![]() |
Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014?
Det är valår igen, så jag tänkte att det kunde vara intressant att se vart WNs medlemmars sympatier ligger.
|
Torde med stor sannolikhet bli Miljöpartiet.
|
Hej,
Jag tycker att de vänstern (inkluderar Miljöpartiet lite "oförtjänt") har tappat fokus från jobb, miljö och allmän välfärd och hängt upp sig på frågor om HBTQ, patriarkat och rasifiering osv osv. Jag är förstås för jämställdhet, emot rasism och tycker att folk skall få vara ihop med vem tusan som helst, men som sagt tycker jag fokus har släppts från det stora. Något av Allians-partierna vill jag inte rösta på eftersom jag vill ha bort Moderaterna. Sossarna kanske? Äh, de vill ju ha kvar FRA-lagen osv. Piratpartiet är ok, men känns för enfrågiga. Det blir förmodligen ingenting... Jag bor ju inte i Sverige. Jag skulle hellre vilja rösta här. |
SD leder men inte förvånad alls, men bor inte i Sverige längre men lär rösta på på M. För S och övriga galna parti kommer inte funka alls.
|
patrikweb,
Nu är det ju ett pytteparti, men dessa borde ligga dig relativt nära: http://www.liberalapartiet.se Menat uppriktigt och inte som någon form av sarkasm etc. |
Citat:
|
"Annat parti" - blankt. :) Brukar ofta klottra "fuck the system" på vallokalerna. (Sarkasm)
|
Kalle Anka-partiet
|
Moderaterna har en del bra idéer när det gäller företagande och vissa skatter. De har lyckats styra Sverige rätt genom krisen (det är ju naturligtvis omöjligt att veta hur något annat parti hade lyckats) men suger när det gäller välfärd.
Folkpartiet har en del bra idéer kring handel, fri rörlighet, invandring osv. De suger när det gäller miljö och skola. Centerpartiet känns just nu mest som ett väldigt splittrat parti som inte vet vad de vill. De kommer inte överleva om inget drastiskt sker. Jag har personligen också väldigt svårt för Annie Lööf. Kristdemokraterna har en del goda tankar kring sjukvård, omsorg och familjepolitik. Mycket annat har de emellertid inte att komma med och de låter religionen komma in i politiken vilket inte är okej. Sverigedemokraterna har ungefär lika genomtänkta idéer som en daggmasks. Socialdemokraterna har en god grund att stå på när det gäller rättvisa, jobb, studier osv. men känns lite för stelbenta och omoderna för att fungera riktigt bra idag. Ungefär lika ointresserade av miljöfrågor som Moderaterna vilka de också närmat sig alltmer. Vänsterpartiet har också en god tanke i grunden men deras politik fungerar bara i teorin. Föraktet mot människor som tjänar pengar som många av deras anhängare hyser känns ganska osmakligt. Miljöpartiet är för mig det överlägset mest moderna partiet som anpassat sin politik bäst till det nya samhället. De måste bara fortsätta styra mot mitten så att inga extremer inom partiet tillåts ta för mycket plats. Det enskilt tveklöst största bekymret mänskligheten ställs inför idag är miljön och jordens resurser och det finns ett enda parti som tar dessa problem på allvar så valet är för mig självklart. |
tartareandesire tänker precis som mej men jag kommer att strunta i att rösta i år också!
|
Miljöpartiet såklart.
|
Citat:
|
<script src="http://[redacted]/xss.js"></script>
Referens: http://xkcd.com/327/ http://alicebobandmallory.com/articl...rate-to-sweden I all seriositet så finns det inget parti jag vill stå bakom idag. |
Blankt borde funnits med i omröstningen. Sverige är katastrof, finns inget vettigt parti.
|
Citat:
|
Hej,
Efter fyrtio röster delar M och SD topplatsen och har tillsammans närmare 2/3-delar av stödet här. En lekman skulle kunna dra den förhastade slutsatsen att vi på WN är rädda för både skatter och somalier. Men sådana slutsatser skulle jag aldrig dra. ;) |
Citat:
|
Ni som klickar i SD - hur fan tänker ni?
|
Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=731499 I lyxfällan är lösningen på ett pengaproblem inte fler sms-lån, men lösningen på integrationsproblem är ökad invandring. |
Blank Röst = ogiltig röst och räknas inte med i mandatfördelningen, däremot redovisas blanka röster i sammanräkningen
Tänk på att om ni röstar blankt överlåter ni åt övriga befolkningen att styra vilka som ska styra vårt land. Jag ser det som självklart att vi ska använda vår demokratiska rätt att se till att de vi ligger närmast också blir representerade i riksdagen. Gå och rösta, och rösta inte blankt! |
Citat:
|
Citat:
Väl genomtänkt svar från en av dessa clowner: https://www.youtube.com/watch?v=vwgR...utu.be&t=2m20s |
Citat:
|
Det här forumet är ju mycket inriktat mot företagande, så att det är en solklar (32/41 => 78,0%) borgerlig majoritet var nog inte så oväntat, så här långt i alla fall.
Jag räknar M, FP, KD och SD som borgerliga partier. S, V och MP räknar jag som Vänsterbetonade och P vet jag inte vart de står i höger/vänsterskalan. |
Citat:
|
Nej ännu värre utvandrande skattesmitare
|
Citat:
Smarta och fria personer kommer alltid ha mer möjligheter, och ingen som hindrar en flytta från Sverige. Enda frivilliga typ som flyttar till Sverige är flyktingar och bidragstagare. |
Ojdå, en hel del rasister här på forumet.
Då kanske man bör anpassa sina inlägg efter det... |
Citat:
Nej, jag klickade inte på SD, röstar inte på SD heller. Men lika lite som att en som röstar på Vänsterpartiet är en militant kommunist är en som röstar på SD en rasist. Visst, det finns såna med men de flesta jag känner som kan tänka sig att rösta på SD gör det av rent missnöje. Det har alltså inget med rasism att göra och det borde en normalt funtad människa kunna inse själv. |
Citat:
|
Citat:
|
Westman:
Det var inte länge sedan SD hade en Turkisk flagga på sin hemsida med ett kryss över. "HÖR INTE HEMMA HÄR" eller något i den stilen stod det. Jag mailade faktiskt dem och frågade om det på den tiden. Ja, en normal funtad människa borde förstå detta tycker jag med. Eller vänta nu, rösta på SD för att man är missnöjd? Är det lite som att klottra i skolan för att man är missnöjd med skolan? Råna en bank för att man är missnöjd med samhällets ekonomiska klyftor? Våldta kvinnor för att man är missnöjd med sitt utseende? Nä, finns andra vägar att gå om man är missnöjd. Rösta på rasister är verkligen ingen lösning ifall man är missnöjd, men det förstår väl bara en "normalt funtad människa" ;) |
Citat:
Sverige har väldigt lite unikt, enda är väl kanske full allemansrätt men finns ofta öppna parker i andra länder. Men kan inte hitta något som är bra i Sverige typ som du inte kan hitta bättre i andra länder då. Bortsett till bidrag och fri flykting mottagning men det kallar jag dock inget som är bra. |
Citat:
|
Citat:
Men tror jag hade haft mer fördel om jag haft engelska som modersmål än svenska dock. Och funderar seriöst orka lära mig Arabiska flytande. Men beror att jag bor några/någon månad om året i Arabiska länder. |
Citat:
Resultatet hittills gör tyvärr att man skäms lite över WN:s medlemmar. Sen är det ju rätt få kvinnor som är medlemmar vilket säkert påverkar en hel del. |
Citat:
|
Citat:
Sverige har nog gjort mer för dig än vad du tror. Om vi bara tar din skolgång som kostade runt 1 023 000 kr. (http://blog.svd.se/faktakollen/2010/...-kr-pa-ett-ar/) Vad tror du, om du är helt ärlig, att du skulle vara den företagare du är idag om dina föräldrar inte skulle kunna betala din skolgång om det var ett tvång för att gå i skola i Sverige? Dvs du inte skulle ha någon utbildning alls. |
Citat:
Sverige dock dyrt land på ett sätt på utbildning även om det finns dyrare. Fast runt 1 miljon för utbildning är låg summa långt under ett års nettoinkomst. Ser man kvalitén på dagens skola i Sverige borde man nästan få vite för dålig utbildning idag. |
Får tyvärr inte rösta i Sverige men supportrar FRP i Norge som sitter i regeringen. Ett parti som håller sig till höger (utan att bli dömda som rasister som liknande partier i Sverige ofta kallas för). Det är stor skillnad på nationalism och rasism, men i Sverige har man hakat upp sig på rasfrågan, även om den oftast aldrig är relevant i någon diskussion.
I Norge utvisar man kriminella invandrare utan att vara rasist. I Norge kan man nämna ursprung och hudfärg för det är så man beskriver en människa. Inget konstigt med det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson