![]() |
Ska jag skriva "ni" eller "du"?
Hej,
Sitter och blir lite tokig just nu och behöver lite hjälp. Håller på med en ny hemsida som är inriktad mot små och medelstora företag i Sverige. Mitt i allt skrivande som kommer jag inte på om jag ska skriva "ni" eller "du" när jag skriver till kunden på min hemsida. Alltså om det är 1 eller flera personer som jag ska nå ut till. Ska man skriva "du" även fast det är ett större företag som är ute efter mina tjänster eller ska man då skriva "ni"? Exempel: Behöver ni hjälp med ***? Behöver du hjälp med***? Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ert företag... Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ditt företag... Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med... Vad är smartast att välja? Hemsidan handlar om sökmotoroptimering och hemsidor för företag. Mvh Jesper |
Jag väljer att använda mig av "du" då det känns mer personligt än "ni", "er" etc. :)
|
Ni/Er.
Betydligt mer professionellt. |
Håller med yakuzaemme.
Om det är en privatperson med enskild firma (utan företagsnamn) hade jag använt "Du". Är det ett företag - "Ni". |
Citat:
|
Citat:
Vill man vara lite extra fjäskig så kan man ju göra första bokstaven versal (Vi kan leverera den service som Du önskar till bra priser) men använd aldrig ni när du vänder dig till en individ. Det låter bara illa. |
Citat:
|
Hej,
Verkligen tack för alla svar. Har kollat på många konkurrenter och det är väldigt blandat i hur man skriver. Men det känns som jag ligger mitt emellan båda två här. Målgruppen är enmansföretag och mindre företag men såklart också större företag om dom kontaktar mig. Är det inte bättre att tilltala personen som sitter och läser eller blir han rädd om jag skriver direkt till honom? ;) Edit: Vill också förtydliga att det handlar om texten på min nya hemsida som jag skriver. Kanske var lite otydlig mitt i natten :) |
Citat:
|
Citat:
Kod:
Behöver ni extra annonsering? Då går du in på följande länk och anmäler dig: www.... |
Men Jisses.....
"Have you been freezing dry or doing hard time".... Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet..... I kommunikation med kunder, oavsett om det är personliga brev eller marknadsföring ska man använda Du, Dig, Din.... Man måste vara noga med att knyta an det personliga utan att bli påträngande, men Ni, Er distanserar dig från kunden, det vill du ALDRIG åstadkomma. |
Citat:
"Jag önskar att samarbeta med dig" istället för "Vi önskar att samarbeta med er". :rolleyes: |
Citat:
I många europeiska länder (Tyskland, Kroatien, etc..) använder man aldrig "du" när man talar till en person man inte känner eller äldre, det anses rätt ohyfsat. Där gäller "ni" istället. |
Jag har beslutat att använda mig av "Du" då målgruppen är små företag och att det låter mer personligt.
|
Citat:
"Hej Johan, ... Jag ser gärna att du ansluter dig till/registrerar dig.../... i Microsofts Partnersamarbete... Med Vänlig Hälsning Anna Svensson Ansvarig för Microsoft Partnersamarbete " Som jag skrev så ska man vara personlig utan att bi påträngande. Man kommunicerar alltid med en person i taget, annars blir det löjligt. Man ska alltid undvika att låta kunden/den man kommunicerar med känna sig som en liten prick i det stora universum, man ska låta kunden känna sig stor och betydelsefull, det gör man inte genom att distansera sig och tala till en klump människor långt där borta... |
Citat:
|
Citat:
Det är aldrig varken "Ni" eller "Du" med versaler. Det är enkel grundläggande svenska. |
Citat:
----- Riktar man in sig till företag då är det ni/er som gäller. Vi bollar lite. Eniro ska kontakta Volvo för att försöka få alla deras verkstäder att gå med som betalande kunder. Eniro skickar ett mail till partneransvarig på Volvo. "Nu ger jag dig chansen att dina verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre." kontra "Nu ger vi er chansen att era verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre." Givetvis går det att formulera texten bättre, men punkten bör ändå gå igenom klart och tydligt. När du vänder dig till privatpersoner eller egen firma - visst, använd jag/du/dig. Annars är det att tilltala företaget som gäller i mina ögon, och har i mina år samarbetat med några av de större aktörerna i Sverige och har aldrig sett någon annat. |
Citat:
Samma sak på mottagarsidan, det är ALDRIG ett företag som läser texten, utan en människa. Oftast sitter man inte i en stor grupp och läser ett brev utan man läser det på sitt rum i all sin ensamhet (även om man sitter i ett kontorslandskap). Vitsen är att sätta sig in i mottagarens situation, hur ser det ut i verkligheten för mottagaren/människan? En sak ska man har klart för sig och det är att affärer görs inte mellan företag utan mellan människor, oavsett hur stort företag man jobbar på. |
Citat:
Nu förstår jag att det är bra att bygga upp en personlig relation med de man arbetar med, men i detta fall är det ni/er/vi som gäller enligt mig. Ett annat exempel, privatperson pratar med en webbyrå (som inte är 1 person enbart dvs). "Hej! Skulle ni kunna göra detta projektet" kontra "Hej! Skulle du kunna göra detta projektet" Skulle kunna ge dig tusen exempel, i mina ögon och öron är det ni/vi/er som gäller när man pratar företag mot företag. Skulle jag däremot exempelvis prata direkt med ex. utvecklaren hos en av våra partners skulle jag använda jag/du, för då pratar jag till utvecklaren/personen och inte till företaget. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson