![]() |
Notch nu miljardär?
Alltid lika fantastiskt att läsa bokslutet för Mojang.
Senaste omsättningen är 2 miljarder kr. Fortfarande på i princip ett spel. Är ganska sjukt att folk fortfarande inte köpt Minecraft tycker jag och köper det på fler plattformar. Hur mycket går det egentligen att klämma ut? I hans dotterbolag som plockar ut mycket av vinsten så tog han ut 1 miljard i aktieutdelning. Varför inte när man kan liksom? Han kanske var miljardär innan om man lägger ihop alla år av intäkter, men att plocka ut 1 miljard i aktieutdelning på ett år är inte fy skam. Så han bör vara multi-miljardär nu. Legen... wait for it. DARY. |
Man känner ju hur den svenska avundsjukan bara stiger inom sig :D
Hade ju inte sagt nej till bara 1% av det... |
oh, the jealous :)
Drömmer mig bort vad jag skulle göra bara av ynka 10 miljoner. |
Glöm inte skatt för fan :)
Och sen tacka honom för all skatt han bidrar med till svenska skatteapparaten! |
Han börjat komma upp den nivå nu för klara sig resten av livet. Nu vet jag inte hur gammal han är men jag räknar på 2 miljoner netto per månad inkomst för full frihet sedan upp till 2 miljarder extra för ha råd med båt och privatjet.
Båt är inga problem slänga ut över 500 miljoner till och ha antal miljoner per år i driftkostnad för. Fast med all skatt i Sverige lär han behöva få ut några miljarder till får få behålla lagom nivå. |
"klara sig resten av livet" haha humor.
|
Citat:
Så jag räknar väldigt seriös i vad lyxliv faktiskt kostar med alla delar. |
Citat:
|
patrikweb,
No offence, men har du hotellsvits-tourettes? |
Citat:
Det är alltid lättare uppgradera sig än nedgradera sig. Men i ditt mått om vad man behöver, bor du i en husvagn och köper billigaste mat som billigaste pastan. Eller odlar din egen mat? För behov för bara överleva kan man typ på på gatan, en uteliggare skulle säga en lägenhet innanför tullarna är värsta lyxen som ingen behöver. Sedan Vafan ska man ha flerta miljarder till om man inte tänker använda dom i den lyxnivå. Vill man leva Svensson liv krävs inte alls många miljoner. |
Citat:
Om du väl bott i en taksvit på 300-500m2 med pool, bastu etc kommer du tycka ett vanlig standardrum är mindre än klädkammare. En annan sak VIP gästerna har som förmån är en lounge med gratis tilltugg och alkohol som är till för dom. Även separat frukost del för slippa trängas med vanliga gäster med standardrum |
Köpte minecraft för någon vecka sen. Mest för att grabben börjar bli så pass gammal att han kan bygga lite "lego" i datorn också :).
tror faktiskt notch är en sån gubbe som typ tar tunnelbanan till kontoret fortfarande. han verkar ganska down to earth när man kollar dokumentären om mojang :) |
Jag tolkar det som ett ja...
|
Citat:
Om du själv fick 100 mille kan jag lova dig på nästa semester kollar du inte efter priset utan bästa o finaste hitta i dina drömmar. |
Så fort Patrikweb skriver ett inlägg...
http://img.pandawhale.com/post-6399-...t-MRW-Whyg.gif För övrigt, kul att det går bra för honom. Som sagt, han verkar vara en down to earth-kille. |
Citat:
|
All lyx kostar inte pengar. Att ha tid är också lyx. Att odla egen mat är t ex för många lyx. Det betyder bland annat att man har tid över och färskare och godare mat kan man knappast köpa. Vore också lyxigt med egna ägg varje dag.
Jag skulle inte säga nej till en egen helikopter dock... |
Citat:
Sedan jag som bor på medelhavet på en ö är van vid färsk och lokal producerade saker, fisk som är färsk och många som säljer färska grönsaker etc från flak. Sedan tid är med pengar i någon form, antingen har du så mycket pengar så du inte behöver jobba. Men då har du ändå en värde för din tid. Eller får du ta ledigt och förlora pengar i lön, och då är det en minus förlust. Och har man tiden så kan man även åka köpa färska ägg och lokal producerade saker även i Sverige. Man behöver nödvändigtvis inte odla allt själv om man inte har det som intresse. |
Bara för att han har mycket pengar är det inte alls nödvändigt för honom att bo i hotellsviter för 2000-8000 euro per natt, om han själv nu inte vill. Det låter sjukt i mångas öron, och det är det också. Inte heller behöver han eller ja, någon annan, en båt på 500 miljoner som kostar några miljoner i drift per år, bara för att man är rik.
Visst kan han njuta och leva livet, men för honom kanske leva livet innebär att inte slösa pengar, trots att han har mycket. För jag ser det som att slösa pengar, om man lägger ca 50 000 kr - 70 000 kr eller vad det nu är, på hotellrum per natt. Eller flera tusen per lunch för att få färskaste råvaran och bästa kocken. Bara min input på det hela, men men. :) |
Citat:
Har man flera miljarders slösar han inte mer än en fattig sett till fördelning. Så ändå inte att slösa. Och dom Summor jag sagt är inga konstiga eller onaturliga. Ska vi prata slösa pengar finns det värre exempel. |
Han kanske skänkte bort det mesta?
|
patrikwebs förebild? https://www.youtube.com/watch?v=WGFZkO-yQcw :D
|
Citat:
|
En viss rik person bad mig hälsa att du borde ta det lugnt patrik :)
|
Citat:
http://www.gp.se/matdryck/krog/1.215...kockar-pa-noma "Världens bästa restaurang" är knappast vad jag skulle kalla för en fin restaurang. |
Citat:
Men jag förstår vad du menar, visst finns det värre exempel på det som skrivits i tråden och sådant tycker jag bara är sjukt, men andra kanske tycker olika. Har man flera miljarder kan man ju lika gärna passa på att bränna upp ett par hundra tusen kr eller varför inte några miljoner, när man ändå passar på att lyxa till sig...eller inte. |
Citat:
Så andra bör inte kritisera vad folk gör frivilligt för få bättre framtid sedan. Och gör inte stället till ett dåligt ställe när massa kockar frivilligt vill jobba gratis. Sedan läs noga, står introduktionsbrev alltså något dom får innan/början. Dom har ju då val acceptera det eller välja inte jobba där alls. Låter mer som facket maffia propaganda artikel, folk ska inte få vara självständiga och göra egna val. Och dom kockar som faktiskt får jobb där lär inte vara idioter som man måste ha i koppel. |
Bara jag som kommer att tänka på att Kim Dotcom måste vara patrikwebs idol?
|
Citat:
Samma sak har man flera miljarder ses en miljon som dricks eller växel pengar endast. Och då blir några 100 mille hit och dit bara normal levnadsstandard för personen, det folk glömmer i det hela är pengar ska användas. Visst är bra spara för sämre tider tull viss nivå, men inte bra buffra pengar som aldrig används. Det är negativt för tillväxten i hela landet. |
Citat:
|
Citat:
|
Riktigt kul det går så galet bra för honom. Verkar vara nere på jorden som fler nämnt, grymt inspirerande dokumentär också om någon mot förmodan skulle missat den.
I övrigt.., ännu en tråd som spårar ur med rent nonsens, vad är grejen?.. Är det så viktigt att skryta om "hur stor kuk" man har? Du förlorar ju bara en massa pengar genom att slösa tid här bland alla "låginkomsttagare"? Eller ser du det som en investering i underhållning att sitta här och skryta om pengar som nog fler än jag tvekar på över huvudtaget existerar? |
Citat:
|
|
Citat:
Sedan varför ska rika hjälpa fattiga? Handlar ju om ta eget ansvar, som företag kan man ha som mål att anställa folk. Men personen åt andra sidan har ett ansvar att kunna vara anställningsbara. Men slösa pengar till personer som inte bidrar tillbaka är negativt. Dom pengarna som finns och genereras i tillväxt måste användas om alla sparar pengarna blir det inget tillväxt och jobb blir förlorade. Så ändå stor skillnad att vara orsaken till ekonomisk kris eller att bidra till tillväxt. Sedan är det upp till varje person att välja vad dom vill spendera pengarna på. |
Citat:
Nu är det ju inte så att alla sparar pengar och att det inte är någon tillväxt alls. Det är sällan så att alla, verkligen alla, börjar spara istället för att konsumera och skapa tillväxt. Skulle det hända så skapar det jobb åt staten som kan komma ut och styra och ställa i ekonomin. Känner att det blev lite oftopic men de flesta trådar på forumet blir så. |
Har sett dokumentären. Riktigt kul när det går så pass bra för någon.
Citat:
Och många här försöker inte ens skaffa en egen inkomst. Socialen fungerar fint. |
Det är inte heller kul när staten ger bidrag till stora multinationella giganter som själva har råd att köpa ett mindre land..
http://www.svd.se/naringsliv/bidrag-...gt_6636144.svd #my_2_cents |
Citat:
Att skapa fejkade jobb skapar inget tillväxt, tillväxt beror på efterfrågan och något av värde folk vill betala för. Hade dom personerna kunnat tillföra det redan så hade dom redan haft ett jobb. Staten behöver inte ge några bistånd eller bidrag alls utan låta alla klara sig på egen hand, enda staten borde behöva ha koll på är militär och polis. Kanske viss infrastruktur. Resten går ha privatiserat. Eller ge kommun mer självstyre helt som USA med delstater med rätt med viss egen lagstiftning. Hade varit bättre om varje kommun fick välja om dom ville ha folk på bidrag eller sätta visst krav på inkomst för bo i kommun precis som det är krav med viss lägsta utbildning för komma in på högre utbildningar. Sedan komiskt folk använder ord som fattig i Sverige, ska man prata fattiga ska man kolla på vissa andra länder. Skillnaden är att dom jobbar hårt och är fattiga, Sverige gnäller folk bara hur värdelösa dom är och att staten ska ge dom pengar för dom inte ska behöva ta något eget ansvar. |
Citat:
Skulle se det som en investering inte ett bidrag. Är väldigt många företag inblandade i bygget och arbetskraft. Men Sveriges nivå på skatter för det så går pengar tillbaka fort. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson