WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tips på "premium webbhotell" ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060405)

retypejonas 2014-01-09 17:38

Tips på "premium webbhotell" ?

Hej,

Söker ett webhotell för oss lite kräsnare. Det får gärna kosta en del mer än budgethotellen, dock markant mindre än att hyra en managed server om man säger så (för då kan man ju lika gärna göra det..).

Har ett konto hos Dreamhost men det börjar bli smärtsamt med pingen från USA. Annars är det ju typ Dreamhost features man vill ha.

Skaffade ett konto hos Space2u. Snabba och stabila men de har rätt skumt konfigurerade servrar. Bland annat fungerar inte Wordpress plugin/coreuppdaterare. Sedan att de bara drar in nya vhosts en gång per natt är rätt frustrerande som utvecklare.

Krav:

* Fräsch LAMP
* Sverige
* Snabbt
* SSH access (GIT och det vanliga)
* Ska kunna slänga upp minst ett tiotal subdomäner/domäner utan att det tar ett dygn eller kostar mig något extra.
* Bandbredd och disk får gärna vara lågt, använder främst för att demonstrera kundprojekt :)

Det får också gärna vara någon form av prövovecka eller liknande. Iaf inte som Space2u att man betalar inträdesavgift + 3 månader för att märka att serverkonfigen inte håller ihop..

Tar tacksamt emot tips..

Och visst är VPS skoj men vill gärna slimma bort serveradministration från mitt bord :)

retypejonas 2014-01-09 18:07

Nu redde det ut sig med Space2u. De kräver chmod 777 av alla mappar som ska kunna skrivas till av servern, tydligen har de andra säkerhetssystem, för att skydda från detta, påstår de :/

Är dock fortfarande nyfiken på vad ni som har lite krav kör? Finns ju mycket schyssta mellanklasslösningar i USA men i Sverige verkar det vara ett stort glapp mellan sunkhotellen eller hyra en vps/dedikerad med serviceavtal.

Danielos 2014-01-09 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av retypejonas (Inlägg 20484261)
Är dock fortfarande nyfiken på vad ni som har lite krav kör?

Jag tycker man ska kräva chrootat konto med egna php-processer, där php äger de filer som tillhör det chrootade kontot. Alltså inget 777 på filer krävs. På detta sätt blir det inte bara säkrare utan mer rättvist resursmässigt. SSH och Git ska ju även det ingå tycker jag.

retypejonas 2014-01-10 09:26

Och var hittar man det?

Egensajt.se kanske? Men iom att det tar fem minuter och en "chrome kan inte hitta sidan.." att ladda in startsidan för sjäöva webbhotellet känns det inte så lockande ;)

Edit: nu verkar den funka igen

Danielos 2014-01-10 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av retypejonas (Inlägg 20484299)
"chrome kan inte hitta sidan.."

Det är ett märkligt fel som vi håller på att felsöka, felet uppstår enbart med chrome. Det är dock ett isolerat fel på huvudsidan som inte inträffar på våra kunders konton.

retypejonas 2014-01-10 10:40

Många PM's har jag fått, men kommer inte nappa på något utan är mer sugen på öppen diskussion :)

rauthing 2014-01-10 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av retypejonas (Inlägg 20484312)
Många PM's har jag fått, men kommer inte nappa på något utan är mer sugen på öppen diskussion :)

Jag vill bara påpeka att jag inte försökt sälja något utan kortfattat beskrivit hur hostingen och hemsidan ligger via pm

rauthing 2014-01-10 11:05

Via 2 stycken pm, det andra som svar på det retypejonas svarade.

(Men jag kanske tog det för personligt och han har fått säljande pm från andra webbhotell?)

retypejonas 2014-01-10 14:02

Nej jag har fått mer explicita reklam-pm än era.

Alla som PM:ar mig med sälj från och med nu kommer att rapporteras till mod.

För övrigt finns det väl få saker som ger så låg premiumkänsla som att ragga kunder via pm på forum...

rauthing 2014-01-10 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av retypejonas (Inlägg 20484334)
Nej jag har fått mer explicita reklam-pm än era.

Alla som PM:ar mig från och med nu kommer att rapporteras till mod.

Att folk kontaktar via PM beror på klausulen att egenreklam är förbjuden i forumet, fast det jag skrev var inte reklam-pm

tartareandesire 2014-01-10 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av rauthing (Inlägg 20484336)
Att folk kontaktar via PM beror på klausulen att egenreklam är förbjuden i forumet, fast det jag skrev var inte reklam-pm

Det är precis lika otillåtet via PM. Som representant för ett webbhotell bör man inte skicka PM alls som svar på en sådan här tråd oavsett vad man vill säga.

rauthing 2014-01-10 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20484345)
Det är precis lika otillåtet via PM. Som representant för ett webbhotell bör man inte skicka PM alls som svar på en sådan här tråd oavsett vad man vill säga.

Tur att det inte var reklam då utan en kort beskrivning om systemet jag ville dra för där slippa ytterligare en infekterad diskussion i forumet. Men jag tar till mig vad du säger.

tartareandesire 2014-01-10 16:24

Jag förstår inte riktigt varför du efterfrågar ett "premium webbhotell" när du mestadels tänker använda det till kunddemonstrationer? Då duger i stort sett vilket webbhotell som helst (förutom One.com och liknande McDonalds-alternativ då).

SSH finns väl hos de flesta och de flesta tillåter numera också obegränsat antal domäner / subdomäner. Senaste PHP-versionen osv. kan du däremot normalt sett inte räkna med att få på delad hosting, åtminstone när det gäller större webbhotell. Det tar tid att rulla ut ny mjukvara och den måste vara säkrad mot övriga delar i systemet.

Annars är väl EgenSajt, Space2U och Oderland de svenska webbhotell som har profilerat sig med "kvalitet framför kvantitet". Sen om det stämmer i praktiken eller inte råder det säkerligen delade uppfattningar om.

retypejonas 2014-01-10 16:30

Inte bara kunddemonstrationer men det är iaf inga siter med hög trafik.

Menar alltså att jag inte behöver bli föreslagen en dedikerad server för trafikens skull utan det är stabilitet och funktionsrikedom som är viktigt.

Det jag behövde hjälp med var att identifiera de webbhotell som för att använda ditt uttryck, profilerat sig med att köra lite högre kvalitet. Eftersom det vid första anblick ser ut som det bara finns så kallade mcdonalds-alternativ för runt hundringen och neråt eller managed vps för +1000 kr.

Evanion 2014-01-22 15:46

Det finns leverantörer på svenska marknaden som uppfyller dina krav.
Min rekommendation är att titta på leverantörer som kör CloudLinux.
Cloudlinux har CageFS och LVE som är en version av Jailkit. Chansen att en leverantör erbjuder SSH är bättre om de kör någon form av Jailkit

CL har också funktionen 'PHP selector' som låter användarna välja vilken version av php de ska köra.

Men räkna med priser på ~2000kr/år för det du är ute efter.

retypejonas 2014-01-25 10:51

Signade upp mig på webfaction.com . Verkar vara precis det jag sökte. Får leva med servrar i amsterdam.

Det finns nog pengar att tjäna för den som gör en svensk motsvarighet. Skulle gärna betala det dubbla om det var ett svenskt företag

pelmered 2014-01-25 16:27

SiteGround är en vad jag hört grymt bra hostingleverantör. De har datacenter i Amsterdam, USA och Asien.

http://www.siteground.com/

oderland 2014-01-25 17:08

Är det verkligen så svårt att hitta detta inom landet?

Från din spec så ser jag inga problem hos ett flertal bolag. Undvik överförsäljningsbolag och kontakta de övriga så får du säkert något inom rikets gränser (om det är viktigt).

retypejonas 2014-01-26 19:16

Tja, jag tycker det är svårt iaf. Oderland är ett av få alternativ jag inte testat och avfärdat men då ni inte erbjuder test av kontot som är aktuellt för mig så pallar jag ej... trött på att betala uppläggningsavgifter och liknande för att inom en kvart inse att det inte håller ihop.

tartareandesire 2014-01-26 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av retypejonas (Inlägg 20485256)
Tja, jag tycker det är svårt iaf. Oderland är ett av få alternativ jag inte testat och avfärdat men då ni inte erbjuder test av kontot som är aktuellt för mig så pallar jag ej... trött på att betala uppläggningsavgifter och liknande för att inom en kvart inse att det inte håller ihop.

Från Oderlands hemsida:

Citat:

Hos oss kan du testa både privat- och företagskonto gratis i 14 dagar!

...

60 dagar öppet köp!

Vi erbjuder 60 dagars öppet köp på både webbhotell och VPS!

retypejonas 2014-01-26 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20485257)
Från Oderlands hemsida:

Ja det är ju en viss nyansskillnad mellan att testa gratis och att dra kortet och sedan genomgå en reklamationsprocess...

Danielos 2014-01-26 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av retypejonas (Inlägg 20485258)
Ja det är ju en viss nyansskillnad mellan att testa gratis och att dra kortet och sedan genomgå en reklamationsprocess...

Fast det handlar väl ändå inte om att "genomgå en reklamationsprocess", de flesta webbhotell har ju 30-60 dagars öppet köp, vilket innebär som det låter att man bara säger till och får pengarna omgående tillbaka.

tartareandesire 2014-01-26 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av retypejonas (Inlägg 20485258)

Men webbhotellkonto kan du ju som det står testa gratis? Det var ju webbhotell och inte VPS du efterfrågade i tråden?

oderland 2014-01-26 20:35

Odercloud (elastisk VPS)har du gratis upp till 30 dagar också.
Öppet köp är det inga problem med heller på webbhotell, du behöver inte ha någon anledning heller.

retypejonas 2014-01-26 20:48

Tja, jag frågade om jag kunde få testköra ett konto med Git i några timmar i er säljchat. Tydligen krävs det Premium+ för att få köra Git, och där erbjöds inget test.

Då jag fick tvärnobben valde jag Webfaction istället.

Och nej det är rätt mycket jobbigare att hålla på att jiddra med återbetalningar än att få testa ett konto. I bästa fallet återbetalas väl allt utan krångel, men det är det ju svårt som presumtiv kund utan erfarenhet av företaget att veta.

Vet man att man är bra så har man ju inte så mycket på att förlora på att låta folk testa. Man flyttar väl inte sin site till ett konto för skojs skull, utan det ska till rätt mycket för att man inte ska bli betalande kund.

Dock luttrad över att åka på ett till Space2u där dom kräver 800 kr upfront och vägrar återbetala när man är missnöjd.

oderland 2014-01-26 20:51

Ok, Git finns nu på alla servrar och konton så du vet inför framtiden :-)
Lycka till i vilket fall.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson