Andra saken är. Om jag vill ha ett nytt abonnemang och söker, så är jag inte ett dugg intresserad av abonnemang plus mobil, utan enbart abonnemang/kontantkortet. Men nu visar den enbart med mobil.

Annars helt ok sida. Snabb och snygg.

För att kunna komma åt din historik måste vi ha inloggningsuppgifter till din operatör.
Och med detta så är säkerheten och användarens trygghet är vår högsta prioritet!

Vår policy om datalagring återfinns på flera ställen, bland annat i avtalet i samband med inloggning. All kommunikation är krypterad med 256bit Verisign SSL Extended Validation, all känslig data som måste lagras är krypterat och kan inte låsas upp i annat än i felsökning av två administratörer tillsammans. Vi följer PuL och raderar all info efter vi hjälpt dig klart.

I slutändan så kommer allting ner till att användaren måste lita på oss, vi har därför också en extern revision på att allting sköts som vi lovar.

Tar åt oss att kanske vara tydligare med detta, är inte första gången någon har nämnt oro över detta.

Tsarraz 2014-06-09 19:21

Testar från min ipad. Meddelandet alltså den gröna knappen borde ha ett nerstängningskryss. Just nu ligger den över där man ändrar sin profil. Verkar inte hämta tidigare räkningar, då jag i snitt använder 3gb i månaden i mobilsurf, dock får enligt er 0,5 gb

Danski 2014-06-09 20:08

Till mobilmixen: Glömde säga en grej, du kan jämföra endast abonnemang genom att klicka på "alla telefoner" och välja "endast abonnemang".

Danski 2014-06-09 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20493234)
Testar från min ipad. Meddelandet alltså den gröna knappen borde ha ett nerstängningskryss. Just nu ligger den över där man ändrar sin profil. Verkar inte hämta tidigare räkningar, då jag i snitt använder 3gb i månaden i mobilsurf, dock får enligt er 0,5 gb

Tack för notering om att chatten som kommer ivägen på ipads, noterar och ser till att det åtgärdas!

Gällande att din profil blivit fel gillar jag inte alls, kan du PMa ditt telefonnummer eller namn så kan vi felsöka?

altruixm 2014-06-09 20:47

Snyggt, men att be om inloggning till Mitt3 känns lite blä. Finns det inget API Oauth eller liknade för dessa tjänster?

x264 2014-06-09 21:26

Som alla andra säger, man vill helst inte dela ut inloggningsuppgifter till sina sidor där man kan ändra om hela abbonemang osv.

Tog över två minuter för mig att söka upp något.

Visserligen så kunde jag byta tab, göra andra grejer och så så länge. Men var nästan så att jag glömde bort det.

Tillslut blev jag föga förvånad att det ens kom upp något. (trodde det blivit ett javascript fel eller så. Var tvungen att dubbelkolla i consollen)


Sidan är snygg och så och den är relativt snabb.

Försök sätta ihop javascripten och CSS till färre filer, även lägg till expires headers och till sist använd en cookie-free domän eller en subdomän då så går det lite snabbare.

Men den laddar snabbt nu i alla fall.

Hade lite problem med dropdownen att den inte reagerade först.


Gick in på sidan igen för att verifiera mina påståenden och märkte att när jag skulle göra om processen så kom jag till en liten "historik" av vad jag tidigare sökt på:


Jämförelsen gjordes Operatör Namn
8 minuter sedan Telenor 70-7XXXXXX Visa resultat

Som du ser är den inledande nollan bortklippt.

Vilket kan vara bra att ha kvar om man så önskar.

Vill dock helst inte att ni lagrar mobilnummer osv. i er databas. Använd er i stället av

Lagra det som en sträng i stället i sådana fall.

Men jag ser ju helst inte att ni lagrar dessa data på server sidan och jag tror många andra är med mig på det här också.

Det hindrar ju inte er från att lagra mina inloggningsuppgifter heller?

och nej jag lämnar inte ut mobilnummer till facebook heller eller dylikt. Det är inte för att man är "Nojjig" eller så utan för att jag anser att tjänsten inte har ett behov av det.

Ni kan lagra i localstorage eller något. Skulle fungera precis lika bra (Ja alla nummer får plats). Det är ju inte så att jag kommer söka på flera tusen telefonnummer ju?



Angående sidans responsive-ness så ser det bra ut fram till den punkt näär "Visa resultat" går utanför diven och sticker ut där. (398 px bred skärm)

Under resultat sticker även Välj tillverkare ut från skärmen.

Menyn hamnar lite klackigt fult ut i mitten.


Din toggleDetail() är även allt för nära texten vid mobilen och de nuddar varandra.

Din nav-tab är även heller inte lika bred som tab-content.


Annars var det en väldigt snygg sida :)



Åh en sista sak:

Din ringprofil

Kan bytas ut mot:

Resultat baserat på din ringprofil



Eftersom i mobilen så undrar man lite snabbt annars vad den där "Din ringprofil" har med saken att göra.

Märkte nu även att din sticky går ner över footern så att texten overlappar din sticky.

"Spara.se - Jämförelse att lita på" och texten där under går över din sticky alltså.


Annars spännande att ni använder angularJS.

Jag gillar konceptet men har inte använt det så mycket.

Det var mina pennies till det hela.

Danski 2014-06-09 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20493240)
Snyggt, men att be om inloggning till Mitt3 känns lite blä. Finns det inget API Oauth eller liknade för dessa tjänster?

Hehe, de flesta telekombolagen kan inte ens erbjuda APIer för priser eller lägga orders till sina återförsäljare.
Jag om någon kan förstå oro över att lämna ut inloggningsuppgifter. Samtidigt har vi studerat känsligare tjänster så som Tink som hade över 50'000 svenska användare som delade ut sin förenklade bank-inlogg första veckan.
Vi som partner till flera operatörer och resterande på gång kan redan ändra ditt abonnemang direkt i operatörens backend utan behöva använda någons inloggning, liksom varenda återförsäljarebutik i landet.
Hoppas det förklarar lite hur och varför det ser ut som det gör. Frågan är bara hur vi förmedlar det utan att skriva uppsatser om säkerhet och affärssystem som ingen ändå kommer läsa eller bry sig om.

Danski 2014-06-09 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av x264 (Inlägg 20493241)
......Jag gillar konceptet men har inte använt det så mycket.

Det var mina pennies till det hela.

Tack för alla dina tips och tankar! Ska ta upp allting till diskussion som inte är rena buggar.

spajk 2014-06-10 11:53

Wow, vilken snygg tjänst. Fint domännamn också, lätt att komma ihåg.
Tyckte också det kändes märkligt att skriva in inlogg till 3, fick inget säkerhetsintryck utan det kunde likabra gått till en e-postadress med mina inloggningsuppgifter. Att ge ut sin förenklade kod till TINK är inte samma sak egentligen, du kan inte byta kontaktuppgifter, ta ut pengar eller göra någon skada, förutom att glo på pengar och flytta pengar mellan konton. På Tre kan du göra allt med koden. Byta inloggningsuppgifter, adress m.m.


För övrigt, schysst idé, kommer gärna tillbaka och jämför försäkringar när de är live.

Danski 2014-06-10 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20493265)
Wow, vilken snygg tjänst. Fint domännamn också, lätt att komma ihåg.
Tyckte också det kändes märkligt att skriva in inlogg till 3, fick inget säkerhetsintryck utan det kunde likabra gått till en e-postadress med mina inloggningsuppgifter. Att ge ut sin förenklade kod till TINK är inte samma sak egentligen, du kan inte byta kontaktuppgifter, ta ut pengar eller göra någon skada, förutom att glo på pengar och flytta pengar mellan konton. På Tre kan du göra allt med koden. Byta inloggningsuppgifter, adress m.m.


För övrigt, schysst idé, kommer gärna tillbaka och jämför försäkringar när de är live.

Tack Spajk! Vi ska ta åt oss allas kommentarer och tydligöra mer hur uppgifter används och skyddas. Det mesta som går att göra från 3 Mina sidor går att göra för oss som partner/återförsäljare i 3 backend också om man vill missbruka det.

Gällande TINK så har jag upptäckt att med förenklad inloggning på min bank (Swedbank) kan man t.ex. skapa virtuella kontokort kopplat direkt till kontot.

Stefan Johansson 2014-06-10 12:20

Riktigt snygg tjänst, smart idé också! Dock har jag en fundering. Jag testade och lät tjänsten kolla upp mitt företagsabonnemang hos Tele2, men de förslag på nya abonnemang som jag fick tillbaka var i princip bara privatabonnemang.

Danski 2014-06-10 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av shad (Inlägg 20493268)
Riktigt snygg tjänst, smart idé också! Dock har jag en fundering. Jag testade och lät tjänsten kolla upp mitt företagsabonnemang hos Tele2, men de förslag på nya abonnemang som jag fick tillbaka var i princip bara privatabonnemang.

Shad, tack för iakttagelsen!
Systemet ska automatiskt identifiera om du är privatperson(inkl enskild firma) eller företag (juridisk person) och visa rätt typ av abonnemang. Ibland missar denna identifiering och visar då för privatpersoner.
I tester innan lansering hade vi stor tillgång till privatkonton men dåligt med företagskonton, nu lär sig Roboten mer om hur den ska känna igen företagsabonnemang och kommer bli bättre på det. En funktion för att själv hoppa mellan företag och privatabonnemang är på väg, men vi vill ju automatisera så mycket som möjligt så användaren slipper.

Jonas 2014-06-10 14:56

Danski: Med tanke på din historik, så skulle jag nog råda samtliga här att vara försiktiga med att dela med sig av sina personliga lösenord...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.119956

Danski 2014-06-10 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20493277)
Danski: Med tanke på din historik, så skulle jag nog råda samtliga här att vara försiktiga med att dela med sig av sina personliga lösenord...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.119956

Är upp till var och en, jag har jobbat med betydligt känsligare system hos banker, myndigheter och börsnoterade bolag. Att få tag på lösenord finns det mycket lättare sätt att göra utan sitta med utveckling i ett år, jag har exponerat några av dessa, bland annat då för 7år sedan där redan hackade konton på regeringsnivå avslöjades. Detta är inga hemligheter och du får gärna argumentera för att inte lämna ut inloggningsuppgifter, jag håller med om att man ska vara vaksam om att lämna ut lösenord.

Spara handlar inte om mig, det handlar om ett fantastiskt team som slitigt och levererat något helt unikt på flera punkter. Jag är bara stolt över att få vara en del i att försöka göra telecom-branschen mindre hatad.

Vill man inte använda inloggning för att få exakt jämförelse så kan man fortfarande får en bra jämförelse utan att avslöja något mer än sitt IP man besöker ifrån, du uppskattar då själv de viktigaste datapunkterna. Man kan också få en bra jämförelse genom att ladda upp en e-faktura.

Advocacy 2014-06-10 18:27

ahh coolt, aldrig kopplat ihop ditt username och ditt namn. har läst en bok om dig :)

Btw, spara ser klockrent ut. Grymt domännamn och riktigt slick utseende

captaindoe 2014-06-10 19:00

Ser ut som en mycket bra site!

Har däremot en fundering. Hur kommer det sig att ni valde att bygga funktionaliteten för att hämta information från personers tele-konton, istället för att bygga en app som räknar SMS och samtalsförbrukningen?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror inte alltför många personer vet att operatörer har inloggningsfunktionalitet på hemsidan? Ni missar även målgruppen som endast använder kontantkort.

Jag tror också (konstigt) nog att folk skulle lättare installera en app som kan läsa av samtal och SMS-historiken än att ge er sina inloggningsuppgifter.

Skinza.se 2014-06-12 00:07

Snyggt!

När jag ska logga in på mitt Comviqkonto dock så står det att det inte finns något abonnemang...

Bladet 2014-06-12 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20493267)
Tack Spajk! Vi ska ta åt oss allas kommentarer och tydligöra mer hur uppgifter används och skyddas. Det mesta som går att göra från 3 Mina sidor går att göra för oss som partner/återförsäljare i 3 backend också om man vill missbruka det.

Gällande TINK så har jag upptäckt att med förenklad inloggning på min bank (Swedbank) kan man t.ex. skapa virtuella kontokort kopplat direkt till kontot.

Om ni kan göra det mesta som partner borde det väl räcka med mobilnumret/personnumret?

Tsarraz 2014-06-12 13:03

Man kan inte få fram statistik från backend partnerweb

Bladet 2014-06-12 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20493381)
Man kan inte få fram statistik från backend partnerweb

Aha. Och jag tänkte ju inte på att då kunde man kolla upp hur mycke alla andra ringde/surfade för. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson