WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kronofogden för 2500 kr? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061304)

altruixm 2014-03-25 10:01

Kronofogden för 2500 kr?
 
Vad tycker ni, ska jag skicka Kronofogden på den kund som valt att inte betala sin faktura på 2000 kr + moms? Är det ens värt merarbetet som detta innebär?

Westman 2014-03-25 10:18

Ja. Om 10 kunder gör samma sak blir det ju rätt mycket pengar du går miste om annars.

altruixm 2014-03-25 11:27

Ny kontakt med kunden idag med löfte om betalning. Jag ger det ett par dagar och sen blir det koll på hur KF-proceduren ser ut.

Conny Westh 2014-03-25 12:30

Är kunden privatperson eller företag?
Vad avser fakturan?
Har kunden några invändningar mot fakturan?
När fick kunden fakturan?
Vilket betalningsvillkor har ni avtalat?

altruixm 2014-03-25 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20488889)
Är kunden privatperson eller företag?
Vad avser fakturan?
Har kunden några invändningar mot fakturan?
När fick kunden fakturan?
Vilket betalningsvillkor har ni avtalat?

Företag
Digital tjänst
Nej
25 februari
14 dagar

Conny Westh 2014-03-25 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20488891)
Företag
Digital tjänst
Nej
25 februari
14 dagar

25:e februari var en Tisdag, så räkna med att kunden fått fakturan den 3:e mars.

Det är knappast någon idé att skicka till KFM innan 30 dagar gått, men det har det ju nu så då är det väl dags snart. Har du inte fått betalt måndagen den 7:e April, så tycker jag gott du kn skicka till KFM. Räkna då dröjsmålsränta från Torsdagen den 3:e April.

Är det en kund som du inte bryr dig om att ha kvar så kan du lägga på den nya förseningsavgiften på 450 kr. Den är lagstadgad så den får du lägga på när det är en företagskund. Men räkna med att förlora kunden i så fall.

altruixm 2014-03-25 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20488892)
Är det en kund som du inte bryr dig om att ha kvar så kan du lägga på den nya förseningsavgiften på 450 kr. Den är lagstadgad så den får du lägga på när det är en företagskund. Men räkna med att förlora kunden i så fall.

Kunder som inte betalar blir automatiskt icke-kunder, om det inte lyfts trovärdiga argument för varför betalning inte skedde i tid. Men idag har kunden sagt att betalning ska ske ikväll. Vi får la se vad som händer.

Pake 2014-03-25 16:07

Har du skickat en påminnelse eller tänkte du gå direkt till kronofogden?
Vi är alla mänskliga och kan glömma bort saker.

KristianE 2014-03-25 17:48

altruixm:
Om du ska gå vidare så skicka ett PM. Vi har dragit kunder till KFM och det är fler
avgifter du har rätt att ta ut än vad Conny skrev.

2500 kr är en självklar summa att dra till KFM. Svin som inte betalar ska inte komma
undan. Alla dina kostnader påför du kund så deras skuld kommer bara växa och växa.

Det är kutym att du skickat 2 påminnelser innan du går till KFM. Första går bra via
e-post och den andra via snigelpost.

altruixm 2014-03-25 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av Pake (Inlägg 20488901)
Har du skickat en påminnelse eller tänkte du gå direkt till kronofogden?

Jodå, kunden har fått sin beskärda del av påminnelser via mail, telefon och SMS.

Citat:

En fordringsägare får skicka en obetald räkning direkt till inkasso eller Kronofogden utan påminnelse.
http://www.kronofogden.se/webdav/fil...aminnelse.html

altruixm 2014-03-25 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20488905)
altruixm:
Om du ska gå vidare så skicka ett PM. Vi har dragit kunder till KFM och det är fler
avgifter du har rätt att ta ut än vad Conny skrev.

2500 kr är en självklar summa att dra till KFM. Svin som inte betalar ska inte komma
undan. Alla dina kostnader påför du kund så deras skuld kommer bara växa och växa.

Det är kutym att du skickat 2 påminnelser innan du går till KFM. Första går bra via
e-post och den andra via snigelpost.

Se svar ovan och ja, personer som väljer att handla, få leverans men inte betala är icke önskvärda. Det är "business", vi ger och vi tar, känslorna får vi ta på AW :)

altruixm 2014-03-26 20:17

Kunden har betalat.

tartareandesire 2014-03-27 07:25

Eftersom kunden betalade nu så verkar det högst osannolikt att kunden inte tänkte betala fakturan. Ett par påminnelser till hade nog varit en bättre idé. Nu har du helt säkert förlorat denna kund för all framtid vilket kan vara trist om du inte har ett stort överflöd av kunder.

altruixm 2014-03-27 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20489025)
Eftersom kunden betalade nu så verkar det högst osannolikt att kunden inte tänkte betala fakturan. Ett par påminnelser till hade nog varit en bättre idé. Nu har du helt säkert förlorat denna kund för all framtid vilket kan vara trist om du inte har ett stort överflöd av kunder.

Tack för informationen.

Westman 2014-03-27 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20489025)
Eftersom kunden betalade nu så verkar det högst osannolikt att kunden inte tänkte betala fakturan. Ett par påminnelser till hade nog varit en bättre idé. Nu har du helt säkert förlorat denna kund för all framtid vilket kan vara trist om du inte har ett stort överflöd av kunder.

Av ren nyfikenhet då, hur många gånger ska man påminna innan det enligt dig är ok att skicka det vidare till KFM? 40?

Anders Larsson 2014-03-27 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20489025)
Eftersom kunden betalade nu så verkar det högst osannolikt att kunden inte tänkte betala fakturan. Ett par påminnelser till hade nog varit en bättre idé. Nu har du helt säkert förlorat denna kund för all framtid vilket kan vara trist om du inte har ett stort överflöd av kunder.

Det är ju skickat flera påminnelser, om man inte får en bra förklaring och tex ett önskemål om uppskov, ska man bara lägga sig platt och låta kunden slippa betala?

Vi har löst det så att vi säljer en del av våra fakturor på factoring. Dit går alla nya kunder de första fakturorna, vissa utvalda kunder och alla kunder som missar betalning i rimlig tid.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson