WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Definitionen av en webbdesigner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060624)

jonssondesign 2014-01-29 12:42

Definitionen av en webbdesigner

Jag har länge tänkt på vad som faktiskt förväntas av en webbdesigner, och när jag läst eller pratat med andra så får jag bara blandade åsikter.

Så vad tycker du?

Ett annat väl diskuterat ämne är också - Vem gör mest?

Om vi utgår från att det finns 2 personer i ett team, där ena personen är en "frontend designer (design, html, css, js)" och den andra är en programmerare (php och mysql), och de skall bygga en sida likt wn.se, vem tror du lägger ut mest tid i form av arbete?

tartareandesire 2014-01-29 13:04

Det går naturligtvis inte att säga vem som gör mest om du vill ha ett generellt svar så det känns ganska meningslöst att diskutera :)

Menar du att man ska bygga VB från scratch till WN? I så fall tveklöst programmeraren. Om man använder sig av den färdiga mjukvaran så behövs ingen designer alls utan de småfixar som eventuellt behövs kan man ordna på egen hand. Det är väl loggan i så fall.

jonssondesign 2014-01-29 13:49

Tartareandesire, du har givetvis rätt - generellt sätt.

Jag tänker inte på ett så avancerat cms som VB, WP med flera, utan jag tänker mer på om man skulle skriva wn från scratch med php och mysql + adminstrationspanelen (givetvis inte på den samma avancerade och skalbara nivån som VB ligger på).

tartareandesire 2014-01-29 14:19

Du vill ha något som WN men "inte så avancerat"? :) Då innefattas ju allt från ett enda diskussionsflöde rakt upp och ner till WN/VB som det är idag :) Det går helt enkelt inte att diskutera det här vettigt i så generella termer men rent generellt så kan du räkna med mer jobb för programmeraren ju mer avancerad / fler funktioner det handlar om.

jonssondesign 2014-01-29 14:40

Det är ganska självklart att VB är väldigt mycket mer backend än design och frontend, i och med att det går att göra så mycket med det.

Men skulle du skriva ett forum från grunden, skulle du ta med alla de funktioner som finns med i VB?

Jimmit 2014-01-29 14:46

Angående tidsdiskussionen: Utifrån vad du nämnt så skulle jag säga att i nästan alla projekt programmeraren.

Sen finns det ju otroligt många olika nivåer inom design också, t.ex. en interaktionsdesigner som dessutom gör intervjuer av framtida användare, funderar över flöden, gör en grundlig research av varje detalj på sidan etc etc. Om denna interaktionsdesigner samtidigt även kan göra design och front-end så är nog arbetet i antalet timmar mer jämnt på ett system "som wn". Men fortfarande helt omöjligt att svara på skulle jag säga.

jonssondesign 2014-01-29 15:26

Programmerar ni två? ;) Självklart beror det på hur pass avancerad och vad för funktioner sidan innehåller.

Jag vill nog gärna tro att alla så kallade "Frontend designers (likt mig)", gör precis det du nämnde Jimmit.

När jag utvecklar en hemsida så brukar det se ut såhär: (NOVELL)

Citat:

Först måste jag ägna många timmar åt att kolla runt på många olika hemsidor för att hitta inspiration, om det kanske finns en tydlig trend inom det exakta området, hur andra har gjort, och vad som gillas eller inte gillas av andra mm. På så sätt får jag ett förestående om hur denna bransch fungerar.

Där efter så börjar jag designa i Photoshop efter vad jag tycker ser bra, fungerar på bästa sätt, funderar och ritar upp hur saker skall fungera och på vilket sätt de olika elementen påverkar andra saker, och hur jag tror saker kommer att uppfattas av mina besökare.

Därefter så frågar jag vänner, kollegor och annat folk om vad dom tycker om utseendet och om dom skulle vilja ha det på ett annat sätt. (oftast blir det att man får göra om designen ett par gånger innan man kommit fram till något där alla är nöjda).

Därefter kommer det till frontend. Här gäller det nu att optimera koden så mycket man bara kan. Det kan vara att försöka skapa klasser som du kan använda på många andra element, istället för att behöva skriva en klass till varje element, optimera bilder, och även försöka skriva html koden så pass bra att man inte använder onödiga element för att åstadkomma någonting man kan göra med bara en tredjedels kod.

Sen kommer all javascript (jag använder biblioteket jquery väldigt flitigt). Jag brukar dock låta saker såsom ajax mm. gå till programmeraren (om personen kan detta).

Nu när allt detta är klart och sidan är som man vill ha den, så är det sedan dags att börja med IE och andra webbläsare som inte alltid visar sidan på det sättet som man själv vill. Tyvärr kan det även betyda att man måste spendera en del pengar på huvudvärkstabletter.

Nu till något som inte alltid är lika självklart, mobilanpassning! När detta är klart, så är det också viktigt att man folk med olika mobiltelefoner att kolla hur det ser ut, för oftast har man inte så många olika mobiltelefoner hemma, och detta brukar tyvärr också resultera i att man får göra om ett par gånger innan allt fungerar som det ska.

Tyvärr brukar det också vara så att man får göra om lite pga att programmeraren inser att något blir för svårt eller inte går att göra, och då får man komma på något annat för just de elementen, och börja om alla stegen för just det elementet.

Sådär, nu är sidan klar ju! Ahaa, ska alla andra komma och säga sitt nu, så att man får göra om en hel del hit och dit? självklart!
Sådär brukar det se ut för en Frontend utvecklare som mig.

Jag är inte alls duktig inom php, men jag kan inte förstå hur det kan ta längre tid för en programmerare att skriva kod som är typ en tredjedel av vad jag skrivit, när jag dessutom gör så mycket mer än bara skriver html och css.

Men det kan också bero på att jag inte programmerar. Det är just därför jag är intresserad av hur ni resonerar!

tartareandesire 2014-01-29 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20485423)
Det är ganska självklart att VB är väldigt mycket mer backend än design och frontend, i och med att det går att göra så mycket med det.

Men skulle du skriva ett forum från grunden, skulle du ta med alla de funktioner som finns med i VB?

Det beror naturligtvis på om jag vill ha ett forum med de funktionerna eller inte :) "Ett forum" är en väldigt flytande beskrivning, utan en vettig spec är det omöjligt att veta hur mycket jobb det innebär. Ungefär som att fråga om man skulle ha en pool, en inglasad veranda och två garage ifall man byggde ett hus "från grunden".

jonssondesign 2014-01-29 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20485428)
Det beror naturligtvis på om jag vill ha ett forum med de funktionerna eller inte :) "Ett forum" är en väldigt flytande beskrivning, utan en vettig spec är det omöjligt att veta hur mycket jobb det innebär. Ungefär som att fråga om man skulle ha en pool, en inglasad veranda och två garage ifall man byggde ett hus "från grunden".

hahah! Sant.

Den här frågan är helt klart baserad på vad för typ av sida som skall utvecklas.

tartareandesire 2014-01-29 15:40

Det känns som att det blir lite separata diskussioner i ett nu. Med en "designer" så menar jag en person som huvudsakligen ägnar sig åt just design. När du börjar ta in js osv. så blir det mer av en frontendutvecklare. Sen skiljer sig saker och ting åt beroende på arbetsplats och projektens natur/storlek. Den arbetsmetodik du beskriver passar nog bäst in på mindre projekt och hobbyprojekt där man får göra betydligt mer på egen hand. I lite större verksamheter så blir det ofta en helt annan uppdelning där man t.ex. har ordentliga tester och arbetsuppgifter som helt saknas eller ser helt annorlunda ut i mindre projekt. Sen finns det backendutvecklare som även kan hantera frontend och vice versa så det beror ju även på hur man delar upp arbetet sinsemellan.

Det blir i slutändan lite som att diskutera hur man bäst bygger en myrstack om man bara är två myror :)

jonssondesign 2014-01-29 17:10

Du har rätt i det du säger. Jag har inte tänkt på det på det sättet.

Vi kan ju iaf dra slutsatsen att det skiljer sig åt beroende på projekt och natur, men i de flesta fallen så utför programmeraren den största uppgiften.

Men det skall understrykas att det beror helt och hållet på uppdelning också. Jag gör ganska mycket själv, och jag har bara jobbat med mindre projekt, därför kanske det känns som om jag gör det mesta.

Vad skulle du kalla mig? Jag vill nog inte kalla mig endast designer, inte heller endast frontend designer, och jag heller inte inte ta med alla benämningar i ett och samma ord...

- What you see is me! (Lät ju jävla coolt!)

daniel.s 2014-01-29 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20485427)
Programmerar ni två? ;) Självklart beror det på hur pass avancerad och vad för funktioner sidan innehåller.

Jag vill nog gärna tro att alla så kallade "Frontend designers (likt mig)", gör precis det du nämnde Jimmit.

Jag är inte alls duktig inom php, men jag kan inte förstå hur det kan ta längre tid för en programmerare att skriva kod som är typ en tredjedel av vad jag skrivit, när jag dessutom gör så mycket mer än bara skriver html och css.

Men det kan också bero på att jag inte programmerar. Det är just därför jag är intresserad av hur ni resonerar!

Om din research består av att kolla inspiration så skulle jag vilja säga att inte endast programmerare gör mer än dig utan även designers. Hur klarar du dig utan flöden, wireframes och allt vad heter analytisk data?

Alla projekt är olika så kan ju inte generalisera arbetsbördan men på en väldigt stor majoritet är det programmeraren som gör det tyngsta jobbet.

jonssondesign 2014-01-29 18:54

Daniel, jag vet inte om du bara var ointresserad eller arrogant, men jag skrev också

Citat:

hitta inspiration, om det kanske finns en tydlig trend inom det exakta området, hur andra har gjort, och vad som gillas eller inte gillas av andra mm. På så sätt får jag ett förestående om hur denna bransch fungerar.
Enligt min egen mening så tycker jag att jag lyckas ganska bra att poängtera att det inte endast innebär att leta inspiration.

Som jag sagt tidigare så kan jag inte speciellt mycket om programmering, varför jag frågade, så jag kan inte uttrycka mig om det, men utifrån era utlåtanden så känns det som om programmeraren gör det tyngsta jobbet.

Någon annan som har tankar på detta? Någon som kanske jobbar med båda delarna som vill flika in?

tartareandesire 2014-01-29 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20485447)
Som jag sagt tidigare så kan jag inte speciellt mycket om programmering, varför jag frågade, så jag kan inte uttrycka mig om det, men utifrån era utlåtanden så känns det som om programmeraren gör det tyngsta jobbet.

Näe, vi har väl redan konstaterat att det beror helt på vad som ska göras? :) Ibland kan det vara så att man redan en färdig mjukvara och vill i princip bara ha design. Som sagt var, ska man generalisera så blir det snabbt en väldigt meningslös diskussion. Bättre då att diskutera specifika projekt om man vill få ett hum.

Som svar på din tidigare fråga så kalla dig precis vad du vill :) Jag skulle själv kalla dig för frontendutvecklare / webbdesigner med ledning av det du sagt i den här tråden. På lite större arbetsplatser har man inte sällan någon AD / grafisk designer som endast står för designbiten. Sen beror det ju på vilka kunder man riktar in sig på också. Bosses VVS vet till exempel troligtvis inte vad frontend och backend är.

jonssondesign 2014-01-29 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20485458)
Näe, vi har väl redan konstaterat att det beror helt på vad som ska göras? :)

Korrekt, dumt formulerat av mig. :)

Idag kallar jag mig för designer, men jag känner att det förknippas med något mindre än vad jag egentligen gör, därför frågade jag er om ni kunde någon mer rättvis namn på vad jag gör. Men "Frontendutvecklare & designer" får bli min nya titel. Designer är dessutom så pass kort att det ibland kan bli fult rent designmässigt ;) hahah!

Må gott!

Jimmit 2014-01-30 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20485427)

Yes jag programmerar, men jag programmerar på en byrå med inriktning mot interaktionsdesign. Personerna som gör interaktionsdesignsarbetet lägger betydligt mycket mer tid än vad en vanlig "webbdesigner" gör enligt min erfarenhet, dock gör dessa ingen front-end programmering alls utan det brukar bl.a. jag lösa. Det låter ju helt kanon om du gör alla de sakerna som en webbdesigner, men min erfarenhet är att de flesta är alldeles för dåliga på det.

Hur som helst, för den som orkar, här är ett flöde för hur våra uppdrag ser ut.

Deras (interaktionsdesignernas) arbete börjar med att ta fram en strategi och målsättning med vilka problem man ska lösa för deras användare. I detta stadiet handlar ingenting om hur någonting ska se ut, utan enbart ta fram konkreta mål och försöka hitta lösningar på problem som idag finns.

Andra fasen består av att analysera problemen och lösningarna, leta information om hur andra har löst liknande problem. Alltså ungefär som du beskrev första stadiet där du kollar vad andra har gjort för inspiration och idéer. Men fortfarande ingenting konkret som har med design att göra.

Tredje fasen är det dags att ta fram "Koncept och struktur", vilket innebär att man försöker hitta koncept som kan fungera, ta fram olika wireframes utifrån olika koncept och försöka väva in idéerna man fått från första och andra fasen till någonting mer handfast och fungerande. Ofta blir det flera wireframes för samma delar eftersom det kommit många bra idéer och man vill prova vilket som fungerar bäst. Här är det inte heller ovanligt att man gör användartester, exempelvis om kunden har beställt ett internsystem så får kanske 10-15 anställda komma och säga sitt, ställa frågor etc. för att vi ska kunna vara säkra på att det fungerar som de "förväntar sig". Många gånger bygger vi upp markup som kunden får titta på, i exempelvis twitter bootstrap, det gör att kunden får en känsla över hur allt kommer fungera i alla olika upplösningar.

Fjärde fasen är det äntligen dags att ta fram den faktiska designen. Nu finns det väldigt mycket data att gå på, allt från vad kunden förväntar sig till vad vi tror är den bästa lösningen, vilket brukar göra designarbetet ganska straight forward enligt de som sitter med det själva. Så detta är egentligen "den lilla delen" av interaktionsdesignerns arbete.

Femte fasen, designen är klar, alla olika UI-element är designade. Här brukar jag som programmerare hoppa in och köra front-end programmeringen, även om det är vanligt att andra designers sköter det så fungerar det inte så hos oss.

Sjätte fasen - inga designers är involverade om det inte sker något oväntat. Här ingår allt från att bestämma vilka tekniker vi ska använda, typ om vi ska använda Angular, bestämma vilket back-end ramverk vi ska köra, vilka API:er vi kan tänkas behöva implementera, och försöka läsa in sig på de eventuella tekniker man inte kan sedan tidigare. Det är ofta många okända faktorer man måste ta hänsyn till som utvecklare, oftast finns det någon som är duktig på varje del. Men inte i alla fall och då får man helt enkelt lära sig det innan man kan sätta igång. Senaste 3 åren har varit helt galna med allt från Angular, Ember, LESS/SASS, Laravel etc etc. OBS att kunden inte ska behöva betala för all tid inlärningen tar heller, man får bara hoppas man tjänar på det i längden.

Sjunde fasen, dags att optimera och testa funktionaliteten. Ser alltid olika ut beroende på vilka tekniker som används, men det ingår i mitt arbete. Planera inför lansering.

Åttonde fasen, lansering.

För den som undrar, så har vi precis lanserat ett projekt och designersen är i tredje fasen av nästa projekt vilket gav mig tid att skriva här :D

jonssondesign 2014-01-30 12:16

Grymt Jimmit! Låter ju så galet mycket smidigare med fler personer involverade och som är "experter" inom sina områden. Dessutom (antar jag?) har man flera personer inom samma område på plats som man kan bolla med när någonting kärvar ihop sig, eller hur?

Jag har själv suttit och skrivit frontend i lite mindre än 10 år, så det är nog js som jag är svagast på. Jag vill nog även gärna tro att jag har ett väldigt gott öga för design.
Men jag håller med dig, det är inte ofta man stöter på en person som är riktigt duktig på båda delarna.

Jimmit 2014-01-30 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20485494)
Grymt Jimmit! Låter ju så galet mycket smidigare med fler personer involverade och som är "experter" inom sina områden. Dessutom (antar jag?) har man flera personer inom samma område på plats som man kan bolla med när någonting kärvar ihop sig, eller hur?

Jag har själv suttit och skrivit frontend i lite mindre än 10 år, så det är nog js som jag är svagast på. Jag vill nog även gärna tro att jag har ett väldigt gott öga för design.
Men jag håller med dig, det är inte ofta man stöter på en person som är riktigt duktig på båda delarna.

Yes, vi är bara 3st på företaget jag jobbar på, men vi har mängder med samarbetspartners för olika delar. Är nästan alltid minst 3 företag inblandade för ett projekt i normal storlek.

Absolut, sett designer du gjort och tycker det ser grymt bra ut :) Men är tyvärr precis som du säger väldigt ovanligt med någon som är riktigt bra på båda delarna även enligt min erfarenhet.

jonssondesign 2014-01-30 15:14

Där ser man! Jag har nästan uteslutande ensam jobbat med både design och frontend faktiskt. Kan inte komma på något projekt jag har gjort där det är mer än 2 personer involverade faktiskt.. Vi är dessutom endast 2 som jobbar med öppettider.nu. Där jag sköter all design och frontend mm, medans den andra personer sköter all backend mm.

Tycker det fungerar smidigt som det är nu, men det hade helt klart varit skönare med fler personer som var involverade. Kanske i framtiden ;)

mavraj 2014-01-30 19:43

Tack för en intressant tråd!

Sitter själv med samma fundering. Jag vet nämligen inte om jag vågar kalla mig för designer, grafisk designer eller webdesigner då jag endast håller på med Adobe Photoshop samt Illustrator och inte jobbar med någon front end, what so ever. Har heller ingen utbildning inom yrket så blir än svårare att claima en titel när jag är självlärd och inte jobbar med det på heltid. Även om inte utbildning är relevant känns det som att varje människa jag stöter på känner en "designer" eftersom denne skapat en logotyp till farsans byggfirma. Men, å andra sidan kanske min titel inte bör vara designer/grafisk designer eller dylikt eftersom jag inte livnärar mig på yrket?

Tål att diskuteras iaf ^^

Skoj att du delar me dig av hur ni arbetar, Jimmit!

yakuzaemme 2014-01-30 19:48

Beror helt på som alla andra sagt.. En simpel företagshemsida - designern (förutsatt att frontend är inkluderat). En avancerad portal eller dylikt - programmeraren.

Öppettider.nu är ett hyffsat bra exempel. Från utomstående ser det ut som design/frontend är huvuddelen, men allt som pågår bakom kulisserna är övervälmande vilket du också vet jonssondesign. Så väldigt svårt att avgöra utan att vara insatt i projektet i fråga.

jonssondesign 2014-01-31 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20485528)
Beror helt på som alla andra sagt.. En simpel företagshemsida - designern (förutsatt att frontend är inkluderat). En avancerad portal eller dylikt - programmeraren.

Öppettider.nu är ett hyffsat bra exempel. Från utomstående ser det ut som design/frontend är huvuddelen, men allt som pågår bakom kulisserna är övervälmande vilket du också vet jonssondesign. Så väldigt svårt att avgöra utan att vara insatt i projektet i fråga.

Precis därför som jag frågade, jag ville ha folks åsikter och tankar kring det hela, på ett generellt sätt. Men det blev väldigt svårt att ta något bra exempel, utan vi behöver något specifikt att gå på, där vi vet exakt vad som krävs med mera.

Jag är mycket väl medveten om hur all backend kod ser ut och fungerar på öppettider ;)

tartareandesire 2014-01-31 01:01

Är "övervälmande" svengelska eller gammalsvenska? :) Att det skulle vara väldigt mycket backendkod till öppettider.nu är allt en överdrift. I jämförelse med större system som exempelvis VB som nämndes i sammanhanget så är det ändå ett rätt simpelt koncept. Sen kräver det alltid lite extra av backend om man t.ex. har mycket samtidiga anrop men där har jag ingen aning om hur det ser ut för er.

Jag vet inte heller riktigt vad bakgrunden till den här diskussionen är men det känns lite som att det bottnar i en intern diskussion om vem som gjort mest? :) Landar man i sådana diskussioner så har man tänkt galet redan från början. Man ska naturligtvis ta betalt för den tid man lagt ner oavsett om man är backendutvecklare, frontendutvecklare eller någonting annat och oavsett vad en utomstående betraktare anser om tidsåtgången.

jayzee 2014-01-31 10:01

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20485542)
Är "övervälmande" svengelska eller gammalsvenska? :)

Det är swenglish, det svenska ordet är "överväldigande".

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20485542)
Jag vet inte heller riktigt vad bakgrunden till den här diskussionen är men det känns lite som att det bottnar i en intern diskussion om vem som gjort mest?

Jag tycker också det låter så.

yakuzaemme 2014-01-31 11:20

Ja, började som en intern diskussion, just pga nyfikenhet, då är det alltid intressant att få andras åsikter men svårt utan att vara insatt. :)

jonssondesign 2014-01-31 13:00

Precis, började som en intern diskussion eftersom att vi tidigare aldrig riktigt tänkt på det, så jag tänkte höra med er hur ni ser på det hela.

Som yakuzaemme säger, så kan en utomstående person bara mäta vad hen kan se liksom.

Jag ville egentligen inte ha ett korrekt svar på frågan, utan jag var mest nyfiken på hur ni resonerar kring frågan, eftersom att de flesta av oss inte jobbar med båda delar, och därför har svårt att mäta båda delars insats.

Som jag sa tidigare, jag gör så mycket, design, frontend, mobilanpassning mm, och sen är programmeringen endast "en del", förstår ni? Jag ville se hur ni resonerar och ser på saken.

Så ja, frågan i sig baseras på något vi diskuterade internt, men jag personligen ville (efter att vår diskussion hade redan nått sitt mål) veta hur ni resonerade kring frågan :)

Johnny Viking 2014-01-31 13:38

Simpel hemsida = lika arbeta kod och design.

Avancerad hemsida = mycket mer kod än design

Done

jonssondesign 2014-01-31 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20485564)
Simpel hemsida = lika arbeta kod och design.

Avancerad hemsida = mycket mer kod än design

Done

http://i.stack.imgur.com/jiFfM.jpg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson