![]() |
Webtjänster som kom och försvann...
Vore intressant att få veta vilka webbtjänster ni kommer ihåg från förr som sedan försvann.
Några jag kommer på är bl.a Boo.com, Letsbuyit.com, Boxman och förstås Torget som verkar ha blivit Clearsearch. Vilka kommer ni ihåg? |
Hej,
Några utländska: AltaVista, GoTo/Overture (köpta av Yahoo), Startups.com, Hotmail (blev Outlook.com), Broadcast.com, GeoCities (Köptes av Yahoo, men lades sedemera ner), Alladvantage.com, Pets.com. Sedan minns man ju svenska communities som Skunk, Playahead och Lunarstorm Spray är väl så gott som stendött också... Sökte jobb där 2000 minns jag, men kom bara till en andra intervju, sopa som man är ;-) |
Citat:
|
Citat:
|
Google Buzz, Google Wave, Google code-search, osv...
|
Citat:
Inget vackert namn på en community, men säkert väldigt mycket 1997! |
Lunarstorm
|
Citat:
|
Lunarstorm version 8, kanske?
Google+ är väl stendött? |
Citat:
Oj, redan konstaterat ser jag |
Citat:
|
Citat:
Dock tror jag det är en siffra man skall ta med en viss nypa salt. Helt plötsligt var jag själv medlem där genom någon knapptryckning på "något annat Google-konto". Jag gillar inte (heller) att de kopplat ihop YouTube-kommentarer med Google+. Känns lite som fackförbundens kollektivanslutning till Socialdemokraterna på åttiotalet. ;-P |
Google Wave. Kommer ni ihåg hysterin med invites? :)
|
Citat:
|
Myspace var ju störst till Facebook dödade dom.
Var på intervju på torget som säljare Ken valde bort det. Tredje största internetleverantören telenordia som numera är glocalnet Minns Altavista som man skulle lära sig söka med och till med hade tv-program om hur man sökte. Minns alla gamla mailleverantörer som rocketmail etc. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Hotbot, Yesbox, Funplanet, Angelfire, Safe-Audit! Good times! :)
|
Kungen.nu.
|
Apples e-World i mitten av 90-talet och Ping på 10-talet
|
Kommer ihåg Bidlet och eannons.se på sin tid.
|
Telias mobilportal Speedy Tomato
|
Citat:
|
Citat:
Uppgift från 2002 i artikeln ovan: "Speedy Tomato-satsningen kostat Telia väldigt stora belopp – omkring 2 miljarder kronor. " |
Citat:
Kolla pressreleasen "MyDOF utsedd till Sveriges bästa wapportal!" för att få en uppfattning av hur långt mobila tjänster ändå kommit... |
Kungen.nu kommer jag ihåg, haha.
Kuai Connection, nån som kommer ihåg dem? Måste ha varit den första ISP:n för privatpersoner i Sverige? Och Algonet, men de var ju marknadsdominerande en period, blev väl Telenordia av dem.. |
Skunk och Funplanet som nämnts var det roligaste som fanns i slutet på 90-talet när jag entrade de där internet.
Kamrat.nu var också en populär plats att hänga på. |
Playahead, vilket köptes av MTG för 100 miljoner som sedan lades ner något år senare då Facebook kom.
|
Citat:
Nostalgi! |
Anon.penet.fi http://anon.penet.fi var en tjänst jag minns väl och använde flitigt utan egentligen ha ett behov att vara anonym.
|
Sedan hade vi Gula tidningen som efter en lång tid med vikande försäljning av tidningen kom att hamna på nätet Gulatidningen.se.
Sedan var det väl någon som gillade namnet så mycket så man skapade en annonsplats som fortfarande finns gulans.se ;-) |
Citat:
|
Kommer ihåg att vi hade internetabonnemang hos Spray för typ 15 år sen.
|
Sprays internettjänst kom till genom att man köpte upp Bip (Botnia Internet Provider), första dial up-abbet utan månadsavgift.
|
letsbuyit.com var ju en bra ide
|
Citat:
Absolut, det var absolut en bra affärsidé. |
Citat:
Compuserve kommer man ju också ihåg från den tiden. |
Bilddagboken kom och gick, blev väl uppköpta av Lunarstorm och blev därefter Dayviews har jag för mig.
Helgon, ännu en community. Finns fortfarande kvar men lever verkligen på sparlågan. Apberget, community mest aktuell i Umeå. Enormt tråkig. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson