![]() |
Innehavare förlorar 24 domännamn genom ATF tvist
En person har låtit registera ett flertal domäner med ordet ICA. Efter ett beslut av Stiftelsen för internetinfrastruktur överförs nu alla de registerade Ica-domänerna till Ica AB.
Domänerna det handlar om är: <icanet.se>, <icaab.se>, <icaassociates.se>, <icabolaget.se>, <icabutik.se>, <icacoop.se>, <icacupen.se>, <icaehandel.se>, <icaemporia.se>, <icaeu.se>, <icaexchange.se>, <icaexpo.se>, <icaexpress.se>, <icafood.se>, <icahem.se>, <icaholding.se>, <icahotell.se>, <icainvest.se>, <icakurir.se>, <icamaklaren.se>, <icasweden.se>, <icatruppen.se>, <icaverket.se>, <icagross.se> Läs mer: https://www.iis.se/docs/beslut_PF_icanet.se_m.fl_.pdf |
Haha, jaa...
Svårt att framhäva något legitimt argument för egen användning samt egen rätt av de där domänerna :) |
får Arne P tillbaka registreringsavgifterna?
|
Nej några pengar tillbaka tror jag han har svårt att få.
|
Han brydde sig ju inte ens om att svara :)
Det vore ju inte helt fel ifall de större registrarerna införde en varningsfunktion vid nyregistreringar ifall man försöker registrera ett domännamn som innehåller ett välkänt varumärke. Jag tror det skulle stoppa en del registreringar i stil med denna, det finns faktiskt många som inte vet vilka regler som gäller. Ett alternativ är ju att .SE står för detta via API. |
icacoop.se är ju en riktig toppendomän :D
|
Citat:
|
Citat:
- De äger inte ens ICA.com. - Det finns väldigt många andra bolag som har svenska varumärkesskydd för termen "ICA". T.ex. ICA spa INDUSTRIA CHIMICA ADRIATICA S.P.A. INDUSTRIE CUIR AUTO INTERNATIONAL I.C.A. Industria Confezioni Abbigliamento S.r.l. |
ICA, IKEA, Saab, Volvo, Google osv. kan åtminstone jag avgöra att de är välkända varumärken. Så svårt är det :) Jag har aldrig sagt något om att ICA AB skulle ha ensamrätt till termen ICA.
|
Citat:
|
Citat:
|
Att ha ett varningssystem skulle göra att många som inte vill registrera kända varumärken inte gör det av okunskap.
Det är ju relativt enkelt att köra en matchning mot en öppen databas med registrerade varumärken. Så slipper man många helt onödiga tvister. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Man behöver ju inte lägga detta mot alla kunder ens utan det kan vara en extra hjälp för de som önskar använda sig av funktionen. |
Varumärkesregistret innehåller flera skyddsklasser, redan där fallerar idén
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
I det här fallet var det ganska uppenbart att han kände till vad han gjorde så inga varningsmeddelanden hade kunnat hjälpa till oavsett.
Jag tror det finns två olika fall av registranter som sitter på domäner innehållandes trademarkskyddade-termer. Den ena är sådana som registrerar domänerna för användande inom andra sektorer/varumärkesklasser och således skulle ignorera eventuella varningsmeddelanden. Den andra är sådana som registrerar domänerna för att inkräkta på nämnt varumärke och de ignorerar definitivt eventuella varningsmeddelanden. Så vad skulle det lösa för problem? Jag tror det är väldigt få som "råkar" registrera domäner där de faktiskt inkräktar. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
För de nya toppdomänerna finns ju en varningsfunktion i alla fall. Förutom förtursregistrering går även en varning ut till varumärkesinnehavare som finns med i Trademark Clearinghouse vid nyreg.
|
Citat:
Dvs t.ex. ica.guru och inte icaab.guru, icafood.guru, medical.guru eller communication.guru... |
Hej,
Rent allmänt så kan jag tycka att ganska många registrerar domäner med minst sagt låg potential för framtida spekulation. Ibland förstår jag inte hur man tänkt att dessa skall kunna generera profit. Man kan exempelvis se de mest märkliga domännamnen på diverse snapback-tjänster. Det är möjligt att jag underskattar potentialen... |
Citat:
Det är nog tyvärr inte särskilt många som lyckas generera profit nuförtiden, väldigt få av de som droppar har ju nån type-in trafik att tala om. Vissa går väl att sälja, använda för SEO eller göra MFA siter av... Tittar man på snapkonkurrens i förhållande till värde så är nog .SE en av de absolut sämsta toppdomänerna att hålla på med.... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson