![]() |
Kunder som ignorerar förfallodatum
Jag är med om detta med var och varannan kund.
Ett avtal skrivs där betalningsvillkoret sätts till 10 dagar. Kunden godkänner avtalet och även fakturan när den skickas över. Tiden går och 20 dagar efter fakturan skickades ut så är inget betalt. Efter kontakt med kund och frågan varför fakturan inte är betald så får man följande svar. Citat:
Någon mer som har samma problem? Hur brukar ni lösa de? |
på mitt gamla jobb var det så att vi hade en ekonom som kom in i slutet på varje månad för att betala av alla räkningar/fakturor. Eftersom de hade bara råd med att ha ekonomen 1 dag i månaden.
Detta gjorde att fakturor med betalningsvillkor 30 dagar eller mindre betaldes inte ut förens slutet av månaden. även om det tillkom dröjsmålsränta, så var det billigare än att in ekonomen en dag extra. Jag gissar på att det är små företag du fakturerar? |
Ingår man i avtal på 10 dagar så ska det vara 10 dagar.
Det du kan göra är att skicka en påminnelse med påminnelseavgift för de har ju "glömt att betala i tid". Men om det händer gång på gång, och du klarar dig utan denna kund, så hade jag slutat ta emot uppdrag från kunden. Citat:
|
Det normala är att ha 30 dagar netto som betalningsvillkor vid kreditaffärer.
Det är mycket ovanligt med 10 dagar netto. Om det verkligen är viktigt att ha 10 dagar netto så måste du vara mycket tydlig med det innan avtalet skrivs. Själv brukar jag undvika att göra affärer på annat än 30 dagar netto i synnerhet mot leverantörer. Dvs endera betalar jag med kort på en gång eller så får det bli 30 dagar netto. Samma sak brukar jag tillämpa mot kunder. |
Om man nu vill få in pengarna på 10 dagar får du köra hårdare avtal. Skriv att pris är rabatterat vid betalning inom 10 dagar. Därefter 10% dyrare.
|
Citat:
Citat:
|
10 dagar avviker kraftigt från vad som är brukligt som kredittid, så därför behöver man vara extra tydlig om man vill att det ska respekteras av kunderna.
Jag försökte själv (som konsult) att använda 20 dagar men kunderna vägrade gå med på det så jag var tvungen att gå med på 30 dagar för att kunderna skulle gå med på avtalet, annars hade jag tappat uppdraget. Har du verkligen skriftligt avtal medkunden om 10 dagar? Har du inte skriftligt avtal så kan kunden hävda räntelagens 30 dagar. Det räcker inte med ett kryss i en ruta på ett webbformulär, det är inget "riktigt" avtal i och med att det inte finns en underskrift original. Bevisbördan är din som leverantör. Med reservation för att jag inte har en aning om hur avtalet har ingåtts eller formulerats. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
- Vad är det för typ av Tjänst/vara? - Hur stort belopp är det frågan om? - Hur stor andel av omsättningen står just denna kund för? - Är det en "stor" betydelsefull kund eller är det en obetydlig kund som du kan avvara? |
Många stora företag kör på 30 dagar oavsett vad som råkar ha sagts. De har fasta rutiner kring fakturering och utbetalningar. Ofta går det att skynda på om man har ett bra förhållande till företaget men det är annars bortkastat att skicka påminnelser osv., åtminstone om du vill ha kvar kunden.
|
10 dagar är i regel för få dagar hos alla företag, så man kan i regel glömma lyckas få betalt inom den tid.
Enda sättet är motpart ska känna sig motiverat betala snabbt, och det är inte en ev. påminnelseavgift. Så mitt tidigare lösning lär vara enda sätt att i verkligheten få in pengar på så kort tid. |
Citat:
30 dagar är kutym. Vill du att kunderna ska betala snabbare (dvs frångå sina egna rutiner för att anpassa sig till dina), så måste du ge dem incitament till det. Du kan tex höja dina ordinarie priser med 10 % och sedan ge en kassarabatt på 10 % vid förskottsbetalning. |
Citat:
|
Vill du ha pengarna snabbare kanske du ska börja sälja dina fakturor?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Har aldrig hört talas om 10 dagar tidigare - från något företag, 20 och 30 är det vanliga i min erfarenhet - tar ju någon dag eller två för att fakturan ska komma fram också. |
Oj, de va väldigt vad folk missuppfattade min frågeställning.
De som är intressant och relevant är kunder som går med på betalningsvillkoret X, ignorerar förfallodatumet och betalar när dom känner. Att villkoret X sedan är 10, 20 eller 100 dagar är irrelevant. Varför gå med på X dagar om man ändå tänkt betala efter 2X, varför inte nämna de INNAN avtalet skrivs på? |
Citat:
Spelar ingen roll om du har 30 dagar, ändå en hög som inte betalar i tid. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Din fråga är ju besvarad.
Fakturor betalas de facto på 30 dagar och många har rutiner anpassade efter det. Bara för att det råkar stå något i ditt avtal betyder det inte att den som tecknade det lagt ner någon större tanke på dina betalningsvillkor. Enklast är givetvis att du själv anpassar dig. I större organisationer tar det oftast tid. Det är vanligt att fakturan kommer in och scannas eller på annat sätt läggs in i ett hanteringssystem. Fakturan ska sedan skickas till rätt person och det kan vara mer eller mindre svårt. Den ska sedan attesteras. Eventuellt också en andra attest. Därutöver ska den konteras och läggas upp för betalning. Det kan vara många personer inblandade och de flesta ser säkerligen ekonomihanteringen som något nödvändigt ont och gör det de måste när de tvingas till det. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson