WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Lexbase.se lanseras! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060607)

cvnu 2014-01-27 13:22

Lexbase.se lanseras!

Idag har Lexbase.se lanserats, en söktjänst för domar på internet.

Vad tycker ni, hur länge håller den?

SvD

Westman 2014-01-27 13:35

Svårt att avgöra hur länge den kommer att leva. Det beror delvis på om lagen ändras eller ska omtolkas så att de måste lämna omfrågandekopia eller liknande.

Personligen tycker jag att det är bättre med Lexbase än dessa extremhögerhemsidor som postar allt från faktiska domar till rykten.

tartareandesire 2014-01-27 13:46

Förhoppningsvis klarar de sig inte länge. Seriös advokat den där Pontus Ljunggren från Skövde som är med i sån här verksamhet.

Network 2014-01-27 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20485286)
...
Personligen tycker jag att det är bättre med Lexbase än dessa extremhögerhemsidor som postar allt från faktiska domar till rykten.

Haha, hur menar du nu?. Söker du fakta om dina kunder/vänner/bekanta/mm hos extremhögerhemsidor?

Westman 2014-01-27 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20485291)
Haha, hur menar du nu?. Söker du fakta om dina kunder/vänner/bekanta/mm hos extremhögerhemsidor?

Eftersom informationen redan sprids så ser jag hellre att det sker under former där det finns en ansvarig juridisk person.

Och nej, jag söker inte efter den typen av information.

Erik Stenman 2014-01-27 15:30

Jag tycker att all offentlig information skall vara offentlig. En sådan här tjänst använder ju offentliga uppgifter och är således bra eftersom den förenklar användandet av offentlighetsprincipen.

Dock har jag inte förstått om även brottsoffer är med i denna tjänst?

Kimppa 2014-01-27 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20485298)
Jag tycker att all offentlig information skall vara offentlig. En sådan här tjänst använder ju offentliga uppgifter och är således bra eftersom den förenklar användandet av offentlighetsprincipen.

Det undrar jag också.

Minns att någon sida där pedofiler hängdes ut fick stänga ner (men det kan ju ha vart pga hotbilden mot denna typ av människor.)

Erik Stenman 2014-01-27 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20485303)
Det undrar jag också.

Minns att någon sida där pedofiler hängdes ut fick stänga ner (men det kan ju ha vart pga hotbilden mot denna typ av människor.)

Jag tror den drevs av något mc-gäng eller något annat icke-önskvärt element.

Anledningen till min ståndpunkt att offentlig information skall vara offentlig är att alla ska ha samma förutsättningar att komma åt den. Det finns många som inte känner till vilken information som finns tillgänglig.

T.ex. så är jag tveksam till varför brottsoffers personuppgifter skall finnas i domar om det nu är så. Personnumren skulle ju kunna censureras. Det brukar alltid bli den här debatten när offentlig information blir lättare att komma åt.

rhdf 2014-01-27 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20485315)
Anledningen till min ståndpunkt att offentlig information skall vara offentlig är att alla ska ha samma förutsättningar att komma åt den. Det finns många som inte känner till vilken information som finns tillgänglig.

Problemet med den här sidan är ju att de klumpat samman alla former av rättsliga prövningar i en sökbar karta. Utan att betala så ser man således ingen skillnad på en fortkörning som gått vidare till rätten, en vårdnadstvist eller en grov misshandel.

Vidare så är kartmarkörerna baserade på den adress den dömde hade då domen avkunnades.
Således faller konceptet "se om du har dömda personer i ditt område" eftersom den det gäller kan ha flyttat (och då inte syns på kartan på sin nya adress) samtidigt som den nyinflyttade får "ärva" markören och blir misstänkliggjord.

Vidare har inte alla samma förutsättningar för att komma åt informationen via den här sidan. för att få nån form av detaljer måste man slanta upp med minst 59:- / person man kollar. Detta utan att ha nån indikation på vad för sorts brott det kan röra sig om.

jag vet inte hur samhället blir tryggare mm (som upphovsmännen har som argument) genom att gemene man kan få upp en karta med markörer eller söka på ett namn och enbart få upp "Förekommer". Jag ser det väl snarare tvärtom. Från att en massa hypernervösa trygghetsnarkomaner varit "lyckligt ovetande" till att de nu är "omgivna av kriminella" (vilket såklart är långt ifrån sanningen)

tartareandesire 2014-01-28 00:52

Citat:

T.ex. så är jag tveksam till varför brottsoffers personuppgifter skall finnas i domar om det nu är så. Personnumren skulle ju kunna censureras. Det brukar alltid bli den här debatten när offentlig information blir lättare att komma åt.

Det där är väl en rätt dålig motivering. För att ens få idén att söka efter specifik information så måste man känna till att informationen finns oavsett om den finns på nätet eller irl. Sen är det ju kanske ganska naturligt att en del här på WN är särskilt positiva till helt öppen data för att kunna profitera på diverse tjänster såsom denna.

Ett demokratiskt, modernt och öppet samhälle bör ju sträva efter att så mycket som möjligt av den dokumentation som produceras i den offentliga verksamheten också ska finnas tillgänglig för alla medborgare. Det tror jag alla håller med om men det behöver fördenskull inte vara någon nackdel att det kräver en viss ansträngning av individen för att få tag i viss information. Man kan då hålla nere kostnaderna något och stoppar dessutom många personer med tveksamma motiv. Det största problemet idag är att internet och bristande resurser för rättsväsendet gjort det för enkelt för dessa att sprida känsliga personuppgifter på Flashback, Facebook, diverse högerextrema sajter osv. Dessa personer behöver knappast mer hjälp än de redan har.

Viss information måste för övrigt finnas med i exempelvis domar för att dokumentationen ska vara giltig. Att börja censurera offentliga dokument motverkar syftet och det bör inte göras annat än i extrema undantagsfall. Det är snarare hur privatpersoner och företag sedan använder informationen som måste regleras vilket också görs.

Man bör alltid ställa sig frågan i vilket syfte offentlig data används, annars missbrukas systemet lätt och leder till avarter som Lexbase. Det här är en webbplats som inte för något gott alls med sig för samhället - den hjälper nervöst lagda människor att fortsätta skrämma upp sig själva, den hjälper mindre nogräknade individer och kriminella grupperingar att utöva utpressning eller söka upp ej önskvärda element, den främjar ökad segregation, den kan göra det svårare för kriminellt belastade människor att få jobb, lägenhet osv. osv. Nej, detta är ett av ytterst få svenska företag som jag verkligen hoppas slutar i konkurs men tyvärr tror jag att all denna uppmärksamhet bara gynnar deras tjänst, åtminstone så länge inte myndigheterna har möjlighet att ingripa.

Företagets / advokatens egna struntprat om "ett tryggare samhälle" med mera är ju sen bara ren marknadsföring, ett simpelt sätt att försöka legitimera den högst tveksamma verksamheten. Pontus Ljunggren skämmer inte bara ut sig själv som advokat utan han gör sitt bästa för att skämma ut hela det svenska rättsväsendet på egen hand, något som Advokatsamfundet knappast uppskattar.

Även Datainspektionens chef är starkt kritisk till att Lexbase kan existera:

http://www.dn.se/debatt/grundlagen-m...ndras-snarast/

Det är i grunden bra att PUL åsidosätts av utgivningsbevis men däremot så bör man vara selektiv när det gäller utgivningsbevisen och kunna ställa höga etiska krav. Ges man frihet så måste man också ta ansvar, det är en bra grundläggande princip att gå efter.

BarateaU 2014-01-28 09:45

Citat:

Sant fanns någon form av OG sida som hände ut folk, sen fanns det sexbrott punk com som hände ut också. Detta var runt 5år men de sitter i minnet ännu :) : http://www.wn.se/t37352.html

Ara 2014-01-28 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20485298)

Nice då kan ju du publicera lite info om dig här? t.ex. inkomst ,civil status, hemadress, brottsregister osv? Du gillar ju att det ska vara offentligt.

Erik Stenman 2014-01-28 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20485345)
Nice då kan ju du publicera lite info om dig här? t.ex. inkomst ,civil status, hemadress, brottsregister osv? Du gillar ju att det ska vara offentligt.

En del av mitt resonemang föll uppenbarligen bort i mitt svar tidigare. Jag glömde skriva att när information som är offentlig, idag och tidigare, blir lättare att komma åt via tjänster som dessa så uppstår det en diskussion om huruvida informationen skall kunna gå att komma åt. Förhoppningsvis leder det till att viss information censureras eller förbättrade lagar.

T.ex. skulle det kunna komma en lag om att personuppgifter i databaser om brott och dömda endast får användas för statistik förutom kontroller via anställningar. Givetvis skulle lagen formuleras långt bättre än jag skrev nu.

Ara, Som jag skriver ovan så tycker jag offentlig information skall vara offentlig för alla. Jag har inte sagt att jag tycker att all information som är offentlig skall vara det.

–––––––
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
..... För att ens få idén att söka efter specifik information så måste man känna till att informationen finns oavsett om den finns på nätet eller irl.

Denna tjänst och uppmärksamheten skapar ju ökat medvetande. Jag är övertygad om att flertalet inte kände till att denna information är offentlig. Men nu vet de om att den går att få tag på.

Citat:

Man bör alltid ställa sig frågan i vilket syfte offentlig data används, annars missbrukas systemet lätt och leder till avarter som Lexbase. Det här är en webbplats som inte för något gott alls med sig för samhället - den hjälper nervöst lagda människor att fortsätta skrämma upp sig själva, den hjälper mindre nogräknade individer och kriminella grupperingar att utöva utpressning eller söka upp ej önskvärda element, den främjar ökad segregation, den kan göra det svårare för kriminellt belastade människor att få jobb, lägenhet osv. osv

Det här är ju väldigt intressant att diskutera och inget som jag hittills skrivit om. Jag tycker att man skall ta ett eget ansvar för hur man använder en sådan tjänst. T.ex. såg jag att vissa områden hade fler dömda men att det inte var några jättestora skillnader mellan områden förutom vissa exklusivare postnummer som inte hade några dömda alls. Jag vet inte hur detta främjar ökad segregation? Däremot kan detta leda till att det blir svårare att få jobb men denna process med utdrag ur belastningsregistret har pågått under lång period. Kanske kommer lagstiftning snabbare i.o.m. denna debatt som förbjuder utdrag för jobb som inte har med barn att göra. Dock anser jag att det skall vara krav att visa utdrag för många offentliga tjänster. T.ex. de som beslutar om bidrag, uppehållstillstånd m.m. Någon som tidigare dömts för bestickning e.d. skall inte få jobba med det igen.

Citat:

Det är i grunden bra att PUL åsidosätts av utgivningsbevis men däremot så bör man vara selektiv när det gäller utgivningsbevisen och kunna ställa höga etiska krav. Ges man frihet så måste man också ta ansvar, det är en bra grundläggande princip att gå efter.

Ja, detta är intressant. Detta strider som jag ser det mot PUL men de har ju utgivningsbevis som sagt. Om det är så att kartan visar adresser för var dömda bodde vid brottstillfället så tycker jag att de missköter sig.

Ara 2014-01-28 16:22

Det var visst inte så skoj
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18255930.ab

Gyllenflykt 2014-01-28 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20485358)

Jo jag läste det precis också :p

spajk 2014-01-28 17:18

Tydligen mordhotad. Så nej, det kan inte vara så kul.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressre...rdhotad-954530

Kimppa 2014-01-28 17:25

Lexbase nere?

Verkar gå upp och ner (även för folk i Norge så inte bara min anslutning).

cvnu 2014-01-28 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20485362)
Lexbase nere?

Verkar gå upp och ner (även för folk i Norge så inte bara min anslutning).

Den är uppe, men överbelastad.

robaino 2014-01-28 18:18

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20485286)
Svårt att avgöra hur länge den kommer att leva. Det beror delvis på om lagen ändras eller ska omtolkas så att de måste lämna omfrågandekopia eller liknande.

Hur får du in högerextremism i detta? Om vänsterextrema sajter gör detsamma är det OK med andra ord?

Detta är väl en symtom på att folk inte känner sig trygga i Sverige längre och inte litar på att rättsväsendet och domstolar gör sitt jobb. Då får man ta saken i egna händer helt enkelt.

Finns ju otaliga exempel på riktigt galna grejer. Pedofildömda personer som adopterar barn med mera med mera.

tartareandesire 2014-01-28 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20485370)
Hur får du in högerextremism i detta? Om vänsterextrema sajter gör detsamma är det OK med andra ord?

Detta är väl en symtom på att folk inte känner sig trygga i Sverige längre och inte litar på att rättsväsendet och domstolar gör sitt jobb. Då får man ta saken i egna händer helt enkelt.

Finns ju otaliga exempel på riktigt galna grejer. Pedofildömda personer som adopterar barn med mera med mera.

Att han tog upp högerextremism i sitt exempel berodde väl antagligen på att det är några sådana som utmärkt sig i sammanhanget.

Nej, det är inget symtom på att människor känner sig mindre trygga idag än för ett år sedan, det handlar bara om ett oseriöst företag som gör allt för att tjäna pengar.

När det gäller extrema enstaka händelser som det du exemplifierar så är det naturligtvis myndigheternas uppgift att hantera och ingen annans. Den här webbplatsen lär knappast hjälpa till i det arbetet.

Westman 2014-01-28 20:52

Citat:

Jag tänker inte svara på en så dum fråga.

Citat:

Öhh, har du förstått vad sajten innehåller?

Citat:

Och vad har det med ämnet eller min kommentar att göra? Förklara tack så ska jag ge dig ett svar.

tartareandesire 2014-01-28 22:06

Domstolsverket, Datainspektionen och regeringskansliet är inte särskilt förtjusta i Lexbase :) Har svårt att se någon framtid för tjänsten men det är olyckligt att den ens kunnat lanseras.

Inte heller är jag särskilt överraskad över att Bahnhof är sajtens hem :)

Man undrar onekligen varifrån pengarna till projektet kommer. Med grundarens historia i åtanke så lutar jag åt att han bara är en skyltdocka, om än en osynlig sådan :)

robaino 2014-01-29 01:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20485377)
Att han tog upp högerextremism i sitt exempel berodde väl antagligen på att det är några sådana som utmärkt sig i sammanhanget.

Då borde man kanske undvika att blanda in politik i detta. När Aschberg mfl använder samma register klagar ingen. Märkligt! Låter man vissa grupper använda sig av samma databas och frossar i det överallt i media så kommer sånt här som ett brev på posten.

Tycker tvärt om att det just är vänstergrupper och deras "goda hat" som är bäst på att kartlägga meningsmotståndare och hänga ut folk.

Citat:

Nej, det äringet symtom på att människor känner sig mindre trygga idag än för ett år sedan, det handlar bara om ett oseriöst företag som gör allt för att tjäna pengar.

Jag känner mig mer otrygg i dag och litar inte ett skit på samhället längre. Samma gäller många av mina vänner. Vårt rättssystem verkar ibland ha fler likheter med Indien än ett så kallat civiliserat västland.
När jag var ung blev man inkallad till rektorn och socialen kom nästan och knacka på dörren om man hade en ryggtavla med AC/DC på sig. Det var tider det :D i dag plockar dom knivar av ungar innan dom fyllt 10.

Finns ingen efterfrågan finns det heller ingen produkt kan vara värt att tänka på så jag är nog inte ensam om att vilja kolla upp vem jag har i min närhet.

Citat:

När det gäller extrema enstaka händelser som det du exemplifierar så är det naturligtvis myndigheternas uppgift att hantera och ingen annans. Den här webbplatsen lär knappast hjälpa till i det arbetet.

Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.

rhdf 2014-01-29 02:35

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20485391)
Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.

Förutsatt att pedofilen inte flyttade in efter avtjänat straff då. Då kommer han nämligen inte synas på kartan så som tjänsten är byggd i dag. Kartmarkören visar (ungefärlig) adress vid tiden för domen.

Alternativet är således att sitta och klicka upp varje "plupp" inom området du bedömer som "din närhet" och betala 59:- för var o en för att se vad de är dömda för och om de fortfarande bor på adressen. När du avverkat de där, säg 10 personerna och 590:- fattigare bara hittat en massa fortkörare, och andra "småbrott" så är du FORTFARANDE inte säker på om någon av de som INTE är markerade är dömda i en annan del av landet, eller kanske dömdes för 6 år sedan. Då är det ju bara att sätta sig och kolla upp dem, en o en á 59:-

Tjänsten hade varit betydligt bättre om den varit a) driftad av domstolsverket och således en modern variant av det system som redan finns
b) enbart visat vissa typer av brott och sorterat bort vårdnadstvister mm samt kanske färgkodade "pluppar" för olika typer av brott

Hjorten 2014-01-29 08:29

Citat:

Fast du är medveten om att det inte är brottsligt att vara pedofil? Att inneha barnporr och/eller begå övergrepp mot barn är så klart det.

Det som skrämmer mig med tjänsten är att det är för lätt att hämta ut domar, tidigare (och fortfarande om man går via tingsrätten) behövdes personnummer och namn. Genom att kunna söka på adress blir det lite mer övervakningssamhälle...

Erik Stenman 2014-01-29 08:48

Visst måste man gå till rätt domstol för att få ut en dom? De har väl inget centralt system kan jag tänka mig. Tänkte på detta med att det är lätt att få ut namn och personnummer från tjänsten och därmed kan man ju hoppa över mellanhanden, lexbase.

Westman 2014-01-29 09:24

Citat:

Du har fortfarande inte förstått hur Lexbase fungerar. Det visar var en person bodde när domen föll, inte var den bor nu. Läs artiklarna i media så inser du nog problemet.

gusti 2014-01-29 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20485396)
Visst måste man gå till rätt domstol för att få ut en dom? De har väl inget centralt system kan jag tänka mig. Tänkte på detta med att det är lätt att få ut namn och personnummer från tjänsten och därmed kan man ju hoppa över mellanhanden, lexbase.

Ja, enligt metro idag, så betalar de en viss summa pengar till varje domstol för att få ut informationen.
Samma artikel nämnde även att de inte betalat till Halmstad, så Halmstad domstol lämnar inte ut några domar.

Hjorten 2014-01-29 10:20

Citat:

Man behöver bara maila berörd tingsrätt (där domen föll) med namn och personnummer så kan man få den som PDF. Vill man få papperskopior kostar det någon summa pengar jag inte minns.

tartareandesire 2014-01-29 11:37

Citat:

Då borde man kanske undvika att blanda in politik i detta. När Aschberg mfl använder samma register klagar ingen. Märkligt! Låter man vissa grupper använda sig av samma databas och frossar i det överallt i media så kommer sånt här som ett brev på posten.

Tycker tvärt om att det just är vänstergrupper och deras "goda hat" som är bäst på att kartlägga meningsmotståndare och hänga ut folk.

Vet inte riktigt vad för register du talar om men det är naturligtvis en väsentlig skillnad mellan att använda domar i journalistiskt arbete och att hänga ut brottslingar på sin hemsida. Även om jag ofta är kritisk till hur Aftonbladet och Expressen (och övriga tidningar i allt högre utsträckning) arbetar så har de pressetiska regler att rätta sig efter.

Citat:

Jag känner mig mer otrygg i dag och litar inte ett skit på samhället längre. Samma gäller många av mina vänner. Vårt rättssystem verkar ibland ha fler likheter med Indien än ett så kallat civiliserat västland.
När jag var ung blev man inkallad till rektorn och socialen kom nästan och knacka på dörren om man hade en ryggtavla med AC/DC på sig. Det var tider det :D i dag plockar dom knivar av ungar innan dom fyllt 10.

Finns ingen efterfrågan finns det heller ingen produkt kan vara värt att tänka på så jag är nog inte ensam om att vilja kolla upp vem jag har i min närhet.

Du och dina vänner borde nog titta lite mer på forskning och fakta än att låta er bli skrämda av skvallerpressen. Tror knappast särskilt många vill ha ett samhälle där socialen kommer hem för att man har en AC/DC-tröja på sig i skolan. Självklart man kan inte tillåta precis vad som helst bara för att det finns några människor som vill ha det...

Citat:

Inte för att du kan göra detta särskilt enkelt (eller billigt) med Lexbase idag men får jag fråga vad du hade tänkt göra ifall det finns en dömd pedofil i närheten? Det är bättre att du rustar ditt barn för att klara sig bra i världen på egen hand istället för att låta skvallerpressen skrämma upp dig. Man överför då lätt sin rädsla på barnen och går man runt och är rädd för det ena med det andra så får man inget särskilt roligt liv.

mng0 2014-01-29 11:55

Hur tidskrävande kan det varit för dem att samla in all information?

tartareandesire 2014-01-29 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av mng0 (Inlägg 20485408)
Hur tidskrävande kan det varit för dem att samla in all information?

Inte särskilt för deras del, de har helt enkelt bara beställt alla domar. Däremot har det blivit en extra belastning på tingsrätterna och kostat en slant.

Westman 2014-01-29 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20485409)
Inte särskilt för deras del, de har helt enkelt bara beställt alla domar. Däremot har det blivit en extra belastning på tingsrätterna och kostat en slant.

Det är inte gratis att få en dom. Jag kan tänka mig att det även har kostat Lexbase en slant men visst, antagligen mindre än den faktiska kostnaden för domstolarna.

mng0 2014-01-29 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20485410)
Det är inte gratis att få en dom. Jag kan tänka mig att det även har kostat Lexbase en slant men visst, antagligen mindre än den faktiska kostnaden för domstolarna.

"Generellt är det billigast att ta emot handlingar via e-post, vilket i många fall är kostnadsfritt" - http://www.domstol.se/Ladda-ner--bes...ch-handlingar/

En större kostnad skulle förmodligen motverka dessa sidor enligt http://www.idg.se/2.1085/1.544494/fe...100+senaste%29

tartareandesire 2014-01-29 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20485410)

Blev lite felsyftning där i mitt inlägg :) Självklart har det varit en kostnad för både tingsrätterna och Lexbase (eller om det nu var deras andra bolag som stod för det). Tror jag läste någonstans att Lexbase betalat en knapp miljon totalt.

Westman 2014-01-29 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av mng0 (Inlägg 20485412)
"Generellt är det billigast att ta emot handlingar via e-post, vilket i många fall är kostnadsfritt" - http://www.domstol.se/Ladda-ner--bes...ch-handlingar/

En större kostnad skulle förmodligen motverka dessa sidor enligt http://www.idg.se/2.1085/1.544494/fe...100+senaste%29

Se svar från tartareandesire

jayzee 2014-01-29 13:33

Och så var den "hackad".. http://www.dn.se/ekonomi/databas-med...s-vara-hackad/

Erik Stenman 2014-01-29 14:09

Jag tror inte den är "hackad". Som vanligt med skvallerpress och oinformerade journalister så måste man vara insatt i ämnet för att veta om innehållet är korrekt eller inte. Den har ju/(haft?) en säkerhetsbrist så att personnummer, koordinater samt namn för alla kartpunkter gått att få ut. Visst går det att säga att den "hackats" men jag tycker att det ger intrycket av att någon kopierat hela deras databas inklusive domarna.

jayzee 2014-01-29 14:48

Därav citattecken :)
Deras obfuskering av personnummer är ett rent skämt och är relativt enkel att knäcka för någon med baskunskaper inom kryptering.

rhdf 2014-01-29 17:02

Citat:

Problemet är ju att du måste betala lexbase för att se vilken tingsrätt du skall vända dig till

Citat:

Ursprungligen postat av gusti (Inlägg 20485400)
Ja, enligt metro idag, så betalar de en viss summa pengar till varje domstol för att få ut informationen.
Samma artikel nämnde även att de inte betalat till Halmstad, så Halmstad domstol lämnar inte ut några domar.

Något de löste genom att fixa en "kopia" av företaget med annat namn, men även det med utgivningsbevis.

Deras marknadsföring av tjänsten är ju dessutom rejält felvisande.
Många får nog lätt intrycket av att de visar kriminella. Dock är det otroligt många som förekommer på sidan som majoriteten av oss inte skulle klassa som kriminell/brottsling.

Anser du att du inte alls körde så fort som polisen hävdade så markeras du på samma sätt som en misshandelsdömd. Har du legat i vårdnadstvist så får du samma markering som en mördare osv.
Dessutom är det ju endast tingsrättsdomarna de har. Blir man friad i hovrätten, och således skall anses som oskyldig, spelar det ingen roll.

Nu visar det sig ju även att de är amatörer genom att sidan läcker som ett såll,
vilket medfört att uppgifterna spridits för vinden

Något som är lite "kul" är att Advokaten verkade förvånad över att han blir hotad.
Menar han på allvar att de sysslat med det här projektet i nästan ett år och inte någon gång reflekterat över att det högst troligen finns en o annan som inte delar deras påstådda syn på hur ett "öppet samhälle där man kan lita på varandra" skall se ut

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson