![]() |
Vad är en bra lön för en 25 åring?
Hej
Ville ha era tankar. Vad är en bra lön för en 25 åring? Om man istället tänker i alla åldrar, när kan man känna sig nöjd? Har funderat på det här mycket, inte för att pengar på något vis garanterar lycka, men ville ändå diskutera det med wn:are. :) Är inte så materialistisk som jag låter, men har länge funderat på vad man bör nöja sig med eller om man hela tiden ska sträva efter högre löner. |
Vart bor du?
|
Jag kör ålder x 1100 kr.
Så runt 25? :) |
Citat:
|
Citat:
|
Om du inte ger några detaljer så är det väldigt svårt att svara på. Yrke(sområde)? Geografiskt plats? Erfarenhet/utbildning/kompetens?
Det är inte sunt att satsa på samma lön oavsett om man är ett nyanställt affärsbiträde på sitt första jobb i Jokkmokk eller en utbildad affärsjurist med ett par års erfarenhet i Stockholm. |
Citat:
D.v.s. när kan man känna sig nöjd? Men aa, vi är väll alla företagare här på ett eller annat sätt ;) :D |
Beror mkt på vad du gör och utb-nivå. I vissa yrken är det svårt att komma över 30. I andra är det ingångslön. Om du ligger på gränsen eller över statlig skatt så kan man argumentera att det är en "bra" lön. Men jag misstänker snittet för 25 åringar ligger under det... och det snittet är kanske det du är ute efter här?
|
180.000 tycker jag är bra om jag vore 25.
|
Det är svårt att säga så generellt vad som är bra eftersom lön är så individuellt, men om man ska ta någon form av snitt för 25-åringar så är väl allt över 25' en bra lön för ett normalt 40-timmars jobb.
|
Vänta på Patriks svar så har du meningen med livet klar för dig utan att läsa "Liftarens guide till Galaxen" :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu fick jag över 30, men över 25 tycker jag man bör vara nöjd. |
Citat:
I Sverige ligger den summan kring 500 tkr per år och person. Den som tjänar så lite så att den måste söka bidrag eller den som tjänar så mycket att livet saknar utmaningar ska enligt dessa studier vara mindre lyckliga. Så jag skulle säga att en bra lön för en 25 åring borde ligga på en nivå så att de når upp till "ideallönen" 500 tkr/år i dagens penningvärde när de fyller 30 när familjen bildats och eventuella studier är avslutade. |
Jaha så nu måste man väga in tidsperspektivet också i denna extremt precisa fråga. Fan då gjorde jag bort mig.
Tycker du inte 180.000 hade varit bra 2013 alltså? 25-åringarna idag är väldigt kräsna :) Citat:
|
Citat:
|
Ja, när du säger så.
Men alla värderar trygghet olika. Jag tjänade 15 papp när jag var 25 om jag inte minns fel. Det var bra då, men jag fick andra saker på köpet också. Massor av kunskap, utmaningar och jag byggde något som återbetalade sig många gånger om vad snittlönen för andra 25-åringar var. Väldigt få entreprenörer värderar pengar särskilt högt, inte många jag känner i alla fall. Där skulle jag nästan vilja starta en ny tråd om "vad gör ditt liv meningsfullt som 25-åring". Även om jag nu inte är 25 kan man ju få drömma ;) Citat:
|
Citat:
Skämt åsido. Jag vetifan! :P |
Citat:
Jag känner lite som dig, jag kände mig typ lyckligare och uppskattade saker mer när jag tjänade mindre. Man lär sig att det finns viktigare saker än pengar, på senaste tiden känns det som att jag bara jagat pengar och glömt allt annat. Något jag verkligen vill ur! . |
Citat:
När jag var 25 tjänade jag runt 45 papp i månaden utan någon speciell utbildning. Har industrielteknisk i bakgrunden men aldrig jobbat med det. Nu är jag 37, arbetslös och absolut inte eftertraktad som säljare. Tjänar 10 000/mån nu på a-kassan. Häng inte upp dig på pengar, få kunskapen istället sedan kan du utveckla dig själv.. |
Citat:
Råd med privatjet behöver du nettoinkomst på 2miljoner per månad runt eller mer (24 mille året netto). Men om man ska gå ner till mer seriös nivå när det gäller löner för arbetarklass beror det ju helt på var du bor i Sverige och vad du har för kunskaper och hur viktigt du är för företaget. Lätt svar är hur många kan göra dina arbetsuppgifter lika effektivt och till vilket lön kan dom tänka sig jobba. En ny anställd kommer alltid ha lägre lön än folk som jobbat längre på företaget oftast. Men bra lön i din ålder kan vara 16-20 och 20-30 beroende på olika faktorer. Tror medellön i hela Sverige ligger på 25 så. Genomsnitt i hela Sverige har väldigt låga löner. I vilket fall så beror lön hur mycket du kan producera och hur mycket mervärde du själv kan skapa. Men blir ändå lite fel vad andra sak anse vara bra lön för dig, då blir det ändå bara efter statistik. |
Jag hade en kollega som hade en annan inställning till lön än de flesta. "Jag jobbar bara så mycket som de betalar mig för"
Han var lite obekväm (frispråkig) och de chefer han hade haft straffade honom med att alltid ge det minsta de kunde varje lönerevision. Han kontrade med att jobba mindre... |
Citat:
http://files.myopera.com/drlaunch/al....jpg_thumb.jpg |
Citat:
|
Citat:
|
Jag är 23 år, och tjänar 35k i månaden. Inom sälj.
|
Citat:
Jobbar du som utvecklare såsom de flesta WN:are är 25k per månad via 25-års ålder ganska bra lön. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson