![]() |
Prata ex moms med kund?
Skulle vilja fråga er hur ni pratar med en privatkund, är det alltid ink moms man ger pratar, exempel vid offert via telefon eller mail?
Vissa kollegor pratar nämligen exkl moms för att det "låter" mindre och på ett sätt redogör för hur stor del som inte är skatt. Likaså det här med milersättning, pratar man om detta eller bakar man in detta i priset? |
Om man jobbar med privatkunder så ska man vara mycket tydlig om man pratar ex.
moms. Det finns en massa lagar som styr det där. Om det inte står något så är priset inkl. moms, tror jag. Säkrast är att du snackar inkl. moms eller säger priset och lägger till "ex. moms". Så är problemet löst. Jobbar du oftast med företagskunder så skulle jag rekommendera det sistnämnda för att inte skruva till det i skallen på dig. |
Utomlands är det mer vanligt att butiker skriver varor ex moms, är mer i Sverige staten försöker dölja skatten för vanligt folk.
En orsak varför visas inkl moms och arbetsgivaravgiften normalt inte står tydlig på folks lönespec. Om man till största del bara säljer till företag är det inga problem ange allt exkl moms, men är största kundgruppen privatpersoner så ska det anges inkl. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mina utbetalningar från HSB skriver ut det tror jag, likaså stod det när jag senast fick lön från kommunen för några år sedan. Upprepa en lögn tillräckligt många gånger, så blir det en sanning. |
Citat:
|
tack för er input. Självklart så lägger man till om det är ink el exk moms, men vad är det psykologiskt bästa? Det låter mindre med priset ex moms i mina öron, men det är väl mer brukligt att bara tala om ink moms med privata kunder?
Vad säger ni om milersättningen då? Ska denna bakas in i priset, eller ska detta nämnas redan när man talas vid per tfn? Det kan väl bli för mkt detaljer att ta och på så sätt röra till det för kunden? |
Citat:
|
Citat:
årssammanräkning, etc.). Det har aldrig stått på de vanliga löneraderna. |
Jag tycker att man alltid skall prata inkl. moms när man vänder sig till privatpersoner och exkl. moms när man vänder sig till företag. Att göra på något annat sätt tyder på att företaget i fråga inte är seriöst, vilket gör att jag som kund undviker företaget.
|
Citat:
Jag anser det vara rent bedrägeri att prata om ett pris som sen inte gäller för kunden. Pratar man priser utan moms så tillkommer ju alltid en kostnad på 25%, då tar kunden beslut utifrån felaktiga förutsättningar. En leverantör som luras på det sättet borde vara inlåst. Det är även så att om man inte berättar att priset är exklusive moms så måste man faktiskt leverera till privatkunden för det priset inklusive moms, eftersom man har avtalat om ett pris, då blir det en förlustaffär för leverantören. Det lönar sig aldrig att lura kunden in i ett avtal där de inte får vad de förväntar sig. Det är bättre att vara just i affärer än att luras. Håller man på och luras så ska man slås ut från marknaden. |
Citat:
Det där med milersättning kan vara väldigt olika. Det kan i vissa fall vara bättre att baka in reskostnader i arvodet, men i vissa fall är det inte bra, så det beror väldigt mycket på praxis i branchen. |
Detta är väl en ickefråga då det är lagstadgat att priser riktade mot privatpersoner måste anges inklusive moms och alla omkostnader.
Paragraferna som berörs i Prisinformationslagen (2004:347) Citat:
|
Vid tidigare tillfällen (när jag inte kunde något om moms) så föredrog jag att se priset inklusive moms + frakt om det är "applicable", så jag vet exakt vilken summa jag ska betala.
Ogillar även offert-sidor. Vem vill skicka en offert om det finns andra webbplatser med fast pris (eller åtminstone en ungefärlig summa)? Många företagare verkar inte förstå detta (även om det är svårt att sätta pris på vissa tjänster/produkter). |
Citat:
Det finns även mindre företag som kan ge rabatter eller som har mer komplex prissättning och då är det bra att kunna få se en offert så man kan se exakt vad det egentligen kommer kosta. Men det är även bra för privatpersoner att kunna få svart-på-vitt vilka artiklar och priser leverantören lovar. det är i slutändan offerten som kunden har som underlag för att fatta beslut om det ska bli affär eller inte. När kunden har gjort en accept av offerten, så bör leverantören skicka en orderbekräftelse för att ytterligare bekräfta att man har uppfattat beställningen och att och hur leverantören tänker fullfölja beställningen. Offerter passar bra när man som privatperson ska köpa lite dyrare eller mer komplexa saker som när man bygger villa eller sommarstuga exempelvis. Som kund brukar jag numera begära skriftlig offert av alla telefonsäljare, det vill de aldrig ge och då blir det ingen affär. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson