WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ska jag skriva "ni" eller "du"? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061745)

Jesper Ribacka 2014-05-08 00:25

Ska jag skriva "ni" eller "du"?

Hej,

Sitter och blir lite tokig just nu och behöver lite hjälp.

Håller på med en ny hemsida som är inriktad mot små och medelstora företag i Sverige.

Mitt i allt skrivande som kommer jag inte på om jag ska skriva "ni" eller "du" när jag skriver till kunden på min hemsida. Alltså om det är 1 eller flera personer som jag ska nå ut till.

Ska man skriva "du" även fast det är ett större företag som är ute efter mina tjänster eller ska man då skriva "ni"?

Exempel:
Behöver ni hjälp med ***?
Behöver du hjälp med***?

Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ert företag...
Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ditt företag...
Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med...

Vad är smartast att välja?

Hemsidan handlar om sökmotoroptimering och hemsidor för företag.

Mvh
Jesper

Jesper Ribacka 2014-05-08 01:09

Jag väljer att använda mig av "du" då det känns mer personligt än "ni", "er" etc. :)

yakuzaemme 2014-05-08 07:58

Ni/Er.

Betydligt mer professionellt.

Kimppa 2014-05-08 08:53

Håller med yakuzaemme.

Om det är en privatperson med enskild firma (utan företagsnamn) hade jag använt "Du".

Är det ett företag - "Ni".

Captain Thailand 2014-05-08 09:03

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20491785)
Håller med yakuzaemme.

Om det är en privatperson med enskild firma (utan företagsnamn) hade jag använt "Du".

Samma här.

coredev 2014-05-08 09:37

Citat:

Håller med yakuzaemme.

"Came here to say this" :-)

Vill man vara lite extra fjäskig så kan man ju göra första bokstaven versal (Vi kan leverera den service som Du önskar till bra priser) men använd aldrig ni när du vänder dig till en individ. Det låter bara illa.

Vebut 2014-05-08 11:52

Citat:

Håller med yakuzaemme.

+1 och instämmer helt.

Jesper Ribacka 2014-05-08 14:21

Hej,

Verkligen tack för alla svar. Har kollat på många konkurrenter och det är väldigt blandat i hur man skriver.

Men det känns som jag ligger mitt emellan båda två här. Målgruppen är enmansföretag och mindre företag men såklart också större företag om dom kontaktar mig.

Är det inte bättre att tilltala personen som sitter och läser eller blir han rädd om jag skriver direkt till honom? ;)

Edit: Vill också förtydliga att det handlar om texten på min nya hemsida som jag skriver. Kanske var lite otydlig mitt i natten :)

Kimppa 2014-05-08 18:13

Citat:

Är det inte bättre att tilltala personen som sitter och läser eller blir han rädd om jag skriver direkt till honom?
Jag känner mer att man delar på beslut och sånt om man är flera (i företag, därav "ni").

coredev 2014-05-09 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av Jesper Ribacka (Inlägg 20491808)
Är det inte bättre att tilltala personen som sitter och läser eller blir han rädd om jag skriver direkt till honom? ;)

Kanske inte detta du avser, men det är inga problem att varva du och ni i en och samma text heller.
Kod:

Behöver ni extra annonsering? Då går du in på följande länk och anmäler dig: www....

Conny Westh 2014-05-09 19:47

Men Jisses.....

"Have you been freezing dry or doing hard time"....

Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet.....

I kommunikation med kunder, oavsett om det är personliga brev eller marknadsföring ska man använda Du, Dig, Din....

Man måste vara noga med att knyta an det personliga utan att bli påträngande, men Ni, Er distanserar dig från kunden, det vill du ALDRIG åstadkomma.

yakuzaemme 2014-05-09 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20491890)
Men Jisses.....

Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet.....

I kommunikation med kunder, oavsett om det är personliga brev eller marknadsföring ska man använda Du, Dig, Din....

Man måste vara noga med att knyta an det personliga utan att bli påträngande, men Ni, Er distanserar dig från kunden, det vill du ALDRIG åstadkomma.

Så exempelvis partneransvarig på Microsoft ska försöka knyta nya kontakter

"Jag önskar att samarbeta med dig"

istället för

"Vi önskar att samarbeta med er".

:rolleyes:

jayzee 2014-05-10 08:13

Citat:

Eller utanför Sverige :)
I många europeiska länder (Tyskland, Kroatien, etc..) använder man aldrig "du" när man talar till en person man inte känner eller äldre, det anses rätt ohyfsat. Där gäller "ni" istället.

Jesper Ribacka 2014-05-10 22:32

Jag har beslutat att använda mig av "Du" då målgruppen är små företag och att det låter mer personligt.

Conny Westh 2014-05-11 03:14

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20491896)
Så exempelvis partneransvarig på Microsoft ska försöka knyta nya kontakter

"Jag önskar att samarbeta med dig"

istället för

"Vi önskar att samarbeta med er".

:rolleyes:

Båda formuleringarna kan göras bättre. Jag vet inte det större sammanhanget av meningen men jag skulle föreslå mer åt det här hållet:

"Hej Johan,

...

Jag ser gärna att du ansluter dig till/registrerar dig.../... i Microsofts Partnersamarbete...

Med Vänlig Hälsning
Anna Svensson
Ansvarig för Microsoft Partnersamarbete
"

Som jag skrev så ska man vara personlig utan att bi påträngande. Man kommunicerar alltid med en person i taget, annars blir det löjligt. Man ska alltid undvika att låta kunden/den man kommunicerar med känna sig som en liten prick i det stora universum, man ska låta kunden känna sig stor och betydelsefull, det gör man inte genom att distansera sig och tala till en klump människor långt där borta...

Jesper Ribacka 2014-05-11 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20491935)
Som jag skrev så ska man vara personlig utan att bi påträngande. Man kommunicerar alltid med en person i taget, annars blir det löjligt. Man ska alltid undvika att låta kunden/den man kommunicerar med känna sig som en liten prick i det stora universum, man ska låta kunden känna sig stor och betydelsefull, det gör man inte genom att distansera sig och tala till en klump människor långt där borta...

Håller med dig till 100 på den här punkten. Tycker verkligen att det blir bättre med Du istället för ni.

Xamda 2014-05-12 12:52

Citat:

Men Jisses.....

Riktar man sig till flera, eller till ett företag, anser jag att "ni" är det korrekta, pratar du direkt med någon angående dennes behov är det "du".

Det är aldrig varken "Ni" eller "Du" med versaler.

Det är enkel grundläggande svenska.

yakuzaemme 2014-05-12 12:58

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20491987)
Riktar man sig till flera, eller till ett företag, anser jag att "ni" är det korrekta, pratar du direkt med någon angående dennes behov är det "du".

Det är aldrig varken "Ni" eller "Du" med versaler.

Det är enkel grundläggande svenska.

Pronomen.

-----

Riktar man in sig till företag då är det ni/er som gäller.

Vi bollar lite.

Eniro ska kontakta Volvo för att försöka få alla deras verkstäder att gå med som betalande kunder.

Eniro skickar ett mail till partneransvarig på Volvo.

"Nu ger jag dig chansen att dina verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

kontra

"Nu ger vi er chansen att era verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

Givetvis går det att formulera texten bättre, men punkten bör ändå gå igenom klart och tydligt.

När du vänder dig till privatpersoner eller egen firma - visst, använd jag/du/dig. Annars är det att tilltala företaget som gäller i mina ögon, och har i mina år samarbetat med några av de större aktörerna i Sverige och har aldrig sett någon annat.

Conny Westh 2014-05-12 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20491988)
Pronomen.

-----

Riktar man in sig till företag då är det ni/er som gäller.

Vi bollar lite.

Eniro ska kontakta Volvo för att försöka få alla deras verkstäder att gå med som betalande kunder.

Eniro skickar ett mail till partneransvarig på Volvo.

"Nu ger jag dig chansen att dina verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

kontra

"Nu ger vi er chansen att era verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

Givetvis går det att formulera texten bättre, men punkten bör ändå gå igenom klart och tydligt.

När du vänder dig till privatpersoner eller egen firma - visst, använd jag/du/dig. Annars är det att tilltala företaget som gäller i mina ögon, och har i mina år samarbetat med några av de större aktörerna i Sverige och har aldrig sett någon annat.

Resonemanget haltar betänkligt då det ALDRIG är företag som skriver texten, det är oftast en människa som skriver texten.

Samma sak på mottagarsidan, det är ALDRIG ett företag som läser texten, utan en människa. Oftast sitter man inte i en stor grupp och läser ett brev utan man läser det på sitt rum i all sin ensamhet (även om man sitter i ett kontorslandskap).

Vitsen är att sätta sig in i mottagarens situation, hur ser det ut i verkligheten för mottagaren/människan?

En sak ska man har klart för sig och det är att affärer görs inte mellan företag utan mellan människor, oavsett hur stort företag man jobbar på.

yakuzaemme 2014-05-12 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20492001)
Resonemanget haltar betänkligt då det ALDRIG är företag som skriver texten, det är oftast en människa som skriver texten.

Samma sak på mottagarsidan, det är ALDRIG ett företag som läser texten, utan en människa. Oftast sitter man inte i en stor grupp och läser ett brev utan man läser det på sitt rum i all sin ensamhet (även om man sitter i ett kontorslandskap).

Vitsen är att sätta sig in i mottagarens situation, hur ser det ut i verkligheten för mottagaren/människan?

En sak ska man har klart för sig och det är att affärer görs inte mellan företag utan mellan människor, oavsett hur stort företag man jobbar på.

Du som människa representerar företaget, och kontaktar företaget.

Nu förstår jag att det är bra att bygga upp en personlig relation med de man arbetar med, men i detta fall är det ni/er/vi som gäller enligt mig.

Ett annat exempel, privatperson pratar med en webbyrå (som inte är 1 person enbart dvs).

"Hej! Skulle ni kunna göra detta projektet"

kontra

"Hej! Skulle du kunna göra detta projektet"

Skulle kunna ge dig tusen exempel, i mina ögon och öron är det ni/vi/er som gäller när man pratar företag mot företag. Skulle jag däremot exempelvis prata direkt med ex. utvecklaren hos en av våra partners skulle jag använda jag/du, för då pratar jag till utvecklaren/personen och inte till företaget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson