![]() |
Flera stora hemsidor nere, 1/1-2014
Jag skulle besöka posten och såg att sidan var nere, tog en sök på nätet och hittade att det är flera andra aktörer som oxå drabbats.
Posten, Sj, SL och Systembolaget. Läs mer här: http://www.expressen.se/nyheter/sjs-...er-kabelbrand/ God fortsättning på nya året! |
Våran nere med, Öppettider.nu
|
Man ser hur sårbart det är tyvärr.
|
Mitt under hemfärden från nyårsfiranden slocknade hemsidan för Stockholms lokaltrafik i natt.
Strax efter midnatt kom larmet om första problemet då hemsidan och appen inte fungerade som de skulle. – Vi har problem med servrarna längst bak, vad vi förstår är det en brand som drabbar elförsörjningen. Signalhallen ska dock vara helt intakt, säger Henrik Palmér , vid SL:s presstjänst. Sedan dess har SL:s entreprenörer arbetat för att åtgärda problemet, men vid 09.30 var strulet fortfarande inte löst. Och så här drabbar det dig som planerat resa med lokaltrafiken i Stockholm under nyårsdagen. – Det är vår yttre drift som drabbats, så till exempel ligger reseplaneringen och hemsidan nere, samtidigt som störningsinformation inte kan nå fram. Vi kan inte uppdatera resenärer om det sker förändringar i tidtabellen i nuläget, säger Henrik Palmér. – Vi har ingen prognos på när det är i gång igen, men det är högsta prioritet. Extrainsatt möte Strax före 11.00 skriver Dagens Nyheter även SJ, Posten och Systembolaget har haft tekniska fel på sina hemsidor under onsdagsmorgonen, något som bekräftas av samtliga aktörer. Orsaken är en kabelbrand hos IT-företaget Evry. – Du kommer inte in på sj.se och du kan inte köpa några biljetter. Vi har också interna system som drabbas, säger Mårten Dunér, presstalesperson på SJ. Nu har ett extrainsatt möte inletts hos SJ för att bestämma hur de ska lösa biljettstrulet under morgonen. – Om en timme har jag mera svar på fler frågor. Tidigare har man löst det genom att man kan kliva på tåget och köpa biljett ombord. Med största sannolikhet kommer det att bli så nu också, men jag kan inte bekräfta det, säger Mårten Dunér. "Det kommer ta tid" Och hos Posten har personalen blivit medvetna om problemet och bekräftar att hemsidan ligger nere. – Vi fick veta om detta för ungefär en timme sedan och vi har en del tjänster som finns bara på hemsidan som nu påverkas. Men vi hoppas på en snabb lösning, säger Anne Källgren Jiremar, presskontakt på Postnord. Systembolaget berättar vid 11.30 att kabelbranden bröt ut runt 02.00 under tisdagsnatten och att IT-företaget nu har fått tillbaka strömmen. – Ja, de har precis meddelat att de har fått tillbaka strömmen och jobbar nu för att få i gång allting. Men det kommer att ta tid, säger Björn Lundkvist, pressansvarig på Systembolaget. Och i nuläget finns heller ingen exakt prognos på när problemen ska vara åtgärdade. Trafiken kör dock på som vanligt, men när hemsidan och appen kan vara i bruk igen kan inte Henrik Palmér säga. – Vi har ingen prognos i nuläget, men vi trycker på entreprenören, de förstår att det är besvärligt, säger Henrik Palmér. IT-företaget Evry, där kabelbranden skedde, har inte gått att nå för en kommentar. http://www.expressen.se/nyheter/sjs-...er-kabelbrand/ |
Citat:
De enda störningarna de verkar haft är MySQL relaterat den 29:e. |
Citat:
Allt går inte att replikera och jag är övertygad om att inte alla webbplatser eller ens delar av dessa kan motivera den högre kostnaden som redundans medför. Handen på hjärtat, att inte kunna se när nästa lokalbuss går på sin mobil är besvärligt, ännu besvärligare att informationsskyltarna visar fel men knappast livsavgörande för tillräckligt många användare. Det som däremot förvånar mig att till exempel SL inte har en alternativ sida vid denna typ av fel som visar på enklaste möjliga sätt listar aktuella trafikstörningar och ger länkar till de tidtabeller som finns annars att se/ladda ner på den vanliga hemsidan. Ett enklare textbaserat CMS skulle räcka långt... |
Citat:
Edit: Den 31-1a, under samma tid som resterande Mvh |
Citat:
$ nslookup www.xn--ppettider-z7a.nu 194.9.95.236 $ whois 194.9.95.236 inetnum: 194.9.94.0 - 194.9.95.255 netname: SE-LOOPIA descr: Loopia AB |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
De verkar använda Loopia som redirect när öppettider.nu används. IDN domänen 301:ar via Loopias servrar till www.oppettider.nu (46.246.111.203) som ligger hos Gridlane. inetnum: 46.246.111.0 - 46.246.111.255 netname: GRIDLANE-VPS-NET descr: Gridlane Cloud VPS Hosting |
Citat:
|
Citat:
http://who.is/whois-ip/ip-address/46.246.111.203 |
Citat:
Att ha backup-site och incidentsplan är knappast en dålig idé. Finns ju sååå många bra och billiga lösningar för detta. Låt oss dra senariot över att någon helt enkelt inte kom hem under nyårsnatten p.g.a. detta i kombination med t.ex. inställda bussar eller dylika - utan möjlighet att få reda på korrekt information, med slutresultat att personen frös ihjäl hade ju kanske inte varit så bra... Jag var själv med om strul p.g.a. detta då flertalet i mitt umgänge inte kunde ta sig hem förens morgonen efter då det helt enkelt inte gick att få reda på OM pendeltåget gick öht - det var ju trots allt specialtider och vissa inställda tåg/tider p.g.a. nyår. Lyckligtvis frös ingen ihjäl då dom stannade kvar alt. tog taxi... Skamlöst imo. Detta är ju dessutom lite lustigt samtidigt... http://www.evry.se/career/jobs/?jobid=1107567 - Tror det kanske behövs...... |
skulle precis spåra ett paket och posten ligger fortfarande nere, det verkar ju helt otroligt att inte kunna få en lösning till stånd på flera dygn!?!?
|
Vet inte vad posten kör med men kan tänka mig att de kör en uppsjö stödsystem som måste fungera för att hela plattan ska funka. Vill inte måla fan på väggen men tror evry kommer förlora några kunder pga detta.
|
Citat:
http://services3.posten.se/tracktrac...gnments_do.jsp |
Hej,
Att Posten.se ligger nere fem (+) dagar känns ju spontant som ett rejält misslyckande. Jag läste deras FAQ om det inträffade, men tycker ändå det verkar vara ett solklart fall av bristfällig redundans. |
Citat:
När det gäller redundans så kan man ju alltid dra det in absurdum om man vill men i slutändan handlar det bara om en enda sak nämligen vad kunderna vill betala för och i dagens samhälle så väljer de flesta trots allt det billigaste alternativet. Det är något alla företag måste anpassa sig efter. Sen får man stå ut med all skit när kunderna ändå klagar så fort saker och ting strular :) Därmed inte sagt att billiga alternativ alltid strular eller att dyrare är bättre men riskerna ökar naturligtvis alltid för misstag om priset är allt som styr. |
tartareandesire,
Du (och Posten) har säkert rätt beträffande kontrollen av säkerhet, kvalitet och integritet. Dock visar ju det ju att systemet är ganska sårbart i nuläget. Förmodligen/förhoppningsvis ger det upphov till visst nytänkande och förbättrade rutiner. |
Ligger hela pakethanteringen nere?
Rent spontant känns det som ett mindre problem om det endast är frackerna som är nere. Om utdelningen av post och paket fungerar som vanligt, trots fem dagars nertid, så känns det inte så jävligt. |
Citat:
http://www.posten.se/sv/Kundservice/...-utlandet.aspx istället kunde de lagt in en info sida som förklarar att tjänsten inte går att nå.. |
Två stora stopp på mindre än ett år och Evry har alla ägg i samma korg. Den information jag fick höra var att det deras SAN dog när strömmen försvann och efter två dygn började saker och ting fungera hyfsat normalt för deras kunder...
|
All SMS-avisering låg nere under en period för alla tjänster som Poster har. Det betyder att paket aviserades via brev istället. Perfekt när det uppstår just under helgerna, när det i princip innebär att ett paket kan dröja 9 dagar från det att det skickades tills dess att det går att hämta ut, jämfört med 4 om allt funkat som det skulle.
Varubrev som inte kan delas ut i brevlådan kunde inte aviseras öht, och även om du visste att ditt varubrev fanns hos ombudet gick det inte att hämta ut, eftersom deras koppling mot Posten inte fungerade. Vet inte om detta är igång ännu, men helt tjänsten varubrev var nere under ett flertal dagar. Pinsamt. Hur det har varit med REK och liknande vet jag inte. |
Det gick tydligen riktigt illa för posten. Mer info på deras sida.
http://www.posten.se/faq.htm Under veckan beräknas största delen av deras tjänster vara uppe. |
Citat:
Det som slog mig var just att en serverhall som huserar så pass många viktiga tjänster inte har nån form av redundans på strömförsörjning. Det finns väl ett antal serverhallar som har dubbla inkommande försörjningar, med separata ställverk. Dvs ett kan brinna upp utan att det andra påverkas. Sen kan man ju diskutera hur klyftigt det är att placera SJ och SL i samma hall när en störning på den hallen riskerar att stöka till det en aning i det redan i normalfallet "kaotiska" Stockholm. |
Ja Posten.se ligger fortfarande nere, det verkar ta sin tid.
|
Verkar som posten.se är igång nu..
|
Citat:
|
Nope, still down...
|
Igår när jag skrev fungerade allt. Så det var nog bara ett test :)
|
Haha så klantigt, nu lär alla kunna stämma dom för grov vårdslöshet alla fall
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sla...-var-utslaget/ |
Citat:
|
Men hur i h-te pantade får de vara? Men denna "hall" är väl mer någon gammal skrubb
som inretts med lite mer elmatning och UPS? De har ju flera hallar så kunderna behöver aldrig veta vilken hall deras tjänster körs i. Så säljarna kan utan problem lova både guld och gröna skogar.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson