WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Flera stora hemsidor nere, 1/1-2014 (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060309)

MusikMixen 2014-01-01 14:29

Flera stora hemsidor nere, 1/1-2014
 
Jag skulle besöka posten och såg att sidan var nere, tog en sök på nätet och hittade att det är flera andra aktörer som oxå drabbats.

Posten, Sj, SL och Systembolaget.

Läs mer här: http://www.expressen.se/nyheter/sjs-...er-kabelbrand/

God fortsättning på nya året!

yakuzaemme 2014-01-01 14:33

Våran nere med, Öppettider.nu

Ingo 2014-01-01 15:20

Man ser hur sårbart det är tyvärr.

gotserved 2014-01-01 23:00

Mitt under hemfärden från nyårsfiranden slocknade hemsidan för Stockholms lokaltrafik i natt.
Strax efter midnatt kom larmet om första problemet då hemsidan och appen inte fungerade som de skulle.
– Vi har problem med servrarna längst bak, vad vi förstår är det en brand som drabbar elförsörjningen. Signalhallen ska dock vara helt intakt, säger Henrik Palmér , vid SL:s presstjänst.
Sedan dess har SL:s entreprenörer arbetat för att åtgärda problemet, men vid 09.30 var strulet fortfarande inte löst. Och så här drabbar det dig som planerat resa med lokaltrafiken i Stockholm under nyårsdagen.

– Det är vår yttre drift som drabbats, så till exempel ligger reseplaneringen och hemsidan nere, samtidigt som störningsinformation inte kan nå fram. Vi kan inte uppdatera resenärer om det sker förändringar i tidtabellen i nuläget, säger Henrik Palmér.

– Vi har ingen prognos på när det är i gång igen, men det är högsta prioritet.
Extrainsatt möte
Strax före 11.00 skriver Dagens Nyheter även SJ, Posten och Systembolaget har haft tekniska fel på sina hemsidor under onsdagsmorgonen, något som bekräftas av samtliga aktörer. Orsaken är en kabelbrand hos IT-företaget Evry.

– Du kommer inte in på sj.se och du kan inte köpa några biljetter. Vi har också interna system som drabbas, säger Mårten Dunér, presstalesperson på SJ.
Nu har ett extrainsatt möte inletts hos SJ för att bestämma hur de ska lösa biljettstrulet under morgonen.

– Om en timme har jag mera svar på fler frågor. Tidigare har man löst det genom att man kan kliva på tåget och köpa biljett ombord. Med största sannolikhet kommer det att bli så nu också, men jag kan inte bekräfta det, säger Mårten Dunér.
"Det kommer ta tid"
Och hos Posten har personalen blivit medvetna om problemet och bekräftar att hemsidan ligger nere.
– Vi fick veta om detta för ungefär en timme sedan och vi har en del tjänster som finns bara på hemsidan som nu påverkas. Men vi hoppas på en snabb lösning, säger Anne Källgren Jiremar, presskontakt på Postnord.

Systembolaget berättar vid 11.30 att kabelbranden bröt ut runt 02.00 under tisdagsnatten och att IT-företaget nu har fått tillbaka strömmen.
– Ja, de har precis meddelat att de har fått tillbaka strömmen och jobbar nu för att få i gång allting. Men det kommer att ta tid, säger Björn Lundkvist, pressansvarig på Systembolaget.
Och i nuläget finns heller ingen exakt prognos på när problemen ska vara åtgärdade.

Trafiken kör dock på som vanligt, men när hemsidan och appen kan vara i bruk igen kan inte Henrik Palmér säga.
– Vi har ingen prognos i nuläget, men vi trycker på entreprenören, de förstår att det är besvärligt, säger Henrik Palmér.

IT-företaget Evry, där kabelbranden skedde, har inte gått att nå för en kommentar.
http://www.expressen.se/nyheter/sjs-...er-kabelbrand/

jayzee 2014-01-02 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20483808)
Våran nere med, Öppettider.nu

Ni ligger ju hos Loppia?
De enda störningarna de verkar haft är MySQL relaterat den 29:e.

autosvar 2014-01-02 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20483827)
IT-företaget Evry, där kabelbranden skedde, har inte gått att nå för en kommentar.
http://www.expressen.se/nyheter/sjs-...er-kabelbrand/

Det där med redundans...

Allt går inte att replikera och jag är övertygad om att inte alla webbplatser eller ens delar av dessa kan motivera den högre kostnaden som redundans medför. Handen på hjärtat, att inte kunna se när nästa lokalbuss går på sin mobil är besvärligt, ännu besvärligare att informationsskyltarna visar fel men knappast livsavgörande för tillräckligt många användare.

Det som däremot förvånar mig att till exempel SL inte har en alternativ sida vid denna typ av fel som visar på enklaste möjliga sätt listar aktuella trafikstörningar och ger länkar till de tidtabeller som finns annars att se/ladda ner på den vanliga hemsidan. Ett enklare textbaserat CMS skulle räcka långt...

yakuzaemme 2014-01-02 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20483846)
Ni ligger ju hos Loppia?
De enda störningarna de verkar haft är MySQL relaterat den 29:e.

Nej, domän hos Loopia enbart. Osäker om vi var drabbade av samma anledning som ex. SL men vi låg nere 18h.

Edit: Den 31-1a, under samma tid som resterande
Mvh

KristianE 2014-01-03 08:05

Citat:

Ursprungligen postat av yakuzaemme (Inlägg 20483850)
Nej, domän hos Loopia enbart. Osäker om vi var drabbade av samma anledning som ex. SL men vi låg nere 18h.

Edit: Den 31-1a, under samma tid som resterande
Mvh

Jo, ni ligger hos Loopia.

$ nslookup www.xn--ppettider-z7a.nu
194.9.95.236

$ whois 194.9.95.236

inetnum: 194.9.94.0 - 194.9.95.255
netname: SE-LOOPIA
descr: Loopia AB

gotserved 2014-01-03 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20483874)
Jo, ni ligger hos Loopia.

$ nslookup www.xn--ppettider-z7a.nu
194.9.95.236

$ whois 194.9.95.236

inetnum: 194.9.94.0 - 194.9.95.255
netname: SE-LOOPIA
descr: Loopia AB

Är det inte bara DNS som loopia har hand om?

jayzee 2014-01-03 09:11

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20483878)
Är det inte bara DNS som loopia har hand om?

Nej, de har hosting också.

captaindoe 2014-01-03 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20483874)
Jo, ni ligger hos Loopia.

$ nslookup www.xn--ppettider-z7a.nu
194.9.95.236

$ whois 194.9.95.236

inetnum: 194.9.94.0 - 194.9.95.255
netname: SE-LOOPIA
descr: Loopia AB


De verkar använda Loopia som redirect när öppettider.nu används. IDN domänen 301:ar via Loopias servrar till www.oppettider.nu (46.246.111.203) som ligger hos Gridlane.

inetnum: 46.246.111.0 - 46.246.111.255
netname: GRIDLANE-VPS-NET
descr: Gridlane Cloud VPS Hosting

gotserved 2014-01-03 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20483879)
Nej, de har hosting också.

Tydligen inte :)

cvnu 2014-01-03 10:46

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20483874)
Jo, ni ligger hos Loopia.

$ nslookup www.xn--ppettider-z7a.nu
194.9.95.236

$ whois 194.9.95.236

inetnum: 194.9.94.0 - 194.9.95.255
netname: SE-LOOPIA
descr: Loopia AB

Det du kollar är IDN-versionen. som vi pekat om till oppettider punkt nu

http://who.is/whois-ip/ip-address/46.246.111.203

Jine 2014-01-04 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar (Inlägg 20483848)
Det där med redundans...

Allt går inte att replikera och jag är övertygad om att inte alla webbplatser eller ens delar av dessa kan motivera den högre kostnaden som redundans medför. Handen på hjärtat, att inte kunna se när nästa lokalbuss går på sin mobil är besvärligt, ännu besvärligare att informationsskyltarna visar fel men knappast livsavgörande för tillräckligt många användare.

Jag vet få saker som inte går att replikera alt. spegla, om det så är i statisk version (varnish externt?!). Att öht inte kunna få information från såpass stora organisationer som SJ och SL är katastrofalt, jag är osäker på hur det regleras i avtal och lagar, men Force majeure gäller nog inte ivf.

Att ha backup-site och incidentsplan är knappast en dålig idé. Finns ju sååå många bra och billiga lösningar för detta.

Låt oss dra senariot över att någon helt enkelt inte kom hem under nyårsnatten p.g.a. detta i kombination med t.ex. inställda bussar eller dylika - utan möjlighet att få reda på korrekt information, med slutresultat att personen frös ihjäl hade ju kanske inte varit så bra...

Jag var själv med om strul p.g.a. detta då flertalet i mitt umgänge inte kunde ta sig hem förens morgonen efter då det helt enkelt inte gick att få reda på OM pendeltåget gick öht - det var ju trots allt specialtider och vissa inställda tåg/tider p.g.a. nyår. Lyckligtvis frös ingen ihjäl då dom stannade kvar alt. tog taxi...

Skamlöst imo.

Detta är ju dessutom lite lustigt samtidigt...
http://www.evry.se/career/jobs/?jobid=1107567 - Tror det kanske behövs......

matzii 2014-01-04 19:42

skulle precis spåra ett paket och posten ligger fortfarande nere, det verkar ju helt otroligt att inte kunna få en lösning till stånd på flera dygn!?!?

BarateaU 2014-01-05 04:26

Vet inte vad posten kör med men kan tänka mig att de kör en uppsjö stödsystem som måste fungera för att hela plattan ska funka. Vill inte måla fan på väggen men tror evry kommer förlora några kunder pga detta.

MusikMixen 2014-01-05 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av matzii (Inlägg 20483946)
skulle precis spåra ett paket och posten ligger fortfarande nere, det verkar ju helt otroligt att inte kunna få en lösning till stånd på flera dygn!?!?

Du kan söka, dock bara på orders som är gjort innan den 30/12
http://services3.posten.se/tracktrac...gnments_do.jsp

Captain Thailand 2014-01-05 15:02

Hej,

Att Posten.se ligger nere fem (+) dagar känns ju spontant som ett rejält misslyckande. Jag läste deras FAQ om det inträffade, men tycker ändå det verkar vara ett solklart fall av bristfällig redundans.

tartareandesire 2014-01-05 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20483973)
Hej,

Att Posten.se ligger nere fem (+) dagar känns ju spontant som ett rejält misslyckande. Jag läste deras FAQ om det inträffade, men tycker ändå det verkar vara ett solklart fall av bristfällig redundans.

Det kan vara en del av sanningen men jag tror också att det i det här läget är väldigt viktigt med kvalitetskontrollen då posten hanterar en hel del känslig information. Posten använder antagligen också flera olika system och det är då inte bara att starta upp igen och hoppas att allting fungerar som det ska.

När det gäller redundans så kan man ju alltid dra det in absurdum om man vill men i slutändan handlar det bara om en enda sak nämligen vad kunderna vill betala för och i dagens samhälle så väljer de flesta trots allt det billigaste alternativet. Det är något alla företag måste anpassa sig efter. Sen får man stå ut med all skit när kunderna ändå klagar så fort saker och ting strular :) Därmed inte sagt att billiga alternativ alltid strular eller att dyrare är bättre men riskerna ökar naturligtvis alltid för misstag om priset är allt som styr.

Captain Thailand 2014-01-05 16:05

tartareandesire,

Du (och Posten) har säkert rätt beträffande kontrollen av säkerhet, kvalitet och integritet. Dock visar ju det ju att systemet är ganska sårbart i nuläget. Förmodligen/förhoppningsvis ger det upphov till visst nytänkande och förbättrade rutiner.

htiawe 2014-01-05 21:24

Ligger hela pakethanteringen nere?
Rent spontant känns det som ett mindre problem om det endast är frackerna som är nere.
Om utdelningen av post och paket fungerar som vanligt, trots fem dagars nertid, så känns det inte så jävligt.

matzii 2014-01-05 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20483970)
Du kan söka, dock bara på orders som är gjort innan den 30/12
http://services3.posten.se/tracktrac...gnments_do.jsp

har provat med den sidan men det är en utlandsförsändelse och posten har inte ens lyckats få ordning på den översta länken som är bruten!
http://www.posten.se/sv/Kundservice/...-utlandet.aspx

istället kunde de lagt in en info sida som förklarar att tjänsten inte går att nå..

jonny 2014-01-06 11:28

Två stora stopp på mindre än ett år och Evry har alla ägg i samma korg. Den information jag fick höra var att det deras SAN dog när strömmen försvann och efter två dygn började saker och ting fungera hyfsat normalt för deras kunder...

Anders Larsson 2014-01-06 19:37

All SMS-avisering låg nere under en period för alla tjänster som Poster har. Det betyder att paket aviserades via brev istället. Perfekt när det uppstår just under helgerna, när det i princip innebär att ett paket kan dröja 9 dagar från det att det skickades tills dess att det går att hämta ut, jämfört med 4 om allt funkat som det skulle.

Varubrev som inte kan delas ut i brevlådan kunde inte aviseras öht, och även om du visste att ditt varubrev fanns hos ombudet gick det inte att hämta ut, eftersom deras koppling mot Posten inte fungerade.

Vet inte om detta är igång ännu, men helt tjänsten varubrev var nere under ett flertal dagar. Pinsamt.

Hur det har varit med REK och liknande vet jag inte.

MusikMixen 2014-01-07 15:30

Det gick tydligen riktigt illa för posten. Mer info på deras sida.

http://www.posten.se/faq.htm

Under veckan beräknas största delen av deras tjänster vara uppe.

rhdf 2014-01-08 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20484003)
Två stora stopp på mindre än ett år och Evry har alla ägg i samma korg.


Det som slog mig var just att en serverhall som huserar så pass många viktiga tjänster inte har nån form av redundans på strömförsörjning. Det finns väl ett antal serverhallar som har dubbla inkommande försörjningar, med separata ställverk. Dvs ett kan brinna upp utan att det andra påverkas.

Sen kan man ju diskutera hur klyftigt det är att placera SJ och SL i samma hall när en störning på den hallen riskerar att stöka till det en aning i det redan i normalfallet "kaotiska" Stockholm.

Ingo 2014-01-08 20:36

Ja Posten.se ligger fortfarande nere, det verkar ta sin tid.

MusikMixen 2014-01-08 22:21

Verkar som posten.se är igång nu..

Captain Thailand 2014-01-09 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20484200)
Verkar som posten.se är igång nu..

Nere fortfarande "här". Kanske tecken på att de testade, men att allt inte är färdigt?!

jayzee 2014-01-09 08:34

Nope, still down...

MusikMixen 2014-01-09 13:33

Igår när jag skrev fungerade allt. Så det var nog bara ett test :)

patrikweb 2014-01-13 11:54

Haha så klantigt, nu lär alla kunna stämma dom för grov vårdslöshet alla fall

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sla...-var-utslaget/

Anders Larsson 2014-01-13 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20484510)
Haha så klantigt, nu lär alla kunna stämma dom för grov vårdslöshet alla fall

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sla...-var-utslaget/

Man undrar hur de tänkte där. Snacka om miss!

KristianE 2014-01-13 20:20

Men hur i h-te pantade får de vara? Men denna "hall" är väl mer någon gammal skrubb
som inretts med lite mer elmatning och UPS? De har ju flera hallar så kunderna behöver
aldrig veta vilken hall deras tjänster körs i. Så säljarna kan utan problem lova både guld
och gröna skogar..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson