![]() |
King flyttar till lågskatteland
"Imorgon börsnoteras svenskbolaget King. Och bolaget har inför noteringen passat på att göra en omstrukturering som underlättar skatteflykt, i likhet med flera andra teknikjättar."
Läs mer: http://www.va.se/nyheter/king-grunda...gn=unspecified |
Det är ju förväntat att dom skulle göra något liknande :)
|
Ah, inte speciellt förvånande. :D
Undra hur många svenskar som finns i Malta nu för tiden btw. |
Citat:
|
Jag vill betala skatt
|
Citat:
Lägg till 100 miljoner extra i skatt med så blir du säkert nöjd. |
sorry OT: Tycker man ska bidra efter förmåga. Har man mycket pengar kan man hjälpa många människor. Pengar och flygresor gör dig inte till en bättre människa.
|
Citat:
Bättre människa? Nej men gillar leva lyxliv och resa världen över utan vara en slav. Och jag bidrar redan betydligt mer än allra flesta, har anställda samt skapar tillväxt och genom spendera pengar till folk som faktiskt jobbar för sitt liv. Det är arbete o produktion, tjänster som genererar tillväxt o framtid. Inte bidragstagare.. Idag får dom rika betala för folkets levnadsstandard för folk inte kan anpassa sig till faktiskt kostnader o det dom har råd till. Jag har inte precis lust betala folk semester eller utbildning när dom själva inte betalar skattenivå för deras kostnad är. Och hatar alla uber idioter som säger vi har fri utbildning och sjukvården i Sverige, det är inte sant då man måste betala skatt. Så skulle nog säga Sverige har världens dyraste sjukvård i verkligheten för vissa. |
Citat:
Tvivlar på att Sverige har världens dyraste sjukvård. Bedövning kostar knappast 29 200 kr i Sverige. Hänvisar till den här bilden: http://aattp.org/wp-content/uploads/...cal-bill-2.png |
Citat:
Jag har dock privat betalat en person sjukvård operation på privat sjukhus utomlands, och kostnad blev fika pengar typ ändå. Medicin är regler rätt dyr med, inte många som betalar faktiska pris i Sverige för ens. Men kostnad som går se på bild är dock inte alls farlig kostnad i sig, även om jag nu inte ser vad det handlar om o dagar. Hade garanterad blivit betydligt dyrare i Sverige om man betala utan statlig pengar inblandade. |
patrikweb pratar i gojjan som vanligt :-).
Jag håller med Ara klart man ska bidra efter förmåga men då ska det gälla alla. Kan förstå att det känns surt när t.ex MediaMarkt och IKEA flyr undan skatten, så ska man själv gå in där och betala flera miljoner. EU förenklar undanflykt av skatt helt enkelt, illa. EDIT: Intressant att hans syster driver Fillippa K och hans föräldrar jeansmärket Gul&Blå. Verkar ligga i generna med entreprenörskap. Eller så kanske jag ska ta till med ett Turkiskt ordspråk som säger "den bästa pengamagneten är pengar". |
|
Citat:
Samma sak svenskar föredrar åka jobba i Norge istället, där får dom jobb o helt okej lön. Tröttnar företag så väljer dom ju det land som passar dom bäst, samma sak med anställda. Orsak varför det inte finns någon produktion knappt i Sverige är för svenskarna inte vill betala det priset det hade kostat. |
Citat:
Är en bra person någon som klankar ner på de som har det sämre ställt med att jämföra med boskap eller är en bra person som försöker hjälpa och underlätta för sina medmänniskor? Varför man tjänar bättre i Norge är till viss del för att det är mycket dyrare att leva. Det är också lättare för svenskar att få jobb (inom vissa yrken) då det finns ett antal jobb som inte norrmän inte vill ta. Övrigt efter att läst dina resonemang tillsammans med dina stavfel och konstiga meningsuppbyggnader genom åren så kan jag bara önska att man satsar mer på skola och utbildning så man slipper, om jag får citera bilden ovan, "Stupid people". |
Citat:
Folk som flyttar till Norge är smarta, dom tar ansvar för sitt liv. Istället för gnälla på staten för att dom själva är värdelösa och inte får något jobb. Jag behöver inte tänka på min stavning på forum, samt jag lyckats bättre än 99% än övriga befolkning utan massa högskola eller högre utbildning. Så utbildning ger nödvändigtvis inte smarta personer, handlar mer om eget intresse och ansvar. Sedan kan det krävas specifik utbildning för vissa yrken mer eller mindre. Och inget som säger att utbildning ska vara gratis och låta någon annan betala via sin skatt för andras utbildningen. Staten hade kunnat låna ut pengar men totala utbildningskostnad hade blivit personlig. Och kvalitén på utbildningen idag lär inte handla så mycket om skatt, mer pengar ger nödvändigtvis inte bättre. |
Citat:
Men folk tar inte "vilket jobb som helst" dessa dagar och det verkar tyvärr vara okej att man tänker på det sättet. |
Hej,
Jag trodde att Johan Staël von Holstein var Sveriges "sosse-hatare" numero uno. Jag har tvingats tänka om. Han är nummer två. :D |
Citat:
Ne men kostnaden avser för en natt: http://imgur.com/a/WIfeN och som du ser $55029.31 = 354399.034 kr Dvs 355 000 kr för EN natt.. |
Citat:
Tror bara dom lagt alla summor vid fakturering, minns inte vad jag fick på fakturan jag betala åt en för operation men tror kostnad för medicin var totalt förbrukar och inte en post per dag där med. Men för en hel operation som är lite mer avancerade och några dagar vård ser ja inte det som så stor kostnad. Säkert mer i Sverige i faktiskt kostnad. Kostar ju flera 100k operera en hundjävel i Sverige bara typ så. |
Såg nu det handla om blindtarmsoperation, exakt samma operation jag betala för en person på privatsjukhus.
Och då fick han vara kvar flera nätter, tror det var 3-5 nätter totalt. Dock betalade jag bara 3600EUR för hela operation och dom nätter, då ingen försäkring eller så. Men USA har säkert lite mer saltade fakturor sett till landet. Då flesta ändå har privat sjukvårdsförsäkring. I vilket fall är den totala kostnad lägre än skatt, samt en bättre privat sjukvårdsförsäkring ändå billigare än skatt. Men att Sverige skulle vara billigare i genomsnitt tror jag inte. |
Citat:
Ett akut-rum för en person utanför EU kostar mellan 2-3k i Sverige. Som du ser på den bilden är det ca 17400 kr i stället. Vet inte hur det är med hundar, men min katt hade en otroligt svår sjukdom som behövde en svår operation. Denna skulle ligga på 30 000 kr och veterinärskostnader täcks inte av skatter så. Detta var dock UTAN försäkring. Var inte många punkter för en natt Såhär kan sjukhusbesöket sett ut: Killen kommer in till akuten, undersöks och de har misstankar om X. Görs en CT skanning, sen ska ha ha ett rum och en bård och inväntar operationsläkaren. Under tiden får han medicin och när operationsläkaren är redo får han bedövning. Operationen utförs och efter detta ligger han med dropp i ett återhämtningsrum. http://www-tc.pbs.org/prod-media/new..._slideshow.jpg Vi har inte gått upp så mycket på fyra år. |
Hoppas den dagen kommer när det visar sig att patrikweb har fått alla sina pengar av sina föräldrar och att han bara är född med "tur".
|
Citat:
|
Citat:
Enda skillnaden hade varit folk på anpassa sitt liv och ta ansvar, kolla bara lyxfällan eller sms lån skulder så säger det rätt mycket vilket ansvar folk verkligen tar. Och skulder med hög ränta eller avbetalning ger inte mycket tillbaka alls till samhället, det är kreditföretagen o bankerna som tjänar på det bara. Om folk tar ansvar, och samtidigt en fullständigt marknadsekonomi hade saker funkat bra. Även om man inte har råd med central lägenhet i storstad så hade det inte kostat så mycket med lite skogsmark och en husvagn och lite solpanel och tillräcklig skog för ha ved. Och ha en del egenproducerat mat. Hade folk tagit eget ansvar på riktigt hade folk klarar överleva själva med till största delen, och då fått anpassat sig o verkligen jobbat för komma till rätt nivå. Staten skatt o system påverkar ju om företag finns kvar eller inte, finns ju en orsak varför vi inte har några bönder knappt kvar i Sverige o snart inte ens finns svensk mjölk i butik snart. |
Citat:
http://freedom-school.com/money/how-...nomy-grows.pdf |
patrikweb:
Nu var det några år sen du flydde Sverige. Men med Alliansen vid rodret så har en hel del hänt för oss företagare. De största vinsterna är förstås den sänkta bolagsskatten och arbetsgivaravgiften för unga. Det finns mycket kvar att göra. Men det Alliansen gjort under 7 år är mer än vad sossarna gjort för småföretagen de senaste 50 åren.. Sossarna har bara satsat på de stora industrierna, d.v.s Volvo, SKF, LKAB, etc. Småföretagen har setts som ett nödvändigt ont för att ägarna inte ska behöva gå på bidrag. 22% bolagsskatt är lågt. I jämförelse med andra industrinationer i EU så är det på en behaglig nivå. Självklart vill man ha 0% men man måste vara realistisk. Skatten behövs - särskilt för att kunna bygga upp t.ex. den av sossarna förstörda Försvarsmakten. Skatten ska alltid debatteras och ifrågasättas för att kunna påverka politikerna i rätt riktning. Statligt och kommunalt anställda får aldrig någonsin tro att de är "set for life". De ska kunna konkurrensutsättas och rationaliseras bort, precis som på vilken arbetsplats som helst. Men man måste vara realistisk i debatten. |
Citat:
|
Citat:
Sverige har nästan alltid haft högst skattetryck i hela världen och det är inte konstigt heller att vi toppar listorna över världens bästa land att bo baserat på: " GDP per capita Social support Generosity Freedom from corruption Life expectancy Freedom of making choices" Källa: http://lifestyle9.com/worlds-best-co...ve-in-2013/10/ Sen alliansen tog över har vi tyvärr förlorat den positionen, numera ligger Danmark med högst skattetryck i världen och 2014 blivit utnämnt till världens bästa land att bo i där folk är lyckligast; vi är inte ens top 10 längre som vi tidigare vart under flera år. I Danmark kvittar staten dina studielån om du klarar högskolan; detta finansieras av skatterna! Förresten läste på din facebook: "Bättre gå välklädd i 2000€ kostym än billiga HM kläder folk gör i Sverige. Som både är nedslängda i blod av slav och barnarbete med stor miljö skada. Men går inte bara kostym, April till Dec går gå i shorts här nere. Men skulle aldrig gå i dålig klädsel på hotell, fina restauranger eller flygplats och liknande. Eller vid temperatur under 25 typ" Kan säga att din kostym för 2000 euro kan du hitta för 1500kr hos en skräddare om du säger att du vill ha samma kostym fast utan märket på. Han kommer ge dig det från samma fabrik, sydd av samma ungar fast utan ditt lilla Armani märke eller vad du nu tror är kvalité. Skräddarna skrattar dig rakt upp i ansiktet så fort du gått utanför om du köper den för det priset då de själva kan sy på den sista patchen. |
En nyhet kom precis in: "1 041 056 st företag i Sverige flyttar INTE till lågskatteland i år heller. De behöver inte göra det eftersom det går bra för dem. Faktum är att det går bra för hela landet. Folk mår bra. Företag tjänar pengar. Saker fungerar smidigt och effektivt. En överväldigande majoritet av företagsledare, välbetalda akademiker samt strategiskt viktiga yrkesmän väljer också att stanna kvar i landet. De trivs. Trots att de får betala lite mer i skatt än i vissa andra länder så är de tacksamma för den servicenivå man får i Sverige."
Nej det är kanske ingen nyhet som får stora rubriker men inte desto mindre är det sant. |
Världens bästa land för folk som inte har någon annan aning alls, sedan är typ svenskar typ dresserade att inte gnälla lika mycket med.
En person som bara bott i vandrarhem skulle säga ett 3 stjärnors hotell är rena lyx för dom vet inget annat. Även fast dom bo i ett jävla ghetto hotell. Sedan kan jag förstå att vissa är nöjda, då dom är parasiter och lever på andras pengar hela livet. Ett land man aldrig behöver ta eget ansvar utan staten kommer hålla dig i handen typ vad du än gör. Ang mina kostymer så är dom made in Italy och Switzerland bland annat. Och använda Armani är så typiskt svenskt som inte har något aning om något annat. Så nej inga Armani hah. Och ja svenskar utomlands klär sig som jävla pundare alltid, accepterar aldrig klädkod eller kultur vad som gäller i landet. Värre än djur typ.... Bra orsak varför Afrika, Mellanöstern, Asien är skönt åka till. Knappt några svenskar alls eller västfolk. Bortsett om man inte åker till dom vanliga turistmålen då, vilket man inte vill göra så frivilligt. Samma sak om man väljer finare lyxhotell slipper man även patrask, för finns inget bättre med bra service och fin miljö. Samt ha det lugnt och skönt. Har man inga mål i livet kommer man ingen stans, och mål är inte samma sak som drömmar. Svenskar kör mer stilen dom ska vinna pengar på lotto eller spel inte jobba ihop. Citat:
|
Citat:
Afrika, mellanöstern och asien är typiska turistorter för svenskar. Du nämnde två stycken kontinenter liksom. Fyrstjärnigt eller till och med femstjärniga hotell imponerar mig inte. Om du är medveten om hur hotell betygssätts (bland annat får du mindre avdrag om toalettpappret är vikt när du kommer till hotellet) så är stjärnorna inte alls speciellt viktiga. Har bott på hotell med fyra stjärnor där rummen är finare än vissa femstjärniga och hotell-personalen är mycket trevligare dessutom. Men jag lägger ner diskussionen här för att efter ha läst igenom dina diskussioner med vänner på facebook så förstår jag varför de slutar kommentera dina bilder liksom. Troll och hoppas verkligen att du ändrar uppfattning någon dag. För att du själv ska må bättre! |
Beror vilka ställen man väljer, man behöver ju inte välja turistställen eller charterhotell och resmål. Turister brukar trängas ihop på vissa ställen genomsnitt och på enstaka länder i dom regioner.
Ser man till helheten så är det väldigt lite svenskar i dom kontinenter, även om enstaka länder är extrema turistmål där. Och har inte sagt att alla 5 stjärnors hotell är bra, vissa skulle jag nog inte ens klassa som 3. Väljer man exempel Kempinski och Hilton brukar dom ligga rätt genomsnitt nivå. Mariott kan dock skilja en hel del mellan länder och hotell som exempel. Fast väljer man hotell som har listpris på 400-500EUR natt för billigaste standardrum vet man vad för nivå på gäster som normalt bor där och samtidigt folk som ställer mer krav och har koll. Fast bara för betygsystem långt ifrån bra idag så kan man inte säga att 5 stjärnor är genomsnitt sämre än 4. Bara för det finns enstaka dåliga 5, samma sak det finns flera 4 som max skulle räknas som 3. Nog inte jag som behöver ändra uppfattning,eftersom vanligt folk inte vet vad man pratar om. Så länge man inte upplevt bättre så vet folk inte, du kan bara kalla saker sämre av det du har efteranhet av och upplevt. Så knappast jag skulle må bättre behöva jobba hela livet, gå upp tidigt varje morgon och trängas i regn o kyla. Och behöva trängas i kö o äta sunkig mat. Väldigt populärt att pensionärer flyttar utomlands eller har ett hus utomlands, finns ju en orsak till det. |
Patrik borde installera en trollvakt på sina enheter.
|
Hej,
Under de år jag varit medlem här har Patrik lärt mig: 1. Du tillhör gräddan av svenskar pga att du har en plånbok modell grosshandlarsize. 2. En majoritet av oss andra svenskar är patrask, idioter, pöbel eller renatav djur. 3. Turistdestinationer är svennigt, liksom mycket annat, exempelvis Armani?! 4. Skatterna borde slopas helt (eller nästan). Den som inte arbetar skall heller inte äta. Att betala skatt är likvärdigt med att spola ner pengarna på toaletten. 5. Den enda svenska turisten som INTE är "patrask" är du själv. 6. Du gillar att bo fint och sedan skriva om det så vi också vet. 7. En liten film du kanske redan har sett: https://www.youtube.com/watch?v=KQ902HiNjfc |
Citat:
Bra lista. Men du glömde några. 8. Man kan härleda alla problem i världen till skatter. Oavsett om det är någon som behöver hjälp med hur man ordnar sendmail så kan man lita på att Patrik ger en uppläxning i skatter och att folk är pöbel. 9. Du är ensam. Av dina facebookbilder så är majoriteten av bilderna egobilder, foton på tomma hotell och lokaler, som om du skryter om lyxen. (likt en svenne som aldrig sett pengar förut). |
Hehe :)
Nu får vi ju ha vilka åsikter vi vill beträffande skatter vi vill (och politik för den delen) vi och tro mig, jag unnar varenda hårt arbetande småföretagare ekonomisk framgång. Dock är du (Patrikweb) rätt hyfsad på att "sticka ut hakan", så lite skit från pöbeln och patrasket får du nog ta, haha. |
Älskar att alla bemöter Patriks synpunkter inte med rationella motargument utan med hån.
Faktum kvarstår att ingenting är gratis, förutom möjligen luft och havsvatten - och stödjer man tvångsbeskattning så stödjer man i vissa fall stöld. Det går inte att bortförklara och bör vara utgångspunkten från framtida skattediskussioner. :) |
Citat:
|
Citat:
Om skatt är att likställa med stöld, undrar jag spontant hur man skall klassificera den grupp välställda som roffar åt sig på vår jord utan ett uns eftertanke beträffande naturtillgångar, lokalbefolkningar och miljöpåverkan och demokrati. Nu kanske det måste inflikas att jag självfallet inte jämställer rik med skurk. Det finns nog ungefär lika många skitstövlar bland fattiga, procentuellt räknat. Bill Gates är ett lysande exempel på en svinrik men verklig filantrop. |
En fjärdedel, 80% minst för rika om man räknar allt som är skatt. Listan på alla skatter i Sverige är lång.
Och folk kan väl betala sin egen utbildning, sjukvård och så. Då blir det helt rättvist istället för rika ska behöva betala för alla övriga alltid. Så skatt är ju aldrig rättvist, så ren stöld är bra ord och parasiter för dom som tar emot. Stat kan låna ut pengar till utbildning och så, men totala kostnaden för personens utbildning ska bli egen post på den personens "skattekonto" Vadå rika som roffar åt sig? Kallas ägande rätt, äger man marken ska man ju äga den. Om du ska se det så vem ska bestämma att ett land ska äga sitt eget land och mark? Många länder har tagits med krig och våld, så ditt argument är dåligt då befolkningen i sig är lika ansvariga då. På prat om Bill, Microsoft lär vara bland dom top 100-1000 företagen i grov skatteplanering. Och den nivå på förmögenhet han har kan han ändå inte slösa upp. Efter en viss summa i Sverige får du inget mer för skatten än i Thailand. Sverige är ju ett land som lever över sina tillgångar och ändå rånar dom rikaste samt bolagsskatt. Så visar ju hur stor del av befolkningen som faktiskt bara är en negativ kostnad. Företag hade fått gå i konkurs med sådana minus resultat eller göra sig av med negativa kostnader. Rika betalar antal miljarder och ändå funkar inte samhället, så det kan ju en unge räkna ut att det finns stor del befolkning som får mer än dom betalar då. Enda rätta är folk går anpassa sin levnadsstandard dom själva kan betala för. Stor del av EU lever över sina tillgångar. Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson