![]() |
Värdera en sajt
Hej!
Jag skulle behöva värdera en sajt och undrar om någon har något tips till mig vart jag kan få hjälp med det. De företagsmäklare jag talat med "kan inget om internet" så hoppas på att få fatt i någon som har erfarenhet av "det där med data" :D MVH R |
Är du ute efter ett riktigt värderingsintyg eller bara en fingervisning vad man brukar titta på?
|
En riktig värdering.
|
När det gäller inkomst brukar det väl vara vad siten drar in per år nu och gångrar det med 3-5?
|
När jag säljer en sajt åt någon brukar jag titta på flera saker.
Det viktiga är ju att både köpare och säljare blir nöjda och då har vi oftast hittat en bra värdering. Men ofta är det mellan 12-15 månadsvinster Sen flera saker som avgör. Te.x - Potential - Hur mycket tid behövs det - Behövs det lager osv osv Om du har en sajt du vill sälja kan jag kika på det. |
När man värderar en affärsverksamhet så är det en totalbild av intäkter och kostnader. Man måste även ta hänsyn till "lönen" (för utfört arbete) som är en stor kostnad som många missar.
Tänk som om du skulle leja bort allt arbete med sajten och enbart vara ägare, vad skulle nettoresultatet efter alla kostnader och skatt bli, dvs nettovinsten. Den nettovinsten kan man sen multiplicera med maximalt 2-3 för en webbsajt (små webbsajter innebär mycket stora risker för en köpare så därför kan man inte få samma värdering som exempelvi för börsnoterade bolag). Observera att "intäkter" och "vinst" INTE är samma sak. Tänk även på att det är enklare att sälja ett Aktiebolag som står för alla rättigheter och har upprättad årsredovisning än att du säljer inkråmet från en enskild firma (mycket mer komplicerat att sälja verksamheten iom att alla avtal måste skrivas om och man i stort sett får starta om verksamheten). |
Jag hade rekommenderat dig att lyssna på Conny i detta fallet, inte på de andra.
Sedan kan det finnas ytterligare faktorer än de han tagit upp, men som en fingervisning. För att ge en mer precis bild av vad du kan tänkas få för sidan behöver vi nog mer konkret info |
Lyssna på Conny? Han snackar ju enbart om affärsverksamhet inte en sajt.
Nog smartare att lyssna på folk som köpt och sålt sajter tidigare och vet vad de pratar om. |
Visst har Conny en poäng men det går inte att applicera en generell modell på en specifik webbplats. Om man hade kört den modellen på Facebook innan försäljningen så får man en intressant värdering :) Nu kommer Conny säkert att svara något i stil med att värdet inte är detsamma som vad en köpare är villig att betala men det senare är ju trots allt det enda relevanta i sammanhanget. Kort och gott - Connys modell är helt meningslös när det gäller sådana värderingar.
|
Citat:
|
Piraten: jag har köpt och sålt sajter tidigare, du kan lyssna på mig i sådant fall. Tips: en sajt kan också vara en affärsverksamhet
tartar: absolut, jag menade mest att man antingen lyssnar på folk som inte vet vad inkomst/vinst/intäkt är, eller så gör man en samlad helhetsbedömning av all data och applicerar på den enskilda fallet. Givet är att det inte finns någon mall. Angående facebooks värdering så förstår jag inte riktigt hur den är relevant när det kommer till handel med småsajter som antagligen inte kommer värderas efter potentialen i en enorm kundstock. |
Citat:
Men frågan i den här tråden är mer inriktad på hur man som säljare ska kunna uppskatta vad en köpare är beredd att betala så man från början sätter "rätt" prislapp på objektet. Det är det som är den svåra konsten för säljaren. Det finns ju de som hävdar att säljaren bestämmer priset! Men så är det aldrig i en marknadsekonomi, utan priset (dvs den faktiska köpeskillingen, jag menar inte det belopp som säljaren begär för det kan vara ett fantasibelopp som helt saknar förankring i verkligheten) bestäms av köparen OCH säljaren i en förhandling. Den värderingsgrund jag har presenterat bygger på etablerade metoder som en investerare använder. Det finns inget i tråden som antyder att det skulle finnas "dolda" övervärden, dvs en framtidspotential som är högre (eller lägre) än det faktiska ekonomiska resultatet. Därför har jag valt att använda avkastningsprincipen i värderingen. Man får även beakta att det är ytterst knapphändigt med information presenterat av "objektet" som ska värderas, man kan då inte anta att det finns "dolda" över eller undervärden, allt sånt blir ren spekulation, dvs tro på att det är en lottsedel man köper. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Att investera är ingen 100 procentig säkerhet, det är förknippat med stora risker. det är därför jag försöker presentera en modell som baseras på sakliga fakta som grund. När man köper en sajt så försvinner hela teamet bakom (kanske bara 1 person) den sajten och det finns bara den råa sajten kvar. Facebook startades av 9 personer, Oracle var 5-6 personer som grundade bolaget. Ett enmansbolag är inte mycket värt när grundaren försvinner ur bilden, finns det inte ens ett bolag att köpa så är värdet ännu lägre och risken för köparen större. Utvecklingspotential är givetvis en viktig faktor som gör att investeraren över huvud taget är intresserad att ta risken att investera i en oetablerad sajt. Alla investerare vill ju hitta och investera i nästa Google eller Facebook innan någon annan gör det. Men sannolikheten att hitta nästa Facebook eller Google är kanske 1 på 1 000 000 investeringar. Facebook hade i startskedet sannolikt varit värt Zip/Zero/Noll och ingenting utan Mark Zuckerberg och grundarteamet. |
Jovisst, din modell är applicerbar i vissa fall men det är ingen generellt fungerande formel utan man måste behandla varje webbplats separat. Annars hade det knappast ens funnits något behov av värdering. Samma sak gäller fastigheter. Man kan inte bara stoppa in bostadsyta och biyta i en formel och få ut ett värde. Ska man generalisera så fungerar din modell i princip bara för enkla sälj- och köpkoncept såsom e-butiker.
Ifall vidare drift är beroende av grundare / nuvarande personal så brukar man ju förhandla fram en lösning där dessa blir kvar åtminstone under en övergångsperiod. Inte sällan vill dessa personer ändå arbeta kvar på ett eller annat vis. |
Kan man få hjälp att värdera xxxxxx.xx
Har dragit in ca 7000 sen i Juli förra året, det tog mej en knapp timma att lägga upp domänen på en gratissajt. Enda kostnaden förutom jobbet på en timma är domännamnet som kostar knappt 100 kr. Bokföringskostnader för den sajten specifikt vet jag inte. Behöver inte betala in moms på pengarna som kommer in. Löneskatt m.m. blir det ju givetvis. Vore kul att se en modell som man kan använda på alla liknande sajter man har. |
Jag vill också ha värderingshjälp, hitler.nu, har ej gjort någon sida än, inga lönekostnader etc enligt Connys modell men kanske går ändå.
|
Citat:
Påverkar säkert prisbilden om det är ok. :) |
Citat:
|
Citat:
Min grundinställning politiskt sett är inte enligt sverigedemokraternas syn men egentligen så bryr jag mej inte så mycket. En viss procent av mänskligheten ska tydligen vara emot andra folkslag, det är inbyggt i generna av nån anledning. Bara att acceptera. |
Tack för intressanta svar!
Ja det är ruggigt svårt att få till en riktig värdering. I linje med "hur långt är ett snöre". Citat:
Erebos *SUCK* |
Ta mej inte på orden robaino :)
Min värdering av hitler.nu gäller ju alla domäner utan verksamhet på, det går inte att säga ett fast pris isf. Köparen och säljaren kommer ju till slut kommer överens om ett pris i ett sånt fall. Det är ju skillnad om det är en domän som säljs med en etablerad verksamhet på, då går det helt plötsligt att räkna ut ett värde! Så både tartaren och Conny kan ha rätt.... |
Hej,
Som sagt blir det ofta missvisande att räkna ut värdet med förutbestämda formler. Jag sålde nyligen en sajt för närmare hundra gånger årsinkomsten. I detta fallet var köparen mest intresserad av domännamnet och placeringen i SERP. Alla webbplatser måste värderas individuellt och självklart är det befintliga värdet det någon är villig att ge (nähä?!) |
Citat:
Ett sätt att räkna på detta är att tänka "ägaren" som en investerare som inte gör någonting alls med sajten utan det alltid är någon annan, endera inhyrd konsult när det gäller arbete någon enstaka gång eller en anställd om det är mer omfattande arbete. Att värdera en webbplats utan att ta hänsyn till arbetstiden och den "fiktiva" kostnaden man har i sin kalkyl är fullkomligt meningslöst. Ungefär som att värdera vad det kostar att äga ett hyreshus om man struntar i arbetskostnaden. Men för att visa på ett exempel på en värderingsmodell som bygger på avkastningsprincipen som i grunden många investerare använder (fast i mer komplexa former och sett över längre tid). Så här ställer man upp Resultaträkningen (det finns även tillgångar i Balansräkningen, Konto 1000-2999 man måste ta hänsyn till vid en fullständig värdering) i ett Aktiebolag(som man kan ha som modell): +Intäkter (Bokföringskonton 3000-3999) -Direkta Kostnader (Bokföringskonton 4000-4999) =Bruttoresultat -Rörelsens övriga kostnader (Bokföringskonton 5000-6999) -Rörelsens Personal kostnader (Bokföringskonton 7000-7999) -Rörelsens Finansiella kostnader, skatter och bokslutsdispositioner (Bokföringskonton 8000-8999) =Verksamhetens resultat efter löne-, lönebi-, finansiella-, bokslutsdispositioner, avskrivningar, avsättningar och skattekostnader, dvs företagets NETTOVINST. Det är helt felaktigt att räkna bort lönekostaderna som många gör när de har enskild firma. Arbetstid kostar pengar. Det är skatteverket som använder begreppet VINST på ett felaktigt sätt när de beskriver detta för enskilda firmor och Handelsbolag/Kommanditbolag. Men för att vara extremt tydlig med vad jag menar så skriver jag begreppet NETTOVINST som är det som blir kvar i företaget när ALLA kostnader är fråndragna (inklusive lön och pensionskostnader). När man värderar vad denna NETTOVINST är värd så ska man se till investerarens KAPITALINSATS (både köpeskilling, omkostnader för köpet och krav på ytterligare kapitalinsatser för att uppnå önskat cashflow och resultat, exempelvis marknadsföringskostnader och andra investeringar). Ytterligare en faktor att ta hänsyn till är när KAPITALINSATSERNA görs och när INVESTERARENS CASH-FLOW vänder och investeraren får tillbaka sin insats. Hänsyn ska då tas till investerarens KALKYLRÄNTA. KALKYLRÄNTAN på investeringen är beroende på Den riskfria räntan (om investeraren satt in pengarna på ett riskfritt bankkonto, den normala riskkompensationen för företagsinvesteringar och den extra riskkompensation som projekt med högre risk anbelangar). Dessutom vill ju investeraren ha en vinst på sin investering, annars finns ju ingen anledning att investera över huvud taget. Normal KALKYLRÄNTA för börnoterade bolag som går in i lågriskprojekt åt myndigheter, brukar vara ca 8% (typiska Investorinvestringar med vinstmultipel 12-13). Ett normalt lite större aktiebolag kanske räknar med minst 15% (vinstmultipel 6-7). Med små riskfyllda webbprojekt så är avkastningskravet kanske 30-50% (dvs en vinstmultipel på 2-3). Det här var en mycket kort redogörelse för några enkla principer vid avkastningsvärdering, detta är givetvis ingen komplett redogörelse. Det finns många hyllmeter med böcker i ämnet för den som vill fördjupa sig. För en krass investerare så är det helhetsavkastningen på en investering i relation till risken och alternativa investeringsmöjligheter som är avgörande. |
Och hur ser då riktlinjer ut för en värdering av en etablerad ideell sajt, där det varken förekommer inkomster eller utgifter?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson